130 km/u, rijd jij het?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij 130?

Ja, ik rijd 130
699 (77%)
Nee, ik rijd langzamer omdat het niet duidelijk is waar je 130 mag rijden
28 (3%)
Nee, ik rijd langzamer vanwege het brandstofverbruik
129 (14%)
Nee, ik rijd netjes met het overige verkeer mee
44 (4%)

Totaal aantal stemmen: 900

Shiloh

Re: 130 km/u, rijd jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:50

En toch verteld mijn portomonnee mij iets anders :+

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:52

Je mag uiteraard met je personen auto gewoon 90 rijden.

Wat niet mag is onnodig het verkeer ophouden. Je kan als je langdurig in de linkerbaan 90 rijden zonder dat er spraken is van file of langzaam rijdend verkeer weldegelijk een bon krijgen vanwege onnodig links rijden.

Ik rij iedere dag van De Bilt naar Maastricht en je wil niet weten wat ik op mijn weg tegen kom. Ik blijf rustig, ik sein niet, ik erger me niet. Heeft allemaal geen zin. Men denkt allemaal het beter te doen en te weten dan een ander.

Ik neem een slokje koffie en rij weer verder.

Ja waar mogelijk rij ik 130. Dikke onzin vind ik het wel.
Tussen Everdingen en het knooppunt bij de A15 was een proetraject om 130 te rijden. Mooi veilig stuk weg.

Na invoering van de 130 grens mag je er nog maar 120. Begrijp jij het? Ik niet.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:52

8nnemiek schreef:
Even kort gas geven kost nooit zo veel benzine als lange afstanden sneller rijden hoor :)

Daar vergis je je nog vies in. Als je constant een hoge snelheid rijd, roteert de motor constant op dezelfde snelheid. Bij het gas geven moet het in ene veel sneller gaan roteren en als je daarna weer terug gaat, moet de motor weer werken om hem langzamer te laten roteren. Zelfde als gas loten laten of remmen, remmen verbruikt meer dan gas loslaten.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 10:53

Riddershow schreef:
8nnemiek schreef:
Even kort gas geven kost nooit zo veel benzine als lange afstanden sneller rijden hoor :)

Het zal je verbazen hoe hoog je verbruik wordt bij versnellen. Bij mijn huidige auto kun je het verbruik zien wat je op dat moment hebt. Bij versnellen verdubbeld/driveoudigd dat al snel terwijl als je 10 km harder rijdt het misschien 0,1/0,2 op 100 scheelt (bij mijn auto). Ik wil niet zeggen dat je dan maar sneller moet rijden, maar 1 tempo aanhouden is altijd beter als steeds remmen/versnellen...

Dat is zeker waar. Ik heb zelf ook zo'n verbruiksmeter. Als ik op de snelweg optrek wil ie nog wel eens terug schieten van 1 op 20 naar 1 op 10.. Maar dat duurt maar een paar seconden voordat je je voorganger voorbij bent en het gas weer los kan laten, en dan springt ie ook weer een paar seconden naar 1 op 30 omdat je het gas los hebt :Y)
Mijn gemiddeld verbruik verandert niet door dat korte optrekken. Wel als ik constant harder zou gaan rijden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:54

Achja. De mooiste, ruimste snelweg die we in Nederland hebben mag je ook maar 100. Gevaarlijke weg vind ik het. Ik rij hem alleen van en naar Schiphol en dan ben ik blij met een auto die gaat trillen als je je baan uit dreigt te komen en gaat flikkeren als er iemand in de dode hoek zit, want slaapverwekkend is het zeker.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:54

NatasjavE schreef:
Je mag uiteraard met je personen auto gewoon 90 rijden.

Wat niet mag is onnodig het verkeer ophouden. Je kan als je langdurig in de linkerbaan 90 rijden zonder dat er spraken is van file of langzaam rijdend verkeer weldegelijk een bon krijgen vanwege onnodig links rijden.

Dit staat er op de site van de rijksoverheid:

Er geldt geen minimumsnelheid voor het wegverkeer. U kunt wel een boete krijgen als u door uw lage snelheid het overige verkeer hindert of in gevaar brengt. Motorvoertuigen zijn alleen toegestaan op autowegen en autosnelwegen als deze een bepaalde snelheid kunnen en mogen rijden.

Toegestane motorvoertuigen op autowegen en autosnelwegen
Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur (km/u) kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 km/u. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.

Ookal ben ik wel van mening dat ik 60 belachelijk langzaam vind en 50 ook op een 100 km weg.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 10:56

Leonoor schreef:
Century schreef:
In het algemeen, ben ik het met je eens. Maar ik heb ook wel eens gehad dat ik te laat door had dat de invoeg-/uitvoegstrook zo enorm vol stond en dan ben ik heel blij als iemand me er tussen laat! Soms komt het dan toch voor dat je vrij ver vooraan invoegt, want stil gaan staan op de baan om er tussen te komen is nog veel gevaarlijker.

Staat toch ook niet voor niets aan het begin van de invoegstrook "Gehele invoegstrook gebruiken" ?
Dus ik rijd tot einde invoegstrook en dan ga ik pas invoegen. En dan word je er standaard wel tussen gelaten. Net zoals ik altijd wel iemand er tussen laat als ik daar zelf rijd.

Dat ben ik helemaal met je eens. Ik vind het altijd erg gevaarlijk als mensen met 80km/h meteen gaan invoegen terwijl ze nog een hele strook hebben om gas te geven.
Maar dat is niet wat ik bedoelde en volgens mij ook niet wat Batlow bedoelde. Ik bedoel met name op uitvoegstroken, die vol staan, of als je moet ritsen. Soms heb je dat te laat door en krijg je de situatie dat je dus stilstaande auto's voorbij rijd en dan er toch nog tussen moet. Voordringen dus. Maar niet bewust en zeker niet zo bedoeld.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:00

Ik zet altijd mijn navigatie aan. Snelheidsmeters van auto's geven standaard te weinig aan. Als ik op de GPS 130 rijd dan is dat op mijn snelheidsmeter bijna 140.

Verbruikverhaal is gewoon onzin. Je auto verbruikt het meest op plaatsen waar je veel moet optrekken, remmen en schakelen. Ik heb een grote Mercedes die in de gecombineerde ritten ongebeer 1 op 14 rijdt maar op de lange stukken snelweg (bijv. vakantie) rijdt hij dik 1 op 15. En dan rij ik door Duitsland standaard 160.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:01

Ik rij eigenlijk bijna nooit harder dan 120. Ik merk dat mijn benzineverbruik ENORM stijgt zodra ik boven de 120 uitkom. Het maakte voor mij echt best wel een merkbaar verschil en dat vind ik het gewoon niet waard. Ik heb het wel eens uitgerekend en door 130 te rijden kwam ik meestal maximaal 2 minuten eerder aan op mijn bestemming. Zoveel geld zijn die twee minuten me eigenlijk gewoon niet waard.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-14 11:04

Invoegen doe ik altijd met 90 km/u. Hier op de A2 zijn nl 9 van de 10 keer wel vrachtwagens op de weg en ik probeer altijd met dezelfde snelheid als het verkeer naast me aan te komen. Heb ik ook zo geleerd op rijles trouwens.

En dat een auto niet minder zuinig zou worden als je harder rijdt.. Vreemd, want mijn verbruiksmeter laat dat toch heel duidelijk zien. Zo rijdt mijn auto het zuinigst als ik 50/60 rijdt in de 5.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:14

F_Orumster schreef:
Maar halen vaak ~87km/u.

Vrachtwagens zelf zijn niet zozeer een probleem, maar vaak wel hoe automobilisten met vrachtwagens omgaan; zich laten opsluiten en dan bruut erachter vandaan willen zonder snelheid op te bouwen (dus met 90km/u naar links knallen of het nu uitkomt of niet).

bliver schreef:
Vrachtwagen hebben een geijkte km teller. Dat lijkt dus dat ze harder rijden maar bij hun is 80 echt tachtig en niet zoals auto 76. En wat betreft het inhalen. Vrachtwagens kunnen geen snelheid maken. Er zit op de meeste een begrenzer. Ik begrijp dat je zelf nooit in een vrachtwagen hebt gereden anders zou je wel wat meer begrip hebben voor vrachtwagen. Echt geloof me auto's zijn veel irritanter

Ik denk dat je me niet goed leest, ik sta juist aan 'jouw kant'. Ik zeg juist dat de vrachtwagens niet het probleem zijn, maar wel hoe de automobilisten daaromheen ermee omgaan. Automobilisten halen vreemde capriolen uit in het algemeen, maar zeker wanneer er een vrachtwagen in de buurt is. Ik som op:
- Niet durven in te voegen als er een vrachtwagen is en ernaast blijven hangen, of m er dan toch maar voor gooien omdat de streep stopt en mensen blijkbaar denken dat daarachter een ravijn ligt
- Er eerst achter blijven hangen, omdat ze het verkeersinzicht missen om aan te voelen wanneer ze naar links hadden gemoeten. Na een tijdje hangen besluiten ze toch maar de auto naar links te gooien met een gang van 90. Hier ook weer gebrek aan inzicht; laat gas even los zodat er afstand tot de vrachtwagen komt en trek dan op en ga eromheen
- sommigen schrikken al iets vroeger van een vrachtwagen en gooien hem pardoes naar links, ongeacht wie ernaast zit.
- hem voor stoplichten/rotondes e.d. nog voor een vrachtwagen te gooien waardoor de chauffeur flink moet remmen met zijn gewicht (verkeer dat achter je zit, zie je blijkbaar niet meer)
- naja... er valt meer te verzinnen, maar moet nu weer aan het werk

Daarnaast heb ik wel eens vrachtwagen gereden, én een aantal dagen meegereden.
Mijn vader en broer zijn beiden chauffeurs, dus ik ken de klappen van de zweep.
Ik geef vrachtwagens ook nog eens altijd de ruimte, laat mijn gas even los, knipper even met mijn lamp zodat ze weten dat ik ze de ruimte geef, en krijg ook altijd een bedankje. Omdat ik het leuk vind om sociaal te zijn in het verkeer en de frustraties van chauffeurs ken.
Dus ik voel me wat onterecht aangesproken :D
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 03-09-14 11:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:17

8nnemiek schreef:
Invoegen doe ik altijd met 90 km/u. Hier op de A2 zijn nl 9 van de 10 keer wel vrachtwagens op de weg en ik probeer altijd met dezelfde snelheid als het verkeer naast me aan te komen. Heb ik ook zo geleerd op rijles trouwens.

Als dat op reactie van mijn post is, dan heb je daar helemaal gelijk in. Je moet invoegen met zelfde snelheid als rest van het verkeer. Het heeft geen zin om te gaan optrekken en dan een file in te rijden.
Maar ik kan me wel ergeren aan mensen die met een snelheidsverschil van 50km/h invoegen... heel gevaarlijk.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:18

Ik heb een tijd lang in het midden vh land gewerkt waarbij ik twee keer per week de A6/A7 nam.dan hing het nogal af van mijn haast, stemming en het weer hoe hard ik reed. Over het algemeen rijd ik aardig door dus meestal tik ik de 130 wel aan.

Dat was nog toen ik dagelijks auto reed. Nu maar af en toe, en dan ligt het aan het gezelschap in de auto, maar in m'n eentje rijd ik - mits het verkeer het toestaat - meestal wel 130+.

Mijn auto laat overigens heel duidelijk verschil in verbruik zien, dat wel. 140 is ongeveer 12l/100km volgensmij. 120 of 110 zou ik zo niet weten..

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:20

janderegelaa schreef:
Ik zet altijd mijn navigatie aan. Snelheidsmeters van auto's geven standaard te weinig aan. Als ik op de GPS 130 rijd dan is dat op mijn snelheidsmeter bijna 140.

Verbruikverhaal is gewoon onzin. Je auto verbruikt het meest op plaatsen waar je veel moet optrekken, remmen en schakelen. Ik heb een grote Mercedes die in de gecombineerde ritten ongebeer 1 op 14 rijdt maar op de lange stukken snelweg (bijv. vakantie) rijdt hij dik 1 op 15. En dan rij ik door Duitsland standaard 160.

Dit klopt wel hoor. En die verbruiksmeter in je auto is voorgeprogrammeerd op zich, hij berekent niet je daadwerkelijke verbruik :) Volgens mij is het zelfs alleen gebaseerd op de motor, niet op de vorm... Waar veel auto's ongeveer de aerodynamische eigenschappen van een knobbelige aardappel hebben... Regelmatig je auto wassen helpt trouwens ook gewoon hoor, lekker glad velletje houden! :)

En ja, dynamische druk tegen de voorkant van je auto heeft een kwadratische factor voor snelheid erin, maar dat die weerstand groter wordt betekent niet automatisch dat je verbruik ineens heel hoog wordt. Een constante snelheid rijden is het belangrijkst, altijd.

amintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:23

130 mogen we hier in België niet rijden eigenlijk, maar toch doe ik het regelmatig hoor.. zelfs tot 140. Met mijn huidige wagen (Audi A1) is het meestal 130, met mijn vorige (BMW 1 serie) reed ik meestal 140 zonder echt op te letten of snel te willen rijden.

Over het probleem met vrachtwagens wil ik wel eventjes iets toevoegen over wat ik hier vaak zie:
3 rijstroken, rechts camion 1 aan snelheid van 100km/u.
Daarachter nog een camion, die blijkt 2km/u sneller te gaan, dus begint ie maar in te halen. Resultaat: het duurt erg lang eer camion 2 camion 1 voorbij is geraakt en ondertussen moet iedereen op de middenrijkstrook vertragen naar 100km/u ipv 120km/u, iedereen begint naar links uit te wijken om ze in te halen, maar uiteraard is er dan ook een wagen dat die camion gaat inhalen aan 105km/u.
En zo heb je hier regelmatig files.. Want die dat links rijden moeten ook allemaal beginnen vertragen.

Ben er trouwens ook wel zo 1 dat eens durft seinen hoor.
Maar dat is dan eerder als ik enorm gehaast ben (bvb onlangs overlijden van mijn grootmoeder, maar dat kunnen de andere chauffeurs niet weten).
Maar dan kom ik links gereden aan 160km/u, dan zie ik in het midden een wagen aan 110km/u rijden die zonder pinker naar rechts komt gereden waardoor ik fors moet afremmen. Dan word ik wel pissig en durf ik eens seinen van 'maak dat je aan de kant bent en had gewacht tot ik was gepasseerd'..
Ik ga noooit naar links gaan als ik zie dat er een snellere wagen afkomt. Ik laat die eerst passeren en ga dan pas naar links. Je weet namelijk nooit waarvoor die zo snel rijdt! Bvb vrouw dat moet bevallen, kind dat dringend naar het ziekenhuis moet met een gat in zen hoofd.. je weet het niet.
(Ik ga er ook nooit van uit dat mensen altijd hard rijden om gewoon zomaar snel te kunnen rijden, ook al zijn die er)

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:27

En toch is het brandstof verbruik geen onzin.

Maar in jullie aanname ga je er vanuit dat je "de hele tijd" moet optrekken om in te halen, en dat is niet waar. Je haalt niet vaak in, want je rijdt al een stuk langerzamer waardoor je er langer over doet om bij de volgende vrachtwagen komt om in te halen. Daarnaast hoef je niet elke keer bij op te trekken, dit hoeft alleen in de gevallen dat er snel verkeer achterop komt die je niet in de weg wilt zitten. En als het drukker is waarbij er steeds verkeer achterop zit, zit er hoogstwaarschijnlijk ook verkeer voor je die ook aan het inhalen is en ook niet harder gaat dan 100, dus hoef/kan je nog niet optrekken.

En als je wel 130 rijdt, moet je ook steeds inhouden en weer optrekken, constant 1 snelheid rijden is gewoon onzin, dat lukt je wellicht alleen op de zondag ochtend als er geen hond op de weg is, maar op de max toegestane snelheid moet je ook steeds weer inhouden omdat er rijen auto's onstaan die allemaal tegelijk vrachtwagens willen inhalen die dan in een file maar 100 rijden, en vervolgens moet je ook weer optrekken naar de 130.

Ik ben ervan overtuigd dat mensen die 130 rijden, vaker moeten optrekken van 100 naar 130, dan auto's die 100 rijden en alleen even kort doortrekken bij inhalen om overig verkeer niet in de weg te zitten.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:30

Daar ben ik het niet mee eens, je kunt op een driebaansweg ook gewoon in het midden/links blijven als je anders voor een paar seconden naar rechts zou moeten.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:34

amintah schreef:
130 mogen we hier in België niet rijden eigenlijk, maar toch doe ik het regelmatig hoor.. zelfs tot 140. Met mijn huidige wagen (Audi A1) is het meestal 130, met mijn vorige (BMW 1 serie) reed ik meestal 140 zonder echt op te letten of snel te willen rijden.

Over het probleem met vrachtwagens wil ik wel eventjes iets toevoegen over wat ik hier vaak zie:
3 rijstroken, rechts camion 1 aan snelheid van 100km/u.
Daarachter nog een camion, die blijkt 2km/u sneller te gaan, dus begint ie maar in te halen. Resultaat: het duurt erg lang eer camion 2 camion 1 voorbij is geraakt en ondertussen moet iedereen op de middenrijkstrook vertragen naar 100km/u ipv 120km/u, iedereen begint naar links uit te wijken om ze in te halen, maar uiteraard is er dan ook een wagen dat die camion gaat inhalen aan 105km/u.
En zo heb je hier regelmatig files.. Want die dat links rijden moeten ook allemaal beginnen vertragen.

Ben er trouwens ook wel zo 1 dat eens durft seinen hoor.
Maar dat is dan eerder als ik enorm gehaast ben (bvb onlangs overlijden van mijn grootmoeder, maar dat kunnen de andere chauffeurs niet weten).
Maar dan kom ik links gereden aan 160km/u, dan zie ik in het midden een wagen aan 110km/u rijden die zonder pinker naar rechts komt gereden waardoor ik fors moet afremmen. Dan word ik wel pissig en durf ik eens seinen van 'maak dat je aan de kant bent en had gewacht tot ik was gepasseerd'..
Ik ga noooit naar links gaan als ik zie dat er een snellere wagen afkomt. Ik laat die eerst passeren en ga dan pas naar links. Je weet namelijk nooit waarvoor die zo snel rijdt! Bvb vrouw dat moet bevallen, kind dat dringend naar het ziekenhuis moet met een gat in zen hoofd.. je weet het niet.
(Ik ga er ook nooit van uit dat mensen altijd hard rijden om gewoon zomaar snel te kunnen rijden, ook al zijn die er)

Off topic

Heerlijk om via bokt Belgisch Nederlands te leren :D

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:51

Waarom haast maken als je oma al overleden is.

amintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:54

purny schreef:
Waarom haast maken als je oma al overleden is.

welja, toen ik aanvankelijk telefoon kreeg 'ging ze ieder moment komen te overlijden', tegen dat ik er was, was ze al overleden..

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:57

Ik rij geen 130 omdat mijn autootje dat niet zo goed trekt := Hij haalt het wel, maar zuipt dan ook als een idioot. Normaal gesproken 1 op 15, bij meer dan 110 gaat dat al gauw naar 1 op 5. 21 jaar oude Mini met maar 4 versnellingen, wat wil je ook hè :D

Nee, wij tuffen rustig tussen de vrachtwagens op de rechterbaan. Ook van Roermond naar Groningen :Y)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:00

Suusje92 schreef:
Wij nederlanders moeten blij zijn, dat wij zo netjes zijn mensen ertussen te laten. Ik heb van de zomer 3 weken in Italië gereden en ik heb heel vaak mijn auto er gewoon vieshard tussen moeten schijten, omdat ze me er niet tussen lieten. De invoegstroken daar zijn 2 auto's lang en dat is het.

Ik heb afgelopen zomer twee weken in Italie rond gereden en ik schrok inderdaad van de absurd korte in- en uitvoegstroken. Mijn ervaring is echter dat iedereen direct een baan opschuift en je er tussen laat zodat je toch al war vaart kunt maken. Ik vond het dar prettiger rijden dan in Nl.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:05

Ligt er aan hoe ver ik moet rijden en hoe druk mijn dag is.
Klein stukje snelweg op een dag dat ik geen haast (verplichtingen) heb, rijd ik gerust 100/110.
Lange afstanden geef ik vaak wat meer gas.
Ligt ook aan de auto. In de Suzuki rijd ik wat rustiger (vaak kleine afstanden).
Volvo pak ik voor lange afstanden, geeft ook wat makkelijker gas en rijdt zuiniger dan de Suzuki wanneer ik 130 rijd.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:10

Ik rijd wel snel. Maar hier in Duitsland is dat op sommige plaatsen gewoon toegestaan.

Verder rijd ik liever in Duitsland auto dan in NL. Het gaat er hier allemaal wat relexter aan toe.

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:12

Magrathea schreef:
Daar ben ik het niet mee eens, je kunt op een driebaansweg ook gewoon in het midden/links blijven als je anders voor een paar seconden naar rechts zou moeten.

Het probleem is alleen dat mensen tegenwoordig denken dat het uberhaupt niet meer nodig is om naar de rechterbaan terug te gaan. Ik heb altijd geleerd dat tenzij je minder dan 6 seconden later weer van de rechterbaan af zou moeten, je altijd terug moet naar de rechterbaan. Helaas houdt bijna niemand zich daaraan.