Vegetariër, maar wel vis?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eske_B

Re: Vegetariër, maar wel vis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:19

Misschien het verkeerde woord, maar je snapt wat ik bedoel, hoop ik :)
Ik bedoel, dat die vis net zoveel waard is als een koe, een mens of een paard. Dus waarom geen koe en paard eten, maar wel een vis?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:21

Misschien omdat ze vis lekker vinden? Misschien omdat ze vis zelf vangen? Maar geen ruimte hebben om zelf koeien etc. Op te fokken. Wat maakt het uit?
Sinds wanneer is niets doen beter dan iets doen?
Waarom kan een klein beetje niet helpen?

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:23

EskeGirl schreef:
Misschien het verkeerde woord, maar je snapt wat ik bedoel, hoop ik :)
Ik bedoel, dat die vis net zoveel waard is als een koe, een mens of een paard. Dus waarom geen koe en paard eten, maar wel een vis?

Omdat mensen hun eigen keuzes daarin maken. Dat hoeft niet altijd per definitie logisch te zijn. Er zijn zoveel gelovige mensen die ook maar beperkt naar de bijbel leven. De regels die hun niet uitkomen slaan ze lekker over. Dat wil niet per definitie zeggen dat dat fout is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:23

Wij hebben op het werk ook een vegetariër, die wel vis eet. Ja een pescotariër, maar gezien de zeer hoge leeftijd van die dame kent ze het woord uiteraard niet dus is ze eet gewoon geen vlees, wel vis. Ze vindt vlees gewoon niet lekker, vis wel. Tja, ik vind het allemaal prima :+

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:28

Waarom geen mens eten?
We zijn allemaal evenveel waard en van sommige mensen kun je een klein dorp voedden

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:29

Ik ben pescotariër. Ik ben begonnen met vis te eten toen ik stopte met vlees te eten :D. Tegenwoordig denk ik echter ook over mijn viskeuze bewuster na (MSC logo voor duurzame vis) maar helaas is er nog geen diervriendelijke vis verkrijgbaar :o. Ik eet niet vaak vis. Zelf koop ik het amper maar mijn man maakt het wel klaar. Ik kook voor hem gewoon vlees en voor mezelf wat anders maar hij vindt dat teveel moeite ;). Ook het eten van vis gaat me steeds meer tegen staan, dus daar zal ik ook nog wel mee stoppen.

De eieren die ik koop zijn altijd biologisch of vrije uitloop. Ik heb een kunstof zadel gehad maar ben toch weer over op leer. Ik koop niet (on)bewust leren kleding/schoeisel maar heb het wel.

Ik heb er wel moeite mee om NIET biologische vleeswaren in mijn mandje te gooien voor mijn man maar ondanks mijn verwoede pogingen hem biologische vleeswaren te forefeeden vindt hij het naar eigen zeggen echt smerig (veel te zout) :(.

Ik vind het niet hypocriet om wel vis te eten, je weet de reden er achter niet altijd. Mogen zwangere vrouwen dan ook geen visolietabletten meer :D?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:33

Ik vind het alleen maar goed dat steeds meer mensen bewuster met hun eten omgaan in verschillende vormen. Minder vlees eten, vleesvrije dagen, vlees halen bij de slager waarvan je weet dat die zijn dieren goed heeft behandeld, geen vlees meer eten maar hier en daar wildgevangen vis, geen gekweekte vis meer eten. Ik wil dat, als vegeterarier alleen maar toejuichen.

Het is gewoon heel jammer dat soort initiatieven de grond in te stampen onder het mom van hypocriet terwijl des te meer mensen dit door kleine dingen doen er echt wel iets of een klein deel kan veranderen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:35

Onze vriezer zit vaak ook vol met (door de buurman) gevangen vis uit Scandinavië. Prachtig leven hebben ze gehad, snelle vangst en snelle dood. T is echt heerlijk en eerlijke vis! Tja, enige dieronvriendelijke eraan is dat ie dood moest :+

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:36

minikatje schreef:
Waarom geen mens eten?
We zijn allemaal evenveel waard en van sommige mensen kun je een klein dorp voedden

Sarcasrisch of niet, soortgenoten eten is niet gezond, voor mensen iig ;)
Vergeten erbij te zetten, ik bedoel mensen die geen vlees eten omdat ze dieren dodenom te eten zielig vinden, niet mensen die vlees simpelweg vies vinden :)

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:38

Het gaat om de beweeg redenen erachter...
Als iemand geen vlees eet omdat diegene het niet lekker vind enz, daar is niks hypocriets aan.
Maar als ze komen met een pleidooi hoe zielig het wel niet is. Maar dan wel net zo zielige vis eten...nee dan klopt je argumentatie niet.

Ik drink geen alcohol. Maar wel een biertje drinken omdat daar minder alcohol inzit?

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:40

Mijn betekenis van hypocriet:

"Ik eet geen vlees want dat is super zielig voor de dieren" en dan vervolgens wel vis of kip eten.

of

"Ik eet vlees, (rund, varken, kip, vis) maar geen paarden want dat is zielig"

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:41

ThreeFingers schreef:
Het gaat om de beweeg redenen erachter...
Als iemand geen vlees eet omdat diegene het niet lekker vind enz, daar is niks hypocriets aan.
Maar als ze komen met een pleidooi hoe zielig het wel niet is. Maar dan wel net zo zielige vis eten...nee dan klopt je argumentatie niet.

Ik drink geen alcohol. Maar wel een biertje drinken omdat daar minder alcohol inzit?

Vis kun je makkelijker zelf vangen, niet iedereen heeft de ruimte om koeien op te fokken :+ .

J

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:41

Ach en als iemand geen vis en vlees eet omdat hij het zielig vindt maar wel kip omdat hij dat rotbeesten vindt, tja wat dan nog?

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:43

Sees schreef:
Ach en als iemand geen vis en vlees eet omdat hij het zielig vindt maar wel kip omdat hij dat rotbeesten vindt, tja wat dan nog?

Misschien net zo hypocriet als zeggen dat je zo'n hart voor dieren hent en vervolgens wel naar de Mac gaan? Wie ben jij dan als vleeseter om een niet vleeseter hypocriet te noem, denk ik dan. :D

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:44

Sees schreef:

Dan helemaal niks, al zou ik me dan persoonlijk afvragen wat de meerwaarde is van de andere dieren tegenover de kip. Je weet nooit wat er in het hoofd van anderen omgaat.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:47

Mij maakt het niks uit wat anderen wel of niet eten. Is hun keuze.
Nogmaals vind ik het verhaal erachter niet altijd kloppen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:50

ThreeFingers schreef:

Maar waarom moet ik een verhaal hebben om geen vlees te willen eten? Ik ga toch ook niet alle vleeseters met huisdieren hypocriet noemen omdat ze een beest hebben voor de gezelligheid en 'S avonds een op hun bord?
Wat is jouw 'verhaal' dat je vlees eet dan? Antwoord is negen van de tien keer 'ja vind ik lekker' dat is meer plausibel dan voor dat en dat dier is het zielig omdat???

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:17

Ik vind niet dat iemand een verhaal hoeft te hebben om wel of geen vlees/vis te eten. Als je een ander dan ook in zn waarde laat

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:34

Ik kan me wel voorstellen dat het hypocriet overkomt hoor maar de mens IS hypocriet. Ik eet (nog) wel vis maar ik denk er wel over na. De bioindustrie is imo niet te vergelijken met in het wild gevangen vis. Biologisch gehouden dieren zijn misschien wel te vergelijken met duurzaam gevangen vis, dan zou alleen het doden beter kunnen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:44

xSogno schreef:
ThreeFingers schreef:

Maar waarom moet ik een verhaal hebben om geen vlees te willen eten? Ik ga toch ook niet alle vleeseters met huisdieren hypocriet noemen omdat ze een beest hebben voor de gezelligheid en 'S avonds een op hun bord?
Wat is jouw 'verhaal' dat je vlees eet dan? Antwoord is negen van de tien keer 'ja vind ik lekker' dat is meer plausibel dan voor dat en dat dier is het zielig omdat???

Veel niet vleeseters die ik ken, komen met een heel pleidooi, waarom ze geen vlees eten. Want is zo vreselijk zielig, transporten...slachthuizen, noem maar op.
En dan dragen ze wel leren schoenen, jassen enz.
Dan denk ik als je dan zooo fanatiek erop tegen bent draag dan ook geen leer...

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:21

Maar ze komen ten minste met een pleidooi. Ik moet als vegetariër ook altijd uitleggen wwaarom ik die 'bizarre' keuze gemaakt heb. Als je aan een vleeseter vraagt waarom ie vlees eet hoor je alleen, ja ik vind het lekker. Ik ben als vegetariër ook altijd ongezond, terwijl de meeste mensen vlees eten waar gewoon troep in zit, resten van antibiotica en andere middelen.
Ik vind het ook hypocriet om te stellen dat bepaalde dieren, en sowieso wij mensen belangrijker zijn dan andere dieren. En dan kan je wel zeggen van ja, ik vind dat wel lekker, of ik draag ten minste een beetje bij, of vis kan ik zelf vangen. Maar dat zijn verdedigen in de trand van 'ik vind het gewoon lekker' daar win je geen discussie mee. Ik heb nog geen echte argumenten gelezen waarom mensen wel vis eten en geen vlees.
Als ik gewoon kon zeggen 'Ik vind vegetarisch eten gewoon lekkerder' dan zou dat mooi zijn, maar dat moet ik wel áltijd uitleggen. Want niemand die gelooft dat ik vlees gewoon niet lekker meer vindt. Sowieso ben ik ook vegetariër geworden omdat ik het als 7- jarige heel zielig vond. Inmiddels weet ik ook hoe slecht de vleesindustrie voor het milieu is. Maar toch ben je dan nog steeds de 'rare' als je vegetariër bent ;) apart.

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:26

En ik heb nou juist hetzelfde tegenover mijn vegetarische kennissen en met veel vegetariërs die ik voor het eerst leer kennen. Totaal de tegenovergestelde ervaring.

Als zij zeggen dat ze vegetarisch zijn dan zeg ik oké en zal ik er rekening mee houden mochten ze ooit komen eten bij mij. Ik ben zelf helemaal gek op groenten en daar verschillende gerechten mee maken etc. Als ik dan zeg dat ik vlees eet zijn zij het juist die maar blijven hameren. "Weet je wel hoe zielig dat is, hoe slecht dat is voor het mileu, hoe die dieren erbij zitten"

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:28

*Voor mijn gevoel* Vissen hebben een goed leven in de zee en zijn niet zielig, is een soort scharrel'vlees'. Leven de vissen die wij eten uberhaubt 'vrij'? Nee hè? :')

Pearlx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:31

xSlvna schreef:
*Voor mijn gevoel* Vissen hebben een goed leven in de zee en zijn niet zielig, is een soort scharrel'vlees'. Leven de vissen die wij eten uberhaubt 'vrij'? Nee hè? :')

Bepaalde vissen (niet allemaal!) die wij als mens eten zijn volgens mij de enige nog 'echt' wilde dieren op het menu.

Zelfs wild vlees zoals konijn,hert, zwijn, eend of exotisch vlees zoals kangoeroe, struisvogel, kikkerbillen etc wordt tegenwoordig ook gewoon gefokt.

In wilde vis zit trouwens ook troep. Tonijn heeft zo'n hoog kwikgehalte dat het in de verenigde staten wordt afgeraden voor kinderen en zwangere vrouwen.

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:34

Hmm ja dat is dan weer helemaal anders! Ik had familie die het heel vaak vergaten, en op vakantie bij een familie kreeg ik gewoon elke dag weer vlees aangeboden haha
Iedereen begrijpt me verder wel hoor, maar in restaurants krijg ik nog regelmatig te horen hoe bijzonder het wel niet is.
Mijn vriend is een echte vlees eter, hij was in het begin ook geschokt dat ik vegetariër ben. Maar nu is ie blij dat hij dan mijn vlees mag ;) ik kan met hem wel goede discussie's hebben over wel/ geen vlees. Maar uiteindelijk denk ik niet dan een van ons tweeën ooit ons menu gaat aanpassen. Ik wil op zich ook wel vlees voor hem bakken, maar ik raak het niet aan en laat het m liever zelf doen.