Kan iemand mij uitleggen...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:26

Lieve dames (en heren?), mag ik jullie er vriendelijk op wijzen dat uit dezelfde onvrede (donker kleurtje wordt achter gesteld) de hele zwartepieten-discussie is ontstaan!

Om terug te komen op de beginvraag: dat antwoord is gegeven: het is een praktijk-bewezen marketingtool.

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waar iedereen zich zo druk om maakt. De meeste produkten heb je gewoon in enigerlei vorm nodig en persoonlijk kijk ik naar een voor mij passende prijs/kwaliteit en de rest zal me aan m'n anus oxideren......

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:30

ikke schreef:
Om terug te komen op de beginvraag: dat antwoord is gegeven: het is een praktijk-bewezen marketingtool.

Het punt is dat die marketingtool ook andere problemen in stand houdt zoals structureel onderbetalen van vrouwen, omdat de vooroordelen er op alle niveau's ingehamerd worden. Daar maak ik me wel druk om ja.

Aria_zz

Re: Kan iemand mij uitleggen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:33

Dat is het dus ook juist, niet alle aanbod komt door vraag en niet alle vraag krijgt aanbod.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:34

nog erger waarom heeft hj vrouwen parkeerplaatsen?!!!

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:35

unihorses schreef:
nog erger waarom heeft hj vrouwen parkeerplaatsen?!!!

Met bloemetjes en extra kussentjes? _O-

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:36

Shadow0 schreef:
ikke schreef:

Het punt is dat die marketingtool ook andere problemen in stand houdt zoals structureel onderbetalen van vrouwen, omdat de vooroordelen er op alle niveau's ingehamerd worden. Daar maak ik me wel druk om ja.

Ik denk niet dat die koppeling zo hard is als jij stelt. Sterker nog, zou het niet eens andersom kunnen zijn?

Op basis van welke feiten stelt men dat betalingsverschil vast? Welke bronnen worden daarvoor gebruikt?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:39

Om vooral het vooroordeel te bevestigen dat vrouwen niet kunnen parkeren, en je daar (als man zijnde, met de mooie auto) dus beter niet kan parkeren als je auto je lief is... Compleet van de zotte!

Ikke, de FNV o.a., maar ook het ministerie doen regelmatig onderzoek daarnaar. De meesten daarvan zijn wel ongeveer openbaar. Heb nu geen tijd ze op te zoeken. Die onderzoeken geven aan dat vrouwen voor identieke functies, zelfs bij een gelijk CV, tot 20% minder verdienen. De oorzaak daarvan bleek dat bedrijven vrouwen niet als kostwinner willen zien en ze dus betalen alsof het een extraatje is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:40

Kijk maar even naar het linkje dat ik eerder plaatste :) (En de onderzoeken in Amerika over de gender wage gap, waar John Oliver zijn stuk over maakte, moet ook wel te vinden zijn met google.)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:45

Sommige vrouwenparkeerplaatsen zijn toch ook omdat ze dichter bij verlichte plaatsen zijn - om het risico op aanranding te verminderen? http://www.destentor.nl/regio/harderwij ... -1.3598997

(Overigens wordt in dat artikel de nadruk gelegd op angst, niet op werkelijk risico. Da's dan wel weer opmerkelijk.)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:45

Zwerte schreef:
dees_daan schreef:

Maar de ene soort is wel bedoeld voor de vrouw en de ander voor de man..

Dat is het punt nu net...exact zelfde mesje, alleen in blauw en roze.

Ik ging een tijdje met een jongen om en die had alleen maar roze scheermesjes "want die waren zachter" :') Hij stond ook 3x zo lang voor de spiegel als ik... Toen zag ik opeens een verband :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:48

Lianne86 schreef:
Zwerte schreef:

Dat is het punt nu net...exact zelfde mesje, alleen in blauw en roze.

Ik ging een tijdje met een jongen om en die had alleen maar roze scheermesjes "want die waren zachter" :') Hij stond ook 3x zo lang voor de spiegel als ik... Toen zag ik opeens een verband :')

Beetje gay is okay! :j

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:48

Ik denk ook niet dat je makkelijk hard kunt maken dat het vermarkten van producten op sekse meteen direct invloed heeft op betalingsverschil... echter zit er wel een zelfde soort idee achter... vrouwen zijn zacht, lief, mooi en meer een soort accessoire en hebben nooit de kracht, overtuiging en succes van een (liefst blanke) man.

Mooi antwoord waarom er zo weinig vrouwen in de wetenschap zijn http://youtu.be/6EkuXfsWmMo (en meteen duidelijk dat racisme en seksime dus wel overeenkomsten hebben... past weer mooi bij het plaatje van de twee kranen van aantal pagina's terug)

Een kleuter die al door heeft dat het toch wel een beetje raar is wat de speelgoedmakers proberen te doen
http://youtu.be/-CU040Hqbas

En voor als je wat langer de tijd hebt... een wel zeer interessante documentaire van de BBC (vooral over de invloed van sociale media)
http://youtu.be/89fjkRfPsDw

en... voor mensen die nog overtuigd zijn dat het beeld wat reclame schept van vrouwen heel onschuldig is... en je daar best gewoon omheen kan leven http://youtu.be/8xAbAeZ-Gog

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:50

Shadow0 schreef:
Sommige vrouwenparkeerplaatsen zijn toch ook omdat ze dichter bij verlichte plaatsen zijn - om het risico op aanranding te verminderen? http://www.destentor.nl/regio/harderwij ... -1.3598997

(Overigens wordt in dat artikel de nadruk gelegd op angst, niet op werkelijk risico. Da's dan wel weer opmerkelijk.)

Het fenomeen is ontstaan in de jaren ’90. Uit studies bleek toen dat vrouwen zich met name in parkeergarages soms onveilig voelen. De vrouwenparkeerplaatsen zijn altijd dichtbij een uitgang of kassa van de parkeergarage te vinden. Daar waar ook altijd cameratoezicht is. Daarmee zou het voor aanranders en tasjesdieven minder aantrekkelijk zijn om vrouwen in een garage lastig te vallen.

Het is dus uit vraag ontstaan.
(En heeft verder idd niks met al of niet goed kunnen parkeren te maken.)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:53

MarlindeRooz schreef:
Lianne86 schreef:

Beetje gay is okay! :j

Haha dat zeker... Ik was er stiekem ook vanuit gegaan (door zijn kleding kast) dat ie roze stiekem ook mooier vond :')

Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf geen verschil merk met het kleurtje (goedkoop niet, duurder ook niet :'))

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:55

Lusitana schreef:
Shadow0 schreef:

Het fenomeen is ontstaan in de jaren ’90. Uit studies bleek toen dat vrouwen zich met name in parkeergarages soms onveilig voelen. De vrouwenparkeerplaatsen zijn altijd dichtbij een uitgang of kassa van de parkeergarage te vinden. Daar waar ook altijd cameratoezicht is. Daarmee zou het voor aanranders en tasjesdieven minder aantrekkelijk zijn om vrouwen in een garage lastig te vallen.

Het is dus uit vraag ontstaan.
(En heeft verder idd niks met al of niet goed kunnen parkeren te maken.)

nou ik heb het gelopen en die vakken zijn ook groter... ja ook dichterbij ja ik vond het niet erg maar dat ze groter waren wel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 14:56

Terwijl mannen vaak meer verdienen en dikkere auto's hebben. (ter compensatie van...)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:01

Ik heb Jean Kilbourne een paar keer horen spreken op Internationale Vrouwendag (ja, die dag die volgens velen compleet nutteloos is). Zij heeft heel, heel erg zinnige dingen te zeggen over veel voorkomende problematiek en over vrouwenrechten die nog steeds regelmatig volkomen worden genegeerd.

Wat betreft veel dingen zitten we hier in Europa trouwens nog vrij goed. In de VS is het nog veel erger. Daar worden jongetjes die met poppen spelen in slechte gevallen van school gestuurd en meiden die de techniek in willen moeten niet zelden psychologische onderzoeken ondergaan, want het word als afwijking gezien. Vaak worden ze dan alsnog geweigerd voor de opleiding van keuze, zelfs als ze aan alle eisen voldoen en meer.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:03

Unihorses - dat kan natuurlijk wel. In parkeergarages zijn niet altijd alle vakken even groot. Ook zijn er misschien rolstoelplaatsen waardoor de ruimte anders verdeeld wordt. Het hoeft dus niet per se te zijn vanwege vooroordelen.

Mick75: de VS is in dat soort opzichten behoorlijk eng ja. Vandaar dat ik ook probeer me te verzetten tegen het kritiekloos overnemen van dat soort dingen. (Inclusief hun marketingstrategie.)

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:11

Ik had hele moderne ouders. Ik moest toen ik klein was niets van barbies en babypoppen hebben. Ik wilde 'power rangers', race auto's en robots. Deze kreeg ik ook. Dat werd zeer bekritiseerd door de omgeving. Ik legde wel mijn power rangers, race-auto's en robots in bed en deed ze in bad. :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:13

Pearlx schreef:
Ik had hele moderne ouders. Ik moest toen ik klein was niets van barbies en babypoppen hebben. Ik wilde 'power rangers', race auto's en robots. Deze kreeg ik ook. Dat werd zeer bekritiseerd door de omgeving. Ik legde wel mijn power rangers, race-auto's en robots in bed en deed ze in bad. :+

_O- Beetje van beiden dus.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:15

Andersom zijn er ook jongens die met Barbies willen spelen maar die zijn dan meteen weer "zoooo gay"?
Waarom zou een jongen of man niet zacht en lief en zorgzaam mogen zijn zonder meteen als gay gelabeled te worden?

Ik vind het ook zo´n onzin dat vrouwen met kort haar meteen voor lesbisch aan worden gezien, of dat het idee heerst dat alle lesbiennes kort haar hebben...

(Vanmorgen nog in een discussie gezeten over mannen op hoge hakken, ook zo iets)

Wie bepaalt trouwens dat roze voor meisjes is?
Als je wilt dat vrouwen niet altijd bloemetjes en roze moeten opgedrongen krijgen, duw de mannen dan ook niet in de hoek van een bepaalde kleur of patroon!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:24

Zolang die tampons hun werk doen zal het mij echt een bal schelen of er bloemetjes of paardjes of soldaatjes op staan :=

Want vindt bokt van Conchita Wurst dan? Da's ook een man met lange haren en hakken, en een schitterende jurk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:25

Soldaatjes... of de rode ridders. _O-

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:30

Zie direct een reclame voor me: NIEUW! Het bloed-soldaatje, beschermd je tegen doorlekken (bedenk er zelf maar een radio-stem bij),

Mijn ouders hebben me hier ook altijd bewust van proberen te maken. Maar dat bleek nog niet zo makkelijk te zijn want ook onze schoolboeken staan vol met stereotypen en vooroordelen. Zo nam ik als klein meisje de arts in het ziekenhuis niet serieus want dokters zijn mannen en vrouwen zijn zusters, zo had ik het van de juf geleerd. Oh wat schaamde mijn moeder zich voor me!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 15:32

Met zo'n zwaard met een tampon er aan. _O-

Zo zonde dat mensen hun eigen opvattingen tegenover kinderen brengen als de waarheid.