Nee, niet opgegeven, maar waarschijnlijk wilden ze 'even' gewoon eten ipv de hele tijd achter de kinderen aan rennen. Toevallig gister gezien dat de meeste ouders ook wel eens even 'niet' achter de kinderen aan rennen en we hadden allemaal de kinderen uitbesteed aan anderen om ze bezig te houden (ja, ik ben zelf ook zo'n mama)

Maar dat betekent niet dat de kinderen anderen tot last mogen zijn, absoluut niet. Dus als ze zich niet kunnen gedragen gaan we niet meer weg (desnoods laat ik mijn eten staan en vertrek ik, want dan zit ik ergens niet voor mijn lol)
Natuurlijk is dat niet voor alle ouders zo, maar uit het zicht doen ze heel veel dingen die niet door de beugel kunnen (wij gooiden vroeger ook een keer steentjes naar auto's, maar wat zijn we geschrokken toen er een auto stopte en wij daarop aangesproken werden, dat hebben we echt nooooooit meer gedaan. Dus met dat in mijn achterhoofd denk ik nog steeds dat het werkt om kinderen te laten weten dat ze iets niet mogen doen, al is het alleen maar een keer met je hoofd schudden als ze naar je kijken)
Ik denk ook dat het helpt als je als volwassene verteld dat je er niet van gediend bent dat ze om je tafel rennen en eronder gaan zitten, als het ze niet verteld wordt, hoe weten ze dat dan? (niet van hun ouders in elk geval :-p)