"Wij doneren niet"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:24

Nikass schreef:
Ik dacht dat jij het asociaal vond, Netje, als wij wel thuis zijn maar niet open doen. Maar nu adviseer je de bel uit te zetten, dus je vindt het wel okee?

Fiffill, misschien zit ik wel op de bank naar een spannende film te kijken, of misschien verrek ik van de pijn in mijn rug en kan ik moeilijk op staan. Daar kan jij niet over oordelen en als je als collectant (niet jij persoonlijk) mij ziet zitten dan sta je toch op zijn minst in mijn tuin naast het pad naar de voordeur en dan vraag ik me af wat je daar te zoeken hebt?

Zoals ik zei ligt het aan de manier waarop... je merkt namelijk echt wel verschil. Ik heb ook wel mensen gehad die om bepaalde redenen (bijv last van hun been) niet op konden staan, die communiceren dan nog wel op een vriendelijke manier met je.
Dat is echt merkbaar anders dan iemand die chagrijnig naar het raam loopt, je aankijkt alsof je een stuk oud vuil bent en je vervolgens wegwuift.

Ik weet niet hoe jouw huis eruit ziet maar waar ik loop zit de voordeur naast een gigantisch woonkamer raam dus als je alleen al aan komt lopen zie je iemands complete woonkamer (tenzij er natuurlijk gordijnen/vitrage oid hangt - ik spiek zelf nooit naar binnen, als in ik doe geen extra moeite om als ik voor de deur sta bij iemand naar binnen te gaan staan gluren. Dat vind ik niet netjes).

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 12:35

Zie hier veel voorbeelden voorbij komen! Zelf kan ik ook moeilijk nee zeggen ... Paar maand terug zelfs wat ondertekend voor 15 euro per maand .... Ernstig! Vriend was behoorlijk pissig op mij en terecht. Heel sneu misschien, maar heb mij diezelfde dag nog weer afgemeld.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Re: "Wij doneren niet"

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:29

Hier ook iemand die moeite heeft met nee zeggen. Gelukkig komen hier (buitengebied) bijna alleen de mensen uit het dorp langs, voor de speeltuin of sport en spelweek enzo. Dat soort dingen help ik graag aan mee en geef ze dus ook altijd. Afgezien van dat ik dit zelf graag doe, voel ik ook de sociale druk hier. Ons kent ons en ik sta liever niet bekend als die asociale vrek. Heel verkeerd eigenlijk!
Godzijdank komen de jehovas maar 1 a 2 keer per jaar. Verder nog geen collectes hier gehad, is te ver lopen voor ze.
De krantenjongens krijgen hier niks want het zijn volwassenen die het met de auto doen en werkelijk te lui zijn de klep van de brievenbus dicht te doen. Hoe vaak mn post wel niet zeiknat is geregend.... En dat zou ik moeten belonen? Ammehoela. Doe je werk maar eerst, dan ga ik nadenken over een beloning. Het beeld 'door weer en wind op de fiets' is imo vreselijk achterhaald. Hier iig wel! Als het een kind was geweest op zn fietsje, kreeg ie een bakkie chocomel en briefgeld voor zn moeite.

Maar de collectanten hier die steeds zeggen dat het toch een kleine moeite is even open te doen en nee te zeggen...begrijpen jullie wel dat op sommige plekken je echt heeeeel vaak gestoord word? En ik moet eerlijk zeggen dat ik helemaal spuugziek ben van verkopers en aanverwante zaken, na een paar jaar in utrecht te hebben gewoond. Of je nou thuis bent of door het centrum loopt, overal weten ze je te vinden hoor! En een nee is zelden genoeg, was dat maar waar! Ik ben een moraalridder en ben vrijwel altijd netjes richting andere mensen, maar het begint me steeds meer moeite te kosten met deze mensen. Ik zou willen dat ik gewoon niet open kon doen, maar dat gaat tegen mn principes in dus sta ik toch maar op, ongeacht rugpijn oid. Heeeeel af en toe tref je iemand bij wie een nee bedankt genoeg is, maar veel vaker gaan ze doorzeuren. En daar ben ik zo zat van, dat vind ik zo asociaal! Mensen aan huis storen is 1 ding, maar de eerste nee niet accepteren vind ik echt aso. Als ik nee zeg is het nee en blijft het nee. En als je dan iets kattig reageert ben je zelf meteen asociaal? Echt omgekeerde wereld hoor!

En waar halen mensen het lef vandaan om te gaan kijken of iemand thuis is (of gewoon zien dat ze thuis zijn) en vervolgens die mensen veroordelen omdat ze niet open doen? Iemand wegwuiven is aso want je kan ook verder lopen naar de deur... Wie ben jij om dat te bepalen? Oordeel eens niet zo over wat mensen in hun eigen huis doen!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:36

Het lef vandaan halen om te zien of iemand thuis is? :') Sorry hoor, maar als je hier over straat loopt en je kijkt richting een huis zie je zo mensen zitten in de woonkamer. Hoe kun je nou niét zien of er iemand thuis (woonkamer) is als je naar de deur loopt? Moet je dan maar naar de grond kijken?
En de deur open doen ipv iemand wegwuiven is gewoon een stukje fatsoen imo. Ja het is je goed recht om te blijven zitten, maar ik behandel mijn medemens liever niet zo.

Ik kan niet spreken voor andere gebieden, maar er komt hier hoogstens een paar keer per jaar iemand langs.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:39

Fiffill schreef:
Het lef vandaan halen om te zien of iemand thuis is? :') Sorry hoor, maar als je hier over straat loopt en je kijkt richting een huis zie je zo mensen zitten in de woonkamer. Hoe kun je nou niét zien of er iemand thuis (woonkamer) is als je naar de deur loopt? Moet je dan maar naar de grond kijken?
En de deur open doen ipv iemand wegwuiven is gewoon een stukje fatsoen imo. Ja het is je goed recht om te blijven zitten, maar ik behandel mijn medemens liever niet zo.

Ik kan niet spreken voor andere gebieden, maar er komt hier hoogstens een paar keer per jaar iemand langs.

Eh lees je de rest van de zin ook even? Er staat namelijk nog wat achter....
Soms kan je idd gewoon zien dat iemand thuis is. Maar kan jij zien waarom die persoon op de bank blijft zitten? Nope. Waarom er dan wel over oordelen? Dat vind ik aso, daarvan vraag ik me dus af waar je het lef vandaan haalt.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:40

Dan denk ik dat je mijn posts nog eens door moet lezen :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:47

Fiffill schreef:
Dan denk ik dat je mijn posts nog eens door moet lezen :)

Nee hoor, want de 'je' in mijn bericht is algemeen bedoeld. Niet specifiek op jou. Er zijn hier mensen genoeg die zeggen dat het asociaal is als je niet open doet. Daar over oordelen noem ik dan weer asociaal. Jij pakte een halve zin van mij, interpreteerde deze verkeerd, en daar reageerde ik weer op door op te helderen wat ik ermee bedoelde. Niet mijn schuld dat jij het dan persoonlijk opvat.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 13:50

Aangezien je reageert op mijn laatste quote, is het niet zo vreemd dat het dan lijkt alsof je het tegen mij hebt. :)
Maar prima. Ik vind het gewoon een stukje fatsoen om wel de deur open te doen (en anders iemand op z'n minst met respect te behandelen) als je daartoe de mogelijkheid hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:11

Fiffill schreef:
Aangezien je reageert op mijn laatste quote, is het niet zo vreemd dat het dan lijkt alsof je het tegen mij hebt. :)
Maar prima. Ik vind het gewoon een stukje fatsoen om wel de deur open te doen (en anders iemand op z'n minst met respect te behandelen) als je daartoe de mogelijkheid hebt.

Maar dat je bij jou kan zien of er iemand thuis is betekent niet dat dat bij mij ook zo is toch? Zoals ik nu voor de derde keer zeg; bij mij gaan ze IN het bloemperk staan om naar binnen te kijken, daar horen die mensen niet. Bovendien zit de lamellen half dicht en daar gluren ze gewoon naar binnen.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:12

Daarom zei ik ook dat ik niet kan spreken voor andere gebieden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:15

Ah oke, daar heb ik overheen gelezen dan. Sorry!

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 14:18

Maakt niet uit! Het zal allemaal per gebied verschillen, ik lees bij sommige ook dat er wekelijks mensen aan de deur staan, dat zou bij mij na een tijdje ook wel m'n neus uit komen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 15:35

Dat deden ze bij ons in het begin, toen zijn er zo veel mensen bij de gemeente gaan klagen dat het nu wel mee valt gelukkig :=

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 15:37

wekelijks zou een zegen zijn als je het vergelijkt met wat er hier aan volk voorbij komt. :+
Hier staan ze gemiddeld 3-4x per week aan de deur met als uitschieter 2-3 op 1 dag. :=

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 21:36

Hier verdelen ze de de omgeving voor collectes. Er zijn maar een paar stichtingen die mogen collecteren. Daarnaast zijn er acties van verenigingen (ouderensoos, voetbalclub, korfbalclub, muziekkorps) en wordt je gevraagd om lid te zijn van buurtvereniging, plaatseling belang, dorpsfeestvereniging en uiteraard wordt er Sint Maarten gelopen alleen komt er maar 1 groepje en wordt je geacht hun al het snoep te geven zodat ze dat op school kunnen verdelen... Niet mijn idee van Sint Maarten, maar goed. Ik geef dus bijna altijd wat. Als ik geen kleingeld heb zijn ze vaak wel zo kien om te vragen of ze dan op een ander moment even weer langs zullen komen ;)
Jehovagetuigen stuur ik ook niet weg. Mar als je daar aan geeft dat je hun bezoek niet wenst houden ze er vaak wel rekening mee. Was vroeger wel anders dan nu. Hier gewoon aardige moeder met dochter die met je meeleven, kletspraatje houden en tijdschrift afgeven.

Die jonge mannen op straat met hun goede doelen waarbij ze je aanspreken en ter plekke een machtiging willen laten tekenen zijn inderdaad soms op het vervelende af met hun gedram. Ze nemen geen genoegen met nee. Terwijl ik echt niet op straat ga tekenen omdat ik dat niet prettig vind. Vervelende discussies of gesprekken krijg je dan. Nee, dn zijn de mensen die langs de deur gaan vriendelijker. Maar die doen het ook vrijwillig, volgens mij krijgen die jongens op straat een loon naar aantal donateurs wat ze binnenhalen of zo... Heb wel eens overwogen een klacht in te dienen bij dat betreffende goede doel...

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:31

lor1_1984 schreef:
wekelijks zou een zegen zijn als je het vergelijkt met wat er hier aan volk voorbij komt. :+
Hier staan ze gemiddeld 3-4x per week aan de deur met als uitschieter 2-3 op 1 dag. :=

Dat lijkt me wat overdreven. Collectes zijn over het algemeen landelijke verdeeld (zit ook tv reclame bij voor de acties). En dat zijn er echt geen 3 of 4 per week. Kan zijn dat de plaatselijke vereniging nog iets doet, maar dit mogen ze nooit zomaar doen en moet van tevoren bij de gemeente aangevraagd worden, zodat het niet tegelijk valt met andere acties.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:35

Als ik niemand verwacht doe ik ook niet open :evaw:. Maar dat heeft zo zijn redenen :+

Oh en ik woon niet in een rijtjeshuis dus dan heb je sowieso wat minder last er van.

Ze gaan je echt niet raar aankijken omdat je een stickertje op je deur hebt. Want ze kennen je toch niet
:D. Bij mn ouders stonden ze wel vaak aan de deur (sorry geen interesse, doeiii *gooit deur dicht*). Zwaar irritant die mensen die je een geloof of zieke afrikaantjes komen opdringen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:41

Mijn vader zegt altijd:

"Wij hebben al gegireerd". :)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:44

Netje schreef:
lor1_1984 schreef:

Dat lijkt me wat overdreven. Collectes zijn over het algemeen landelijke verdeeld (zit ook tv reclame bij voor de acties). En dat zijn er echt geen 3 of 4 per week. Kan zijn dat de plaatselijke vereniging nog iets doet, maar dit mogen ze nooit zomaar doen en moet van tevoren bij de gemeente aangevraagd worden, zodat het niet tegelijk valt met andere acties.

collectes, colporteurs en geloofsovertuigers.
Alle 3 schaar ik onder 1 naam: deurzeurders.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:48

Ik doe vaak niet open en ik vind het belachelijk dat ik daar een reden voor zou moeten hebben. Mijn huis, mijn leven en ik bepaal zelf wel of ik al dan niet iemand te woord sta. Zelfs bij een arrestatie heb je recht van zwijgen.

Wil je geld gaan bedelen ga je goddelijke gang maar ga niet janken als er mensen je niet t woord willen staan. Dát is hun keuze net als bedelen de jouwe is.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:50

Wij hebben ook die stickers. Sommige mensen zijn dan nog zo brutaal om aan te bellen, dus dan wijs ik meteen naar dat ding. 'Ja maar wij zijn..' :roll: Dan zeg ik altijd maar dat we dus niet geïnteresseerd zijn en doe ik de deur dicht.
Jammer dan, moet je maar lezen of je hersens gebruiken :=

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:50

Ayasha schreef:
Ik doe vaak niet open en ik vind het belachelijk dat ik daar een reden voor zou moeten hebben. Mijn huis, mijn leven en ik bepaal zelf wel of ik al dan niet iemand te woord sta. Zelfs bij een arrestatie heb je recht van zwijgen.

Wil je geld gaan bedelen ga je goddelijke gang maar ga niet janken als er mensen je niet t woord willen staan. Dát is hun keuze net als bedelen de jouwe is.

Zo, zit je wat dwars? :')

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:53

lor1_1984 schreef:
Netje schreef:

collectes, colporteurs en geloofsovertuigers.
Alle 3 schaar ik onder 1 naam: deurzeurders.

Colporteurs is toch echt een uitstervend ras hoor. En geloofsovertuigers: als er maar hooguit 1 collecte is per week en je zit naar je zegt op 3-4 per week met soms 2-3 per dag, dan vraag ik me echt af waar je woont. Want nogmaals: dat lijkt me meer dan stug :D

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:54

Fiffill schreef:
Ayasha schreef:

Zo, zit je wat dwars? :')

Nou, sommige mensen aan de deur kunnen echt dwars zitten inderdaad.. sommige plekken wordt er gewoon 3x op een avond aangebeld, dan ben je het aardig zat hoor :j

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-14 22:55

Ayasha schreef:

Nou nou nou, bédelen: het zijn gewoon collectanten, die beleefd vragen om een bijdragen... Ze doen het niet om het in hun eigen zak te steken