Hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Ik heb hier nog nooit over nagedacht.
80 (8%)
Ik heb hier wel eens over nagedacht, maar het houdt mij totaal niet bezig.
198 (22%)
Ik denk hier regelmatig over na.
28 (3%)
Ik heb hier wel eens informatie over opgezocht.
34 (3%)
Ik heb hier wel eens over gepraat met anderen.
44 (4%)
Ik weet niet wat ik moet doen als de sirene gaat.
23 (2%)
Ik weet wat ik moet doen als de sirene gaat.
146 (16%)
Zonder kraanwater, stroom en supermarkt kom ik de eerste dag al in de problemen.
73 (8%)
Ik red mij wel een paar dagen zonder kraanwater, stroom en supermarkt.
124 (13%)
Ik red mij minimaal een week zonder kraanwater, stroom en supermarkt.
58 (6%)
Ik vind dat ik voldoende ben voorbereid.
25 (2%)
Ik wil mij beter gaan voorbereiden.
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 897

vuurneon

Re: Hoe goed ben jij voorbereid op een ramp?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 00:40

En ook uiterst goed voor de natuur uiteindelijk, want het brengt ook voeding mee voor het land.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 00:49

Lijkt me geen pretje Kuggur. Heb je maatregelen getroffen?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 00:50

vuurneon schreef:
En ook uiterst goed voor de natuur uiteindelijk, want het brengt ook voeding mee voor het land.

Ik denk dat de natuur die onder een tapijt van gloeiende lava verdwijnt, of door een vloedgolf de zee in wordt gespoeld, daar niet zo van onder de indruk is.
Ook de organismen die door fluor vergiftigd raken zijn vermoedelijk niet zo enthousiast....
En als het een uitbarsting van werkelijk epische (dit woord wordt teveel gebruikt de laatste jaren, maar geloof me hier is het van toepassing) proporties wordt dan kan dit een klimaatsverandering veroorzaken die jarenlang invloed kan hebben op het weer in het noordelijke halfrond (daling temperatuur, dag broeikaseffect), en niet hypothetisch, dit is relatief kortgeleden al eens gebeurd.
Maar inderdaad, er komen ook nutrienten bij vrij.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 00:52

goeroe schreef:
Lijkt me geen pretje Kuggur. Heb je maatregelen getroffen?

Nee, niet echt. We volgen de ontwikkelingen in het nieuws.
We zitten ook niet in de directe gevarenzone.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-14 01:04

Gelukkig maar. De dreiging dat een uitbarsting je elk moment kan dwingen om huis en haard te verlaten lijkt mij erg moeilijk om mee om te gaan. Of wonen er sowieso nauwelijks of geen mensen in de gevarenzone? Ik heb er geen idee van. :o Krijg je wel iets mee van de aardbevingen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 03:30

Ik kan mijn kat niet eten -O- die zit vol medicatie, dan vergiftig ik mezelf geloof ik :Y) dus mijn kat zal nooit als broodbeleg of stoofschotel dienen *\o/* maar verder heb ik nog wel wat blikvoer hier en water staan. Dus een week overleef ik wel :D

Thasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 06:41

lifaya schreef:
Ik plunder gewoon de supermarkt om de hoek, komt goed :Y)

That's the spirit :Y)

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 07:09

Het nadeel van een diepvrieskist is dat je goed moet opletten dat je er niet alleen spullen instopt, maar ook eens helemaal leeg eet. Het voordeel is dat je met een ramp altijd een tijdje vooruit kan :D

@Kuggur, zit je in IJsland zelf? De impact is toch meer de rook / as die met de wind meewaait? Dus ligt het er aan hoe de wind staat?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 07:23

Ik hoop eigenlijk dat ik gewoon doodga bij een wereldramp, ik heb totaal geen behoefte om één van de overlevenden te zijn. Bij een kleinere ramp zie ik het dan wel, dan red ik m'n hond en katten en mezelf hopelijk :=

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:22

Ik lees hier dat iemand roept geen brandblusser te hebben, zolang je niet weet hoe je deze moet gebruiken heeft het weinig zin deze in huis te hebben. Waarschijnlijk spuit je hem als je hem wil zetten in 1x leeg en dan is je brandje 9 van de 10x niet uit. Het is veel verstandiger om blusdekens in huis te hebben. En wil je iets hebben om een brand te blussen kun je beter een waterslang altijd aangesloten hebben op het waternet. Kun je veel langer en meer mee blussen, je hoeft het niet te keuren (brandblusser wel) of te weten hoe je goed moet blussen... Gewoon de straal erop zetten en gaan met die banaan.

Over "ramp" brand in eigen huis:
Naast bovenstaande is het ook verstandig om 1x per jaar een brandoefening te doen. (ook als je alleen woont in een appartementje) Kom je geblinddoekt uit je huis? Ook 's nachts als je de voordeur op slot hebt. Heb je afspraken gemaakt wie de kinderen meeneemt? En de hond/kat of andere dieren? Liggen bijvoorbeeld (verzekerings)papieren veilig of heb je een kopie bij ouder/familie/vrienden?

En bovenstaande is dus iets wat een hoge waarschijnlijkheidskans heeft waarbij het wel verstandig is om uit je huis te gaan. Dat is natuurlijk anders dan bij de meeste andere rampen, waarbij het binnen blijven juist belangrijk is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:34

Riddershow schreef:
Ik lees hier dat iemand roept geen brandblusser te hebben, zolang je niet weet hoe je deze moet gebruiken heeft het weinig zin deze in huis te hebben. Waarschijnlijk spuit je hem als je hem wil zetten in 1x leeg en dan is je brandje 9 van de 10x niet uit. Het is veel verstandiger om blusdekens in huis te hebben. En wil je iets hebben om een brand te blussen kun je beter een waterslang altijd aangesloten hebben op het waternet. Kun je veel langer en meer mee blussen, je hoeft het niet te keuren (brandblusser wel) of te weten hoe je goed moet blussen... Gewoon de straal erop zetten en gaan met die banaan.

Over "ramp" brand in eigen huis:
Naast bovenstaande is het ook verstandig om 1x per jaar een brandoefening te doen. (ook als je alleen woont in een appartementje) Kom je geblinddoekt uit je huis? Ook 's nachts als je de voordeur op slot hebt. Heb je afspraken gemaakt wie de kinderen meeneemt? En de hond/kat of andere dieren? Liggen bijvoorbeeld (verzekerings)papieren veilig of heb je een kopie bij ouder/familie/vrienden?

En bovenstaande is dus iets wat een hoge waarschijnlijkheidskans heeft waarbij het wel verstandig is om uit je huis te gaan. Dat is natuurlijk anders dan bij de meeste andere rampen, waarbij het binnen blijven juist belangrijk is.

Ik zou me bij brand eerder druk maken om niet-vervangbare dingen, zoals foto's en bepaalde data op de computer(s). Die verzekeringspapieren geloof ik wel, die heeft de verzekeraar ook.

Die grote ramp is een kwestie van tijd. ALS je je dan meent te moeten voorbereiden op rampen, ga dan als meest realistisch scenario maar uit van een flinke stroomuitval....

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 09:51

ikke schreef:
Ik zou me bij brand eerder druk maken om niet-vervangbare dingen, zoals foto's en bepaalde data op de computer(s). Die verzekeringspapieren geloof ik wel, die heeft de verzekeraar ook.

Die grote ramp is een kwestie van tijd. ALS je je dan meent te moeten voorbereiden op rampen, ga dan als meest realistisch scenario maar uit van een flinke stroomuitval....

Nou, als het net ff niet zo goed geregeld is bij de verzekering kun je grote problemen krijgen (weet ik uit (niet persoonlijke) ervaring). Daarnaast moet je allang blij zijn als je zelf (en familie/dieren) veilig buiten zijn zonder last te hebben van ademhalingsproblemen (de rook is gevaarlijker dan het vuur ;) ) Dus belangrijke data op de computer zou ik in een cloud zetten en foto's... tja raad ik aan echt geen prio aan te geven en anders in een brandkluis te leggen. :Y)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:48

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 10:53

Kugger ik hoop voor jullie (alle bewoners van ijsland) dat het niet heel erg word. Een vulkaan dat op uitbarsten staat is nooit zonder gevolgen.

Ik ben blij dat onze oer hollandse vulkaantje slaapt/dood is. (hij is nog steeds warm, "gloeit nog na" volgens de geleerden >;) ) Al ben ik wel benieuwd of deze ook ooit weer ontwaakt, al ligt ie wel 2 km. onder de waddenzee. Als die al besluit om weer tot uitbarsting te komen gaat dat een grote impact hebben op de vorm van NL. Denk alleen niet dat wij dat nog mee gaan maken. (vind ik eigenlijk ergens wel jammer :o )
Hier is meer over hem te lezen http://dier-en-natuur.infonu.nl/natuur/ ... lkaan.html

Riddershow, ik ken mensen die een rookmelder hebben maar niet weten hoe dat ding werkt en dat je er een batterij in moet doen. Laat staan dat ze weten hoe een blusser werkt. Tja, ze zijn er bij.

Hier in mijn woonplaats word geregeld cursussen geven aan particulieren voor ehbo en brand blussen. Altijd handig om die eens te volgen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:37

aikon schreef:
Riddershow, ik ken mensen die een rookmelder hebben maar niet weten hoe dat ding werkt en dat je er een batterij in moet doen. Laat staan dat ze weten hoe een blusser werkt. Tja, ze zijn er bij.

Hier in mijn woonplaats word geregeld cursussen geven aan particulieren voor ehbo en brand blussen. Altijd handig om die eens te volgen.

Dat laatste is zeker weten handig :) Je hebt tegenwoordig hele handige rookmelds die 15 jaar meegaan (met ingebouwde batterij) enna 15 jaar plak je er gewoon weer een nieuwe tegen het plafond.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:52

En dan zul je nog mensen mee maken die je vragen of jij dat gepiep ook hoort en waar het weg komt. Tja, soms is batterij een beetje boel op en moet vervangen. Dat vinden ze dan raar.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 11:57

Qua vooraad aan eten kunnen wij wel een week vooruit,
Kaarsen hebben wij ook in overvloed en openhaardhout ook.
Verder hebben wij een regenton vol water en een speciale waterzuiver pomp.
Dus een week zouden we wel moeten kunnen overleven :P

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:07

aikon schreef:

Daar heb ik dan, gelukkig, weer een baas voor, die van mening is dat iedereen zo'n ding moet kunnen hanteren en daar dus ook oefeningen in laat doen +:)+

@Riddershow: verzekeringen dienen, net als auto's, met enige regelmaat onderhoud te krijgen. Kwestie van je eigen verantwoording nemen, de verzekeraar kan immers niet ruiken dat er iets veranderd is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 12:09

aikon schreef:
En dan zul je nog mensen mee maken die je vragen of jij dat gepiep ook hoort en waar het weg komt. Tja, soms is batterij een beetje boel op en moet vervangen. Dat vinden ze dan raar.

Ja ik beken :j ik kon het ook niet traceren en heb de hele nacht lopen zoeken :') wij wisten dat de batterij natuurlijk niet eeuwig meeging, maar wij wisten ook niet meer dat het kreng begon te piepen als de batterij leeg raakte dus wij zochten en zochten en zochten totdat er maar 1 optie overbleef. Leuk om 2 uur in de nacht :+ stiekem ben ik ook best heel menselijk, dat ik ook niet alles onthoud (want het zal vast in de gebruiksaanwijzing hebben gestaan, maar ja... Die heb ik alleen met ophangen gelezen jaren geleden)

Overigens hebben wij op het werk geen auditief signaal meer. Ja, op 1 plek bij het paneel, maar niet door het gebouw. Je krijgt visuele signalen (branddeuren sluiten en openen op vluchtroutes) en bij de mensen met piepers komt 'brand' binnen. Was ook erg leuk bij de oefening, want ze waren mij en nog 3 collega's vergeten te waarschuwen (wij werken naast elkaar) omdat wij geen pieper hebben en geen visuele signalering. Toen er écht brand was, was het echt chaos, maar wel een goede leerschool (en gelukkig niets ernstigs gebeurd)

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:01

Ach, ik heb ook al wel eens gehoord van mensen die vrolijk zeggen dat ze een rookmelder in huis hebben. En als ik dan vraag wanneer ze de batterijen voor het laatst vervangen hebben als antwoord een warrige blik en "batterijen??" krijg :+

Maar goed, dat staat los van het type ramp waar het topic eigenlijk over begon (maar niet minder belangrijk ;) )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:02

Als de hele wereld in de fik staat en de hel toch losbarst, maken die rookmelder ook weinig meer uit :D

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:02

Haha, klopt!... en misschien juist lastig als er rovers om je huis heen sluipen ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 13:06

Wij hebben onze enige rookmelder onklaar gemaakt omdat dat kreng tijdens het koken of douchen al af ging. Ik krepeer liever in een vuurzee dan dat ik elke dag een hartaanval krijg van dat onding.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:04

Ik snap sommige reacties niet echt... Geen (bescjeoden) voedselvoorraad aanleggen omdat je daar niks aan hebt als er een atoombom valt? Geen extra water hebben want bij een overstroming helpt dat niet?

Er zijn zoveel dingen die echt een kleine moeite zijn en waar je jezelf later misschien dankbaar voor bent, zoals conserven waar je een weekje van kan eten, medicatie en EHBO-benodigdheden, en een paar flessen water. Er zal maar iets gebeuren met de waterleiding, of dat de supermarkten minder goed bevoorraad kunnen worden door weersomstandigheden...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-14 14:13

Er liggen hier ook altijd wel dingen in de vriezer, maar dat heeft niets te maken met een ramp.
Echt voedselvoorraden voor een ramp zie ik inderdaad als niet nuttig. In de meeste gevallen moet je dan toch geevacueerd worden.
En wat is precies een ramp eigenlijk?
Stroomuitval zie ik niet als 'ramp'. Gat in de waterleiding is onhandig, maar geen 'ramp'.
Ik vind ramp iets waarbij je doorgaans moet vluchten en je hebben en houden achter moet laten.