Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
8nnemiek schreef:Even kort gas geven kost nooit zo veel benzine als lange afstanden sneller rijden hoor
Riddershow schreef:8nnemiek schreef:Even kort gas geven kost nooit zo veel benzine als lange afstanden sneller rijden hoor
Het zal je verbazen hoe hoog je verbruik wordt bij versnellen. Bij mijn huidige auto kun je het verbruik zien wat je op dat moment hebt. Bij versnellen verdubbeld/driveoudigd dat al snel terwijl als je 10 km harder rijdt het misschien 0,1/0,2 op 100 scheelt (bij mijn auto). Ik wil niet zeggen dat je dan maar sneller moet rijden, maar 1 tempo aanhouden is altijd beter als steeds remmen/versnellen...
NatasjavE schreef:Je mag uiteraard met je personen auto gewoon 90 rijden.
Wat niet mag is onnodig het verkeer ophouden. Je kan als je langdurig in de linkerbaan 90 rijden zonder dat er spraken is van file of langzaam rijdend verkeer weldegelijk een bon krijgen vanwege onnodig links rijden.
Leonoor schreef:Century schreef:In het algemeen, ben ik het met je eens. Maar ik heb ook wel eens gehad dat ik te laat door had dat de invoeg-/uitvoegstrook zo enorm vol stond en dan ben ik heel blij als iemand me er tussen laat! Soms komt het dan toch voor dat je vrij ver vooraan invoegt, want stil gaan staan op de baan om er tussen te komen is nog veel gevaarlijker.
Staat toch ook niet voor niets aan het begin van de invoegstrook "Gehele invoegstrook gebruiken" ?
Dus ik rijd tot einde invoegstrook en dan ga ik pas invoegen. En dan word je er standaard wel tussen gelaten. Net zoals ik altijd wel iemand er tussen laat als ik daar zelf rijd.
F_Orumster schreef:Maar halen vaak ~87km/u.
Vrachtwagens zelf zijn niet zozeer een probleem, maar vaak wel hoe automobilisten met vrachtwagens omgaan; zich laten opsluiten en dan bruut erachter vandaan willen zonder snelheid op te bouwen (dus met 90km/u naar links knallen of het nu uitkomt of niet).
bliver schreef:Vrachtwagen hebben een geijkte km teller. Dat lijkt dus dat ze harder rijden maar bij hun is 80 echt tachtig en niet zoals auto 76. En wat betreft het inhalen. Vrachtwagens kunnen geen snelheid maken. Er zit op de meeste een begrenzer. Ik begrijp dat je zelf nooit in een vrachtwagen hebt gereden anders zou je wel wat meer begrip hebben voor vrachtwagen. Echt geloof me auto's zijn veel irritanter
8nnemiek schreef:Invoegen doe ik altijd met 90 km/u. Hier op de A2 zijn nl 9 van de 10 keer wel vrachtwagens op de weg en ik probeer altijd met dezelfde snelheid als het verkeer naast me aan te komen. Heb ik ook zo geleerd op rijles trouwens.
janderegelaa schreef:Ik zet altijd mijn navigatie aan. Snelheidsmeters van auto's geven standaard te weinig aan. Als ik op de GPS 130 rijd dan is dat op mijn snelheidsmeter bijna 140.
Verbruikverhaal is gewoon onzin. Je auto verbruikt het meest op plaatsen waar je veel moet optrekken, remmen en schakelen. Ik heb een grote Mercedes die in de gecombineerde ritten ongebeer 1 op 14 rijdt maar op de lange stukken snelweg (bijv. vakantie) rijdt hij dik 1 op 15. En dan rij ik door Duitsland standaard 160.
Volgens mij is het zelfs alleen gebaseerd op de motor, niet op de vorm... Waar veel auto's ongeveer de aerodynamische eigenschappen van een knobbelige aardappel hebben... Regelmatig je auto wassen helpt trouwens ook gewoon hoor, lekker glad velletje houden!
amintah schreef:130 mogen we hier in België niet rijden eigenlijk, maar toch doe ik het regelmatig hoor.. zelfs tot 140. Met mijn huidige wagen (Audi A1) is het meestal 130, met mijn vorige (BMW 1 serie) reed ik meestal 140 zonder echt op te letten of snel te willen rijden.
Over het probleem met vrachtwagens wil ik wel eventjes iets toevoegen over wat ik hier vaak zie:
3 rijstroken, rechts camion 1 aan snelheid van 100km/u.
Daarachter nog een camion, die blijkt 2km/u sneller te gaan, dus begint ie maar in te halen. Resultaat: het duurt erg lang eer camion 2 camion 1 voorbij is geraakt en ondertussen moet iedereen op de middenrijkstrook vertragen naar 100km/u ipv 120km/u, iedereen begint naar links uit te wijken om ze in te halen, maar uiteraard is er dan ook een wagen dat die camion gaat inhalen aan 105km/u.
En zo heb je hier regelmatig files.. Want die dat links rijden moeten ook allemaal beginnen vertragen.
Ben er trouwens ook wel zo 1 dat eens durft seinen hoor.
Maar dat is dan eerder als ik enorm gehaast ben (bvb onlangs overlijden van mijn grootmoeder, maar dat kunnen de andere chauffeurs niet weten).
Maar dan kom ik links gereden aan 160km/u, dan zie ik in het midden een wagen aan 110km/u rijden die zonder pinker naar rechts komt gereden waardoor ik fors moet afremmen. Dan word ik wel pissig en durf ik eens seinen van 'maak dat je aan de kant bent en had gewacht tot ik was gepasseerd'..
Ik ga noooit naar links gaan als ik zie dat er een snellere wagen afkomt. Ik laat die eerst passeren en ga dan pas naar links. Je weet namelijk nooit waarvoor die zo snel rijdt! Bvb vrouw dat moet bevallen, kind dat dringend naar het ziekenhuis moet met een gat in zen hoofd.. je weet het niet.
(Ik ga er ook nooit van uit dat mensen altijd hard rijden om gewoon zomaar snel te kunnen rijden, ook al zijn die er)
Hij haalt het wel, maar zuipt dan ook als een idioot. Normaal gesproken 1 op 15, bij meer dan 110 gaat dat al gauw naar 1 op 5. 21 jaar oude Mini met maar 4 versnellingen, wat wil je ook hè 
Suusje92 schreef:Wij nederlanders moeten blij zijn, dat wij zo netjes zijn mensen ertussen te laten. Ik heb van de zomer 3 weken in Italië gereden en ik heb heel vaak mijn auto er gewoon vieshard tussen moeten schijten, omdat ze me er niet tussen lieten. De invoegstroken daar zijn 2 auto's lang en dat is het.
Magrathea schreef:Daar ben ik het niet mee eens, je kunt op een driebaansweg ook gewoon in het midden/links blijven als je anders voor een paar seconden naar rechts zou moeten.