Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:10

Zelf getrouwd in gemeenschap van goederen dit Ivm gelijkwaardigheid.
Als mijn partner of ik een eigen bedrijf of een groot verschil in eigen geld zou hebben dan zouden we onder huwelijkse voorwaarden zijn getrouwd denk ik om elkaar te beschermen.

Ayasha
Blogger

Re: Trouwen, gemeenschap van goederen of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:50

wat lees ik veel weerstand tegen huwelijksvoorwaarden, tot aan "is het wel verstandig om te trouwen toe"... :n
Houden van is ook begrijpen en zelfs wíllen dat de ander in elke omstandigheid veilig is en krijgt waar hij of zij recht op heeft. Zelfs al ís dat een verzameling bierdopjes.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:19

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:59

ik weet het niet hoor, maar hier komt iedereen die minder dan 25.600 alleen of zo'n 35.000 met kinderen verdient, voor gefinancierde rechtsbijstand in aanmerking. Dan krijgt een advocaat een door de overheid vastgesteld, vast bedrag (zo'n 1200,00) en daar mogen ze de hele echtscheiding, inclusief het ouderschapsplan, de financiële onderbouwing en de verdeling van de gemeenschap (of de afwikkeling van de huwelijkse voorwaarden) voor regelen. Dan heb je als advocaat echt heel weinig belang bij een vechtscheiding.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:49

Jammer dat er hier zoveel oordelen beide kanten op gaan. Niks mis met huwelijkse voorwaarden, maar er is ook niks mis met gemeenschap van goederen. Voor beide vind ik het belangrijkste dat je er goed over nadenkt en beiden achter de keus staat.

Als we ooit trouwen, zal het in gvg zijn. Ik kan er heel slecht tegen dat je hier dan direct naief, niet nadenkend en ouderwets wordt genoemd! Ik heb helemaal niet de illusie dat we eeuwig bij elkaar blijven maar vind het in ons geval absoluut overbodig om de boel vast te laten leggen. Dat regelen we onderling wel als het mis gaat. En kom nou niet aanzetten met de dooddoener dat 'iedereen verandert in een scheiding' want zo zwartwit is dat niet. In ons geval, moeten we beide echt essentieel veranderen in wie we als persoon zijn om er een vechtscheiding van te maken. De basis van onze relatie is altijd al communicatie geweest en we zijn beide te rationeel, kalm en beide rasechte moraalridders. Ruzie is er ook niet geweest in de 11 jaar dat we nu samen zijn. Onenigheid heus wel, meningsverschillen ook echt wel, maar ruzie? Nope. Na 11 jaar ruzieloze relatie, gebaseerd op vertrouwen en communicatie, durf ik er op te vertrouwen dat een eventuele scheiding ook wel te regelen is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:55

Als je ergens goed over nadenkt dan neem je op dat moment voor jezelf ook de juiste beslissing. Ik vind juist het door een flinke roze bril kijken en zeggen dat huwelijkse voorwaarden geen romantiek is een foute benadering. Die opmerkingen snap ik niet want het huwelijk is te vergelijken met een bedrijf, om het in de loop van de jaren goed te houden moet je hard werken en aangezien bedrijven failliet kunnen gaan zullen ook huwelijken stranden vandaar het goed nadenken over hv of gvg, vooral als er flinke erfenissen en bezittingen te verwachten zijn uit de familie. Dat betekend niet dat je de erfenis niet kunt delen of aanwenden voor jezelf, partner en kinderen maar gaat het toch verkeerd dan blijft de erfenis wel van jou, hoe vervelend dat op dat moment ook voor je ex is, het is dan niet voor niets je ex.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:11

Het vervelende is dat je het op het moment dat het uit de hand dreigt te lopen, niet meer kan veranderen c.q. regelen :o. Waarom zou je het dus niet van tevoren al gewoon goed vastleggen, dan heb je er, relatief, weinig omkijken naar. Gaat dat dan om de kosten die er mee gemoeid zijn?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:14

Sees schreef:
Het vervelende is dat je het op het moment dat het uit de hand dreigt te lopen, niet meer kan veranderen c.q. regelen :o. Waarom zou je het dus niet van tevoren al gewoon goed vastleggen, dan heb je er, relatief, weinig omkijken naar. Gaat dat dan om de kosten die er mee gemoeid zijn?

Maar het kan evengoed veel problemen geven.

De grote spullen zijn meestal al wel goed geregeld van te voren, maar vaak staat er bv in dat de inboedel gezamenlijk is (omdat die vaak na de HVW zijn gekocht/aangevuld), en dan zie je dat er ruzie gemaakt gaat worden over wie het bankstel krijgt en wie de wasmachine.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 11:32

Wij zijn inmiddels 11 jaar getrouwd en van plan om de rest van ons leven bij elkaar te blijven. Uiteraard was dit ook de insteek toen we trouwden, maar toch voor huwelijkse voorwaarden gekozen.

Toen wij trouwden had mijn man al een zeer goed lopende zaak en verdiende een hoop geld. De afspraak bij ons is dat, mochten wij uit elkaar gaan) alles wat hij had voordat wij trouwden van hem is en alles wat ik toen al had van mij blijft. Wat wij samen opbouwen tijdens ons huwelijk wordt 50/50 verdeeld.
Het zou toch wel erg gek zijn als ik bij een eventuele scheiding bijvoorbeeld erfstukken zou moeten verkopen omdat hij recht heeft op de helft van de waarde, of dat ik ineens recht heb op de helft van het bedrijf welke hij al lang voordat hij mij leerde kennen op eigen kracht heeft opgebouwd. De bedrijven die nu van ons samen zijn is natuurlijk een ander verhaal.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 12:12

Brainless, is dat zo ja dat de grote dingen geregeld zijn? Ik betwijfel dat ten zeerste :o. Veel mensen denken er namelijk helemaal niet over na. Als het niet vastgelegd is, is het niet per definitie geregeld alleen omdat iets met 'jouw' of 'zijn' geld gekocht is bijvoorbeeld. Ook inboedel kun je trouwens vastleggen in de HVW, ook al is eea na het opstellen gekocht. En daarbij, de HVW kunnen altijd tussentijds aangepast worden (dat kost wel wat geld ja).

Je hebt gelijk dat een scheiding/overlijden/erfenis etc al genoeg problemen kan geven dus waaróm inderdaad hetgeen je van tevoren al kunt regelen dan niet alvast regelen? Zijn dat de kosten van de notaris niet waard? Dat scheelt dan iig weer een stukje problemen ;).

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:04

En dan nog zegt het niet alles.
Kennis van mij is al tijden gescheiden, huis is van hem maar ex met kind woont nog in het huis.
De rechter had besloten dat zij daar nog een aantal maanden mocht wonen ivm kind en nog geen andere woning.
Nu is die periode al lang weer verlopen, maar zij zit er nog steeds.
Zij had al 2x verlenging gekregen omdat zij nog niks anders had.
Hij is wederom een procedure begonnen haar er uit te krijgen.

Zij woont daar, hij betaald de hypotheek en woont bij familie.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:28

Nee Brainless het zegt niet alles maar over bepaalde dingen kun je dan iig geen gezeur krijgen, of nou ja, dat kan wel maar dan verwijs je gewoon naar de HVW. Regel je niks dan heb je geheid meer gedoe ;).

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 22:15

Ayasha schreef:
wat lees ik veel weerstand tegen huwelijksvoorwaarden, tot aan "is het wel verstandig om te trouwen toe"... :n
Houden van is ook begrijpen en zelfs wíllen dat de ander in elke omstandigheid veilig is en krijgt waar hij of zij recht op heeft. Zelfs al ís dat een verzameling bierdopjes.

Houden van is ook elkaar vertrouwen.
Mocht het toch misgaan, zou de partner van de verzameling bierdopjes af horen te blijven.
En als je die partner daarop vooraf al niet vertrouwd...
We hebben het hier over bierdopjes he? Niet over eigen bedrijven, erfenissen, grote leeftijdsverschillen, schulden.
Een vertrouwenskwestie dus en ik vind dat persoonlijk een heel groot deel van het huwelijk alleen al.

Zwerte schreef:
Jammer dat er hier zoveel oordelen beide kanten op gaan. Niks mis met huwelijkse voorwaarden, maar er is ook niks mis met gemeenschap van goederen. Voor beide vind ik het belangrijkste dat je er goed over nadenkt en beiden achter de keus staat.

Als we ooit trouwen, zal het in gvg zijn. Ik kan er heel slecht tegen dat je hier dan direct naief, niet nadenkend en ouderwets wordt genoemd!

@ Zwerte: sorry dat ik de rest heb weggehaald, maar dit is in het kort ook mijn idee hierover.
Het zal dus duidelijk aan de relatie op zich liggen waar mensen dan voor kiezen.
Heeft niks met een roze bril te maken...

HiFive5

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:23

misschien dit topic even van onder het stof kloppen want wou geen nieuw aanmaken...
maar wat is nu het voordeligste, trouwen of wettelijk samenwonen?
Als het antwoord gebaseerd is op de situatie, leg ik dat liever via pb uit :-)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 10:46

HiFive, ik denk wel dat er in Nederland en België een verschil zou kunnen zijn. Maar als ik je één goede raad mag geven: Ga langs bij een goede notaris! Die gaat je veel beter kunnen uitleggen wat de voor en nadelen van alles zijn en zit er ook juridisch goed op, dan ben je zeker dat je advies echt klopt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:23

Wij zijn zeventien jaar geleden in gemeenschap van goederen getrouwd. Wij hebben alleen maar een 'van ons', zolang als we samen zijn.
Gezamenlijke bankrekening en daar doen we gewoon alles samen van. Nooit een probleem geweest en ik verwacht ik niet dat dat nog gaat gebeuren.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:27

HiFive5 schreef:
misschien dit topic even van onder het stof kloppen want wou geen nieuw aanmaken...
maar wat is nu het voordeligste, trouwen of wettelijk samenwonen?
Als het antwoord gebaseerd is op de situatie, leg ik dat liever via pb uit :-)

Wat Nederland betreft, als je gvg wil is trouwen het goedkoopste. Dat kan je altijd wel ergens gratis doen.
Scheiden is echter behoorlijk duur.
Hoe dat zit met wettelijk samenwonen qua kosten bij uit elkaar gaan weet ik.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:29

Als wij zouden trouwen, dan in gemeenschap van goederen. Wel hebben wij zelf toen we gingen samen wonen een lijstje opgesteld met onze 'grote' bezittingen en van wie dat is. Zo had ik bijvoorbeeld de t.v. al en mijn vriend het bed. De katten en mijn paard zijn en blijven altijd van mij, zijn paard is en blijft altijd van hem. De auto's staan op naam en blijven ook bij de 'eigenaar'. Dat soort dingen.

Merk wel dat hoe langer we samen wonen, hoe minder er ' van mij' of ' van hem' is. Je deelt je leven samen, het is van ons. Als we uit elkaar zouden gaan, dan is het gewoon 10x ademhalen en verdelen. We zijn daar beide realistisch in.

Ik ben niet materialistisch ingesteld, mijn vriend ook niet echt. Dat scheelt wel een hoop.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 11:53

Ben ook in gvg getrouwd alweer 5 jaar.ondanks dat mn man een eigen bedrijf heeft.
We zijn getrouwd voor de kids dus lekker gratis getrouwd en daarna met kind lekker op vakantie gegaan.
Hebben allemaal dezelfde naam en alles is van 'ons'en dat vinden wel beide prima want de kids zijn ook van 'ons'.

Toen ik uit elkaar ging als samenwonende moesten we ons samenlevingscontract laten ontbinden en kan je zeggen dat was een hoop geld!

Dus wat voordeliger is zou ik niet weten...

Valerie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:29

Als wij gaan trouwen is het op huwelijkse voorwaarden, dit omdat we het al zo vaak hebben fout zien gaan en complete ruzies over van wie wat is.

Gaan er niet van uit dat we gaan scheiden natuurlijk maar dit lijkt ons tegen die tijd het beste.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:42

Als wij gaan trouwen wordt het ook op huwelijkse voorwaarden.

Simpelweg omdat mijn partner een huis bezit en ik niet. Als het huwelijk dan op de klippen loopt zou het meer dan vreemd zijn dat hij er niet kan blijven omdat we uit elkaar gaan. Terwijl hij er juist zo hard voor heeft geknokt om dit te bereiken.

Daarnaast beter nu geregeld dan straks gezeur. Niemand gaat een huwelijk aan met de intentie tot scheiden maar de realiteit is dat 1 op de 3 huwelijken in een scheiding uitmonden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:46

hier ook heel eenvoudig.

alles wat we hadden voor we trouwden is van mijn man of mij,eens getrouwd,alles samen.

wat het voordeligste is,hangt er ook vanaf wat je zelf wil.
als je trouwt,ga je dan mee met de regeltjes die in de wet voorzien zijn?of wil je die persoonlijk gaan aanpassen?

ik denk dat het goedkoopste trouwen is en gewoon volgen wat de wet voorschrijft.
dan hoeft er ook nergens iets aangemaakt of opgesteld te worden door bv een notaris.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:51

Wij zijn getrouwd in gemeenschap van goederen. Eigenlijk liep alles al door elkaar vanaf het moment dat we samenwoonden, maar dat was toen geen punt; we hadden beide toch niks :+ Alles wat we nu hebben, hebben we samen opgebouwd.
Ik ga bijvoorbeeld ook echt niet laten vastleggen dat de paarden van mij zijn ofzo. In het begin, toen manlief zijn eerste baan kreeg, heeft hij zelfs bijgedragen in het onderhoud van het paard, zonder hem had ik toen nooit een paard kunnen onderhouden :n

Toen we ons eerste huis kochten zijn we een geregistreerd partnerschap aangegaan. Dat was gratis :) Daar kon zelfs de notaris niks tegenin brengen, het was op dat moment voor ons gewoon de goedkoopste en meest passende optie.
Een paar jaar later zijn we alsnog getrouwd en is het geregistreerd partnerschap dus omgezet naar een huwelijk :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 12:57

Tja, wij hebben kinderen en die hebben ook allemaal aanhang. Wij hebben dus een testament waarin de "koude kant" uitgesloten word van het vermogen dat onze kinderen via ons zullen verkrijgen. Indien er iets met de kinderen gebeurt gaat hun vermogen over op hun kinderen, word er gescheiden dan word het vermogen uit de boedelverdeling onttrokken. Zijn er geen kinderen en gebeurt er iets met een van onze kinderen dan hebben de andere broers en zussen aanspraak op het gedeelte van overleden broer of zus. Dit is geen motie van wantrouwen richting de koude kant maar ik heb het al zo vaak gezien. Trouwen=huisje boompje beestje= met geld van ouders of schoonouders= uit elkaar en foetsie. Want hoe goed partners ten tijde van huwelijk ook met elkaar op kunnen schieten, scheiden doe je niet in alle rust, bescheidenheid en begrip.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-16 13:05

sflj schreef:
Relaxed schreef:
Ik hoop zo dat ze dit ook eens gaan aanpakken en upgraden naar de 21e eeuw.. Wat hopeloos ouderwets dat je elkaar moet onderhouden. Iedereen kan toch zijn eigen brood op de plank verdienen?

Inderdaad! En daarnaast wil je toch gewoon voor jezelf kunnen zorgen?! Je wil toch helemaal niet afhankelijk van iemand anders (je ex?!) zijn?
Helaas vinden heel veel (en dan vooral vrouwen) het wel best om onderhouden te worden. Hoezo emancipatie? ;)

Ja hoor, ik zou dolgraag voor mezelf willen zorgen. ;) Helaas kan dat door gezondheid niet en heb ik momenteel nergens recht op. Het is lekker makkelijk om dit te roepen, maar het gaat niet altijd. Ook een moeder die thuis is gebleven vanwege de kinderen kan best problemen hebben na een scheiding. Gat in CV, geen opvang (kunnen betalen) dus niet elk baantje aan kunnen nemen, noem maar op.

Wij zijn pas getrouwd in gvg, hv kunnen we later ook nog opstellen. Mocht er ooit een eigen bedrijf komen, dan laten we ze zeker opstellen, verder zouden we toch 'delen'. Of we zouden per hond vast moeten gaan leggen welke van wie is en dat telkens bijwerken als er een hond overlijdt of er een pup komt. Daarbij komt dat we alles samen opgebouwd hebben en geen koophuis hebben. Het enige van echte waarde is de auto. :+

EDIT: Wij zijn getrouwd omdat we het een mooie dag vonden, hij in pak en ik in jurk en zijn achternaam. Qua spullen hadden we het één en ander vastgelegd in een samenlevingscontract, maar de meeste dingen hebben we toch samen gekocht en opgebouwd. Bij een koophuis vind ik het nog wel een ding, vooral als 1 van beide dat huis al had.