Artikel: "Met een tattoo zet je jezelf buitenspel"

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:46

Dit is wel een aardig onderzoekje:

http://watweetje.blogspot.nl/2011/04/pe ... t-een.html

2011: 24% van de nederlanders heeft een tattoo (en onder jongeren is dit percentage hoger)

Daarnaast ook dat er een verschil is in opleidingsniveau. Lager opgeleiden 29%, hoger opgeleiden (HBO of hoger) 18% (WO zelfs maar 13%).

Hoewel het dus soms lijkt dat 'iedereen' een tattoo heeft is het in praktijk nog steeds een (grote) minderheid. Daarnaast lijken de vooroordelen omtrent opleidingsniveau ook te kloppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:52

Zo groot is dat verschil tussen de lager opgeleide 'tattoohouders' en de hoger opgeleiden nou ook weer niet. Sterker nog, als je lager opgeleiden uitzet tegenover 'hoger opgeleiden' en je telt HBO en WO samen (dat is tenslotte allemaal hoger dan 'lager opgeleid'), dan wint het hoge opleidingsniveau toch? :D

Nagini

Re: Artikel: "Met een tattoo zet je jezelf buitenspel"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 22:55

Plus deze gegevens zijn van 2011. Dat is inmiddels ook alweer 3 en half jaar geleden. :)
Denk dat de laatste 3 en half jaar veel in beweging is gekomen met tattoos.

En idd, WO en HBO zijn beide hoger opgeleid. Dus 29% laag opgeleid tegenover 31% hoog.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 23:04

Ja maar met de vergrijzing en de opkomt vd tattoo in de laatste +- 20 jaar vraag ik me wel af wat de percentages per leeftijdscategorie zijn. Ik denk namelijk dat dat onder de 40 jaar waarschijnlijk een behoorlijk stuk hoger ligt dan 40+.

En de enige reden dat ik "laagopgeleid" ben is omdat ik na mijn Havo verkort MBO gedaan heb omdat ik niet wist wat ik wilde worden en vervolgens ben gaan reizen. Mocht ik mijn emigratie papieren voor elkaar kunnen krijgen en school geregeld kan krijgen wil ik hier een universitaire opleiding volgen. Maar goed, dat is just me..

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 23:24

Mijn broertje (MBO 4 nu) heeft geen tatoeage. Wel een VW Golf :') Ik ( Aygo :+ ) heb er wel één. Tja.

Cijfers zijn leuk, maar het is jammer dat sommige mensen er direct een vooroordeel aan koppelen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 23:52

WildWings schreef:
Zo groot is dat verschil tussen de lager opgeleide 'tattoohouders' en de hoger opgeleiden nou ook weer niet. Sterker nog, als je lager opgeleiden uitzet tegenover 'hoger opgeleiden' en je telt HBO en WO samen (dat is tenslotte allemaal hoger dan 'lager opgeleid'), dan wint het hoge opleidingsniveau toch? :D

Nagini schreef:
En idd, WO en HBO zijn beide hoger opgeleid. Dus 29% laag opgeleid tegenover 31% hoog.

Als je alle hoogopgeleiden op een hoop gooit kom je uiteraard gewoon op een percentage tussen de 13 en 18% afhankelijk van de verhouding WOers en HBOers? Dit komt het beeld van "mensen met tatoeages zijn niet dom" natuurlijk niet echt ten goede :+ :')

Ik denk dat iedereen wel wat vooroordelen heeft zo'n ramp is dat niet als je je daar maar overheen kan zetten wanneer je in het dagelijks leven met iemand te maken krijgt uit de groep waar je iets over vind. Jammer dat deze mevrouw dat niet kan. Trouwens bestaan vooroordelen niet voor niets, ik durf er best geld op in te zetten dat bestuurders van patser bakkies daadwerkelijk meer boetes rijden en de cijfers bevestigen ook dit vooroordeel over tatoeages, zolang je je vooroordelen maar niet als de waarheid ziet en je jezelf zo af en toe even op de vingers tikt komt het allemaal wel goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 01:19

Ik persoonlijk vind ze oerlelijk. Imo bestaat er echt geen mooie tattoo, hoe mooi het plaatje in andermans beleving ook mag zijn. Ik zou het zelf noooooooit doen want ik vind het absoluut geen toevoeging, ik vind het afbraak. Toen mijn dochter met een navelpiercing thuis kwam was ik boos en teleurgesteld omdat ze zich door een vriendin had laten opstoken en hem op haar kosten stiekem had laten zetten. Ook vind ik het ronduit idioot dat een tattoo/piercingshop een 16 jarige zomaar mag "behandelen", zonder toestemming van de ouders van dat kind.
Toen mijn dochter aankwam met het idee om een tattoo te laten zetten heb ik dat met een behoorlijk invasieve belofte godzijdank uit haar hoofd weten te praten en daar is ze me nu achteraf dankbaar voor.

Maar als een ander (een niet-gezinslid) een tattoo wil zetten moeten ze dat wat mij betreft helemaal zelf weten. Echter vind ik het (dankzij mijn opvoeding denk ik ?) altijd wat aso staan. Als ik iemand tref zoals een arts of therapeut die een tattoo draagt dan denk ik altijd wel " zonde". Verder kijk ik naar de kundigheid van de persoon in kwestie want ik ken ook artsen zonder tattoo's die ik never nooit aan mijn lijf zou willen hebben omdat ze waardeloos zijn in hun vak. Ik ga iemand beroepsmatig niet bijvoorbaat afkeuren vanwege een tattoo.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 01:23

Eh Liedje89, nu kun je denigrerend gaan doen over het feit dat twee personen ervan uitgingen dat middelbaar en hoger onderwijs samen al hoger onderwijs is (aangezien we het over LAGER onderwijs hadden) en een oprechte fout maken.. of je wijst er even vriendelijk op dat in jouw opinie MBO (zoals het (nu ik de bril op heb)) in de grafiek staat ook onder lager opgeleid valt en de cijfers dan logischerwijs anders uitpakken dan gedacht.

Ga jij verder vooral lekker verder stigmatiseren.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 07:21

Anoniem schreef:
Ik persoonlijk vind ze oerlelijk. Imo bestaat er echt geen mooie tattoo, hoe mooi het plaatje in andermans beleving ook mag zijn. Ik zou het zelf noooooooit doen want ik vind het absoluut geen toevoeging, ik vind het afbraak. Toen mijn dochter met een navelpiercing thuis kwam was ik boos en teleurgesteld omdat ze zich door een vriendin had laten opstoken en hem op haar kosten stiekem had laten zetten. Ook vind ik het ronduit idioot dat een tattoo/piercingshop een 16 jarige zomaar mag "behandelen", zonder toestemming van de ouders van dat kind.
Toen mijn dochter aankwam met het idee om een tattoo te laten zetten heb ik dat met een behoorlijk invasieve belofte godzijdank uit haar hoofd weten te praten en daar is ze me nu achteraf dankbaar voor.

Maar als een ander (een niet-gezinslid) een tattoo wil zetten moeten ze dat wat mij betreft helemaal zelf weten. Echter vind ik het (dankzij mijn opvoeding denk ik ?) altijd wat aso staan. Als ik iemand tref zoals een arts of therapeut die een tattoo draagt dan denk ik altijd wel " zonde". Verder kijk ik naar de kundigheid van de persoon in kwestie want ik ken ook artsen zonder tattoo's die ik never nooit aan mijn lijf zou willen hebben omdat ze waardeloos zijn in hun vak. Ik ga iemand beroepsmatig niet bijvoorbaat afkeuren vanwege een tattoo.

zou je je liefde van je leven er om scheiden?

als hij ineens besluit dat hij dat toch dolgraag wil hebben?

en ik snap dat hele 'aso" gedoe niet echt.....
Met dat soort uitspraken wil ik graag altijd 10 mensen in kledij op een rij, en dan mag jij de 'aso' aanwijzen
wedden dat mensen dan de fout in gaan ;)

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 07:53

Ik heb echt met verbazing het artikel gelezen. Ik heb ook een tatoeage en na mijn afstuderen komt er nog een, en ja, ik word arts.
Ik vind het onwijs bekrompen als mensen je daarom veroordelen, ik vind niet dat het iets zegt over jou als persoon in de trant van dat je sch**t aan de maatschappij zou hebben. Lelijk mag je het vinden, maar om die reden geen vrienden willen zijn met iemand of niet te willen worden geholpen? Bizar. Ik dacht dat we in Nederland al een stuk verder waren...
Laatst bijgewerkt door Tanya op 16-09-14 08:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 07:59

Tanya schreef:
Ik heb echt met verbazing het artikel gelezen. Ik heb ook een tatoeage en na mijn afstuderen komt er nog een, en ja ik word arts. Ik vind het onwijs bekrompen als mensen je daarom veroordelen. Lelijk mag je het vinden, maar om die reden geen vrienden willen zijn met iemand? Bizar.

Alsof je zo iemand als vriend wil? Ik iig niet. Iemand die zo oppervlakkig is houd ik het toch niet lang mee uit.

KirstenHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:07

Ik vind het ook bijna een walgelijk stuk. Ik heb geen problemen mee met tattoos, tenzij iemand echt serieus zijn hele lichaam onder de tattoos heeft zitten. Maar voor de rest vind ik het mooi en juist bij grote tattoos op de arm/rug etc. zit er een mooi verhaal achter. Nee, ik vind het mooi en het is iedereen zijn eigen keuze :)

Ik persoonlijk hoef niet een enorme tattoo, maar iets klein op mijn enkel of bij mijn pols zoals een drie vogeltjes vind ik wel mooi :j

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:12

Komop mensen, percentages kun je niet bij elkaar optellen :=

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:13

liedje89 schreef:
Als je alle hoogopgeleiden op een hoop gooit kom je uiteraard gewoon op een percentage tussen de 13 en 18% afhankelijk van de verhouding WOers en HBOers? Dit komt het beeld van "mensen met tatoeages zijn niet dom" natuurlijk niet echt ten goede :+ :')

Dat bedoel ik dus! :')

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:14

Jeetje, die persoon van de column is wel erg bekrompen zeg... als die alles zou weten van de mensen waar ze wat mee van doen heeft staat ze nog raar te kijken ws....
Zou mooi zij als zij iemand treft die zegt: 'nou mevrouw, ik doe geen zaken met een burgertrutje als u'

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:17

Als je zo kortzichtig bent dat je alleen maar het plaatje ziet en niet de mens erachter, dan ben je arm...heel arm.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:18

Eerlijk, ik denk dat de columnist het een beetje hoog in haar bol heeft. :') Wel moet ik zeggen als je een tatoeage vol in het zicht hebt, word je idd minder snel aangenomen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:21

denice schreef:
liedje89 schreef:

Dat bedoel ik dus! :')

Tja. Heerlijk toch als je je vooroordeel bekrachtigd ziet. :D

Ik ben wel erg benieuwd of het plaatje er anders uit ziet als je de scholingsverdeling voor alleen jongere groepen neemt.
Ik denk zelf eigenlijk van wel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:44

En stel nu for the sake of argument, dat alle mensen met tattoo's "dom" zijn (geen school"smarts" hebben). Maakt hen dat dan minderwaardige mensen? Denk je dat degene die jouw huis zette of je afleidingen maakte van je wc ook chirurg had kunnen worden?
Ik vind het altijd heerlijk om te zien hoe de mensen die spreken over "aso's" als het over tattoo's gaat en dat mensen met tattoo's lak hebben aan de maatschappij, aan HUN! ahja wan zij ZIJN de maatschappij, zichzelf er zo ver boven verheven vinden dat in wezen zij degene zijn die lak hebben aan de maatschappij, want tattoo's horen al járen (al net zo lang als dokters) bij verschillende maatschappijen. Door tattoo's op die wijze te veroordelen, veroordeel je dus zelf een deel van de maatschappij, erg sociaal... :j

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:51

Ik begrijp echt niet dat mensen zich hier zo druk over maken. Als je de tatoeage kunt bedekken als je een representatieve functie bekleed is er niks aan de hand lijkt mij.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 08:52

waarmee je per definitie stelt dat een tatoeage niet representatief is. :) (wat een rotwoord is het eigenlijk. :') tatoeage dus... :') )

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:02

Ayasha schreef:
En stel nu for the sake of argument, dat alle mensen met tattoo's "dom" zijn (geen school"smarts" hebben). Maakt hen dat dan minderwaardige mensen? Denk je dat degene die jouw huis zette of je afleidingen maakte van je wc ook chirurg had kunnen worden?
Ik vind het altijd heerlijk om te zien hoe de mensen die spreken over "aso's" als het over tattoo's gaat en dat mensen met tattoo's lak hebben aan de maatschappij, aan HUN! ahja wan zij ZIJN de maatschappij, zichzelf er zo ver boven verheven vinden dat in wezen zij degene zijn die lak hebben aan de maatschappij, want tattoo's horen al járen (al net zo lang als dokters) bij verschillende maatschappijen. Door tattoo's op die wijze te veroordelen, veroordeel je dus zelf een deel van de maatschappij, erg sociaal... :j

Maak je niet druk, Ayasha. Daar wordt de bekrompenheid van de ander niet minder door.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:08

Er zijn bij mij op m'n opleiding bijna geen mensen die weten dat ik een tattoo heb. En ik doe net als zij een HBO opleiding en ben heus niet minder slim omdat ik een tattoo heb :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:09

Ik heb het nog niet zo lang geleden nog eens gevraagd; wat is dat tegenwoordig toch dat, als je je mening geeft, je je ineens druk maakt? :+
Ik maak me helemaal niet druk. Ik ben gewoon benieuwd hoe anderen dat voor zichzelf "goed praten".
Als de denkwijzes van mensen en hoe die tot stand komen me niet zouden boeien zou ik geen psychologie aan het studeren zijn. :D

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 09:14

Ik heb me er werkelijk nog nooit druk om gemaakt. Ik heb overal piercings gehad (nu nog een paar, ook in m'n gezicht) en 2 tattoos. Ook nooit problemen gehad met werk hoor, wil je me niet? Prima.