Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
vuurneon schreef:En ook uiterst goed voor de natuur uiteindelijk, want het brengt ook voeding mee voor het land.
Riddershow schreef:Ik lees hier dat iemand roept geen brandblusser te hebben, zolang je niet weet hoe je deze moet gebruiken heeft het weinig zin deze in huis te hebben. Waarschijnlijk spuit je hem als je hem wil zetten in 1x leeg en dan is je brandje 9 van de 10x niet uit. Het is veel verstandiger om blusdekens in huis te hebben. En wil je iets hebben om een brand te blussen kun je beter een waterslang altijd aangesloten hebben op het waternet. Kun je veel langer en meer mee blussen, je hoeft het niet te keuren (brandblusser wel) of te weten hoe je goed moet blussen... Gewoon de straal erop zetten en gaan met die banaan.
Over "ramp" brand in eigen huis:
Naast bovenstaande is het ook verstandig om 1x per jaar een brandoefening te doen. (ook als je alleen woont in een appartementje) Kom je geblinddoekt uit je huis? Ook 's nachts als je de voordeur op slot hebt. Heb je afspraken gemaakt wie de kinderen meeneemt? En de hond/kat of andere dieren? Liggen bijvoorbeeld (verzekerings)papieren veilig of heb je een kopie bij ouder/familie/vrienden?
En bovenstaande is dus iets wat een hoge waarschijnlijkheidskans heeft waarbij het wel verstandig is om uit je huis te gaan. Dat is natuurlijk anders dan bij de meeste andere rampen, waarbij het binnen blijven juist belangrijk is.
ikke schreef:Ik zou me bij brand eerder druk maken om niet-vervangbare dingen, zoals foto's en bepaalde data op de computer(s). Die verzekeringspapieren geloof ik wel, die heeft de verzekeraar ook.
Die grote ramp is een kwestie van tijd. ALS je je dan meent te moeten voorbereiden op rampen, ga dan als meest realistisch scenario maar uit van een flinke stroomuitval....
aikon schreef:Riddershow, ik ken mensen die een rookmelder hebben maar niet weten hoe dat ding werkt en dat je er een batterij in moet doen. Laat staan dat ze weten hoe een blusser werkt. Tja, ze zijn er bij.
Hier in mijn woonplaats word geregeld cursussen geven aan particulieren voor ehbo en brand blussen. Altijd handig om die eens te volgen.
aikon schreef:Hier in mijn woonplaats word geregeld cursussen geven aan particulieren voor ehbo en brand blussen. Altijd handig om die eens te volgen.
aikon schreef:En dan zul je nog mensen mee maken die je vragen of jij dat gepiep ook hoort en waar het weg komt. Tja, soms is batterij een beetje boel op en moet vervangen. Dat vinden ze dan raar.