Minimum jeugdloon en 'jeugd van tegenwoordig'

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 16:56

vuurneon schreef:
kimberly1995 schreef:

Maar je moet het wel binnen 30 jaar afgelost hebben straks, dat bedoel ik. Dan kun je wel tijdelijk minder betalen, maar moet je op een ander moment 200 euro betalen per maand..

Kan (deels) worden kwijtgescholden als je echt te weinig inkomsten hebt.

Soms kan (een deel van) uw studieschuld worden kwijtgescholden. Dit gebeurt automatisch als u na uw aflosfase nog een restschuld heeft. Ook kan het gedeelte aanvullende beurs van uw studieschuld worden kwijtgescholden. U moet dan aan de voorwaarden voldoen.

Kwijtschelding aanvullende beurs
Wie niet binnen 10 jaar zijn diploma haalt, moet zijn beurs terugbetalen. Soms is het mogelijk om gedeeltelijke kwijtschelding te krijgen. Dit kan als u een aanvullende beurs heeft gehad en uw verzamelinkomen lager is dan € 40.265,58 (inkomen 2012). Heeft u een partner, dan moet het gezamenlijk verzamelinkomen lager zijn dan
€ 50.331,98. U kunt niet direct kwijtschelding krijgen. Dit kan pas 4 jaar na het kalenderjaar waarin u voor het laatst studiefinanciering kreeg.

En zelfs!
Studieschuld al terugbetaald
Heeft u uw studieschuld al afbetaald? Dan storten we het bedrag waar u nog recht op heeft terug op uw rekening.

Ik had het over de periode waarin het een leenstelsel is en geen stufi meer hé.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:57

Ga er maar vanuit dat op dat vlak het niet zal veranderen. Zijn altijd regelingen voor, ook als je even tijdelijk minder inkomen hebt bv.

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 16:57

Rowdine schreef:
Ik denk dat iedereen die gaat lenen van tevoren eens goed na moet gaan hoeveel er geleend moet worden en of er een deel bijgewerkt kan worden :)

In Tilburg, en heb ook in Maastricht gezocht :j

Is ook niet belangrijk, wat belangrijk is, is dat je er niet (enorm) achteruit op gaat. Er komen niet opeens (veel) meer lasten bij.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 16:58

vuurneon schreef:
Ga er maar vanuit dat op dat vlak het niet zal veranderen.

Ik ben sowieso niet thuis in dat hele gebeuren, aangezien ik me er totaal niet in verdiept heb. Heb er toch geen recht op. :')

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:00

@Riwdine; die 1900 euro is wel netto bij een fulltime baan. En die zijn er helemaal niet zo veel in het onderwijs. En zeker de eerste jaren is een fulltime baan voor veel mensen helemaal niet haalbaar.

Zelf was ik op mijn 16e uit huis, vanaf mijn 17e een eigen huurhuis, en ondertussen ook een studie. Ik heb geleend en daar heb ik geen spijt van. Ondanks dat mijn studieschuld enorm is. Nu heb ik een vaste baan, en kan ik prima afbetalen. Als ik deze studie niet had gedaan had ik nu een veel mindere (of geen) baan, en dan ben ik toch erg blij met mijn schuld. Ondanks dat ik altijd (vanaf mijn 16e) minimaal 20 uur gewerkt heb naast mijn studie trouwens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:03

Cyella schreef:
Rowdine schreef:
Ik denk dat iedereen die gaat lenen van tevoren eens goed na moet gaan hoeveel er geleend moet worden en of er een deel bijgewerkt kan worden :)

Is ook niet belangrijk, wat belangrijk is, is dat je er niet (enorm) achteruit op gaat. Er komen niet opeens (veel) meer lasten bij.

Vind ik echt een hele rare aanname. Als student krijg je namelijk om maar eens een voorbeeld te noemen een bijdrage voor je zorgverzekering. Als je een eigen voordeur hebt krijg je huurtoeslag, je kan naar de sportschool voor een schammel bedragje per maand, je kan naast je stufi nog flink werken, je kan gratis reizen, je hebt geen garderobe vol werkkleding nodig etc.
Je kosten stijgen wel degelijk. (hoewel er nu een verschil in komt ivm het wegvallen van stufi en ov)

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 17:04

Rowdine schreef:
Cyella schreef:

Vind ik echt een hele rare aanname. Als student krijg je namelijk om maar eens een voorbeeld te noemen een bijdrage voor je zorgverzekering. Als je een eigen voordeur hebt krijg je huurtoeslag, je kan naar de sportschool voor een schammel bedragje per maand, je kan naast je stufi nog flink werken, je kan gratis reizen, je hebt geen garderobe vol werkkleding nodig etc.
Je kosten stijgen wel degelijk. (hoewel er nu een verschil in komt ivm het wegvallen van stufi en ov)

Naast je stufi nog flink werken.. Dat ligt ook maar net aan je studie hoor.. Stufi gaat inderdaad weg, OV niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:06

kimberly1995 schreef:
Rowdine schreef:

Naast je stufi nog flink werken.. Dat ligt ook maar net aan je studie hoor.. Stufi gaat inderdaad weg, OV niet.

Mee oneens. Iedereen kan naast een studie werken. Al is het maar een dag of twee dagen in het weekend.

Tillie20

caroline_max schreef:
@Riwdine; die 1900 euro is wel netto bij een fulltime baan. En die zijn er helemaal niet zo veel in het onderwijs. En zeker de eerste jaren is een fulltime baan voor veel mensen helemaal niet haalbaar.

Zelf was ik op mijn 16e uit huis, vanaf mijn 17e een eigen huurhuis, en ondertussen ook een studie. Ik heb geleend en daar heb ik geen spijt van. Ondanks dat mijn studieschuld enorm is. Nu heb ik een vaste baan, en kan ik prima afbetalen. Als ik deze studie niet had gedaan had ik nu een veel mindere (of geen) baan, en dan ben ik toch erg blij met mijn schuld. Ondanks dat ik altijd (vanaf mijn 16e) minimaal 20 uur gewerkt heb naast mijn studie trouwens.

Neem aan dat dat aan mij gericht was. Daar ben ik me zeker bewust van, maar ik kan niet even gokken wat ik wel zou gaan verdienen. Diende gewoon als voorbeeld, aangezien dit iets is wat vast staat ;)

@Rowdine, de bijdrage van je zorgverzekering heeft niks te maken met of je student bent of niet, maar met je inkomen. Als student heb je geen eigen voordeur, als je een appartement zou gaan huren wel. Dus op dat vlak zou je ongeveer hetzelfde betalen. Sportschool doe ik niet aan, bovendien kan je bij veel sportscholen voor 2 tientjes per maand sporten. Je kan naast je gewone baan ook nog werken. Werkkleding is afhankelijk van het werk wat je doet. Gratis reizen klopt, maar dat krijg je dan ook weer (deels) vergoed van je werkgever als je bijvoorbeeld met het OV zou gaan.

Ik kon met mijn vorige studie echt niet werken hoor! Terwijl het onder mijn niveau is. Zware opleiding, veel uren, ver weg. Lukte niet meer!

vuurneon

Maar ouders zijn ook nog tot het kind 21 nog verplicht om mee te betalen aan het onderhoud (en voor lagere inkomens is er ook een regeling mbt tot leenstelsel) van hun kind (stufi was immers ook gebaseerd op 'dat krijg je van de overheid' 'dat moeten de ouders nog bijleggen')

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 17:06

Rowdine schreef:
kimberly1995 schreef:

Mee oneens. Iedereen kan naast een studie werken. Al is het maar een dag of twee dagen in het weekend.

Dan moet je je zin aanpassen, er staat 'flink' werken. Onder flink werken versta ik toch wel minimaal 15 uur.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:07

Rowdine schreef:

Iedereen die gezond is en werk kan vinden :) maar goed, ook ik heb gewerkt inderdaad; bv tijdens vakantieperiodes.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 17:08

vuurneon schreef:
Maar ouders zijn ook nog tot het kind 21 nog verplicht om mee te betalen aan het onderhoud (en voor lagere inkomens is er ook een regeling mbt tot leenstelsel) van hun kind (stufi was immers ook gebaseerd op 'dat krijg je van de overheid' 'dat moeten de ouders nog bijleggen')

In een tijd waarbij ...% van de bevolking werkloos in ... leeftijdscategorie..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:08

kimberly1995 schreef:
Rowdine schreef:

Dan moet je je zin aanpassen, er staat 'flink' werken. Onder flink werken versta ik toch wel minimaal 15 uur.

Als je een beetje werk hebt kan je op een dag 10 uur maken. Volgende dag nog 5 uurtjes erbij en je zit goed :)

vuurneon

Cyella schreef:
Ik kon met mijn vorige studie echt niet werken hoor! Terwijl het onder mijn niveau is. Zware opleiding, veel uren, ver weg. Lukte niet meer!

Geen zomervakantie? Kerstvakantie?

caroline_max

Sorry Cyella :D. Ik werk als docent nask/wiskunde/bio dus als je daar iets van wilt weten :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:09

kimberly1995 schreef:
vuurneon schreef:

Ehm, er staat toch dat het afhankelijk is van het inkomen van de ouders? Dus er wordt al rekening mee gehouden :=

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 17:09

Rowdine schreef:
kimberly1995 schreef:

Als je een beetje werk hebt kan je op een dag 10 uur maken. Volgende dag nog 5 uurtjes erbij en je zit goed :)

Uhu ja, want je hoeft natuurlijk ook geen huiswerk te maken enzo. Ik hoop voor je dat jij ruim 15 uur per week naast je studie kan gaan werken, hoop ik oprecht voor je..

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-14 17:10

vuurneon schreef:
kimberly1995 schreef:

Ehm, er staat toch dat het afhankelijk is van het inkomen van de ouders? Dus er wordt al rekening mee gehouden :=

En gaat over het inkomen van het vorige jaar, dus als ouders nu werkloos zijn?

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:11

vuurneon schreef:
Cyella schreef:

Geen zomervakantie? Kerstvakantie?

Het gaat hier om 'naast je studie'. Tijdens vakanties studeer ik niet he! Dan werkte ik wel. Maar waar het om gaat is dat je dan ook naast je werk nog kan werken. In theorie is een studie (voltijd) ook 40u per week.

@Caroline, wat leuk! Hoe heb je je lesbevoegdheid gehaald voor die 3 vakken? Heb je daar een achtergrond in?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:12

Cyella schreef:
caroline_max schreef:

Neem aan dat dat aan mij gericht was. Daar ben ik me zeker bewust van, maar ik kan niet even gokken wat ik wel zou gaan verdienen. Diende gewoon als voorbeeld, aangezien dit iets is wat vast staat ;)

@Rowdine, de bijdrage van je zorgverzekering heeft niks te maken met of je student bent of niet, maar met je inkomen. Als student heb je geen eigen voordeur, als je een appartement zou gaan huren wel. Dus op dat vlak zou je ongeveer hetzelfde betalen. Sportschool doe ik niet aan, bovendien kan je bij veel sportscholen voor 2 tientjes per maand sporten. Je kan naast je gewone baan ook nog werken. Werkkleding is afhankelijk van het werk wat je doet. Gratis reizen klopt, maar dat krijg je dan ook weer (deels) vergoed van je werkgever als je bijvoorbeeld met het OV zou gaan.

Nee hoor. Als je studiootje hebt kan je ook een eigen voordeur hebben. Genoeg studenten die een studio huren. In Tilburg ben je bijvoorbeeld goedkoper uit met een studio dan een studentenkamer.
En klopt, de bijdrage zorgverzekering heeft te maken met je inkomsten. Die je veelal als student niet genoeg hebt. Als je gaat werken, en een beetje verdient heb je dat dus niet :)

Verder kan ik me niet vinden in je stuk, en dat is denk ik ook omdat je nog moet gaan studeren.
Het werkende leven is niet zo rooskleurig als je denkt, maar dat ontdek je vast over een aantal jaren zelf wel :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-14 17:16, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:13

Ik ben er ook op een harde manier achtergekomen inderdaad :')
Zit nog steeds vast aan ongeschoold werk, maar ben wel de hoogopgeleide in het bedrijf :')

Maar hey, ik heb geen schuld en (voor wat ik doe) een fijn inkomen *\o/*
In my defense; ik studeerde in de gouden tijd.... Anders had ik ook wel 10 keer nagedacht over de studie :o
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-07-14 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:14

Tja ik baal wel van mijn loon.. Ik werk vanaf mijn 13e dus ben nooit te beroerd geweest om de handen uit de mauwen te steken. Altijd opgepassen en in de horeca gewerkt en in een winkel.
Ik heb even gekeken wat ik verdien volgens de cao.
Ik ben 19 jaar en heb een mbo niveau 4 diploma, daarnaast een rijbewijs en een bhv diploma en de nodige jaren werkervaring en als ik aan het werk ga krijg ik 5 euro per uur. Wat dus bij een voltijd baan nog maar op 800 euro per maand komt! Wat een lachertje.. Leuk een toekomst opbouwen.. Nou hier kan je maar net de huur van betalen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:14

kimberly1995 schreef:
Rowdine schreef:

Uhu ja, want je hoeft natuurlijk ook geen huiswerk te maken enzo. Ik hoop voor je dat jij ruim 15 uur per week naast je studie kan gaan werken, hoop ik oprecht voor je..

Sterker nog, ik heb naast mn wo studies altijd 20u per week gewerkt. Heb daarnaast een zeer actief studentenleven gehad met veel besturen/commissies en bovendien nog 2 paarden per dag gereden.
Huiswerk kan tussendoor en voordat je tentamens hebt, spoorstudenten kunnen hun huiswerk in de trein maken, en zo valt er altijd wel een mouw aan te passen.
Of je het wil is wat anders.

edit: en oja, ik woonde ook nog op kamers, dus moest mn eigen boodschapjes doen, koken, schoonmaken en de was doen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-14 17:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-14 17:15

Toen ik 15 was werkte ik voor netto €2,40 per uur in de komkommers. Er was gewoon niet meer te krijgen en daar moest ik het maar doen. Wilde ik maandelijks meer geld, dan moest ik meer werken.

Dat er tegenwoordig andersom naar gekeken wordt door de jeugd vind ik echt belachelijk. Wees blij met wat je krijgen kan. In Nederland zijn dit soort dingen prima geregeld. Het is sowieso heel goed voor je mentaliteit als je van jongs af aan al werkt. Als je later in de arbeidsmarkt moet in stromen is het heel handig dat je graag hard wil werken. Een baas merkt meteen of dat wel of niet in je zit.