ElineS schreef:Ik vind het maar raar dat mensen zeggen "Ach, een goedkoop jurkje hier en daar, dat heb je er wel voor over." Maar niemand die zich beseft dat als je krap bij kas zit, 20,- al teveel is om uit te geven aan iets wat onzinnig is. Ik snap niet dat mensen dat niet begrijpen... Sommigen zitten krap bij kas, dus hebben even wat minder om uit te geven, maar bij anderen kan krap bij kas ook hartstikke blut betekenen. Ik heb een vriendin bijvoorbeeld, bijstandsmoeder met twee kinderen. Die zou echt geen 20,- kunnen missen voor een jurkje. Dat zou je als vriendin niet eens kunnen maken om te vragen... Ik heb dan geen kinderen, maar ik ben ook weleens finaal blut geweest en dat de incasso's me om mijn oren vlogen, maar niemand van de buitenwereld die dat merkte, dus als ik zei dat ik wat krap bij kas zat, och, dat viel wel mee. Een paar tientjes voor dat uitje samen kon ik toch wel missen? Ehm, nee. Toen was 10,- al teveel om uit te geven aan onzin. Als ik toentertijd een vriendin had gehad die zoiets van me zou eisen, dan kreeg ze toch echt een dikke vinger.
De bruid eist dat ze een jurkje moet kopen in ook nog een bepaalde kleur, een kleur die de vriendin niets aan vind. Als de bruid zo graag dat jurkje wilt, betaalt ze zelf maar.
Ik vind dat de vriendin van TS al schappelijk genoeg is geweest met haar voorstel om een jasje in die kleur te dragen, bovenop een anderen jurk... Maar daar gaat de bruid niet mee akkoord. Ja, sorry, maar dat vind ik echt belachelijk. Het kan dan wel haar 'mooiste dag van haar leven' wezen, dat betekend niet ineens dat de gevoelens en de kleine portemonnee van de vriendin maar aan de kant moet worden geschoven om het haar naar de zin te maken.
Natuurlijk is het haar dag en ik zou voor mijn vriendin ook wel wat over hebben om het haar naar de zin te maken. Graag zelfs. Dat doe je voor een vriendin... Maar er zit wel een grens aan. Ik zou namelijk niet ten koste van mijn eigen gevoel iets doen wat het voor haar beter maakt, maar voor mij slechter.
Dat kun je als vriendin, ook al ben je een bruid, ook niet van je vriendin eisen. Dat is geen goede vriendschap.
Ik begrijp het best, en veel andere Bokkers denk ik ook, maar tips geven kan altijd natuurlijk.
Uiteindelijk zijn wij niet degenen die beslissen om wel of niet naar die bruiloft te gaan als bruidsmeisje.
Gewoon eerlijk zeggen: "Sorry, ik kan hier niet in meegaan" kan natuurlijk ook, of " sorry ik zie in zo'n kleur eruit als een lijk...." of "Sorry, ik kan het niet betalen, maar als jij het voor me wil betalen, ok..." Soms is er met de juiste kleur sjaal/bolero vaak al een hele verbetering in hoe het bij je gezicht/haarkleur staat... , maar dat moet dan wel weer net bij die kleur jurk passen.