Probleem, uitkering gestopt, geen werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:46

zonnebloem18 schreef:
Mick tweedelijnshulp, die je gegarandeerd nodig heb, wordt volledig vergoed. Je zal hooguit een eigen bijdrage over het intakegesprek moeten betalen, dat was in mijn geval maar 20 euro.

Het eigen risico is wel 360 euro.

Lieffiefi

Re: Probleem, uitkering gestopt, geen werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:52

Ja... Maar zelfs daar kan je een betalingsregeling op treffen.
Sorry, mijn gevoel schaart niet met ts hier uit. Je wéét ruim van te voren dat je uitkering stopt. Waaron nu pas actief in actie komen? Als hij gestopt is.
Ik zal wel weer overkomen ala cynisch en sarcastisch. Maar toen mijn uitkering stopte solliciteerde ik op alles en nog wat. Echt alles. En ja, ik had een ww. Maar ik weet wat het is geen uitkering te hebben. De mijne stopt op 16/5, 19/5 begon ik bij een nieuwe baan.
Ik was ver voorruit al aan het knokken voor een baan.

Kan je partner zich desnoods niet uitschrijven dat jij een bijstand kan aanvragen? Er moet iets gebeuren. Dat is duidelijk. Maar k denk dat er zeker werk voor jezelf aan de winkel is. Je kán niet over over een plas springen en achteraf pas de stapjes doen. :n

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:54

Ik snap iets blijkbaar niet. Alle mogelijke manieren om geld te verdienen zoals een krantenwijk, post, folders lopen worden met nee beantwoord want dan krijgt TS niet genoeg. Het is een begin en je kunt er misschien wel niet veel van maar meer dan nu.
Maar goed, als ik in jouw positie zou zitten dan had ik elk baantje aangenomen zelfs een folderwijk.

Al eens gedacht aan vrijwilligerswerk bij een FPG manege? Dat is een manege waar mensen komen paardrijden met een beperking. Ik heb er stage gelopen en ben ook toendertijd heel erg geholpen met mijn problemen, toen ik nog niet eens wist van mijn problematiek. Kijk eens of je er een in je buurt hebt zitten en ga er eens langs. Deze mensen kunnen je misschien helpen en ondersteunen en begeleiden.
Laatst bijgewerkt door purny op 18-08-14 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:55

Vumana89 schreef:
Ja... Maar zelfs daar kan je een betalingsregeling op treffen.
Sorry, mijn gevoel schaart niet met ts hier uit. Je wéét ruim van te voren dat je uitkering stopt. Waaron nu pas actief in actie komen? Als hij gestopt is.
Ik zal wel weer overkomen ala cynisch en sarcastisch. Maar toen mijn uitkering stopte solliciteerde ik op alles en nog wat. Echt alles. En ja, ik had een ww. Maar ik weet wat het is geen uitkering te hebben. De mijne stopt op 16/5, 19/5 begon ik bij een nieuwe baan.
Ik was ver voorruit al aan het knokken voor een baan.

Kan je partner zich desnoods niet uitschrijven dat jij een bijstand kan aanvragen? Er moet iets gebeuren. Dat is duidelijk. Maar k denk dat er zeker werk voor jezelf aan de winkel is. Je kán niet over over een plas springen en achteraf pas de stapjes doen. :n

Nee je bent niet sarcastisch en cynisch, je ziet de waarheid in. Ik loop ook zonder werk en in de WW maar solliciteer wel op winkelwerk en nog voor maar 12 uur per week, dan ben je bezig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:56

Iemand die echt wil werken en echt in nood zit, pakt ook de kleinere en minder betaalde baantjes aan.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:58

mick75 schreef:
Van het uwv ga ik niets wijzer worden, die zijn zo duidelijk als je maar kan zijn. Daarvan kan, mag en ga ik niets verwachten.

Ben wel bij stichting Mee langsgeweest, die gaan wel kijken of ze wat kunnen betekenen, maar waarschijnlijk val ik precies tussen de wal en het schip. Wel hebben ze mijn CV bekeken en daar wat verbeterpuntjes in aangegeven, al vonden ze het op zich niet slecht. Ik moet alleen de volgorde iets aanpassen en door middel van lettertypes en zo wat dingen benadrukken, en andere dingen wat minder laten opvallen. Dat ga ik een dezer dagen doen met mijn vriend.

Heb verder gekeken naar vacatures op internet, maar reageren lukt meestal niet vanaf telefoon. Je moet immers kopie ID bijvoegen en ik kan geen bijlagen mailen vanaf dit ding. Hoop eind deze week weer een laptop te hebben, dan kan ik daar ook wat beter mee aan de slag.

En heb zitten leren voor het examen, ook niet echt iets onbelangrijks lijkt me.

Als mensen nog meer ideeen hebben over wat te doen? Of tips om efficienter met tijd om te gaan? Graag! Heb vandaag vooral het gevoel dat ik rondgerend heb en heel druk ben geweest met bewijzen dat ik echt niet lui ben, maar uiteindelijk niets heb gedaan zoals altijd.

Voor iedereen die aandringt op psychologische hulp en zo, dat is geen prioriteit voor mij en ga ik nu ook geen energie aan verspillen. Die energie kan ik beter stoppen in het vinden van werk. Vooral omdat als ik eenmaal werk heb er nog tijd genoeg is om daaraan te werken. Bovendien heb ik nu toch geen geld voor nog meer eigen bijdragen en zo. Daarvoor moet ik toch eerst inkomen hebben. Ik heb nu gesprekken, en meer zit er nu even niet in.

Je kunt internetten via de bibliotheek of zelfs gratis op het werkplein.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 18:59

Ja. Ik had geen enkele eis meer. Heb zelfs gesolliciteerd bij de kassen.
En ik heb gewoon goede papieren. Maar alles liever dan mn paard en huis en auto kwijt.
Ik heb nu een goede baan, maar ik heb ook jankend in bed gelegen en mijn zelfvertrouwen was 0.
Maar er moest 'iets' binnenkomen. Al was het 500 bruto.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:00

Cayenne schreef:
Iemand die echt wil werken en echt in nood zit, pakt ook de kleinere en minder betaalde baantjes aan.

dat dacht ik ook, maar goed ik weet natuurlijk niet hoe ts dit beleefd en hoe moeilijk het voor haar is.

Kan mij voorstellen dat ze het liefst een fulltime baan wilt, maar tot die tijd zou ik toch parttime dingen aan nemen. Kan je altijd nog verder zoeken.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:01

Pelryo schreef:
Cayenne schreef:

dat dacht ik ook, maar goed ik weet natuurlijk niet hoe ts dit beleefd en hoe moeilijk het voor haar is.

Kan mij voorstellen dat ze het liefst een fulltime baan wilt, maar tot die tijd zou ik toch parttime dingen aan nemen. Kan je altijd nog verder zoeken.

Ja maar.. Hulp wil ze ook niet. Schiet mij maar lek.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:01

Ik heb nu gesolliciteerd op een functie in een winkel voor 12 uur per week, minder dan mijn oude contract. Ik heb dan zoiets van het is iets en dan ben je in ieder geval bezig.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:02

Shadow0 schreef:
zonnebloem18 schreef:
Mick tweedelijnshulp, die je gegarandeerd nodig heb, wordt volledig vergoed. Je zal hooguit een eigen bijdrage over het intakegesprek moeten betalen, dat was in mijn geval maar 20 euro.

Het eigen risico is wel 360 euro.

Ik heb nooit eigen risico hoeven betalen, terwijl ik verder geen gebruik heb gemaakt van mijn eigen risico.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:04

Nou ik heb dit is even zitten lezen en het UWV heeft groot gelijk. Je kan het UWV wel de schuld geven, maar je hebt 10 jaar lang ''geteerd'' op de overheid en toen had je de tijd gehad om je te laten helpen.Als je ziek bent heb je wel degelijk recht op een reintegratie traject dus die moet al aangeboden zijn geweest op het moment dat je ziek was en zo niet had je het aan ze kunnen vragen(10 jaar lang) jij moet initiatief tonen een ander doet het werk echt niet voor jou. Je kunt niet jezelf neerzetten en verwachten dat het je word aangereikd. WIA krijg je alleen als je aantoonbaar kan maken dat je niet instaat bent om dat werk wat je deed te doen en zo dus inkomen verliest van je laatse inkomen. Dus stel je krijgt 1600 bruto in de maand en je word 50% afgekeurd en met de 50% dat je wel kan werken kom je niet aan de 1600 euro dan word dat aangevuld. Je bent afgekeurd toen der tijd op een burn out. Die is na 10 jaar niet meer van kracht. Dus dat je WIA niet meer loopt is niet zo raar. Een burn out duurt geen 10 jaar. WW bouw je op door te werken en dat doe je niet dus die valt dan ook af. Als je je aan meld bij een gemeente en ze komen met een baantje op de proppen leuk of niet ben je verplicht dit te gaan aannemen doe je het niet kun je bijstand vermindering krijgen of je vangt helemaal niets meer. Kun je faal angst hebben is niet het probleem van het UWV of gemeente dus hun kun je van je lijst schuldigen afstrepen.Faalangst in een zo een erge vorm dat je niet kan functioneren dan kun je als het erg genoeg is je door een psycholoog arbeid ongeschikt laten verklaren dan heb je recht op een Wajong uitkering. Moet je wel eerst naar een psycholoog gaan. Dus dat is advies 1 en dan geen nee ik moet eigen bijdrage betalen. Bel eerst maar eens even met je zorgverzekeraar, want normaal gesproken heb je een eigen bijdrage in medicatie van dien aard, maar word een x aantal consulten wel vergoed. Vraag of je recht hebt op een x aantal consulten en zo niet wat t je gaat kosten en of je dat bedrag in een betalingsregeling kan uitsmeren. Medicatie tegen angst is ook een eventuele oplossing voor een verbetering. Folder wijk om daarmee je onkosten tegemoet te komen is ook een oplossing. Je zoekt allemaal uitvluchten en uitwegen en schuldigen, maar jij zet jezelf in deze positie. Zelfmedelijde gaat je niet helpen. Je MOET dit zelf doen. Dus of je solliciteert je suf en er is vast wel iemand bij wie je op de laptop/pc mag of idd bibliotheek o.i.d of je zorgt dat iemand nou eens gaat bekijken hoe je er nu psychisch voor staat en gaat of je er bovenop helpen(je moet het dan alsnog zelf doen) of verklaart je arbeid ongeschikt en dan heb je recht op Wajong. Je zou een schop onder je kont moeten hebben.

Ik bedoel dit allemaal niet vervelend sommige mensen hebben tough love nodig. Zachte heelmeester maken stinkende wonde.

Succes en nogmaals geen ja maar.... gewoon doen!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:17

Soraya: je weet niet of het UWV groot gelijk heeft. Het is niet mogelijk om op grond van berichten op een forum te beoordelen wat iemand kan. Echt niet.

Zonnebloem: mazzel in dat geval, of het komt nog (ik weet niet wanneer de zorg is geweest, maar de organisaties kunnen de declaraties pas laat insturen, soms krijg je dan nog een naheffing over iets wat al van vorig jaar is.)

Maar goed, het belangrijkste is dat het zoeken van zorg als oplossing geen garanties biedt. Niet iedereen wordt geholpen. Sommige behandelingen slaan niet aan. En zeker bij mensen die al redelijk wat therapie achter de rug hebben is die kans gewoon aanwezig. Dan is het wel degelijk iets om over na te denken in hoeverre die 360 euro te doen zijn. (Een helse keuze, dus wat mij betreft verdwijnt dat eigen risico vandaag nog. Maar het is wel een probleem.)

Verder gun ik de TS vooral even rust om de goede tips uit dit topic te verwerken. Dat kan niet in anderhalve dag... En dergelijke dingen tot je door laten dringen is vaak iets wat je in rust moet doen. Meer pushen helpt niets, dat verhoogt alleen de stress nog verder. En met stress kun je niet goed nadenken, niet leren en niets verwerken, en ook niet goed kiezen. Dus meer druk op TS leggen helpt niks, dat werkt alleen maar averechts.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:33

Ik heb duidelijk verwoord hoe UWV werkt en ja ze maken fouten, maar Ze kunnen niet om wet en regelgeving heen dus als ze echt fout zaten was dat heus wel gerectifiseerd. Ik leg daarbij uit hoe het werkt en ik weet waar ik over praat. Dit probleem komt niet uit de lucht vallen 360,- hoest je op uit je bijklusjes( ze verdient eraan zegt ze) of je zorgt er op een andere manier voor. Het gaat erom dat je als je niets doet ook nooit verder komt en misschien kan ze wel niet werken dat moet een psycholoog beoordelen. Het gaat erom dat er bij Ts een knop om moet.

Geen ja maar meer en gewoon wat gaan doen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:38

Wat heerlijk kortzichtig Soraya.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:39

Soraya10 schreef:
Ik heb duidelijk verwoord hoe UWV werkt en ja ze maken fouten, maar Ze kunnen niet om wet en regelgeving heen dus als ze echt fout zaten was dat heus wel gerectifiseerd.

Dat is zeker niet waar. Het systeem vereist namelijk dat je bezwaar of beroep aantekent. Er zijn veel meer mensen die jarenlang strijd leveren met het UWV - maar de mensen die dat emotioneel niet aankunnen, geen rechtshulp hebben, die vallen gewoon buiten de boot. Die geven op, strijden niet door, en niemand die het ziet. Dat zegt niks over de juistheid van de beslissing van het UWV.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:45

Noet bij een eind van je wia/wga.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 19:50

mick75 schreef:
Heb verder gekeken naar vacatures op internet, maar reageren lukt meestal niet vanaf telefoon. Je moet immers kopie ID bijvoegen en ik kan geen bijlagen mailen vanaf dit ding. Hoop eind deze week weer een laptop te hebben, dan kan ik daar ook wat beter mee aan de slag.

Je kan wel degelijk afbeeldingen versturen vanaf een iphone via de mail (via de galerij) en bijlage kan je wel doorsturen (als je dus een mail met bijlage naar jezelf stuurt kan je die bijlage daarna via je telefoon doorsturen naar het bedrijf, je hebt dan dus maar 1x echt een PC nodig) maar ik zou me daar sowieso niet door laten ophouden.
Gewoon geen ID mee sturen, toch alleen maar onverstandig en ze hebben hem helemaal niet nodig! Een (digitale) kopie van je ID naar jan en alleman sturen is echt onverstandig, hoe meer mensen je ID hebben hoe groter de kans dat iemand er misbruik van maakt. (http://www.personeelsnet.nl/bericht/opl ... og-steeds/ http://www.fraudehelpdesk.nl/identiteitsfraude). Leg uit dat kopie ID meesturen even niet lukte maar je hem graag wilt laten zien als je op gesprek komt, als je een goede brief naar een kleiner bedrijf stuurt zullen ze daar echt niet over vallen ;)
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 18-08-14 20:32, in het totaal 2 keer bewerkt

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:03

Shadow0 schreef:
Soraya10 schreef:
Ik heb duidelijk verwoord hoe UWV werkt en ja ze maken fouten, maar Ze kunnen niet om wet en regelgeving heen dus als ze echt fout zaten was dat heus wel gerectifiseerd.

Dat is zeker niet waar. Het systeem vereist namelijk dat je bezwaar of beroep aantekent. Er zijn veel meer mensen die jarenlang strijd leveren met het UWV - maar de mensen die dat emotioneel niet aankunnen, geen rechtshulp hebben, die vallen gewoon buiten de boot. Die geven op, strijden niet door, en niemand die het ziet. Dat zegt niks over de juistheid van de beslissing van het UWV.

Prima, dus dan ga je 10 jaar WIA trekken vervolgens wil je een herkeuring om te gaan werken en dan maakt UWV een fout? En stel dat het wel zo is dan hoef je dus niets meer te doen? En alles afwijzen? Je moet gewoon werken en kun je dat niet dan moet je dat aantoonbaar maken. Zo simpel is dat. Een WIA is alleen handig als je een flink loon hebt. Met al een mager loontje val je al snel buiten de WIA, omdat er dan ander werk is waarmee je bv hetzelfde kan verdienen. WIA is aanvullend. Bij een gedeeltelijke afkeuring moet je ook solliciteren en vullen ze aan tot een bepaalt bedrag dus ook daar ga je bijna nooit vrijuit. Daarbij je wilt werken maar je wilt t niet??

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 20:11

Soraya, 10 jaar lang werd elke afspraak die ik met het uwv wilde maken van hun kant afgewezen. Geen tijd, niet relevant, mijn doelgroep was geen prioriteit enz. Dat kan ik aantonen, heb regelmatig om hulp gevraagd. Nooit gekregen dus.

Na al die jaren weer een keer om een reintegratietraject gevraagd, wat ik al eerder had gedaan maar nooit reactie op heb gehad. Nu dus wel, in de vorm van een herkeuring. En daarbij werd ik dus van 100% afgekeurd, 100% goedgekeurd. Geen vooraankondiging, niets. Deze maand wordt mijn laatste keer wia overgemaakt.

Ik heb meerdere malen om reintegratie gevraagd, ben meerdere keren afgewezen. Ik heb altijd aangegeven aan trajecten mee te willen doen om te reintegreren. Ik ben ook met dat doel op de zorgboerderij gaan werken. Zeggen dat ik met mijn luie reet zit uit te vreten en niets doe is dikke bullshit maar je mag gerust mijn burnout van toen hebben. Kijken of je dan nog zo piept.

Verder. Ik wil werken ja. Fulltime. Parttime zie ik niet als werk (niet voor mezelf althans). Dan ben je ergens net, begin je een beetje wakker te worden bij wijze van spreken en ben je al weer klaar. Ik wil wel het gevoel hebbrn dat ik GEWERKT heb, freewheelen, ook beperkt betaald, doe ik al. Dat voegt niets toe dus.

Bovendien heb ik een bepaald minimuminkomen nodig. Of dat nou parttime of fulltime behaald kan worden. En aangezien ik geen looneisen heb zal het wel in de buurt van fulltime moeten komen om dat te behalen. Is niets mis mee, in de richtingen waar ik de meeste kans maak zijn fulltimebanen het meest verkrijgbaar.

Als dat echt niet lukt, dan kijk ik echt wel verder maar nu heb ik nig enige tijd en die besteed ik in de eerste instantie naar fulltime werk.

Wat betreft therapieen, ik ben ernstig therapiemoe. Heb jarenlang van alles geprobeerd en gedaan, wordt er alleen maar opstandig van en iets nieuws hebben ze me nooit kunnen leren. Ik ken de patronen en zo, ze kunnen me wat dat betreft weinig leren. De theorie beheers ik beter dan de meeste therapeuten zelf.

Ik ben vandaag aan de slag gegaan met wat er van het weekend is aangedragen. Daar heb ik echt wat aan gehad. Dank daarvoor.

Verder worden er veel dingen genoemd. Soms tegenstrijdig, soms niet voor mij weggelegd, vaak ook nuttig op de een of andere manier.

Het is voor mij niet te doen op elk bericht te antwoorden maar ik lees alles en neem alles mee, kijk waar ik iets mee kan en probeer dat ook toe te passen.

Ik ben niet onwillig. Ja, ik heb op veel een antwoord, een impulsieve reactie. Dat zegt niet dat ik er niets mee doe of het niet meeneem.

Over all heb ik veel aan dit topic, ondanks dat de toon soms best hard is. Er staan veel nuttige tips in, een enkele eye- opener en reminders wat betreft patronen, evenals dingen wbt werk waar ik zelf nooit aan gedacht had.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:17

Nogmaals: wat voor werk zie je jezelf momenteel toe in staat om fulltime te doen?

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:18

Amandavd schreef:
Wat heerlijk kortzichtig Soraya.

Vind je....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-14 20:19

En soraya, hoe ik in deze situatie ben beland is niet relevant, of die uitkering terecht was ook niet meer. Ik heb daar op zich ook geen probleem mee. Ik wil alleen hulp hebben bij de volgende stap, en die is ook gegeven.

Ik wil je verzoeken verwijten en andere aanklachten op luie uitvretende uitkeringstrekkers als mij ergens anders te voeren en dit topic te gebruiken waar het voor is, namelijk naar voren kijken. Van terugkijken krijg je zere nek.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:21

Ik heb ook een fulltime salaris nodig maar ik pak elk baantje die mij word aangeboden. Al is het folders lopen, bij de post. Zeker in jou situatie vind dat je geen eisen kan en mag stellen.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-14 20:22

mick75 schreef:
En soraya, hoe ik in deze situatie ben beland is niet relevant, of die uitkering terecht was ook niet meer. Ik heb daar op zich ook geen probleem mee. Ik wil alleen hulp hebben bij de volgende stap, en die is ook gegeven.

Ik wil je verzoeken verwijten en andere aanklachten op luie uitvretende uitkeringstrekkers als mij ergens anders te voeren en dit topic te gebruiken waar het voor is, namelijk naar voren kijken. Van terugkijken krijg je zere nek.

prima succes.