Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Re: Mensen in de trein: "Mag ik met u meereizen?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 20:56

Tja, en ik doe nu bijna niks met mijn OV kaart maar ik mag hem niet meer uitzetten, dan gaat mijn basisbeurs ook "uit" en die heb ik nodig om mijn huur te betalen :\
Tenminste, je kunt wel 60 euro in de maand extra krijgen nu geloof ik, maar ik wil juist mijn OV over een jaar pas weer gebruiken (wanneer ik een master ga doen met keuzevakken in Rotterdam en Leiden). Maar dat mag niet. Jammer :)

Parkeerticket geven vind ik wat anders trouwens, dat geef je toch? Ik stond laatst ook te klooien bij een automaat toen er iemand kwam vragen of ik iets had aan een kaartje met 20 minuten. Dat had ik, ik hoefde toch alleen maar wat kleine dingen te hebben bij de supermarkt :) Dat was erg aardig van de creepy oude man in de dikke zwarte Audi :=

RenskeFrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:02

Ik vind het ook asociaal, ik betaal ook gewoon braaf voor mijn kortingskaart. Die heb je er zo uit als je een paar keer met de trein gaat. Met voorbedachte rade een kortingskaartje kopen en dan bij mensen bedelen... nee dank je.
Ik heb het zelf nog niet echt mee gemaakt, en ik reis vrijwel elke dag met de trein, maar ik weet eigenlijk niet of ik wel of niet ja zal zeggen. Ik denk dat het sterk afhangt van wat voor iemand het is en hoe ze het zouden vragen.
Maar volgens mij kan je vanaf begin juli niet meer zeggen dat je per ongeluk met korting aan klikte omdat je speciaal samenreis korting op je chipkaart moet laden :P

Als iemand zou vragen of hij mee kon reizen met zo'n gratis meereiskaartje zou ik zeker weten nee zeggen. Lekker aso om mij de reis te laten betalen en zelf gratis te reizen.

Ik vind het ook inderdaad heel wat anders dan mensen aanbieden, als je bijvoorbeeld merkt dat ze een probleem hebben. Dat zou ik wel makkelijk doen :)

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:02

Nanne schreef:
Ik schrik eigenlijk van de reacties hier..

Ten eerste vind ik dit soort vragen/mensen asociaal. Willens en wetens een kaartje met korting kopen zonder dat je een kortingsproduct hebt.. En dan ook nog een ander opzadelen met het probleem dat jij met iemand mee wil/moet reizen.

Ten tweede kom ik dit soort mensen dagelijks tegen, ik werk bij de NS, en ik krijg zo vaak te horen "Oh? Met korting? Dat is dan per ongeluk gegaan" Ja, je drukt per ongeluk op het knopje met korting.. Natuurlijk zijn er mensen die het voordeel van de twijfel krijgen, maar mensen die ik wekelijks tegenkom met hetzelfde verhaal krijgen van mij een geldig kaartje en het kortingskaartje neem ik in beslag.

Wat men hier niet lijkt te snappen is dat er vrij veel mensen zijn die dus bewust een kaartje met korting kopen, niemand kunnen vinden om mee te reizen en dan evengoed wel in de trein stappen. Door dit soort mensen, en natuurlijk de zwartrijders, word het OV duurder en duurder. Pietje betaald namelijk wel netjes voor zijn reizen, maar Jantje vind dat hij dit niet hoeft te doen.

Over dat de NS geld verdient aan de mensen die niet uitchecken, dit is je eigen verantwoordelijkheid en de manier om het geld terug te vragen is vrij simpel. Plus zoals eerder al aangehaald doen mensen het ook bewust als de prijs lager is dan de ritprijs.

En over asociaal gesproken.. Wat ik asociaal vind is dat als ik en mijn collega's ons werk doen en iemand tegenkomen die geen geldig vervoerbewijs heeft, lichamelijk en geestelijk geweld kunnen incasseren. En waar zijn dan de mensen die ons helpen? Die blijven zitten of gaan filmen. En dat vind ik asociaal!

_O_
Echt hoor, respect voor wat jullie doen. Denk persoonlijk dat werk bij de NS zwaar wordt onderschat. Ja, het is poedersuiker als het eens vertraging heeft, maar dat gebeurd nou eenmaal wel vaker met het OV. Moet ik zeggen dat ik met de trein nog maar 1x problemen heb gehad, omdat de bovenleiding kaduuk was :P
Dat betekend nog niet meteen dat jullie ''vervelend'' zijn, zoals ik mensen om mij heen wel eens hoor zeggen. Waarom vinden ze dat? Omdat ze niet volgens de regeltjes reizen en betrapt worden..tsja, hoe dom ben je dan? 8)7

Ik zou persoonlijk ook nee zeggen als men er al van uit gaat mee te kunnen reizen. Vind het ronduit aso...ik betaal altijd de volle pond, en het is niet meer dan fatsoenlijk dat zelf ook te doen als je niet met iemand gewoon meereist.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:03

Olympia schreef:
Ik heb het vorige week ook een paar keer gehad dat mensen kwamen vragen of ze mee konden reizen met 40 % korting. Zelf heb ik een voordeelurenabbonement van 50 euro per jaar , maar ik heb toch echt nee geantwoord. Ik vond het zo asociaal dat ze de hele trein af gingen om bij iemand te zitten die dat wel heeft of had..

Dat vind ik gewoon schooien inderdaad :=

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:06

Al bij voorbaat een kortingkaartje kopen en er dan vanuit gaan dat je met iemand mee kunt reizen?
Het juiste woord voor zo iemand is Vrek (als in Scrooge, Dagobert Duck)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:06

Zwartrijder help je toch ook niet, waarom dan grijs rijder dan wel 8)7
Als mensen zo graag met korting willen reizen, dan kunnen ze een kortings-kaart kopen. Zo duur zijn die niet.

Want dankzij dit soort mensen reizen de prijs van de treinkaartjes de pan uit. De kosten moeten toch worden betaalt. En ook de studenten leiden hier onder, want studenten over kaart wordt op zo manier ook steeds duurder.

BeauWertz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:14

Sabine schreef:
Vooralsnog verdient de NS nog genoeg aan al die mensen die vergeten uit te checken en het niet terug vragen..

Kan je dat terug vragen??? >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:17

Ja, dat gaat tegenwoordig heel gemakkelijk.
Zelfs toen per ongeluk verkeerd bus had gepakt waardoor extra kosten had hebben ze heel netjes gecompenseerd.

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:19

ook als je je abbonnement vergeet, kun je (maximaal 1x per jaar bij een studenten OV) je geld terugvragen. gebeurde mij pas ook, en het wordt snel en goed geregeld.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:21

Ik zou er geen probleem van maken. Ik reis toch gratis op mijn studentenOV.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:27

Als je leeft volgens het principe:

"Practice random kindness and senseless acts of beauty"

Maak je veel mensen blij.

Ik zou er geen problemen mee hebben, al valt dit niet perse onder random kindness, maar je maakt er iemand blij mee.
En wat je weggeeft, krijg je uiteindelijk zoveel keer meer terug.

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:29

Ik zou ze gewoon mee laten reizen (heb alleen geen ov of studentenkaart ) als ik die wel zou hebben prima reis maar mee hoor! :D
Over dat perongeluk een kortingskaartje kopen dat is mij tóch echt overkomen!
Ik had super veel haast omdat ik al te laat was (ik zou uiteten gaan met mijn ouders, die waren zoveel jaar bij elkaar) en toen kwam de trein al die ik moest hebben en heb toen perongeluk uit mijn haast op 40% korting geklikt, toen gelijk in de trein naar de conducteur gelopen en uitgelegd toen mocht ik dat stukje met 40% korting reizen (waren 2 haltes dus niet zo ver) vond ik wel heel aardig van die conducteur zo zijn ze niet allemaal, anders had ik ook gewoon die 90 cent aan hem betaald die nog bij een normaal kaartje hadden gehoord, was ook geen probleem geweest :D

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:31

@Kinke: Wat heeft kinderbijslag hiermee te maken? In België krijg je kinderbijslag tot en met je 24 zolang je studeert. Maar wat dat te maken heeft met free riders in de maatschappij, begrijp ik écht niet.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:35

Ik vind het een goed idee. OV is duur, zeker voor alle storingen die erbij zitten :+

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:43

Tja ze zijn allemaal zo erg niet, die conducteurs... Ik moest eens reizen van Antwerpen naar Nederland, ik kwam terug van kamp en had drie zware tassen mee met paardrijspullen, kleding, spelletjes etc. en het loket was al dicht maar ik had alleen cash geld. Kon dus geen kaartje kopen. Oh en het was de laatste trein van die avond die over 5 minuten vertrok :+ Maar ik zou gratis reizen in NL, het was echt maar tot de grens. Dus ik sta buiten adem op het perron, bij de conducteur met horten en stoten de situatie uitgelegd... Hij zegt "Zoek eerst maar eens even een plekje en kom wat op adem." Dus dat doe ik... Uiteindelijk kwam hij pas controleren bij Roosendaal :+ Toen reed ik al gratis! :)

Ik vind het eigenlijk wel een goeie... "Jahoor, reis maar mee, dat is dan 1 euro alstublieft" :D

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:45

antje_vip schreef:
Ik vind het een goed idee. OV is duur, zeker voor alle storingen die erbij zitten :+

Toevallig kreeg ik vandaag ook een hoop commentaar van een reiziger omdat er een sectie storing was waardoor de trein niet verder kon rijden..
De sporen zijn niet in onderhoud van de NS, maar van ProRail dus daar kan de NS als bedrijf al weinig aan doen, maar feit is wel dat wij in Nederland één van de drukst bezette sporen hebben ter wereld en in verhouding relatief weinig verstoringen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Nederlandse_Spoorwegen

Conducteurs en de controle ploegen zijn de slechtste mensen niet hoor.. ;)
Uitzonderingen daar gelaten.. :+

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:46

Ik vind het niet zo'n probleem, kleine moeite. Het kan je een gezellige treinreis en misschien een nieuw contact in je telefoon veroorzaken.. :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:53

Dat soort verhoudingen ben ik wel geïnteresseerd in, eigenlijk. Hoeveel treinen op tijd in verhouding tot niet op tijd. Volgens mij rijdt in NL 95% van de treinen op tijd (ja, sorry, een vertraging van 5 minuten of minder valt echt niet onder vertraging hoor, ga ergens anders zeuren daarover) en de mensheid vergeet nog wel eens dat als je 1x per 2 weken een vertraging van langer dan dat had dat alle andere keren het wel goed ging :+

Wij hebben hier op Rotterdam Alexander een serieus probleem gehad dat de trein hier altijd vertraging opliep omdat er honderdduizend man allemaal bij het laatste deurtje in wilde stappen terwijl het voorin uitgestorven was :+ Maar nee, de NS is slecht!

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 21:55

daar kan ik me ook heel erg aan ergeren :j
er zijn weetikniethoeveel wissels en overgangen in Nederland, en ja, er gaat wel eens iets kapot.
Daar kan de NS niks aan doen.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:08

Conducteurs zijn vaak superlief hoor! Ik was eerst ook aan het haken en toen heeft de conducteur mijn hele haakwerkje eens aandachtig geïnspecteerd en gevraagd of ik nog goede sites wist waar zijn dochter kan leren haken :D

Maarja joh straks moet je met een OV chipkaart reizen en dan kan je niet meer per ongeluk expres een 40% kaartje kopen want dat moet je echt apart erop zetten. Zullen dan echt nog wel mensen zijn die dat doen hoor, maar echt per ongeluk gaat dan lastig.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 22:18

Ik heb geen OV-kaart, maar als ik er een had zou ik het toestaan. Puur omdat het gezellig is, het kost mij niks extra's die functie zit er toch al op, en het een makkelijke manier is om mensen blij te maken. Het is mij 1 keer gevraagd, maar ik had geen OV, dus helaas..

Wel kreeg ik laatst van iemand die ik niet kende een kaart om gratis mee te reizen, zo'n kaart waar je een dag mee kunt reizen voor 15 euro bij de kruidvat ofzo. Zij had hem gebruikt en niet meer nodig die dag, en ik wilde net een kaartje halen. Dus toen heb ik haar kaartje 'hergebruikt'. Dit had ik trouwens niet gevraagd, ze bood het zo aan.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 23:07

Maaike162 schreef:
Wel kreeg ik laatst van iemand die ik niet kende een kaart om gratis mee te reizen, zo'n kaart waar je een dag mee kunt reizen voor 15 euro bij de kruidvat ofzo. Zij had hem gebruikt en niet meer nodig die dag, en ik wilde net een kaartje halen. Dus toen heb ik haar kaartje 'hergebruikt'. Dit had ik trouwens niet gevraagd, ze bood het zo aan.

:D Ik stop mijn gebruikte-maar-nog-geldige kaartje altijd half in de kaartautomaat, in de hoop dat iemand er nog lol van kan hebben :D

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 23:23

Ik heb het zelf ook wel eens gevraagd.. en als mensen het mij vragen zeg ik altijd ja.. ov is peperduur zelfs met korting dus ik gun iedereen die korting..
Maar ik ben dan ook van het liften enz..

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 23:25

Een goeie, die ga ik ook vragen vanaf nu! :)
Scheelt toch weer wat en jij betaalt helemaal niet voor je OV.
Dus nee aso vind ik t niet nee.
Eerder aso om nee te zeggen, wat kost 't jou nou precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 23:29

Magrathea schreef:
Dat soort verhoudingen ben ik wel geïnteresseerd in, eigenlijk. Hoeveel treinen op tijd in verhouding tot niet op tijd. Volgens mij rijdt in NL 95% van de treinen op tijd (ja, sorry, een vertraging van 5 minuten of minder valt echt niet onder vertraging hoor)

Vergeet niet dat NS zich rijk rekent. Wanneer trein 10 min vertraging heeft, dan heeft die volgens NS maar 5min vertraging en op die manier komen ze wel aan zulke mooie cijfers.