Drugs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:10

Ik ben er pertinent op tegen, mijn ouders overigens ook. Ik ben nog geen ouder, maar ik zal ze zeker voorlichting erin geven en ook zeker aangeven dat ik het erg zal vinden als ze drugs gaan gebruiken (dus niet verbieden, maar juist aangeven hoe teleurgesteld ik zal zal). Meeste kinderen zijn stiekem best nog wel gevoelig voor goedkeuring van de ouders.
En vooral ook hopen dat ze slim genoeg zullen zijn om die rommel te laten staan. Zelf geven wij het goede voorbeeld overigens, dus dat verkleint hopelijk de kans al.

Als ze het karakter van mij en mijn vriend krijgen hoef ik mij absoluut geen zorgen te maken :=

En tja, toch proberen kind zo weerbaar mogelijk te maken om wat weerstand te kunnen bieden tegen groepsdruk en foute vrienden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:13

Sammie schreef:
Waarom moet/zal een puber perse dronken worden, waarom moet pf zal een puber perse willen drinken of experimenteren met drugs? Er zat pubers die dat gewoon uit zichzelf niet doen of willen, ongeacht het klimaat 'thuis'.

Inderdaad.

Ik vind het dan ook bullshit om (bij voorbaat) te zeggen dat kinderen thuis mogen drinken of roken voor de eerste keer en whatever. Je maakt het er alleen maar normaal mee. Het is ook al zo achterhaald.

Ja ik heb wel geleerd van al de familieleden en kennissen die nu onder de grond liggen vanwege het eerste blowtje of glaasje alcohol, dat je het niet eens moet uitproberen.

Vuurneon: Dat is wat ik ook altijd zeg. :+ Als ze wat meekrijgen van mij en mijn vriend, dan gaan ze absoluut niets gebruiken.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:22

Sowieso is het in mijn familie niet echt (echt niet :D) gebruikelijk om drugs te gebruiken, dus het referentiekader is anders. Wil niet alles zeggen natuurlijk, maar als iets al niet normaal is tijdens het opgroeien is de kans wel kleiner om het gebeurden. Een kind komt hier niet in aanraking met een drugsverslaafde, recreatieve gebruiker of alcoholist. Op feestjes zijn volwassen niet dronken als er kinderen zijn. Dus het zal niet normaal zijn om drugs te gebruiken en gelukkig ook geen mensen die gevoelig zijn voor verslaving in de familie dus dat helpt zeker mee.

T is ook niet dat ik zal flippen als een kind een jointje zal roken, maar ik zal zeker vertellen dat ik het wel erg jammer vind.

(En ik vind het ook enorm jammer om te lezen dat hier minderjarige kinderen zijn die wel eens out door de drank gaan en drugs gebruiken. Lijkt mij werkelijk vreselijk als ouder ....)

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 16:25

Ik ben 19, kom van een vrij net huis(tenminste als in normen en waarden) en mijn moeder zei altijd (serieus!) dat als ze erachter kwam dat ik drugs gebruikte dat ik dan in de kelder kwam te leven. Ik heb wel eens sigaretten geprobeerd maar vond daar niet veel aan. Alcohol ben ik ook niet gek op. Drink wel eens wat wijn samen met vriendinnen thuis, maar ga verder niet echt op stap. Ik rook soms wel wiet, maar dan zonder tabak uit een soort waterpijp(bong), of soms eet ik het via chocomelk of gebak. Maar dit komt allemaal niet zo veel voor. Vanzelfsprekend dat mijn moeder hier niet achter is gekomen, woon inmiddels ook niet meer thuis en heb geen contact meer met mijn moeder.

Zou zelf nooit XTC, of iets anders pakken. Wiet vind ik wel fijn om soms je emoties te versterken. Meestal doe ik dat als ik lekker ontspannen muziek wil luisteren of als ik een creatieve bui heb en iets wil schrijven/maken. Gebruik het verder niet zo veel, maar af en toe is het wel fijn. Vind wiet ook een van de mildste drugs in gebruik, je kan het heel goed zelf doseren en afhankelijk van hoe je het inneemt duurt het ook niet lang voordat de effecten weg gaan. Verder wordt je van een keer wiet gebruiken echt niet agressief oid, je weet echt nog wel wat je doet. Dit is bij alcohol wel anders...

Tieneke

Re: Drugs, hoe denken jullie als ouder daar over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:17

Ben het eens met vuurneon.

Ik merk toch dat de mentaliteit hier in België toch wel heel andere is op dit vlak, waar ik toch wel blij om ben. Ik heb nooit de behoefte gehad om iets te gebruiken, noch drugs noch alcohol. En dat ga ik fijn zo houden :-)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:41

Tieneke schreef:
Ben het eens met vuurneon.

Ik merk toch dat de mentaliteit hier in België toch wel heel andere is op dit vlak, waar ik toch wel blij om ben. Ik heb nooit de behoefte gehad om iets te gebruiken, noch drugs noch alcohol. En dat ga ik fijn zo houden :-)

Nou, ik verbaas me ook over de mentaliteit hier qua drugsgebruik :wow: en ben een echte Nederlander. Ik vraag me af of dat representatief is voor heel NL, of kom ik gewoon uit een keurig nette omgeving? Ik ken niemand die drugs gebruikt op alcohol na en zou zelf niet eens weten waar ik het vandaan moet halen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:44

Als je wilt kun je altijd en overal aan drank en drugs komen maar je moet even een ingang weten.

Ik ben vooral nieuwsgierig naar de beweegredenen van de "gebruikers" hier. Waarom en hoe. Waarom ligt de drempel bij de een heel hoog en lijkt hij er bij de ander niet te zijn.
Ik geloof ten dele in de invloed van ouders maar vooral de invloed van de groep waar je je thuis bij voelt.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:46

Ik heb zelf (nog) geen kinderen, maar wel vrienden met kinderen.
Die vrienden, de ouders dus, gebruiken zelf recreatief pillen of mdmh, dat wil zeggen zo'n 4 a 5 keer per jaar. Hun dochters (14 en 19) weten dat, zij zijn er heel open en eerlijk in.
Zij hebben ook aangegeven dat als de meiden 18 zijn, ze dit ook mogen proberen, mits de ouders erbij zijn.
De dochter van 19, die de leeftijf van 18 dus al is gepaseerd, wil het niet.

Ik weet niet wat ik zal doen als ik kinderen heb, altijd anders als het je eigen kinderen zijn denk ik, maar ik ben zeker niet per definitie tegen (recreatief!) gebruik van drugs. Zolang je mate kunt houden en je grenzen kent, kan het in mijn ogen "geen" kwaad en wil ik ze de ervaring niet ontnemen.
Dan ben ik eerder bang voor veelvuldig en overmatig alcohol gebruik.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:50

Vesceron schreef:
Ik heb zelf (nog) geen kinderen, maar wel vrienden met kinderen.
Die vrienden, de ouders dus, gebruiken zelf recreatief pillen of mdmh, dat wil zeggen zo'n 4 a 5 keer per jaar. Hun dochters (14 en 19) weten dat, zij zijn er heel open en eerlijk in.
Zij hebben ook aangegeven dat als de meiden 18 zijn, ze dit ook mogen proberen, mits de ouders erbij zijn.
De dochter van 19, die de leeftijf van 18 dus al is gepaseerd, wil het niet.

Ik weet niet wat ik zal doen als ik kinderen heb, altijd anders als het je eigen kinderen zijn denk ik, maar ik ben zeker niet per definitie tegen (recreatief!) gebruik van drugs. Zolang je mate kunt houden en je grenzen kent, kan het in mijn ogen "geen" kwaad en wil ik ze de ervaring niet ontnemen.
Dan ben ik eerder bang voor veelvuldig en overmatig alcohol gebruik.

Maar is dat niet een beetje naïef? Gebruiken met je ouders erbij is immers minder cool?

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:52

Tja wellicht per situatie anders, de oudere dochter gaat bijna altijd mee naar feesten en geloof me, je ziet het wel als iemand gebruikt heeft. Ze wil het niet en is bang de controle kwijt te raken.
Blowen heeft ze wel samen met haar ouders geprobeerd.

Ik snap dat het gek klinkt, maar ik denk dat ze het serieus met hun ouders zouden proberen, hun hele opvoeding is zo open, wat die allemaal met hun moeder bespreken, zou ik in geen 100 jaar met mijn moeder besprelen!

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:56

Ja maar als je al zo een dom kind hebt wat dingen doet omdat het cool is, dan is het einde sowieso zoek en kun je de hoop opgeven. Zeker als ze nog cool willen zijn op 18 jarige leeftijd.

Met die opmerking herinner je me ook gelijk aan de groep mensen waar het fout mee gaat, de jongeren die cool willen zijn.

Heb veel mensen out zien gaan door drank en drugs, maar ook echt finaal out. ALTIJD met anderen erbij "zie je, ik zei toch dat we dr zoveel konden laten drinken tot ze out ging, dom rund dat het is".

Als je het sowieso doet om wat andere vinden ben je sowieso al zwak, en geestelijke zwakheid train je er niet in, die zit er in of niet. Drugsouders of geen drugsouders

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 17:59

Noujah, dom kind... Het cool gevonden willen worden is bijna altijd het product van iets anders.
Onzekerheid, (slechte) opvoeding of weinig aandacht van ouders, pesten, milieu.
Ik wil niet zeggen dat je per definitie een dom kind bent omdat je cool wilt zijn, ieder kind heeft wel eens een moment (gehad) dat hij of zij iets deed om erbij te horen. In hoeverre dat doortrekt heeft wel degelijk invloed op je acties en verdere leven, maar iemand is niet gelijk geestelijk zwak.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:00

justkid schreef:
Als je wilt kun je altijd en overal aan drank en drugs komen maar je moet even een ingang weten.

Ik ben vooral nieuwsgierig naar de beweegredenen van de "gebruikers" hier. Waarom en hoe. Waarom ligt de drempel bij de een heel hoog en lijkt hij er bij de ander niet te zijn.
Ik geloof ten dele in de invloed van ouders maar vooral de invloed van de groep waar je je thuis bij voelt.

Ik ben zelf nogal.. ahum... grootverbruiker geweest en heb een verslaafde vader, zoals ik al eerder zei. Ik denk dus dat ik dit wel kan beantwoorden :)

Sowieso was het voor mij erg simpel om er aan te komen, paddo's lagen hier bijvoorbeeld gewoon in een laadje. Wiet lag er in grote hoeveelheden. In het begin pakte ik nog zonder toestemming, rond m'n 18de gaf m'n vader het gewoon.
De hardere middelen waren ook makkelijk aan te komen viavia. Dit ging wel in het geniep, want m'n vader had allebei m'n benen gebroken als hij daar was achtergekomen.

En waarom, tja, ik vond het gewoon fijn. Op m'n 22ste spontaan met alles gestopt omdat ik het zat was, nu moet ik er niet meer aan dénken!
Speed gebruikte ik vooral om op gewicht te blijven, ik ben in m'n puberteit obees geweest.

Een diepe reden was er niet!

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:03

phormicola schreef:
justkid schreef:

Ik ben zelf nogal.. ahum... grootverbruiker geweest en heb een verslaafde vader, zoals ik al eerder zei. Ik denk dus dat ik dit wel kan beantwoorden :)

Sowieso was het voor mij erg simpel om er aan te komen, paddo's lagen hier bijvoorbeeld gewoon in een laadje. Wiet lag er in grote hoeveelheden. In het begin pakte ik nog zonder toestemming, rond m'n 18de gaf m'n vader het gewoon.
De hardere middelen waren ook makkelijk aan te komen viavia. Dit ging wel in het geniep, want m'n vader had allebei m'n benen gebroken als hij daar was achtergekomen.

En waarom, tja, ik vond het gewoon fijn. Op m'n 22ste spontaan met alles gestopt omdat ik het zat was, nu moet ik er niet meer aan dénken!
Speed gebruikte ik vooral om op gewicht te blijven, ik ben in m'n puberteit obees geweest.

Een diepe reden was er niet!

Hmm.. dat klinkt toch wel heftig!

Ik denk dat er toch wel degelijk verschil in zit met recreatief gebruiker.
De reden, het waarom en hoe, is meestal gewoon even alles los laten, even alleen maar genieten en alle zorgen even in een kastje opbergen. Het effect van Xtc of Mdmh is namelijk wel dat je een intens happy gevoel krijgt, iedereen lief vind en geen nare emoties meer ervaart. Let wel, met mate en niet in grote aantallen, hoe meer je gebruikt, hoe minder deze effecten blijven.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:03

Vesceron schreef:
Noujah, dom kind... Het cool gevonden willen worden is bijna altijd het product van iets anders.
Onzekerheid, (slechte) opvoeding of weinig aandacht van ouders, pesten, milieu.
Ik wil niet zeggen dat je per definitie een dom kind bent omdat je cool wilt zijn, ieder kind heeft wel eens een moment (gehad) dat hij of zij iets deed om erbij te horen. In hoeverre dat doortrekt heeft wel degelijk invloed op je acties en verdere leven, maar iemand is niet gelijk geestelijk zwak.

Maar de rest van de opvoeding heeft niks te maken met het toestaan of verbieden van drugs.

Als je kind zwak is en graag achter anderen aan loopt gaat het toch mis, of je iets verbied of niet.

Dat zit dieper dan drugs.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:06

Een diepe reden hoeft er echt niet te zijn. Soms dat overschat je je zelf ook gewoon een beetje qua wat je aan kan. En je kunt ook gewoon gebruiken om in een flow te komen op een feest bijvoorbeeld.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:09

Maar even de drugs erbuiten gelaten xSlvna, "als je kind zwak is" ?? Serieus... ? Ik neem aan dat je zelf nog geen kinderen hebt?
van de 100 kinderen die in hun jeugd/pubertijd, dingen doen om erbij te horen/cool te zijn, zijn er zeker 80 echt niet per definitie zwak hoor.

Als kind/puber probeer je je eigen identiteit te achterhalen, dit doe je met vallen en opstaan. Als je dan een keer te veel drinkt, blowt of iets jat van mij part, om erbij te horen ben je nog geen "zwak kind" hoor, dan heb je je eigen grens overschreden en trek je daar je conclusies uit, heeft het je het gevoel gegeven wat je wilde? Meestal is het antwoord nee, duurt het misschien nog een paar misstappen maar die kinderen komen er wel en vormen steeds meer een eigen ik en stoppen met dat soort gedrag.

Blijf je dit keer op keer doen en leer je er niks van, ja, dan is wellicht je karakter zo. Maar zwak kind, laat ouders met "probleem"kinderen dat maar niet horen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:11

Je denkt, dat je je kinderen kent. Maar dat is niet zo. op een gegeven moment zijn het gewoon personen geworden, die doen wat ze zelf willen. Verbieden helpt dan niet meer. En dat is niet alleen op gebied van drugs. je kan ze alles leren, voor alles waarschuwen, voor alles proberen te hoeden, maar ze willen het zelf ondervinden. En is het niet bij jou, dan doen ze het bij een ander. Je kan alleen maar hopen, dat ze op den duur goed terecht komen. En er voor ze zijn. Alhoewel, je vaak de allerlaatste zult zijn, waar ze een beroep op zullen doen. Op een gegeven moment, moet je je kinderen loslaten. En geestelijk niet aldoor met ze bezig zijn. En dat is vaak heel erg moeilijk.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:14

Vesceron schreef:
Maar even de drugs erbuiten gelaten xSlvna, "als je kind zwak is" ?? Serieus... ? Ik neem aan dat je zelf nog geen kinderen hebt?
van de 100 kinderen die in hun jeugd/pubertijd, dingen doen om erbij te horen/cool te zijn, zijn er zeker 80 echt niet per definitie zwak hoor.

Als kind/puber probeer je je eigen identiteit te achterhalen, dit doe je met vallen en opstaan. Als je dan een keer te veel drinkt, blowt of iets jat van mij part, om erbij te horen ben je nog geen "zwak kind" hoor, dan heb je je eigen grens overschreden en trek je daar je conclusies uit, heeft het je het gevoel gegeven wat je wilde? Meestal is het antwoord nee, duurt het misschien nog een paar misstappen maar die kinderen komen er wel en vormen steeds meer een eigen ik en stoppen met dat soort gedrag.

Blijf je dit keer op keer doen en leer je er niks van, ja, dan is wellicht je karakter zo. Maar zwak kind, laat ouders met "probleem"kinderen dat maar niet horen.

Dat is waar ik het over heb. Kinderen die eens iets proberen zijn niet zwak vind ik zelf, maar het herhaaldelijk terug vallen en verslaafd raken vind ik zwak, ja, sorry.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 18:18

Johanna59 schreef:
Je denkt, dat je je kinderen kent. Maar dat is niet zo. op een gegeven moment zijn het gewoon personen geworden, die doen wat ze zelf willen. Verbieden helpt dan niet meer. En dat is niet alleen op gebied van drugs. je kan ze alles leren, voor alles waarschuwen, voor alles proberen te hoeden, maar ze willen het zelf ondervinden. En is het niet bij jou, dan doen ze het bij een ander. Je kan alleen maar hopen, dat ze op den duur goed terecht komen. En er voor ze zijn. Alhoewel, je vaak de allerlaatste zult zijn, waar ze een beroep op zullen doen. Op een gegeven moment, moet je je kinderen loslaten. En geestelijk niet aldoor met ze bezig zijn. En dat is vaak heel erg moeilijk.

Dat is iets wat ik vaak bij mijn ouders merk. Zij hebben er denk ik moeite mee dat ik een individu ben met een eigen mening. Dat klinkt best of ik overal tegenin druis. Nee ik hou mij aan de regels en geef mijn mening, maar wel op een zo volwassen mogelijke manier. Maar als zij een andere mening delen dan worden zij boos op mij of proberen zij een straf op te leggen. Heel vermoeiend aangezien ik bijna 20 ben en je ouders het niet accepteren dat jij een andere denkwijze hebt. Wil mijn ouders absoluut niet zwart maken, integendeel. Maar wat ik er mee wil zeggen is dat de meeste vorming ongeveer tot een jaar of 17 is. Daarna moet je langzaam meer gaan vertrouwen op de keuzes van je kind en hopen dat de jaren opvoeding zijn vruchten hebben afgeworpen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:06

Ik heb huwelijken kapot zien gasn door drugs en op mijn werk bij de taxicentrale kwamen ze 'nachts bietsen. Er liep er een bij die hoogleraar was, toen dakloos en zwaar verslaafd en we hadden weleens een gesprek met hem en hij was ook begonnen met wiet. Af en toe een stickie en zoetjesaan steeds sterker, baan kwijt, gezin weg en huis. Dat waren ook de dingen die ik toen aan mijn dochters vertelde.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 19:13

Tja, of dat dan aan de drugs ligt vraag ik me werkelijk af. Je bent er altijd zelf bij en als het goed is kun je zien dat je leven niet zo tof loopt en dat het misschien verstandig is om te stoppen of minderen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:13

phormicola schreef:
Tja, of dat dan aan de drugs ligt vraag ik me werkelijk af. Je bent er altijd zelf bij en als het goed is kun je zien dat je leven niet zo tof loopt en dat het misschien verstandig is om te stoppen of minderen.

Behalve als de hersens al te erg aangetast zijn, dat dat hele stuk verstand al weg is. Bij Korsakoff (alcohol is evengoed een drug wat dat betreft) zie je door vitamine B tekort ook al nare dingen ontstaan. Goed, al zijn ze op een gegeven moment wel zover heen dat ze vergeten dat ze ooit hebben gedronken :+

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:14

vuurneon schreef:
phormicola schreef:

Behalve als de hersens al te erg aangetast zijn, dat dat hele stuk verstand al weg is. Bij Korsakoff (alcohol is evengoed een drug wat dat betreft) zie je door vitamine B tekort ook al nare dingen ontstaan. Goed, al zijn ze op een gegeven moment wel zover heen dat ze vergeten dat ze ooit hebben gedronken :+

precies, en laten het ook net de executieve functies zijn die als eerste eraan gaan :+ Daarom hebben veel mensen niet door dat hun leven niet zo tof loopt. ;)

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-14 20:17

Ik heb heb eerlijk gezegd geen idee hoe mijn ouders erop zouden reageren. Denk dat m'n moeder wel teleurgesteld zou zijn, m'n vader weet ik echt niet. Die is zo wispelturig in z'n reacties.

Ik heb nooit de behoefte gehad aan drank, drugs of roken. M'n ouders waren er altijd heel open over, misschien heb ik daarom nooit de behoefte gehad het te proberen. Daarnaast was ik op de middelbare school altijd wel een einzelganger, en had dus ook geen verkeerde vrienden...

M'n vader is wel alcoholist te noemen en als ik de gevolgen daarvan zie heb ik er al geen zin meer in... Hij is super vergeetachtig en warrig en heeft echt vreselijk wisselvallige buien, soms superlief, soms vliegt het servies bij het minste door de kamer bij wijze van spreken.