Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
safina schreef:Als kinderen niet over zoiets willen praten, lijkt me eerder een kwestie van hoe spastisch en ingewikkeld hun ouders met zoiets doodgewoons omgaan, dan dat ze er geen interesse in hebben.
billionache schreef:Ik wist het van een vriendinnetje. Die was al ongesteld met 8 jaar en maakte er dan ook een drama van, liep tijdens haar ongesteldheid met d'r zakje maandverband rond te paraderen en zeuren. Wist ik veel
Sammie schreef:Wat voor risico loop je in hemelsnaam als je te laat bent? Ik heb nog nooit gehoord van een meisje die opgenomen moest worden in een psychiatrische instelling omdat ze opeens bloed in d’r onderbroek vond.
Sammie schreef:safina schreef:Als kinderen niet over zoiets willen praten, lijkt me eerder een kwestie van hoe spastisch en ingewikkeld hun ouders met zoiets doodgewoons omgaan, dan dat ze er geen interesse in hebben.
Reeds in dit topic zijn er al voorbeelden gegeven dat dit gewoon onjuist is. En meer woorden ga ik er dan ook niet meer aan vuil maken. Ik vind het nl. tamelijk onbeschoft om een oordeel te gaan vellen over de gemoedstoestand van de ouders/kinderen die je niet eens kent, terwijl er tig redenen kunnen zijn dat het kind aangeeft het (nog) niet te willen weten.
safina schreef:Ik vraag me af of je me goed begrijpt. Ik vel geen oordeel en al helemaal niet over de gemoedstoestand van een bepaalde ouder of een kind (van wie dan eigenlijk?) Ik schrijf op hoe mij lijkt dat dat soort dingen in het algemeen werken.
Het lijkt mij eerder een kwestie van de manier waarop ouders het aanpakken. Die indruk heb ik, mede omdat er zo gefocust wordt op " het moment" waarop "het gesprek" gevoerd wordt. Jij denkt dat kinderen andere redenen kunnen hebben om er niet over te willen praten. Dat ben ik helemaal met je eens. Er kunnen ook best andere redenen zijn.
Maar ik denk niet dat er een bepaalde leeftijd is waarop een kind pas klaar is voor dit soort onderwerpen. Wel denk ik dat je de manier waarop je kinderen hierover vertelt goed moet aanpassen bij hun ontwikkelingsfase. Ik denk dat een kind van 6 nog weinig kan met concepten als zwellichamen, vaginaal vocht, eisprong, hoe maandverband werkt etc. Maar bij een 12 jarige beperk je je verhaal natuurlijk ook niet meer tot "als pappa en mamma elkaar heel lief vinden groeit er een baby in de buik van mamma."![]()
Ik heb altijd een beetje medelijden met die kinderen die op een dag aan tafel geroepen worden en met hun moeder of vader zo'n boek moeten doorbladeren met plaatjes en daar dan zo'n stuntelige uitleg bij krijgen. En dat dan opeens al die onderwerpen besproken moeten worden waarvan pa en ma altijd zeiden:"dat vertellen we nog wel als je later groot bent". Ik ben blij dat dat mij nooit gebeurd is en dat mijn ouders van jongs af aan over dat soort dingen hebben gepraat op een manier die bij mijn ontwikkeling paste.
Mijn ouders deden altijd heel normaal erover, maar op de een of andere manier wou ik het gewoon niet horen of zien. vuurneon schreef:Safina: ik wou het ook absoluut niet weten; niet toen ik 8 was, niet toen ik 12 was. Mijn arme ouders hebben hun best gedaan, maar ik stopte mijn vingers in de oren en liep weg. Nou dan ben je uitgel*ld als oudersMijn ouders deden altijd heel normaal erover, maar op de een of andere manier wou ik het gewoon niet horen of zien.
safina schreef:vuurneon schreef:Safina: ik wou het ook absoluut niet weten; niet toen ik 8 was, niet toen ik 12 was. Mijn arme ouders hebben hun best gedaan, maar ik stopte mijn vingers in de oren en liep weg. Nou dan ben je uitgel*ld als oudersMijn ouders deden altijd heel normaal erover, maar op de een of andere manier wou ik het gewoon niet horen of zien.
Maar werd er op andere momenten dan ook niet over gepraat? Bijvoorbeeld je ouders tegen elkaar? Je moeder met vriendinnen? Liet je moeder zich wel eens ontvallen dat ze ongesteld was?
Of stak je dan ook meteen je vingers in je oren?
SharonIndezz schreef:Ik wist al vrij snel wat het allemaal betekende...
Zo heb ik eens kei hard door een supermarkt geroepen bij het maandverbandjes schap maaaammm bloeit jouw muis weer
sorry moet hier echt van lachen.vuurneon schreef:Ik liep accuut weg of stak mijn vingers in de oren of een combi ervan![]()
Eigenlijk durf ik nog niet eens zo heel lang (net een paar jaar) tegen mijn ouders te zeggen dat ik bv erge krampen heb en ongesteld moet worden, terwijl ik al ruim 17 jaar maandelijks ongesteld ben. Met vriendinnen sprak ik er wel over (dus ik pikte de voorlichting op die zij kregen) maar met ouders? Echt nie
. Neemt niet weg dat ik op de basisschool gelukkig wel biologieles kreeg (ik schaamde mij al in de dierentuin als de apen elkaar weer besprongen als mijn ouders erbij waren, zo erg was het
)