Geld geven op een bruiloft, wat vind jij gebruikelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel geld geef jij?

20 euro
85 (24%)
35 euro
71 (20%)
50 euro
152 (43%)
75 euro
18 (5%)
100 euro
23 (6%)

Totaal aantal stemmen: 349

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:38

Furrow schreef:
Sallandval, ik denk dat het inderdaad wel iets cultureel is.
Heb in België echt nog nooit tien euro bedragen voor een huwelijk gezien, en ik leef niet in een rijke omgeving.

Maar als je opgevoed bent met het geven van 35 euro per persoon, zal je dit zelf makkelijk geven en dat ook voor tien euro.

Volgens mij ook ja, onze getuigen waren toevallig ook geen Hollanders, nou die hebben zich verbaasd bij de voorbereidingen kan ik je vertellen :') .Het idee alleen al van het principe receptie was voor hen echt het toppunt van Hollandse gierigheid. Dat hebben we dus ook maar niet gedaan gezien ons percentage buitenlandse vrienden. :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:41

De dag na onze bruiloft hebben we eerst al het geld op 1 hoop gegooid, en zijn daarna gaan tellen.
Een kaartje erbij is leuk, maar zegt voor mij dan net zoveel als een los kaartje, ik weet 2 tellen daarna toch niet meer hoeveel ze gegeven hebben. En eigenlijk interesseert het me ook niet zoveel. Alsof ik iemand krent ga noemen omdat ze naar mijn eigen maatstaven niet het juiste bedrag hebben gegeven.

Iedereen heeft een leuke avond gehad en heeft gegeven wat ze wilden geven.. Wat wil je nou nog meer?

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:41

ik vind 50 euro een mooi bedrag (mits je het kan missen natuurlijk)

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:42

chanel1985 schreef:
Kijk, op dit moment hebben mijn vriend en ik een job, eigen app, kunnen de eindejs gewoon aan elkaar knopen iedere maand. Dus zoals jij het stelt zouden we naar verhouding hoeveel het feest heeft gekost een bijdrage moeten leveren? Toch?

Nu, zijn er misschien wel redenen (gewichtige redenen) waardoor we nu aan het sparen zijn, waardoor we niet geneigd zijn om in verhouding te betalen. Buiten het feit dat ik dat bullshit vind om een ander zijn feest te gaan betalen.
Als dit zo zou zijn, zou ik dan ook inspraak moeten hebben, rond het feest en dat heb ik niet.

Moeten niet chanel, maar ik zou het gevoelsmatig wel normaal vinden als ik in die situatie (als gever) zou zitten.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:45

sallandval schreef:
_San87_ schreef:
Het spijt me zeer, maar ik ga echt geen 200 euro geven voor een huwelijk. Daar heb ik echt de financiële middelen niet voor.

Laat staan dat ik het belachelijk vind zo'n bedrag te geven voor iets als een huwelijk.

Het gaat om gemiddelden he? Niemand zal het gek vinden als een arme student naar vermogen geeft en zich niet in de schulden gaat steken voor een bruiloft, ik noem maar wat. Maar voor een normaal werkend stel wat hier op bokt toch vaak ook wel geld heeft voor een eigen paard of twee (zie andere topic hoe duur dat is) vind ik 20 euro voor een (stief)familielid toch wel karig hoor.
Ik ga echt niet moeilijk doen wanneer ik 20 euro krijg op mijn huwelijksfeest. Er zijn belangrijkere dingen dan geld en materiële zaken.

Daarom maak ik zelf mijn cadeau's. De gedachtengang en emotie daarachter is onbetaalbaar en in mijn ervaring veel meer waar dan het zoveelste briefje van 50 euro.

MMIDV

Re: Geld geven op een bruiloft, wat vind jij gebruikelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:52

Als ik 200euro geef dan geef ik dat omdat ik dat wil geven niet omdat ik daarmee mijn aandeel terugbetaal... Hetzelfde geldt voor andere bedragen, ik geef iets als kado niet om mijn kosten te dekken. Kosten waar ik geen zeggenschap over heb....

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 15:56

_San87_ schreef:
Daarom maak ik zelf mijn cadeau's. De gedachtengang en emotie daarachter is onbetaalbaar en in mijn ervaring veel meer waar dan het zoveelste briefje van 50 euro.

Tuurlijk, dat is waar er is meer dan materie. Aan de andere kant zou jij het misschien ook weer niet zó leuk vinden je iemand een mooie tekening geeft waar je dagen aan gewerkt hebt en zegt dat die persoon jou maar moet geven wat hij het waard vind... en vervolgens 20 euro krijgt.

Bruiloften zijn duur en een bruidspaar houdt er doorgaans geen dikke bankrekening aan over (kosten zijn gemiddeld zo'n 10.000 euro. Die giften zijn hoe dan ook meestal een druppel op een gloeiende plaat, mensen vragen om een envelopje (ook al zoiets Nederlands) om nog een béétje kosten te drukken.

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar als ik het op een bruiloft naar mijn zin heb gehad met hapjes, drankjes en muziek, dan voel ik me er niet lekker bij als ik het paar veel meer gekost heb dan dat ik heb gegeven. Misschien is dat persoonlijk hoor. Je geeft wat je het waard vind en dat is vaak meer voor familie en vrienden dan voor vage kennissen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:08

sallandval schreef:
_San87_ schreef:

Tuurlijk, dat is waar er is meer dan materie. Aan de andere kant zou jij het misschien ook weer niet zó leuk vinden je iemand een mooie tekening geeft waar je dagen aan gewerkt hebt en zegt dat die persoon jou maar moet geven wat hij het waard vind... en vervolgens 20 euro krijgt.

Bruiloften zijn duur en een bruidspaar houdt er doorgaans geen dikke bankrekening aan over (kosten zijn gemiddeld zo'n 10.000 euro. Die giften zijn hoe dan ook meestal een druppel op een gloeiende plaat, mensen vragen om een envelopje (ook al zoiets Nederlands) om nog een béétje kosten te drukken.

Iedereen moet het natuurlijk zelf weten, maar als ik het op een bruiloft naar mijn zin heb gehad met hapjes, drankjes en muziek, dan voel ik me er niet lekker bij als ik het paar veel meer gekost heb dan dat ik heb gegeven. Misschien is dat persoonlijk hoor. Je geeft wat je het waard vind en dat is vaak meer voor familie en vrienden dan voor vage kennissen.

Ik snap niet wat je wilt zeggen. Mensen betalen mij niet voor iets wat ik hun als cadeau geef. Lijkt me nogal wiedes :?.

Als je kosten wilt drukken, moet je imo geen trouwfeest geven. Misschien denk ik er te nuchter over, maar trouwen hoeft echt een duizenden euro's te kosten, hoor.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:10

Ik heb laatst een bruiloft van mijn stagebegeleider gehad. Wij hebben toen een fors bedrag gegeven. Het werd allemaal op een hoop gegooid en ik vond het persoonlijk erg veel geld. 30 euro per persoon. Ik ben dan ook een student, met een zeer mager inkomen. Maar de rest wou 30 euro geven en ik wil dan niet onder doen. Er was heel specifiek gevraagd om geld voor een schilderij dat zij aan wouden schaffen. daarnaast was er een collecte voor de nierstichting en hier heb ik 10 euro ingestopt.

Ik zou normaal in mijn situatie een bedrag van 20 euro doen

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:16

Wij hebben ook echt om geld gevraagd, niet om iets speciaals te kopen maar omdat we een maand later naar Frankrijk zouden verhuizen.
En al het geld was welkom :)

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:28

_San87_ schreef:
Ik snap niet wat je wilt zeggen. Mensen betalen mij niet voor iets wat ik hun als cadeau geef. Lijkt me nogal wiedes :?.

wat ik wil zeggen is: iedereen geeft wat hij het waard vind. Als iemand zijn aanwezigheid voldoende cadeau vindt dan is dat zo, lijkt mij prima als die persoon zich daar prettig bij voelt. Een ander vind zijn vrienden die trouwen 250 euro waard, dat mag ook.

Citaat:
Als je kosten wilt drukken, moet je imo geen trouwfeest geven. Misschien denk ik er te nuchter over, maar trouwen hoeft echt een duizenden euro's te kosten, hoor.

Trouwen zelf niet idd, een feest kost echter al snel wat meer. Overigens hoeft iemand natuurlijk ook niet naar een feest te komen als hij/zij het onzin of zonde van de tijd en moeite vind.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:29

[/quote]Anneliesj
Ik vraag me echt af hoe je dit in vredesnaam ook maar een beetje kan inschatten? Dan moet je zoveel weten: wat kost de zaal, wat voor eten van welke cateraar, komt er een band of dj, hoeveel gasten komen er en ga zo maar door....dat soort dingen weet je toch helemaal niet van te voren?
Je kan alleen je kosten compenseren door zo brutaal te zijn dit aan het bruidspaar te vragen. Al het andere is gewoon een hele vage schatting, waarmee je zo enkele tientjes ernaast zit.[/quote]
Nee hoor, zij bedoelt gewoon dat als je 6 mixjes drinkt je meer geeft dan wanneer je alleen 2 cola'tjes drinkt.
Met dat idee ben ik ook een beetje opgevoed, je hoeft geen kosten te compenseren, maar je houd er wel een beetje rekening mee.
En dat was ook wat ik hiervoor al bedoelde met de 4/5 kinderen.[/quote]

Wat een rare idee zeg! Men hoeft helemaal niet te betalen om te komen, ze zijn uitgenodigd en je wist dat ze 4/5 kinderen hebben en het is nog altijd jouw eigen keuze om ze wel of niet uit te gaan nodigen.

Wees gewoon blij dat ze gekomen zijn.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 16:33

sallandval schreef:
_San87_ schreef:

wat ik wil zeggen is: iedereen geeft wat hij het waard vind. Als iemand zijn aanwezigheid voldoende cadeau vindt dan is dat zo, lijkt mij prima als die persoon zich daar prettig bij voelt. Een ander vind zijn vrienden die trouwen 250 euro waard, dat mag ook.

Citaat:

Trouwen zelf niet idd, een feest kost echter al snel wat meer. Overigens hoeft iemand natuurlijk ook niet naar een feest te komen als hij/zij het onzin of zonde van de tijd en moeite vind.

Dan snap ik niet waarom wij deze discussie hebben, want ik denk er namelijk hetzelfde over. Ieder geeft wat het hen goeddunkt.

Oh, en een trouwfeest hoeft ook echt geen duizenden euro's te kosten, hoor :D.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:00

De laatste bruiloft waar we zijn geweest was in het buitenland.
Dat was in Frankrijk. Vervoer was op eigen gelegenheid.

De gehele bruiloft vond plaats in een kasteel, dat door het bruidspaar was afgehuurd. Wij waren aanwezig bij de kerkelijke ceremonie, de receptie met onbeperkt champagne en hapjes, het diner (5 gangen) en het feest met wederom onbeperkt drinken (waaronder nog steeds champagne) en vuurwerk etc. Daarnaast was onze kamer in het kasteel betaald en waren we aanwezig bij de brunch de volgende dag.

Wij waren met 4 personen en hebben toen dus 125 euro pp gegeven. Daarmee was het bruidspaar écht niet uit de kosten (zo'n 35.000 euro totaal). Maar aangezien de reis ook op eigen kosten was (logisch) zat er even niet meer in....

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:08

Pfff 35000 voor een bruiloft?
Oke, je hebt wel een kasteel afgehuurd maar zulke prijzen zou ik echt never betaald hebben :)
Ieder z'n ding natuurlijk

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:23

20/25 pp vind ik mooi.
En ja ik heb ook meerdere paarden. Maar daar werk ik dan ook voor, niet voor de bruiloft te betalen van een ander.
Zelf zijn we niet getrouwd omdat we dat te duur vinden. Dan ga ik echt niet veel bij een ander betalen.
En heeft die daarna een financiële kater, hadden ze minder luxe moeten doen of geen bruiloft moeten geven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:41

_San87_ schreef:

Ik vind het dus echt verschrikkelijk als ik zelfgemaakte cadeau's krijg. Of sowieso een cadeau terwijl ik geld vraag. Geef dan niets. Allerlei goed bedoelde prullen waar je niets aan hebt.

Je bent niet verplicht wat te geven, maar als ik wat geef dan is dat wel hetgeen die persoon graag wil hebben.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:43

Jessix schreef:
_San87_ schreef:

Ik vind het dus echt verschrikkelijk als ik zelfgemaakte cadeau's krijg. Of sowieso een cadeau terwijl ik geld vraag. Geef dan niets. Allerlei goed bedoelde prullen waar je niets aan hebt.

Je bent niet verplicht wat te geven, maar als ik wat geef dan is dat wel hetgeen die persoon graag wil hebben.

Daar ga ik ook wel in mee. Als het koppel op de uitnodiging zet dat ze graag een envelopje als cadeau willen, geef dan een envelop met 10 euro ofzo in. Alleszins beter dan een zelfgemaakt cadeautje waar ze eigenlijk niet zoveel mee zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:48

Máár een tekening kan ook zoveel meer waard zijn dan geld. :) Dat is echt per persoon afhankelijk. Ik zou persoonlijk niet zo snel aankomen met iets dat zelfgemaakt is omdat het prul is. Misschien ooit nog een mooie foto op canvas, als herinnering, maar dan misschien nog met wat erbij. Wat San87 maakt is nu niet echt prul. ;)

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:48

Jessix schreef:
_San87_ schreef:

Gelukkig ken ik mijn familie en vrienden goed genoeg om te weten wat ze wel en niet kunnen waarderen.

En nog nooit heeft één van hen mijn portretten goed bedoelde prullen genoemd. Die ik overigens alleen geef bij speciale gelegenheden (dus niet een verjaardag, of zo. Nu doen wij daar sowieso niet aan).

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:50

Met canvas en andere dingen die in huis gehangen moeten worden pas ik altijd heel erg op!
Zelf eens een schilderij gekregen wat niet in m'n huis past maar ja, niet ophangen is ook geen optie want als ze langskomen..... :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:54

Met zulke "krabbeltjes" zou je zeer welkom op mijn bruiloft zijn San87, helaas al dik dertig jaar getrouwd, moeten het misschien maar eens over doen.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:54

Vroegah gaf je geen geld maar een kado. Zouden de mensen die hier hun eigen kosten willen compenseren in die situatie het kado dan ook aanpassen naar waarde? Bruidspaar moet de bruiloft gewoon betalen en eindigt met een grote stapel spullen. Die kunnen ze verkopen om de kosten er uit te halen natuurlijk, maar volgens mij is dat niet de gedachte erachter.... Je geeft het feest dat jij wil geven en betaald dat ook gewoon zelf. Gaan verwachten dat de gasten een deel gaan betalen vind ik eigenlijk juist asociaal!
Tegenwoordig is het kado dus meestal een envelop, maar waar komt dan de gedachte vandaan dat de inhoud daarvan wel een beetje in verhouding moet staan met wat je kost? Is de gedachte achter het kado niet juist dat je het nieuwe echtpaar iets geeft waar ze in hun nieuwe leven iets aan hebben? En niet dat ze zo min mogelijk kosten aan jou hebben? Dat vind ik nou niet echt de juiste gedachtengang achter een kado...
Hoe meer ik er over nadenk, hoe vervelender ik die instelling vind eigenlijk. Ik zou gasten uitnodigen op mijn feest omdat ik ze daar wil hebben. Ik zou het echt heel naar vinden als mensen zich onprettig voelen als ze niet hun eigen kosten compenseren, je bent toch een gast en geen betalende klant?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:57

Jessix schreef:
_San87_ schreef:

Dit bedoel ik dus juist met mijn bericht hiervoor... Ken je het spreekwoord "je moet een gegeven paard niet in de bek kijken?" Je vraagt een kado, maar de gever bepaald wat hij wil geven. Anders is het geen kadosuggestie meer maar een eis. Alsof je een toegangsprijs vraagt.....

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-14 18:59

Marley schreef:
Met canvas en andere dingen die in huis gehangen moeten worden pas ik altijd heel erg op!
Zelf eens een schilderij gekregen wat niet in m'n huis past maar ja, niet ophangen is ook geen optie want als ze langskomen..... :=

Een vage kennis of collega zou ik zoiets ook niet geven.

Ik heb mijn beste vriendin en haar vriend voor hun verloving een aquarel gegeven van hun (ex-)koeien. Ze moesten beide huilen toen ze het zagen en hebben nog steeds plezier van het schilderij.

Dat was mij met een envelopje nooit of te nimmer gelukt :). Hoewel ze daar wel om gevraagd hadden.