Vrouwen logica is niet bepaald logisch

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 20:43

Geryon schreef:
Ik snap zelf alleen echt niet hoe mannen of vrouwen in mannenrol zo nuchter kunnen denken, niet merken dat iemand oke zegt maar iets anders bedoelt bijvoorbeeld. Ik merk het namelijk meteen, gewoon onbewust. Kan me dan ook wel ergeren aan mijn vriend als hij het weer eens niet door heeft. En bij mij is het niet eens die vrouwen logica, maar meer mijn eigen logica. Er onbewust van uit gaan dat hij het door heeft, omdat dat voor mij normaal is, het door hebben :+

Ik heb het ook altijd meteen door. Daarom zijn de relaties met mijn vriendinnen en één vriend die daarin hetzelfde is, ook heel erg goed... Want ik zie meteen aan ze dat er iets is, zonder dat ze zelf iets gezegd hebben. Dat kunnen ze dan ook waarderen.

Knoffer schreef:
@ElineS, als ik zo je eerste gesprek lees, zou ik ook niet eens zeggen dat er verder iets uit te praten valt en dat het gewoon afgerond was. Je reageerde even geërgerd uit teleurstelling, hij zegt sorry...klaar toch?

Precies en dat is wat de mannen in mijn leven en sommige vrouwen ook denken. Dat daarmee de kous af is. Ze voelen of zien de boosheid niet erachter. Denken net zo als dat jij hier doet... En dat is ook heeeel logisch..

Maar ik ben dan nog steeds boos.. Puur omdat het niet om de film gaat en dat hij dat niet heeft laten weten, maar omdat het me dan dwars zit dat op de laatste avond, hij het blijkbaar niet zo belangrijk vond om me nog even te zien en dan voel ik me daar rot om... De film is ondertussen bijzaak en word gebruikt als 'middel' om de teleurstelling/boosheid/ergernis te uiten.

Dat zijn dingen die hij in zo'n gesprek onmogelijk kan lezen, dus het is niet eerlijk om kwaad op hem te zijn. En toch was ik dat. Om vervolgens alsnog wel te zeggen wat er echt mis is. Dat heb ik ondertussen wel geleerd.. Wat ervoor gezorgd heeft dat in plaats van een avond op de bank alleen zitten mokken, ik alsnog langs ben geweest, want hij begreep dat. We hebben vervolgens tot 3 uur zitten drinken, daarna hebben we uren in bed gekletst, zijn we in slaap gevallen, hebben we de volgende dag zijn koffer samen ingepakt, waarna ik hem naar het station heb gebracht en fatsoenlijk afscheid heb kunnen nemen.

Vorig jaar zou ik de bank blijven zitten mokken.

Nuja, nu zit ik ook te mokken, maar meer omdat hij twee maanden weg is haha. Maar daar komen we wel overheen :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 08:54

Geryon schreef:
Ik snap zelf alleen echt niet hoe mannen of vrouwen in mannenrol zo nuchter kunnen denken, niet merken dat iemand oke zegt maar iets anders bedoelt bijvoorbeeld. Ik merk het namelijk meteen, gewoon onbewust. Kan me dan ook wel ergeren aan mijn vriend als hij het weer eens niet door heeft. En bij mij is het niet eens die vrouwen logica, maar meer mijn eigen logica. Er onbewust van uit gaan dat hij het door heeft, omdat dat voor mij normaal is, het door hebben :+

Oh ik heb het meestal ook door (altijd wil ik niet in de mond nemen) maar ik doe er niks mee.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 09:15

Geryon schreef:

Precies dat laatste, "omdat het voor mij normaal is", dat is waar velen (waaronder ikzelf) de mist in gaan. "Ik zou dat zo bedoelen" of "als ik dat doe dan doe ik dat omdat ... dus dan doet hij dat ook om die reden". :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 11:49

Ayasha schreef:
Geryon schreef:

Oh ik heb het meestal ook door (altijd wil ik niet in de mond nemen) maar ik doe er niks mee.

Precies ayasha. Niet in meegaan, slecht gedrag moet je niet belonen :') en als er wat is dan kun je dat gewoon zeggen. Helder toch!

Aria_zz

Re: Vrouwen logica is niet bepaald logisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:01

Ik herken dit!
Vreselijk vind ik het van mezelf, kan bezig zijn en beseffen dat ik helemaal verkeerd bezig ben maar gewoon niet meer stoppen. Vreselijk.
Voor de rest ben ik best rationeel etc, maar in een relatie...
Ik denk dat ik teveel van een jongen verwacht dat ie prins charming is perfect romantisch reageert.
En moest ie dat doen dan zou ik waarschijnlijk reageren met: geef me wat meer ruimte :+

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:05

Ayasha schreef:
Geryon schreef:

Herkenbaar! Als je iets kwijt wil moet je het gewoon zeggen. Ik ga niet raden wat je nou zou kunnen bedoelen.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 12:13

Hmm, daar ben ik het niet mee eens. Soms heeft iemand het er gewoon ergens moeilijk mee. Ik heb vaak genoeg gehad dat we in gezelschap zijn van andere mensen of als we met zijn twee iets doen, dat ik zie dat er iets mis is met iemand en ik hem/haar apart neem en vraag wat er is. Vaak zeggen ze dat het goed is, dan zeg ik van, dat ik niet achterlijk ben en wel zie dat het niet zo is, en dan komt het hoge woord er altijd wel uit... Dan ben ik altijd blij dat ik daar aandacht aan heb besteed, want meestal zijn ze daarna opgelucht en/of voelen ze zich beter. Dat heeft niets met slecht gedrag belonen of afstraffen te maken. Sommigen zitten in bepaalde situaties emotioneel wat in de knoop en als je emotioneel bent, denk je niet altijd redelijk na... Maar dat ga ik niet zitten negeren bij een ander. Dat heeft toch geen nut. Die ander gaat niet ineens denken van "Ow, er word geen aandacht aan besteed, misschien moet ik het zelf maar zeggen," en voila, alles opgelost. Nee, die denkt "Ow, er word geen aandacht aan besteed, nou laat maar dan." om vervolgens verder verdrietig te zijn. Zo 'straf' ik mijn vrienden en/of relatie niet.

Gaan ze zelf wel zitten poedersuiker zoals ik soms doe en door blijven hameren dat alles goed is en vervolgens alsnog chagrijnig op me zijn, dan roep ik ze daarop uit, dat ze het doen en dat het niet hoort. Dat werkt ook.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 12:13

Mwa ergens denk ik ook, dat (sommige) vrouwen gewoon graag willen dat een man(of andere vrouw) zelf de dingen bedenkt, initiatief toont en niet alles moet voorgeschreven krijgen om zelf dingen te doen. Een verder nadenken dan standaard logica dus.
Of dat een goede ingesteldheid is weet ik niet. Gelukkig is die logica ook niet altijd aanwezig en zoals hier al gezegd kunnen hormonen helpen aan het idee. Maar ik vind wel, niet alles in het leven moet logisch zijn, er mogen toch ook wel 'magische' dingen zijn ;)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:38

Ik vind het nogal kinderachtig om het wel te merken, maar er expres niets mee te doen :o Wat heb je eraan? Het is ook niet zo dat de ander het expres niet uitlegt, dat komt door een combinatie van verschillende emoties.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 13:47

Mag jij kinderachtig vinden. Ik vind dat een vorm van respect hebben voor de privacy van iemand. Zie ik iemand waarvan ik denk dat die ergens mee zit, maar komt die persoon niet praten of geeft die persoon geen hint dat ie er over wil praten, dan vraag ik er ook niet naar. Ik vraag hoe het is, zegt ie "goed" dan ga ik er van uit dat die persoon er niet over wil praten en ga ik ook niet drammen. Als ik ergens mee zit en ik antwoord "goed" en je gaat dan doorvragen dan kan je een snauw krijgen. :) Als ik zeg "goed" is een teken dat ik het er niet over wil hebben. Klaar. Respecteer dat. Iemand die mij apart zou nemen en zegt "denk je dat ik achterlijk ben" zou de reactie krijgen; "blijkbaar wel als je na mijn vorige antwoord niet door hebt dat ik het er niet over wil hebben."

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:07

Uh, ik heb het over de 'vrouwenlogica'. Het stiekem eigenlijk wél willen dat diegene het opmerkt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:15

'Laat maar!, ik ga NU ophangen!'

*5 seconden later*

'Sorry, ik ben een beetje chagrijnig'

:')

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:24

Geryon schreef:
Uh, ik heb het over de 'vrouwenlogica'. Het stiekem eigenlijk wél willen dat diegene het opmerkt.

Dat is geen logica, ook geen vrouwenlogica, daar van uit gaan levert zoals je leest, een hoop misverstanden op en mogelijk ook irritaties. Dus als ik opmerk dat iemand zich niet fijn voelt, dan hoop ik dat die persoon er uit kan komen of in dien niet iemand om hulp zal vragen maar daar bemoei ik me verder niet mee. En om eerlijk te zijn kan het me bitter weinig schelen of iemand dat kinderachtig vindt. :) Liever kinderachtig dan in mijn mening respectloos pushen (wat blijkbaar in sommige gevallen zelfs vormen van mentale mishandeling aan neemt om toch maar te weten te komen wat er is... )

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 14:56

Ayasha, ik versta volledig wat je bedoeld, en ben het ook met je eens. Maar soms hebben mensen net dat extra zetje nodig om te kunnen spreken, iemand die net even wat meer energie steekt in het er uit halen. Maar ieder persoon is anders en gaat er anders mee om natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:28

Er zit ook een verschil tussen de ander negeren omdat je boos op diegene bent (en kortaf doen enzo) of stil.zijn omdat je verdrietig bent.
Als ik het laatste merk vraag ik er natuurlijk wel naar! Bij het eerste denk ik daaag als er wat is kun je het zeggen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:32

Ayasha schreef:
Geryon schreef:

Dat is geen logica, ook geen vrouwenlogica, daar van uit gaan levert zoals je leest, een hoop misverstanden op en mogelijk ook irritaties. Dus als ik opmerk dat iemand zich niet fijn voelt, dan hoop ik dat die persoon er uit kan komen of in dien niet iemand om hulp zal vragen maar daar bemoei ik me verder niet mee. En om eerlijk te zijn kan het me bitter weinig schelen of iemand dat kinderachtig vindt. :) Liever kinderachtig dan in mijn mening respectloos pushen (wat blijkbaar in sommige gevallen zelfs vormen van mentale mishandeling aan neemt om toch maar te weten te komen wat er is... )

Je snapt het niet goed :) Wat dit betreft ben ik het ook met jou eens. Maar ik heb het over de typische voorbeelden die in dit topic genoemd worden, de vrouwenlogica. Zoals in de OP:

Hij "Ik ga naar de stad, vind je toch niet erg toch?"
Ik "Nee hoor, ga maar."

Hij zou dan doorhebben dat zij het niet bedoelt als hoe ze het zegt, maar omdat hij vindt dat ze het dan maar gewoon moest zeggen, is het 'ok doei'. Dat vind ik kinderachtig. En dat hoeft jou niets te schelen, is gewoon een mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:40

Ja maar geryom wat moet je er dan mee als (toevallig in deze situatir) man zijnde?
"Ik zie dat je het wel erg vind"
" nee hoor ga maar"

Dan kan ik echt pissig worden hoor. Als je niet wil dat ik ga dan zeg je dat! Je bent geen klein kind meer toch...

Zo denk ik dan :j
Ik ga geen gedachtenlezen of smeken om een eerlijk antwoord :evaw:

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:44

Geryon schreef:
Ayasha schreef:

Je snapt het niet goed :) Wat dit betreft ben ik het ook met jou eens. Maar ik heb het over de typische voorbeelden die in dit topic genoemd worden, de vrouwenlogica. Zoals in de OP:

Hij "Ik ga naar de stad, vind je toch niet erg toch?"
Ik "Nee hoor, ga maar."

Hij zou dan doorhebben dat zij het niet bedoelt als hoe ze het zegt, maar omdat hij vindt dat ze het dan maar gewoon moest zeggen, is het 'ok doei'. Dat vind ik kinderachtig. En dat hoeft jou niets te schelen, is gewoon een mening.

Niet kinderachtiger dan zeggen "nee hoor ga maar" terwijl je niet wil dat ie gaat. :?
Idd zeggen "zeker?" of "ik zie dat je het niet leuk vindt" levert dan toch een "nee hoor" op. Nou prima, dan niet, de groeten en doe maar onnozel in je eentje. :) Met wat geluk leer je de volgende keer dat je ook gewoon kan zeggen dat iets je niet aan staat. Mokken is grappig als je 4 bent, niet als je halvelinge samen woont.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 16:55

Het een is bewust, het ander minder, dus jawel, veel kinderachtiger. Vrouwen maken het niet expres moeilijk voor zichzelf hoor. In dit topic lees je ook dat ze zichzelf later dom of rot voelen dat ze weer eens zo gedaan hebben. Je bent een beetje boos, verdrietig, misschien teleurgesteld of weet ik wat. Net als in andere situaties kan je soms niet helemaal de controle over jezelf hebben, of zich dat nou uit in zwijgen, schreeuwen, of in dit soort dingen.

Als man zijnde moet je er dan gewoon op in gaan. En duidelijk maken dat als ze zo blijft doen, ze echt hetgeen bereikt wat ze juist niet wilt.

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:02

Ik ben niet iemand die dan zo bitchie gaat doen oid maar juist het tegenovergestelde, ik ga helemaal in mezelf keren en vind het heel moeilijk om te praten. In mijn hoofd weet ik het gesprek precies te voeren maar puntje bij paaltje kan ik gerust weken achtereen met hetzelfde probleem zitten en piekeren en mezelf letterlijk hoofdpijn bezorgen en gewoon afwezig zijn maar erover praten lukt me gewoon niet. Via woorden als in schrijven kan ik me juist super goed uiten maar daar heb ik natuurlijk niet veel aan als ik ga willen communiceren.. bij vreemde mensen kan ik precies mijn verhaal doen bij wijze van terwijl dat precies het tegenovergestelde is van mensen om mij heen zoals mijn vriend of vader. Ik kan dus ook heel afwezig zijn en hopen dat hij het oppikt en me pushed om te praten maar hij ziet het gewoon niet. Eigen schuld natuurlijk maar wel verrekte moeilijk

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:02

Geryon schreef:
Het een is bewust, het ander minder, dus jawel, veel kinderachtiger. Vrouwen maken het niet expres moeilijk voor zichzelf hoor. In dit topic lees je ook dat ze zichzelf later dom of rot voelen dat ze weer eens zo gedaan hebben. Je bent een beetje boos, verdrietig, misschien teleurgesteld of weet ik wat. Net als in andere situaties kan je soms niet helemaal de controle over jezelf hebben, of zich dat nou uit in zwijgen, schreeuwen, of in dit soort dingen.

Als man zijnde moet je er dan gewoon op in gaan. En duidelijk maken dat als ze zo blijft doen, ze echt hetgeen bereikt wat ze juist niet wilt.

Dus is het toch wel bewust want anders kan je er zo niet over nadenken. :+ Als je weet dat een handeling mis was dan is ie bewust.
Dit is nog een prachtig voorbeeld van waarom mannen maar de helft van de tijd luisteren naar hun vrouw: Wat de vrouw doet is altijd om een hele resem uitvluchten minder erg dan wat de man doet. :+

Moet de man dus een half uur palaveren omdat jij als vrouw je niet naar je leeftijd kan gedragen? Kom op zeg. Zelfs toen ik 6 was moest ik me zo belachelijk niet gedragen.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:05

Ayasha schreef:
Geryon schreef:

Dus is het toch wel bewust want anders kan je er zo niet over nadenken. :+ Als je weet dat een handeling mis was dan is ie bewust.
Dit is nog een prachtig voorbeeld van waarom mannen maar de helft van de tijd luisteren naar hun vrouw: Wat de vrouw doet is altijd om een hele resem uitvluchten minder erg dan wat de man doet. :+

Moet de man dus een half uur palaveren omdat jij als vrouw je niet naar je leeftijd kan gedragen? Kom op zeg. Zelfs toen ik 6 was moest ik me zo belachelijk niet gedragen.

Een ander soort bewust dan. :+ Als ik een woede of paniekaanval had, maakte ik dat ook bewust mee, kon ik perfect nadenken, maar toch ging het altijd allemaal vanzelf. Daarna komt dan weer de spijt enz.

Een half uur? Wat dacht je van een half minuutje? Zo'n zin opzeggen kost niet zoveel tijd hoor 8-)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:08

En dan zeggen "sorry schat, ik doe stom, ik zou het fijner vinden als je hier blijft omdat..." is geen optie?
Echt als mijn man nog eens zegt dat ie een moeilijke vrouw heeft ( wat ie gelukkig sowieso al altijd lachend zegt en niet gemeend) ga ik hem dit topic eens laten lezen... Sjezus.. Wat hebben sommige kerels geduld. :)

En nee, ik zou dat geduld niet hebben.

LoveChamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:11

Ik herken het ook helemaal :') :j als ik chagrijnig of boos ben ofzo moet iedereen maar weten hoe het komt net alsof het op me voorhoofd staat :')

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:15

Maar zit je vriend dan niet te mokken op de bank omdat hij liever weg was gegaan? :=
Nee, gein.

Bij mijn vriend hoef ik dat ook niet te doen, want dan is hij ook gewoon weg en dat is ook logisch.
Maar bij hem moet ik echt heel duidelijk zijn. We hebben heel weinig dagen echt samen, dus de dagen die we samen hebben, gebruik ik dan ook het liefst om iets samen te doen.
Soms wil hij dan toch even naar zijn ouders (alleen) en dat is ook prima, maar dan moet ik hem wel echt zeggen dat ik heel graag zou willen dat hij tegen 12 uur weer terug is, omdat ik graag even met hem naar de stad wil bijvoorbeeld. Als ik dat niet zeg, is hij om 3 uur pas weer terug.

In zo'n geval voelt het alsof hij niks met mij wil doen. Maar dat is dan helemaal niet zo, hij denkt dan gewoon dat ik niks wil doen, dus dat hij alle tijd heeft.
Ik ging ervan uit dat hij hetzelfde denkt als ik: "We zijn nooit samen vrij, nu wel, dus gaan we daar samen van genieten.". En uit ervaring en gesprekken met hem, weet ik nu dat hij niet standaard zo denkt. Dus als ik iets wil, moet ik dat ook tegen hem zeggen. Of ik moet even smsen.
En dan nog is het ook nog zijn eigen keus natuurlijk, maar over het algemeen vindt hij het wel leuk om wat te gaan doen, hij is alleen zelf niet zo creatief met dingen bedenken.

Maar zo heb ik eens tegen hem geroepen van: "Maar ik wil gewoon weleens dat je dat zelf ook wil, dus dat ik dan niets hoef te zeggen, maar dat je dat dan spontaan doet!"
Maar dan lacht hij me uit, want die logica snapt hij dan weer niet :=

Het feit dat ik dan ga geloven dat hij niets met mij wil doen, kan hij ook niet echt inkomen.
Dat vind ik dan wel weer frustrerend, als hij zich op die manier koppig opstelt en geen greintje begrip lijkt te willen tonen.
Maar daarin draait hij later ook wel weer bij. Maar dan heb ik wel op 5 verschillende manieren uit moeten leggen hoe ik me voel.

Ik moet wel zeggen dat we daar allebei wel steeds meer in groeien. Ik doe minder "moeilijk" en hij probeert wel meer begrip te tonen.
Alleen ben ik soms gewoon te onbegrijpbaar geloof ik :')