Kinderen tegenwoordig..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Brainfail

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 07:10

Oke het ligt dus niet aan mij. :o
Op school kom je het ook tegen 1e jaars die gwn tegen 4e jaars een grootte mond opzetten als je iets vraagt en het word steeds erger.
Gelukkig durf ik steeds iets beter voor mezelf op te komen maar toen wij in het 1e zaten durfde wij niet eens tegen de 2e jaars een grootte mond te hebben en nu ook gerust 1e/2e jaars die tegen een 6e of 7e jaars bot doet.

Ik snap echt niet dat je zo fars en respectloos kunt zijn.
Op zoon moment denk je echt waar gaat de wereld naartoe?
Gewoon om de simpelste dingen worden ze zo kwaad en fars terwijl je dan bijwijze van gewoon vraagt of je er langs mag omdat ze midden in de gang staan.

chanicha

Re: Kinderen tegenwoordig..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 07:23

Omdat ze gewend zijn dat als een ander iets mag zij het ook mogen/moeten en dat komt toch van huis uit. Ik leerde mijn dochters al vroeg dat ik dan een keer voor de een en dan een keer voor de ander wat kocht en natuurlijk ook weleens iets voor hun samen maar ik vind dat je wel zo een begin maakt. Ook zeiden we, als ze iets graag wilden en het kon even niet, dat ze geduld moesten hebben omdat ik het even niet kon missen.
Dan vond ik zelf dat ik best goed bezig was zei mijn oudste, dan ga je toch pinnen ;( die dacht dat dat onuitputtelijk was.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 07:54

Wat een topic :oo

Hier liepen ook pas een paar jochies van een jaar of 10, 11 te schreeuwen 'lik maar aan m'n pik, lik maar aan m'n lollypop'. Ik vraag me altijd af of ze daadwerkelijk doorhebben wat ze zeggen :=

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 08:07

Mijn dochter van 11 kwam een keer thuis van school en vertelde dat 3 jongens uit haar klas waar ze naast zit,sex geluiden maken en bewegingen tegen de tafel.Jullie weten wel wat ik bedoel.En natuurlijk werd het vrouwelijk lichaam ook besproken.Het was niet tegen mijn dochter gericht.Gelukkig was de lol er snel af en stopte het.Want hoe bespreek je dit nu met de leerkracht.

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:16

Nouja, vanochtend toch ook weer.. komt zo'n kind over de stoep keihard aan fietsen, dus ik moest heel snel opzij springen, draait ie zich om: 'hé, let eens op man, idioot!'

Denk dat ie niet ouder was dan 9.. :x

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:47

Maar je kan kinderen niet vergelijken met de kinderen van 20 jaar geleden.. Toen ik 20 jaar geleden zelf nog een klein kind was, of houd het op 15 jaar geleden.. Sja, ik was ook niet zo gebekt.. Maar ook heus veel "stouter" dan mijn moeder toen zij 14 was.. En mijn moeder "stouter" toen zij kind was dan mijn oma etc.

Niet om het extreme gedrag, zoals veel in dit topic genoemd, goed te praten hoor.. Absoluut niet! Maar ik kwam als 14 jarige ook wel eens een uur te laat thuis, ja mijn moeder was kwaad etc.. Maar als mijn moeder dit vroeger zou doen zou zij een klappen op dr blote billen gehad hebben, en mijn oma als kind een écht flink pak rammel.. Dus mijn gedrag was in de ogen van mijn oma ook vreselijk.. Tijden veranderen.

Daarbij gekomen is nu het internet. Wat zorgt voor een geheel nieuwe tijd. Want je hebt als kind continu sociale controle.. Facebook etc. Dus zijn kinderen dan te jong voor een smartfoon en internet? Rationeel gezien, misschien wel. Maar ja, ik was op mijn 15e ook te jong voor een breezer.. Maar dronk het toch echt ;)

Heel makkelijk om voor elk taalgebruik/gedrag naar de ouders te wijzen.. Kom op, we zijn zelf ook kind geweest en wij waren ook echt geen heilige boontjes.. ( al lijkt het net als of alle heiligen op bokt zitten) misschien riepen we dan wel geen "nigger' naar iemand toen wij 8-9 waren, maar ik was ook niet altijd een lieverdje buiten hoor.. En dat was toch echt thuis wel anders ;) Het mee doen met vriendjes, stoer doen..Het hoort erbij als je kind/puber bent.

Ja, het loopt bij sommige kinderen uit de klauwen dat is zo.. Maar waar dat gedrag vandaan komt weet je niet. Gelukkig kijk ik zelf niet zo zwart-wit en zie ik héél veel lieve kindjes van 8 jaar lopen die rustig komen vragen of zij mijn hond mogen aaien.

En qua vriendjes/seks/disco etc. Ja die worden jonger.. Ik was 14-15 jaar toen ik opeens een andere wereld zag dan alleen de paarden.. Je denkt toch niet dat mijn moeder 14 was, en mijn oma al helemaaaaaal niet... Mijn oma maakte zich pas op na het trouwen, anders was je namelijk een "del", het is de tijd het veranderd. Tot hoe ver dat gaat? Geen idee, hoef ik ook niet te weten :)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:48

Ik ging wel mee met uitstapjes van school.
Kreeg standaard de meest vervelende jochies in de auto.
Begon meestal al voor we wegreden.
Ja jongens gordel om.
Nee ik hoef geen gordel om van mijn moeder.
Ja maar je zit nu niet bij je moeder in de auto, en van mij moet het wel.
Ja maar.
Je kunt kiezen, gordel om of terug naar school..
Klik. :D

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 13:51

Maar ik heb in dit topic nog niets maar dan ook niets gehoord wat ik 30 jaar geleden, toen ik 10 was, niet hoorde. Zelf was ik ook niet al te bijdehand, maar genoeg anderen die dat wel waren en zich echt niet inhielden. Ook hele kleine kinderen die hintten op seksuele handelingen waren er toen al (en ook toen mijn ouders jong waren, en toen hun ouders jong waren...).

Het enige waar het iets over zegt is het milieu waar die kinderen vandaan komen. Maar ze zijn volgens mij echt niet brutaler, vervelender of luidruchtiger dan wij waren toen we die leeftijd hadden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:31

caresje schreef:
Oke het ligt dus niet aan mij. :o
Op school kom je het ook tegen 1e jaars die gwn tegen 4e jaars een grootte mond opzetten als je iets vraagt en het word steeds erger.
Gelukkig durf ik steeds iets beter voor mezelf op te komen maar toen wij in het 1e zaten durfde wij niet eens tegen de 2e jaars een grootte mond te hebben en nu ook gerust 1e/2e jaars die tegen een 6e of 7e jaars bot doet.

Ik snap echt niet dat je zo fars en respectloos kunt zijn.
Op zoon moment denk je echt waar gaat de wereld naartoe?
Gewoon om de simpelste dingen worden ze zo kwaad en fars terwijl je dan bijwijze van gewoon vraagt of je er langs mag omdat ze midden in de gang staan.

Fars?
1 troost, in mijn tijd was het niet anders hoor :') alleen ervaar je het zelf anders als je in die fase zit. Mijn klas zal ook heus wel kinderen hebben gehad die brutaal waren tegen grotere kinderen, maar als je dan een paar jaar verder bent is het moeilijk voor te stellen hoe het ook alweer was. Ik ben brugklasmentor geweest en ook daar zag je het gedrag. Maar een paar jaar later hadden diezelfde kinderen het over de brutale eersteklassers. Terwijl zij het ook waren, maar dat zijn ze vergeten.

Shanna7836

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:33

ik ben 14, als ik scheldt krijg ik nog steeds op mijn kop... dus hoe kunnen ouders van kinderen van een jaar of 10 dit toelaten?!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:34

Shanna7836 schreef:
ik ben 14, als ik scheldt krijg ik nog steeds op mijn kop... dus hoe kunnen ouders van kinderen van een jaar of 10 dit toelaten?!

omdat ze het vaak doen als ouders er niet bij zijn. Ik vond het als kind ook super spannend om vieze woorden te gebruiken (en wie niet? Vooral jongens hebben daar een handje van om een woord als 'piemel' de grap van de eeuw te vinden :') ) Thuis haalde ik het niet in mijn hoofd.

Goed, sommigen hebben wel een extreem vocabulaire, maar ik vraag mij af of ze wel de betekenis weten. De 5 jarige die mij ho*r noemde zal de link niet leggen met 's werelds oudste beroep. Ik kan mij herinneren dat ik als peuter mijn mond moest spoelen met zeep (ja, echt... Hap uit een blok zeep moeten nemen -O- juf was van de hele hele hele oude stempel...) vanwege een slecht woord. Geen idee wat ik heb gezegd....

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:41

Nessah schreef:
Maar je kan kinderen niet vergelijken met de kinderen van 20 jaar geleden.. Toen ik 20 jaar geleden zelf nog een klein kind was, of houd het op 15 jaar geleden.. Sja, ik was ook niet zo gebekt.. Maar ook heus veel "stouter" dan mijn moeder toen zij 14 was.. En mijn moeder "stouter" toen zij kind was dan mijn oma etc.

Niet om het extreme gedrag, zoals veel in dit topic genoemd, goed te praten hoor.. Absoluut niet! Maar ik kwam als 14 jarige ook wel eens een uur te laat thuis, ja mijn moeder was kwaad etc.. Maar als mijn moeder dit vroeger zou doen zou zij een klappen op dr blote billen gehad hebben, en mijn oma als kind een écht flink pak rammel.. Dus mijn gedrag was in de ogen van mijn oma ook vreselijk.. Tijden veranderen.

Daarbij gekomen is nu het internet. Wat zorgt voor een geheel nieuwe tijd. Want je hebt als kind continu sociale controle.. Facebook etc. Dus zijn kinderen dan te jong voor een smartfoon en internet? Rationeel gezien, misschien wel. Maar ja, ik was op mijn 15e ook te jong voor een breezer.. Maar dronk het toch echt ;)

En juist vroeger ontspoorden er veel kinderen door de strenge aanpak. Dus of dat beter was.. nee dat denk ik niet.

Maar kinderen krijgen wel vaak een verkeerd voorbeeld. Ze nemen alles over wat ze van anderen horen, veel van ouders, maar ook omgeving en als ze denken dat het 'normaal' is en niet gecorrigeerd worden door hun omgeving zal dat ook zo blijven. Wat dat betreft is de Nederland door zinloos geweld niet socialer geworden.

Zo heb ik wel eens een aanvaring met kleine jongens die denken dat ze alles mogen en kunnen, ik zal hier zeker wat van zeggen. Want ik heb altijd het gevoel dat ik minimaal kan zeggen dat het niet normaal is om andere mensen uit te schelden, kleine kinderen te terroriseren enz (kijk maar eens in een kinderspeeltuin, springkussen, altijd de 10 - 15 jarigen die daar de kleintjes wegjagen en dan een grote mond hebbben. Rara waar die van ons het weer vandaan hebben....)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:45

Joah... Heel normaal hoor...

8 jarige die op de potgrond van de winkel staat te springen, en ouders zeggen er niets van!!

En een 13 jarig meisje, die mij voor van alles en nog wat loopt uit te schelden, omdat ik in paardrijkleren loopt.
Heb dr vriendelijk verzocht om terug te komen en van dr fiets te stappen.
Lafaard als ze was reed ze door ook....

Je mag kinderen geen corrigerende tik meer geven... volgens de wet. Nou... Sommigen hebben het ook ECHT wel nodig hoor!!

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:48

Ik heb ook vaak zat dat kleine kinderen mij bijna omver rennen als ik met een stampvol dienblad door mijn restaurant loop, óf de ouders zijn nergens te bekennen of ze staan er schaapachtig bij te glimlachen.. natuurlijk zijn er ook ouders die wel ingrijpen maar er zijn er ook genoeg die het niet doen.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:52

Ik hoor heel vaak dat ouders steeds minder te vertellen hebben over hun kinderen. Ja maar ze is al 14 hoor dan luisteren ze echt niet altijd meer hoor. Nou dat snap ik echt niet, ook hoor ik soms wat kinderen zeggen tegen hun ouders dan klapperen mijn oren hoor.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 15:58

Als elke generatie daadwerkelijk zo slecht was als de generatie ervoor beweert leefde we allang weer in grotten volgens mij, ik denk dat de meeste mensen gewoon niet door hebben dat zij als kind/puber ook erg vervelend waren :')

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:04

xPabloBokt schreef:
Ik heb ook vaak zat dat kleine kinderen mij bijna omver rennen als ik met een stampvol dienblad door mijn restaurant loop, óf de ouders zijn nergens te bekennen of ze staan er schaapachtig bij te glimlachen.. natuurlijk zijn er ook ouders die wel ingrijpen maar er zijn er ook genoeg die het niet doen.

Je kan wel altijd de ouders eruit halen als kinderen zich ongelooflijk misdragen en ze grijpen niet in; dat ze de mensen die heel stoïcijns eten met een blik van 'ik hoor hier niet bij', terwijl de rest van de gasten geërgerd zit op te kijken :')
Laatst in de Mac kinderen die tikkertje speelden (en tegen de tafels aan liepen) en zich onder mijn tafel verstopten. De ouders waren de enige die echt heel rustig aan het eten waren en zich onzichtbaar probeerden te maken :') je zag in hun blik al dat ze het hadden opgegeven. Ik was er wel klaar mee O:)

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:13

Nee, niet opgegeven, maar waarschijnlijk wilden ze 'even' gewoon eten ipv de hele tijd achter de kinderen aan rennen. Toevallig gister gezien dat de meeste ouders ook wel eens even 'niet' achter de kinderen aan rennen en we hadden allemaal de kinderen uitbesteed aan anderen om ze bezig te houden (ja, ik ben zelf ook zo'n mama) :D

Maar dat betekent niet dat de kinderen anderen tot last mogen zijn, absoluut niet. Dus als ze zich niet kunnen gedragen gaan we niet meer weg (desnoods laat ik mijn eten staan en vertrek ik, want dan zit ik ergens niet voor mijn lol)

Natuurlijk is dat niet voor alle ouders zo, maar uit het zicht doen ze heel veel dingen die niet door de beugel kunnen (wij gooiden vroeger ook een keer steentjes naar auto's, maar wat zijn we geschrokken toen er een auto stopte en wij daarop aangesproken werden, dat hebben we echt nooooooit meer gedaan. Dus met dat in mijn achterhoofd denk ik nog steeds dat het werkt om kinderen te laten weten dat ze iets niet mogen doen, al is het alleen maar een keer met je hoofd schudden als ze naar je kijken)

Ik denk ook dat het helpt als je als volwassene verteld dat je er niet van gediend bent dat ze om je tafel rennen en eronder gaan zitten, als het ze niet verteld wordt, hoe weten ze dat dan? (niet van hun ouders in elk geval :-p)
Laatst bijgewerkt door Santos_05 op 30-06-14 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 16:13

xPabloBokt schreef:
Nouja, vanochtend toch ook weer.. komt zo'n kind over de stoep keihard aan fietsen, dus ik moest heel snel opzij springen, draait ie zich om: 'hé, let eens op man, idioot!'

Denk dat ie niet ouder was dan 9.. :x

Een opmerking, niet alleen naar jou, ook andere:
Wat zie je vaker? Een 9-jarige die netjes op
het fietspad fietst, of dit? Eén rotte appel is niet representatief voor de hele jeugd, probeer ook eens op de 'brave' kindjes te letten, zijn er een stuk meer ;)

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:27

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 19:03

Santos_05 schreef:
Nee, niet opgegeven, maar waarschijnlijk wilden ze 'even' gewoon eten ipv de hele tijd achter de kinderen aan rennen. Toevallig gister gezien dat de meeste ouders ook wel eens even 'niet' achter de kinderen aan rennen en we hadden allemaal de kinderen uitbesteed aan anderen om ze bezig te houden (ja, ik ben zelf ook zo'n mama) :D

Maar dat betekent niet dat de kinderen anderen tot last mogen zijn, absoluut niet. Dus als ze zich niet kunnen gedragen gaan we niet meer weg (desnoods laat ik mijn eten staan en vertrek ik, want dan zit ik ergens niet voor mijn lol)

Natuurlijk is dat niet voor alle ouders zo, maar uit het zicht doen ze heel veel dingen die niet door de beugel kunnen (wij gooiden vroeger ook een keer steentjes naar auto's, maar wat zijn we geschrokken toen er een auto stopte en wij daarop aangesproken werden, dat hebben we echt nooooooit meer gedaan. Dus met dat in mijn achterhoofd denk ik nog steeds dat het werkt om kinderen te laten weten dat ze iets niet mogen doen, al is het alleen maar een keer met je hoofd schudden als ze naar je kijken)

Ik denk ook dat het helpt als je als volwassene verteld dat je er niet van gediend bent dat ze om je tafel rennen en eronder gaan zitten, als het ze niet verteld wordt, hoe weten ze dat dan? (niet van hun ouders in elk geval :-p)

Zij hadden het écht opgegeven, hele lichaamstaal sprak boekdelen. Als een mevrouw 3 keer moet vertellen dat ze niet mogen rennen (en deze kinderen waren zeker al 10) en onder de tafel moeten zitten en de vierde keer weer haar laptop bijna van de tafel afgooien (en ja, de ouders hadden er zicht op) en ik moet ze ook nog boos aanspreken en ze lachen er gewoon om dan vind ik het van de ouders vrij onfatsoenlijk om gewoon door te eten en echt geen woord te zeggen. Kinderen bleven maar vervelend :n
Kinderen kun je ook leren hoe ze zich moeten gedragen in een restaurant, maar dit is niet de manier iig :=

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 21:47

@Vuurneon, dan ben ik het helemaal met je eens, dat is idd heel erg onfatsoenlijk. Een stuk opvoeding die inderdaad bij de ouders ligt en anders moet je niet naar een restaurant gaan :n

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 00:32

Zwembad...
Laatst in het zwembad, kinderen zonder ouders in de buurt (prima, kan best, mocht ik ook vroeger. Maar ik was erg op mezelf, interesseerde me niet in vreemden en ging gewoon lekker in een rustig stuk in het water spelen) die mij nat spoten met een waterspuit, prima, maar als ik vraag om te stoppen dan stop je, zeker als je het doet als ik op mijn handdoek zit met mobiel en al ernaast. Nah, zij niet dus en ze gingen maar door. Tja, of ik nu 1 of 8 jaar ouder ben (jongetjes waren een jaar of 10), als ik nee zeg en je gaat door dan duw ik je gewoon omver. Dan gaan ze maar hun ouders halen, heb liever dat ze een duw krijgen en hun ouders halen (dan kan ik het uitleggen) dan dat ze respectloos blijven en nik er niet achter kom wie hun ouders zijn.

Ook een kind van een jaar of 4, daar met opa. Pakt de telefoon af en loopt naar het zwembad. Opa constant "*naam*, kom terug" "Bitte, kom terug" "*naam*, bitte, geef het terug". 8)7

Is dat wat nieuws? Ik wist al dat paarden en honden zo debiel opgevoed werden (goede belonen en het stoute niet afstraffen), maar kinderen ook al? Niet gek dat ze iedereen uitschelden en gek maken, als ze straf krijgen is het "Je mag vandaag je iPhone niet gebruiken" (en uiteindelijk geven ze het na een half uur terug omdat de kinderen blijven schreeuwen).

Niet dat ik ervaring heb met opvoeden, maar als ik kijk naar hoe ik en mijn vriendinnen zijn opgevoed geworden en hoe anderen opgevoed zijn geworden?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 08:33

Wij hebben buurkinderen en die worden helemaal niet opgevoed, vrije opvoeding heet dat toch? Waardeloos is dat, hele dag gillen, janken enz. Wij hebben een trampoline in de tuin staan en ik heb gezegd als jullie gillen gaat dat ding weg.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-14 08:48

Zou dit niet een beetje voortkomen uit de huidige trend 'je mag zeggen wat je denkt?'