Edelstenen en hun werking, waar?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Edelstenen en hun werking, waar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 17:10

Ik hou me niet zo zeer bezig met stenen als wel met andere vormen van energiewerk, dus ik laat de eer aan een ander. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:22

Ik weet bijna niks van edelstenen, dus ik sla ook over.

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:36

goeroe schreef:
Ik kan mij goed voorstellen dat mensen mijn epistels overslaan, maar ik wil toch nog even kort aandacht vragen voor het volgende:
goeroe schreef:
Dat leidt mij tot de uitnodiging aan iedereen om samen met mij het experiment aan te gaan. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om onderzoek te doen! :Y) Wie is er voldoende ontwikkeld en weet genoeg van edelstenen om de uitdaging aan te gaan?

Lijkt me leuk! :j Heb er al inmiddels flink wat jaartjes ervaring mee, en mijn moeder zou me verder kunnen begeleiden mocht dat zijn :)

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 18:50

Mijn kinderen dragen amber armbandjes zolang ze nog niet al hun tanden hebben, en dit helpt uitstekend voor ze. Ik merk ook echt verschil of ze hem om hadden (1 van mijn dochters was die van haar verloren) of niet met het krijgen van tanden en kiezen. Veel minder huilen, rustiger en beter slapen.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:12

Goeroe, wat voor onderzoek denk je aan?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:17

singasong schreef:

wat zij zegt ;)

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:23

Tigress schreef:
goeroe schreef:
Dat leidt mij tot de uitnodiging aan iedereen om samen met mij het experiment aan te gaan. Je hoeft niet gestudeerd te hebben om onderzoek te doen! :Y) Wie is er voldoende ontwikkeld en weet genoeg van edelstenen om de uitdaging aan te gaan?

Lijkt me leuk! :j Heb er al inmiddels flink wat jaartjes ervaring mee, en mijn moeder zou me verder kunnen begeleiden mocht dat zijn :)

Leuk! :D Wat mij betreft breiden we de doelgroep wat uit en is iedereen die geïnteresseerd is in edelstenen welkom. Dan maken we er gewoon een gezellige middag van waarin we wat experimenten kunnen doen, eventueel gecombineerd met iets anders leuks. De resultaten houden we bij en zetten we dan later in een topic. Er zijn genoeg mensen op bokt met verstand van statistiek die kunnen helpen met het verwerken van de gegevens en verder is iedereen vrij om de resultaten zo te interpreteren als hij of zij zelf wil. Geen geruzie dus, maar een leuke middag waarin we proefjes doen die we vooraf hebben bedacht. Alles met respect voor elkaar. Misschien dat er dan meer mensen zijn die mee willen doen? En terwijl ik dit bericht typ groeit de interesse zie ik. :Y)

singasong schreef:

Ik heb wel een paar ideetjes (heb ook wel wat ervaring met onderzoek doen), maar weet niet of die haalbaar zijn, dus daar kunnen we het wat mij betreft gewoon over hebben.

Even een (kort en simpel uitgelegd) voorbeeldje: Iedereen neemt wat stenen mee en we maken doosjes om ze in te doen. In elk doosje gaat één steen, maar we schrijven aan twee kanten de mogelijke inhoud. Aan één kant schrijven we wat erin zit en aan de andere kant de naam van een totaal andere steen. Vervolgens husselen we alles door elkaar en mag iedereen proberen de doosjes zo neer te leggen dat de naam van de steen aan de bovenkant ligt. Het doel is natuurlijk om meer dan 50% (het gokpercentage) van de stenen juist te raden.

Maar dit is maar een ideetje hoor, als de experts zeggen dat dit helemaal niet kan op deze manier dan verzinnen we wat anders. We komen vast wel op iets waar we het over eens zijn.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:48

Maar wat heeft het 'raden' van de juiste naam van een steen te maken met het al dan niet 'iets' doen van de steen? En hebben mensen met verl kennis van stenen dan niet al een voorsprong?

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 19:51

Dat denk ik wel. De "ervaren mensen" voelen de werking van de steen en kunnen daardoor makkelijker de steen raden lijkt me.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:05

Jibbel schreef:
Maar wat heeft het 'raden' van de juiste naam van een steen te maken met het al dan niet 'iets' doen van de steen? En hebben mensen met verl kennis van stenen dan niet al een voorsprong?

Op zich heeft dat inderdaad nog niets te maken met wat de stenen precies doen, maar voor wie niet gelooft dat de stenen überhaupt iets doen zou het al indrukwekkend zijn als het mogelijk blijkt te zijn om de stenen op deze manier van elkaar te onderscheiden. Of dit makkelijker is voor mensen die meer ervaring hebben is juist een interessante vraag waar je met zo'n experiment antwoord op probeert te geven. Voor wie gelooft in de werking van edelstenen zou het inderdaad logisch zijn als de experts het veel beter kunnen dan de mensen met minder ervaring of de mensen die er helemaal niet in geloven. Wie er niet in gelooft zal eerder denken dat iedereen er ongeveer even goed (of slecht) in zal zijn. In plaats van de naam van de steen zouden we ook de werking van de steen (en een nep-werking) op het doosje kunnen zetten, zodat het echt gaat om het gevoel en niet dat je de naam van de steen weet.

Maar zoals ik al schreef is dit maar een voorbeeld en als jullie andere ideeën hebben hoor ik het graag!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:26

Nu ik het lees, sinds ik mijn stenendoosje niet iedere dag bij me heb (stond op mijn bureau in groep 8) voel ik me een stuk slechter, maar dat kan ook de puberteit zijn.

Wat bevelen de stenenkenners aan voor iemand die geestelijk wat meer rust kan gebruiken? Voor ontspanning.

Desty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:37

Kijk eens welke steen bij je sterrenbeeld past. Overal te vinden op internet!
Dat is vaak een algemene steen die voor jou helpt in je 'uitdagingen waarmee je geboren bent' ( ;) ) .
Dat is ook een leuk discutabel punt, wie gelooft er in alle info achter het berekenen van sterrenbeelden? Ben er zelf een fervent liefhebber van :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 20:42

Ik ook :j

Ik heb me er nooit echt in verdiept, maar mijn moeder is er nu steeds druk mee bezig. Gaaf om op die manier steeds meer te weten te komen :D

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-14 22:00

Desty schreef:
Dat is ook een leuk discutabel punt, wie gelooft er in alle info achter het berekenen van sterrenbeelden? Ben er zelf een fervent liefhebber van :)

Het zal vast niemand verbazen dat ik daar ook niet in geloof. Op de middelbare school hebben we hier tijdens de filosofieles een keer onderzoek naar gedaan. Nogal off-topic, dus als het je niet interesseert kun je hier ophouden met lezen. :+

We moesten allemaal op een briefje schrijven wanneer we precies geboren waren (datum én tijdstip) en in welke plaats, omdat de horoscopen dan nauwkeuriger zouden zijn. De briefjes werden in een tonnetje verzameld waaruit de docent een aantal briefjes trok. Hij kende iemand die zich heel erg verdiept had in horoscopen, die er een boek en een computerprogramma over had en het ook vaak voor andere mensen deed. Voor zover het mogelijk is om hier een inschatting van te maken dus een expert. Die persoon heeft voor de leerlingen waarvan de briefjes getrokken waren horoscopen opgesteld. De horoscopen waren heel uitgebreid (ruim een A4 per persoon) en gingen vooral in op karaktertrekken, sterke en zwakke eigenschappen, valkuilen, dat soort dingen. Vervolgens kregen we allemaal de horoscopen te lezen en moesten we raden over wie het ging. We waren een heel hechte klas, dus de mensen die erin geloofden dachten dat we vrij redelijk moesten kunnen inschatten over wie de horoscopen zouden gaan. Waar het aan lag daar kun je natuurlijk over twisten, maar deze verwachting kwam in elk geval niet uit. Een paar keer werd er goed geraden, maar niet vaker dan je op basis van toeval zou verwachten. Het maakte niet uit of iemand in horoscopen geloofde of niet, want niemand bleek er goed in te zijn. Niemand had vaker dan één keer goed geraden. Het meest opmerkelijke was nog wel dat niemand zijn of haar eigen horoscoop had herkend. Voor sommige geen verrassing en voor anderen een teleurstelling. Het lijkt me leuk om een dergelijk experiment nog eens over te doen (liefhebbers?) maar ik verwacht geen andere uitkomst.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 08:31

Goeroe, experiment is duidelijk maar ik heb er geen belangstelling voor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 08:33

@goeroe, ik mis de verbinding tussen het maken van horoscopen en energiewerk met stenen of op andere manieren. Wat is de reden dat jij dat allemaal op een hoop veegt?

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 10:38

vuurneon schreef:
Cassidy schreef:

Op pagina 2 van dit topic staat het verhaal van inochiyo. Kun je aan haar vragen of het dubbelblind is gedaan.

Is niet dubbelblind, want ze had zelf die steen onder het kussen gelegd. Bovendien is toeval ook een verklaringsfactor naast placebo. Kun je ook heel mooi berekenen hoe groot de kans is dat de resultaten gebaseerd zijn op toeval.

Ik wou er toch nog ff op reageren, ten eerste ben ik geen haar maar een hem :P
De steen lag niet onder mn kussen, gewoon op mn plankjes die naast mn bed stonden tussen al mn andere spullen.
En mn broer wist nadien van de werking van de steen omdat ik hem dat vertelt heb wrm ik slecht sliep.
Omdat ik meestal een slecht humeur heb wanneer ik slecht geslapen heb, en hij is diegene die dit mag bekopen.
Ik weet wel niet wat je bedoeld met dubbelblind.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:25

Ik heb even gegoogeld, en het schijnt dat de Watermeloen toermalijn en roze met groene toermalijn bij mij past. Die past namelijk bij mijn sterrenbeeld en het schijnt angst en stress te verminderen. Of het waar is, geen idee, maar proberen kan altijd.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-22 21:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:54

Dat raden van de juiste steen vind ik echt grote onzin, dat is gewoon puur gokken!

Er zijn heel veel stenen die gedeeltelijk de zelfde werking hebben, bovendien voel je ook niet bij een steen waar hij goed voor werkt. Je voelt in die korte tijd enkel of de steen bij je past ja of nee. Het is heus niet zo dat je hem vast hebt en denkt van deze is goed voor: Hoofdpijn, buikpijn, liefde, onzekerheid, aarden, etc etc.

Dus ook hier geen interesse. :)

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 11:58

[***] schreef:
Ik heb even gegoogeld, en het schijnt dat de Watermeloen toermalijn en roze met groene toermalijn bij mij past. Die past namelijk bij mijn sterrenbeeld en het schijnt angst en stress te verminderen. Of het waar is, geen idee, maar proberen kan altijd. Ik ga over een week naar Turkije, en daar zijn erg veel marktjes en winkeltjes, en ik ben er zeker van dat ze daar ook edelstenen verkopen, dus dan ga ik even kijken of ik hem kan vinden!

Wat internet zegt hoeft niet persé zo te zijn, misschien pak jij wel een Toermalijn vast en krijg je opeens een heel zwaar gevoel. Het is gewoon zo dat je een steen moet pakken die jou op dat moment aanpreekt, voelt hij goed dan past hij bij jou, ook al komt het misschien niet overeen met je sterrenbeeld.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 12:21

Sorry Goeroe, maar je experiment heeft teveel haken en ogen.
Er zijn meerdere stenen die werken op bepaalde gevoelens, sommige mensen voelen zich meer aangetrokken tot bepaalde stenen.
Het is allemaal erg individueel en persoonlijk, Vind dit een beetje een basischoolgok-opzet. :)

Maar het principe is wel erg leuk. misschien met een ander uitgangspunt en opzet werkt het goed.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:05

Ik geloof er niet in. Ik denk dat 99% van de werking van dit soort dingen (net als bijvoorbeeld homeopathie etc.) veroorzaakt wordt door het placebo effect.

Als alles trilling heeft vraag ik me ook af waarom we geen last hebben van de appelmoes en baat ondervinden bij het vasthouden van een koffiekopje. Dat trilt dan toch ook? Wat maakt een edelsteen zo bijzonder? Het 'het is eeuwen oud' of 'het heeft onder zo veel aardlagen gezeten' argument raakt wat mij betreft kant nog wal: benzine is ook zo oud, kiezels kunnen ook zo oud zijn, water ook.

Het voorbeeld van de steen die werkt op een kind van 2 vind ik leuk, want "het placebo effect werkt niet op een kind van 2". Nee, maar wel op z'n ouders, die uitstralen dat er een oplossing gevonden is en dat dus overbrengen op het kind.
Hetzelfde gaat op voor 'sinds ik die steen niet meer draag is mijn leven zo veranderd'. Ja, dat kan, maar dat zou ik al heel wat geloofwaardiger vinden als je er niet door iemand anders op gewezen moet worden. Achteraf gezien is het makkelijk om dingen toe te schrijven aan een steen.

Moet ook zeggen dat ik het erg makkelijk vindt om te zeggen dat als je het niet ervaart je niet ontwikkeld genoeg bent. Daarmee raak je veel mensen op een gevoelig punt, want onontwikkeld zijn staat gevoelsmatig gelijk aan dom zijn, achter lopen, onwetend zijn en ook niet geïnteresseerd zijn. Daarmee plaats je jezelf op een voetstuk en krijgen mensen de neiging om te zeggen dat ze het wel voelen terwijl ze dat niet doen, want niemand wil onontwikkeld zijn.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:17

Vjestagirl schreef:
Ik geloof er niet in. Ik denk dat 99% van de werking van dit soort dingen (net als bijvoorbeeld homeopathie etc.) veroorzaakt wordt door het placebo effect.

Moet ook zeggen dat ik het erg makkelijk vindt om te zeggen dat als je het niet ervaart je niet ontwikkeld genoeg bent. Daarmee raak je veel mensen op een gevoelig punt, want onontwikkeld zijn staat gevoelsmatig gelijk aan dom zijn, achter lopen, onwetend zijn en ook niet geïnteresseerd zijn. Daarmee plaats je jezelf op een voetstuk en krijgen mensen de neiging om te zeggen dat ze het wel voelen terwijl ze dat niet doen, want niemand wil onontwikkeld zijn.

Ik denk dat Cassidy al meermaals heeft proberen uitleggen wat ze bedoelt met onder ontwikkeld.
Bij iemand die blind is zullen zn oren en zn tastvermogen ook veel beter ontwikkeld zijn, dat bedoelt ze...

Ik neem aan dat je nog nooit naar een homeopathische dokter bent geweest, ander zou je dat zeker niet zeggen. Ik ga al van mn 0 jaar naar een homeopathische dokter, jij gaat me zeggen dat ik in die 22j dat ik leef telkens ben genezen door het placebo effect? Dat zou wel heel straf zijn niet?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:23

inochiyo schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik denk dat Cassidy al meermaals heeft proberen uitleggen wat ze bedoelt met onder ontwikkeld.
Bij iemand die blind is zullen zn oren en zn tastvermogen ook veel beter ontwikkeld zijn, dat bedoelt ze...

Ik neem aan dat je nog nooit naar een homeopathische dokter bent geweest, ander zou je dat zeker niet zeggen. Ik ga al van mn 0 jaar naar een homeopathische dokter, jij gaat me zeggen dat ik in die 22j dat ik leef telkens ben genezen door het placebo effect? Dat zou wel heel straf zijn niet?

Ik snap wat Cassidy ermee bedoeld, en ik snap dat ze het niet zo bedoeld als dat het overkomt, maar feit blijft dat het zo overkomt. Ik zeg ook niet "oh, je paard bijt? Dat komt gewoon omdat je nog niet zo ontwikkeld bent in het omgaan met paarden." Het komt gewoon naar over en triggert mensen om te liegen erover.

En ja, ik durf te stellen dat jij genezen wordt door het zelf-helendvermogen van je lichaam. I.c.m. met dat de dokter en je ouders er heilig in geloven dat die die verdunning echt heilzaam is en je dus getriggerd wordt om te denken dat je iets neemt wat werkt. Placebo effect. Het is niet erg om daarop te vertrouwen, er is zelfs wel iets voor te zeggen. Zodra jij zelf zou geloven/weten dat het placebo effect is werkt het niet meer, dus het is prima dat je dat geloofd. Alleen dat het voor jou werkt maakt het nog niet aangetoond werkzaam.

Ik ben idd nog nooit naar een homeopatische dokter geweest, ik vertrouw op dingen die vanuit de wetenschap aangetoond bewezen zijn :). Dat is een andere levenskeuze.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-14 13:27

Volgens mij gaat het hier over edelstenen en hun werking! Jullie dwalen wel heel erg af.