Sta jij op?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sta jij je zitplaats af?

Ja
600 (93%)
Nee
39 (6%)

Totaal aantal stemmen: 639

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 14:38

LadyMadonna schreef:
Anoeska27 schreef:
Ja natuurlijk. Dat is toch vanzelfsprekend?

Kennelijk niet... Ik ben al drie dagen de sjaak... Ik ben werkelijk de enige die vraagt "wil je hier zitten?" In een bus vol studenten
Dinsdag kon ik mijn plek niet afstaan omdat ik zelf al stond, en toen heeft die jongen dus de hele weg gestaan :(:)
Dit verbaasd mij echt... Helaas mis ik net dat stukje lef om m'n bek open te trekken of ik de enige met fatsoen ben...

Ik had laatst een jongen die voorin in stapte en ik zat in het midden van de bus. Het was hartstikke druk en ze lieten die jongen inderdaad staan :wow: Hij stond naast een jongen die dus zat, dus ik heb die jongen die zat er later (buiten de bus) wel op aangesproken dat hij de volgende keer het fatsoen moet hebben om te gaan staan. Kom op zeg. Ik was echt pislink.

Dus ja, ik sta altijd op. Als iemand maar ietwat grijs haar heeft en/of wankel lijkt bied ik het aan. Liever een keer een flater slaan dat die persoon er eigenlijk nog niet 'oud genoeg' voor is, dan iemand laten staan.

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:04

Nayomie schreef:
Gruis schreef:

Waarom zou je opeens niet willen opstaan als iemand als iemand het (we gaan ervan uit: netjes) vraagt? Ik hoor dat wel vaker en ik snap dat echt niet. Wel op willen staan als het uit jezelf komt maar niet willen als iemand het vraagt. Wat is dat? Ben je dan opeens te trots? Is er iets mis met vragen? Of is het meer dat je dan niet meer kan laten zien hoe goed je uit jezelf bent? Ik vind het juist heel flink als iemand het vraagt. Daarbij kan het ook zijn dat iemand iets heeft wat je niet ziet (mijn moeder was tot aan het einde vd zwangerschap zo ongeveer onzichtbaar zwanger :+ ). Dan is het juist prettig als iemand even contact met je maakt en vraagt. Wel beleefd he, snauwen en eisen vind ik ook niet heel grappig.
Ik zou absoluut opstaan, hoef over zulke dingen niet eens na te denken. Maar ik ben ook een dromer, dus als iemand mij vraagt die ik bijv. niet gezien heb zou ik alleen maar zoiets hebben van: "O god ja tuurlijk, goed dat je het vraagt, had het niet gezien."

Het zou geen slecht idee zijn om mijn andere post ook even te lezen. Ik doelde namelijk op een vrouw die zei: 'Gaat er nog iemand voor mij opstaan of hoe zit dat? De jeugd van tegenwoordig...'

Als iemand dat zou zeggen zou ik denken 'Wat een aso..' :+ En dan lekker opstaan. Haar en mijn lichaam worden er niet anders van dat zij loopt te snauwen. Ik kan nog steeds beter staan dan zij. Ik zou wel iets zeggen in de trant van: 'Dat kan ook wel wat vriendelijker volgende keer hoor!' Maar zou zeker opstaan. Ik zou me niet prettig voelen om te blijven zitten.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:07

Ik niet, ivm functiebeperking. Zou ik niks hebben, ja uiteraard dan sta ik zo op. Bij mij is van buiten ook niks te zien. Heb wel eens boze mensen gehad omdat ik niet mijn plek afstond aan een oude mevrouw die slecht ter been was. Dus ik uitleggen dat ik dat niet kan ivm chronische pijn... nou nou dat geloofden ze niet :?

Maar als ik geen pijn zou hebben, ja uiteraard dan geef ik graag mijn plaats af.

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:17

Ja. Zo ben ik opgevoed en zo zal ik mijn kinderen later ook opvoeden.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:19

Ik sta met alle liefde op, het maakt mijn dag altijd goed als ik met iets kleins iemands dag aangenamer kan maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:23

LadyMadonna schreef:
Anoeska27 schreef:
Ja natuurlijk. Dat is toch vanzelfsprekend?

Kennelijk niet... Ik ben al drie dagen de sjaak... Ik ben werkelijk de enige die vraagt "wil je hier zitten?" In een bus vol studenten
Dinsdag kon ik mijn plek niet afstaan omdat ik zelf al stond, en toen heeft die jongen dus de hele weg gestaan :(:)
Dit verbaasd mij echt... Helaas mis ik net dat stukje lef om m'n bek open te trekken of ik de enige met fatsoen ben...

Ik zeg dan gerust tegen anderen dat ze wellicht eens op moeten staan. Wat een asociaal gedrag zeg!
Ik sta altijd gelijk op voor ouderen, zwangeren of mensen die slecht ter been zijn.

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:25

Ik sta ook altijd op. Maar soms heb je dan van die mensen ertussen zitten (dit heb ik al meer dan één keer meegemaakt) die iets zeggen in de trant van "Ah toch, ik dacht al dat er deze keer niemand ging opstaan, want met de jeugd van tegenwoordig.." En dan gewoon gaan zitten. Grmbl. Dan heb ik toch even de neiging _-:(
Maar soms zijn er ook hele dankbare en lieve oudjes gelukkig :+:
Laatst bijgewerkt door Hvelreki op 11-10-14 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:25

Ik vind het zo leuk om te zien als die omaatjes zo blij zijn wannneer iemand zijn plaats aanbiedt :D

xRaisin

Re: Sta jij op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 18:30

Ik zal eerlijk zeggen: alleen als ik er aan denk.

Meestal in het OV zit ik naar buiten te staren met mijn gedachten op een andere wereld.

Mocht het mij wel opvallen dat een ouder persoon of iemand slecht ter been wel een zitplek zou willen, dan bied ik dat wel aan.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:23

Moet zeggen dat ik weleens mijn mond heb open getrokken toen er niemand opstond terwijl er iemand de bus inkwam die duidelijk slecht ter been was. Ik zelf stond halverwege in de bus. Toen heb ik geroepen: " Chauffeur! Blijft u alstublieft even staan tot er iemand het fantsoen heeft om op te staan voor degene die net binnenkomt!"
En warempel ineens stonden er 2 tegelijk op...

Vero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 19:29

_suus19_ schreef:
LadyMadonna schreef:
Ik heb woensdag om me heen gekeken. Werkelijk niemand was van plan om op te staan. Toen we op de rijksweg waren (dat is twee minuten ofzo) heb ik hem mijn plaats aangeboden. Maandag stond ik direct op, maar had woensdag zoiets van, nu mag een ander.... Maar helaas...
Hoeveel man past er in een bus? 40? 50? Die hebben toch niet allemaal een niet zichtbare handicap? Na 40 minuten staan heb ik ook een zere rug, zere voeten en lamme armen, Maarja, dat is dan maar zo.
Mensen die écht klachten hebben hoeven zich hierdoor trouwens niet aangesproken te voelen, ik ga niet beoordelen wat een ander wel of niet kan. En tussen die 40 of 50 zullen echt mensen zitten die wel willen maar niet kunnen. Maar niet al die 40/50

Nouja als de mensen die in dit topic gereageerd hebben een gemiddeld beeld van de samenleving vormen, heeft blijkbaar iedereen een niet zichtbare handicap. Wat een pijntjes en excuses komen er langs zeg!
Vervelend voor al die mensen.. Maar ik mag hopen dat het niet echt zo is dat 80% last van z'n rug/voeten/flauwvallen/enz heeft, want dan gaat het niet goed met de Nederlander..

En ja, natuurlijk sta ik zelf op (ook als ik moe ben en zere voeten heb na een lange dag, wat een rotexcuus btw). Voel me al vervelend als een oud persoon dan bv weigert..

Tuurlijk iedereen die zegt dat die iets heeft verzint dat natuurlijk :roll: maar als jij zelf zoiets zou krijgen zou jij dat ook niet meer zeggen

CharIsabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:22

zal ik maar eens even aardig lijken en zo een brugkleuter die ik kende rende langs mij de bus in en ik stond in dezelfde halte te wachten met hem en een oudere vrouw en die brugkleuter rende snel naar t laatste plekje waar ik m vervolgens gewoon vanaf heb gesnokt omdat die oudere vrouw niet eens zonder mijn hulp de bus in kwam ...
later kreeg ik de brugkleuter zn moeder op mn nek maar naar uitleggen van het HELE verhaal had meneertje huisarrest en internet verbod := :=

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:39

Ik sta op als ik het idee heb dat de nieuwkomer meer moeite heeft met rechtop staan dan ik. :j

_Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:51

Valt me op hoeveel mensen niet zichtbaar ergens last van hebben.. maar hoe doen jullie dat? Vragen jullie ook of jullie mogen zitten als er geen plekje vrij is? Ik heb dat namelijk nog nooit gezien..

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:53

Ik wacht altijd even af, kijken of er iemand anders op staat. Zo niet, sta ik wel mijn plek af. Misschien dat veel mensen daarom niet opstaan telkens, omdat iedereen eigenlijk een beetje afwacht en zelf niet de sjaak wil zijn.

Maar ik kan zelf ook moeilijk lang staan. Door een breuk die ik ooit heb gehad in mijn been. Het begint zeer te doen na 15 tot 20 minuten stil staan.. Maar goed, dat is niet te zien.. En de pijn is minder oncomfortabel dan staan met krukken, dus alsnog sta ik wel op.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 21:58

Ik probeer wel altijd op te staan en ook als er een plaats vrijkomt die aan andere mensen te geven, maar als de bus helemaal vol zit, weet ik dat ik ook zelf snel van mijn stokje ga. Is al vier keer gebeurd (nu neem ik dus ook een andere bus en stap ik extra over), dus als ik zit en de bus zit stampvol, dan niet. Is er echter genoeg plaats om een beetje vrij te staan, met mogelijkgeid dat ik nog ergens tegen kan steunen/half zitten, dan wel.
Ik probeer het dus wel, vond het namelijk zelf ook heel fijn toen ik weer een keer bijna flauwviel een meisje spontaan opstond.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:03

Ja, als het nodig is sta ik zeker op. Toen ik vroeger altijd met de bus ging was er altijd plek genoeg (ging buiten de spits)

Kort geleden een brommer ongeluk gehad. En tevens hoogzwanger. Die 2 samen maakte dat ik eigenlijk niet meer kon staan en lopen bijzonder pijnlijk was. En denk maar niet dat er iemand was die voor mij opstond. En als ik t vroeg kon ik een grote bek krijgen... echt niet alleen van jonge tieners maar ook van volwassen vrouwen van rond de 30 a 40....

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:04

_Barbara_ schreef:
Valt me op hoeveel mensen niet zichtbaar ergens last van hebben.. maar hoe doen jullie dat? Vragen jullie ook of jullie mogen zitten als er geen plekje vrij is? Ik heb dat namelijk nog nooit gezien..

Zelf heb ik spina bifida. Uiterlijk is er ook niks aan me te zien maar ik kan best behoorlijke klachten krijgen van een staand ritje, ja. Anderzijds kan je ook je grenzen verleggen; ik zak niet echt door m'n pootjes dus moet ik er maar tegen kunnen en op mijn tanden bijten.

Ik heb (daarom) een hartgrondige hekel aan het openbaar vervoer en probeer het te vermijden. Tweede redmiddel, als het dan toch moet: proberen een zitplaats te veroveren. :Y) Derde redmiddel: hurken. Dat zie er misschien stom uit maar het verlicht mijn klachten enorm. Laatste redmiddel: vragen om een zitplaats (gelukkig nog nooit hoeven doen, wil zeggen: liever op mijn tanden gebeten).

En zoals gezegd: als ik het idee heb dat iemand er erger aan toe is dan ik, sta ik mijn zitplaats af. :j

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:10

_Barbara_ schreef:

Ik heb zelf fibromyalgie, wat niet van buiten te zien is. Echter heb ik wel vaak veel pijn. En nee ik vraag nooit om een plekje, meer omdat ik hulp vragen erg moeilijk vind. Dus vragen om een plekje vind ik ook erg moeilijk. Verder geloven heel veel mensen je niet, als je niks zichtbaars hebt. Ik heb vaak genoeg rot dingen te horen gekregen als ik zelf niet op wilde staan voor iemand. Gewoon omdat als ik moet staan, dan word de pijn veel erger.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:20

_Barbara_ schreef:

Ik heb gelukkig een auto. Anders zou ik desnoods op de vloer gaan zitten.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:23

_Barbara_ schreef:

Ik heb het geluk dat ik zowat altijd aan de beginhalte moet opstappen, en dus sowieso in de meeste gevallen een zitplaats kan bemachtigen. Ik heb ook onregelmatige uren op school dus moet meestal het OV nemen wanneer het niet superdruk is (lees: wanneer de middelbare school nog bezig of al een tijd voorbij is).

Verder vraag ik ook niet graag hulp. Als het écht een enkele keer te druk is en ik kan niet zitten, neem ik daar 'vrede' mee, maar probeer ik wel een plekje te vinden waar ik ergens tegenaan kan leunen zodat m'n been ontlast wordt :-)

Jorinda

Ik heb het trouwens ook eens andersom meegemaakt.... een meisje van een jaar of 14-15 die aan een oudere meneer vroeg of ze op zijn plek mocht zitten omdat ze dan naast haar vriendin kon zitten waar ze mee had afgesproken :r Ik ben toen voor meneer opgestaan, want er waren geen zitplekken meer.

Murthul

Bij mij is het tegenwoordig wel zichtbaar, maar toen het niet zichtbaar was reisde ik alleen nog maar op rustige tijdstippen. Als ik noodgedwongen toch in de spits moest dan werd het plekje-azen, maar vragen heb ik nooit gedaan :n

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:32

Ayasha schreef:
_Barbara_ schreef:

Ik heb gelukkig een auto. Anders zou ik desnoods op de vloer gaan zitten.

:') Zie dit echt voor me. Maar even serieus, zou je niet gewoon even vriendelijk vragen / uitleggen aan iemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-14 22:40

Ik zag een paar pagina's terug een discussie over een bokker die voor iemand op krukken ging vragen of iemand even op wilde staan, kan die persoon met krukken dat niet zelf vragen? Dat je op krukken loopt betekent niet dat je mentaal gestoord bent ofzo. Bovendien zit er ook altijd wel iemand zonder oortjes in de bus, daar kan je het ook aan vragen toch? Of was het echt het principe dat het blijkbaar 'not done' is om niet op te letten in de bus en dat ze daarom de 'banketstaaf' eruit halen? (Zoals in de klas, als de leraar denkt dat je niet oplet dat ze dan juist de vraag aan jouw stellen)?