"tenminste houdbaar tot", hoe gaan jullie hiermee om?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:48

Kirrr schreef:
Ik ben er heel erg freaky in, ik kijk naar elke datum en eet niks dat over datum is. Zelfs op de datum zelf moet je me al overtuigen. :+

Ik ook hoor := In het weekend doe ik boodschappen en alle open pakken uit de koelkast gaan dan de vuilnisbak in.
Als ik een pak zuivel openmaak, dan eet/drink ik het die dag en de dag erna, maar de dag dáárna niet meer. Vertrouw ik gewoon niet.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:58

Quellian schreef:
Kirrr schreef:
Ik ben er heel erg freaky in, ik kijk naar elke datum en eet niks dat over datum is. Zelfs op de datum zelf moet je me al overtuigen. :+

Ik ook hoor := In het weekend doe ik boodschappen en alle open pakken uit de koelkast gaan dan de vuilnisbak in.
Als ik een pak zuivel openmaak, dan eet/drink ik het die dag en de dag erna, maar de dag dáárna niet meer. Vertrouw ik gewoon niet.

Kan 1 van jullie me uitleggen hoe dit voor jullie werkt? Ik vind het moeilijk te begrijpen namelijk. Het is een datum die erop is gezet en de bedoeling ervan is juist dat het tot die datum sowieso goed zal zijn. Maar bacterieen e.d. lezen die datum niet dus besluiten echt niet om dan ineens massaal toe te slaan.
Dus waarom die datum zo heilig maken? Waarom geen vertrouwen in je eigen zintuigen? En hoe doe je dat dan met dingen waar geen datum op staat zoals eitjes, groente of vlees rechtstreeks van de boer of eigen moestuin? Vertrouwen jullie dat dan ook niet?

Grapjasjes12

Re: "tenminste houdbaar tot", hoe gaan jullie hiermee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:00

Daar ben ik ook erg benieuwd naar :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:03

Vlees gaat áltijd de vriezer in. Ik koop geen vlees met een datum 4 dagen verderop, wat ik dan over 2 dagen eet, groente heb ik inderdaad veelal uit mijn eigen moestuin en eieren haal ik bij de boer en gaan altijd binnen een week op. Ik koop ook graag verse rauwe melk bij de boer, maar dat gaat dan ook op diezelfde dag op en anders spoel ik het weg.

Mijn vriend is er zoveel makkelijker in, hij vindt mij altijd apatisch en een zeikwijf :+
Mijn vriend zegt hetzelfde als jij -zo ongeveer-, volgens hem kunnen de bacterien niet lezen en zien ze de datum niet. Hij zegt altijd: 'het is echt niet om 00.00 uur ineens zuur hoor'. Hij kan me wat :D
Ik weet ook niet waar die angst vandaan komt, ik ben echt extreem voorzichtig. Ook met buiten de deur eten, voor je het weet lig je 24 uur hondsberoerd in je bed.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:37

Ik heb zo het vage vermoeden dat iemand sneller angstig hiervoor is als je het al eens hebt meegemaakt. Mijn ex-schoonbroer at bijvoorbeeld geen worstenbroodjes meer omdat hij er ooit heel ziek van was geworden.
Ik heb daar dus helemaal geen last van. Ben sowieso niet gevoelig op mn darmen dus dan word je er al makkelijker in. Nog nooit een voedselvergiftiging gehad en dat wijt ik aan mijn eigen zintuigen want ik eet of drink echt niks wat raar ruikt of er vreemd uitziet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:40

Quellian schreef:
Vlees gaat áltijd de vriezer in. Ik koop geen vlees met een datum 4 dagen verderop, wat ik dan over 2 dagen eet, groente heb ik inderdaad veelal uit mijn eigen moestuin en eieren haal ik bij de boer en gaan altijd binnen een week op. Ik koop ook graag verse rauwe melk bij de boer, maar dat gaat dan ook op diezelfde dag op en anders spoel ik het weg.

Mijn vriend is er zoveel makkelijker in, hij vindt mij altijd apatisch en een zeikwijf :+
Mijn vriend zegt hetzelfde als jij -zo ongeveer-, volgens hem kunnen de bacterien niet lezen en zien ze de datum niet. Hij zegt altijd: 'het is echt niet om 00.00 uur ineens zuur hoor'. Hij kan me wat :D
Ik weet ook niet waar die angst vandaan komt, ik ben echt extreem voorzichtig. Ook met buiten de deur eten, voor je het weet lig je 24 uur hondsberoerd in je bed.

Maar als het goed ruikt en smaakt is het niet bedorven... Dan word je er ook niet ziek van.
Je gaat toch geen melk van een dag oud weggooien :? Rauwe melk blijft echt wel even goed, en anders gaat het vanzelf zo stinken dat je het niet meer lust.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:41

Zou best kunnen.
Ik heb eens Ice tea gedronken die ik normaal al niet erg lekker vond, en daardoor al een tijdje niet meer gedronken had.
Toen had ik eens erge dorst en ik drinkt een 0,5 L flesje gewoon in 1 keer leeg.
Totdat mijn broertje zegt toen er nog 2 cm in zat. Deborah STOP!
Daar zweefde dus gewoon hele grote schimmelklonteren in.
Ik vond het al raar smaken :=

Nu ben ik daar toch voorzichtiger mee geworden (alleen met ice-thea)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:42

Maar dat kan ook van spullen die nog helemaal niet over de datum zijn, ik vertrouw er maar op dat m'n neus, ogen en mond werken :P bacteriën kunnen inderdaad niet lezen.

Vroeger kwam altijd nog de melkboer, nu alleen nog een eierboer dan maar daar staat echt geen datum op. Ja op het doosje, maar die klopt niet want dat zijn gerecyclede doosjes. Als je een doosje hebt geef je die gewoon aan hem. Groente uit eigen tuin... Staat het ook niet op.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:45

Ik ben me er bewust van dat het echt nergens op slaat. Heb als baby erg veel reflux gehad tot in de meest agressieve vorm (incl via de neus) heb jaren geslapen met mijn hoofd hoger dan mijn voeten.
Absoluut panisch voor misselijkheid en zeker voor alles wat volgt.
De laatste jaren is dat zo goed als voorbij.
Maar ben dus altijd heel erg voorzichtig met wat ik eet.
Dingen zoals (soft)ijsjes vanuit zo'n machine op een warme dag aan het strand eet ik bijvoorbeeld nooit. Zo zijn er nog wel talloze voorbeelden.
Hetzelfde als Quellian dus.

Ik vind het heel erg moeilijk te bepalen of iets nog goed of slecht ruikt.

Ik ben sinds een paar maanden gaan samenwonen en mijn vriend eet alles, over datum of niet. Zelfs als het niet meer helemaal 100% reukt, niet in de frigo gestaan heeft, kip niet goed genoeg gebakken etc.
Hij eet alles en is nooit ziek. Dus ik ben er al iets minder fanatiek in geworden.

Eitjes hebben we vanuit de tuin en ik schrijf er data op, dus daar heb ik alles perfect onder controle. Met groenten en fruit kan je goed bepalen of het nog goed is ja of neen. Vroeger gooide ik een hele banaan weg voor 1 bruin plekje, nu eet ik alles behalve het bruine plekje.

De rest van de dingen waar geen datum op staat, die laat ik aan mijn vriend ruiken. Vlees koop ik bij een winkel die ik vertrouw, dezelfde dag eten of een dag erna, anders de vriezer in.

Bij een frituur die me bekend is eet ik vlees, bij een vreemde frituur enkel frit... belachelijk I know :Y) Ik laat mijn vriend ook vaak van dingen proeven waar ik niet zeker van ben, in de zin van 'proef eens, lekker hé?' Als die dan niet zegt 'smaakt raar', kan ik rustig verder eten :o.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:47

Van die bruine plekjes in bananen is nou juist bekend dat ze goed werken tegen kanker :+

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 14:59

phormicola schreef:
Van die bruine plekjes in bananen is nou juist bekend dat ze goed werken tegen kanker :+

En slecht samengaan met methyldopa/levadopa achtige medicijnen en verwante aandoeningen. :=

Ik vraag mij af waarom er überhaupt zo veel over datum producten bij jullie staan? Ik keek net in de koelkast etc en ik vond niets wat er dan ook maar in de buurt van kwam. Volgens mij ben ik niet van de voorraden. :=

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:04

Oh volgens mij ben ik dan echt heel erg! Wij hebben limonade siroop die al behoorlijk lang over de datum is en die is gisteren gewoon op gegaan. Zolang het nog goed smaakt en geen schimmel ofzo op zit eet ik het gewoon op! Vind het zonde.

En heb ook wel eens voedselvergiftiging gehad, 2x zelfs. Eet nog steeds alles.

Datum zegt ook niet alles want heb een paar jaar geleden een meer melk gedronken ( van die lang houdbare melk) en die was nog dicht maar die smaakte toch raar! Zaten allemaal klontjes in! Zegt dus niks die datum! En heb zoiets ook meegemaakt met een blikje maïs.
Laatst bijgewerkt door fjordjes op 12-08-14 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:04

Proficiat :D

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:33

Ik heb ooit een weekendje weg in het bed van het vakantiehuisje doorgebracht samen met twee anderen, door een broodje kip wat we op zaterdag aten. Iedereen hing die nacht boven de wc. Maar ik eet exact dezelfde broodjes nu nog net zo graag hoor. Was achteraf ook stom om dat broodje op te eten, want ik vond de kip al wat zompig en anders dan anders. Lesje geleerd dus :P

Ik denk ook dat je vaak, doordát je alles eet, beter tegen dingen die net niet 100% zijn kunt.

Overigens ben ik idd wel van de voorraden. Ben nu even de kast aan het leegeten, maar in normale stand zou ik zeker een week overleven op prima maaltijden uit mijn kast, koelkast en vriezer..

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 16:50

Plien91 schreef:
Ik las trouwens hier in het topic dat mensen schimmel wegsnijden. Dat doe ik dan weer niet.... Als ergens schimmel opzit gaat het hoe dan ook in z'n totaliteit de prullenbak in.

Met schimmel wegsnijden moet je oppassen. De draden van schimmels zitten veel dieper in het product als alleen op het oppervlak.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:05

Als ik het niet meer zie is het voor mijn gevoel al goed :=

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:07

Knudd schreef:
Plien91 schreef:
Ik las trouwens hier in het topic dat mensen schimmel wegsnijden. Dat doe ik dan weer niet.... Als ergens schimmel opzit gaat het hoe dan ook in z'n totaliteit de prullenbak in.

Met schimmel wegsnijden moet je oppassen. De draden van schimmels zitten veel dieper in het product als alleen op het oppervlak.

Volgens mij ging het met name over kaas.
Bij overige dingen moet je inderdaad met schimmel wel oppassen.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:42

Ik snijd ook altijd gewoon de schimmel van de kaas, ben er nog nooit ziek van geweest.

Ik neem aan dat je wel weet dat bv. kaas en antibiotica allemaal mbv. schimmels geproduceert worden en schimmels bevatten. Een champignon is zelfs een schimmel :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:46

Er is wel een verschil tussen eetbare en niet-eetbare schimmels, dus die vergelijking gaat niet op natuurlijk...

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 17:51

En blauwe kaas en brie enzo hebben ook allemaal schimmels die je kan eten :)
Beschimmeld brood en dergelijke dat kun je beter niet wegsnijden, dat zit waarschijnlijk wel dieper dan.

Overigens krijg ik wel door al die verhalen over pakken sap de kriebels :P
Ik drink ook nog wel eens uit het pak maar heb zo mijn twijfels soms nu. Al gaat een pak drinken meestal wel na 2-3 dagen max op.
Als ik bij mijn moeder ben en daar sap in de koelkast staat vraag ik wel altijd eerst van hoe oud het is. Die kan ze daar gerust 1-2 weken al open in hebben staan, en dan toch maar liever niet nee :P

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 21:56