Is het gepland, een rare vraag?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 13:58

En als het ongewenst was zou je ws nooit horen dat ze zwanger is, of is geweest.

Junia

Re: Is het gepland, een rare vraag?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:01

... Of zou er in ieder geval geen euforisch bokttopic zijn geopend ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:03

MarliesV schreef:
Rowdine schreef:

Dus omdat de ts blij is met haar zwangerschap mag jij het vragen ondanks dat je haar totaal niet kent?
Ik vind me het toch een partij vreemd.

Tja iedereen zijn eigen mening toch? Ben blij dat de wereld niet over alleen maar ja-knikkers bestaat of alleen maar dwarsliggers. Het fijne van een samenleving is dat je samen leeft en daarin respect en ruimte hebt voor elkaars persoonlijke mening.

Vind vooral het stigmatiserende in dit topic een toon waar ik niet blij van wordt. Leven en laten leven.
Jij hebt er toch geen last van dat dit wordt gevraagd? Daarnaast vond de TS het helemaal prima (ze reageerd ook hier nog eens).

Ik begrijp dat er mensen moeite mee hebben. Dat heb ik ook met sommige vragen maar als ik een topic hier open over een gevoelig onderwerp kan ik mij goed voorstellen dat er ook gevoelige vragen in worden gesteld. Dat is de nieuwsgierigheid van de mens. Zonder die nieuwsgierigheid waren wij als mensheid technologisch en emotioneel nog lang niet zo ver ontwikkeld als we nu zijn.

Nee, maar ik heb er wel problemen mee als een dergelijke vraag aan mij wordt gesteld. En meerderen met mij! Wat mij betreft zouden de vraagstellers zich dan ook eens achter de oren moeten krabben bij een dergelijke vraag, want blijkbaar wordt het niet door iedereen gewaardeerd.

Overigens bestempel ik nergens nieuwsgierigheid als fout in z'n algemeen. Wel met betrekking tot dit ow :) Gelukkig is er ook niets te bereiken met deze nieuwsgierigheid aangezien het niet bijdraagt aan ook maar een ontwikkeling.

Verder staat ongewenst en ongepland wat mij betreft compleet los van elkaar. Maar vragen of het ongepland is, is wat mij betreft wel net zo onbeschoft als de vraag of het gewenst is. Je hoeft geen verantwoording af te leggen over je zwangerschap. Kom nou toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:21

maura schreef:
Het lijkt mij helemaal geen rare vraag. Niet op een forum en ook niet irl. Het aantal sociaal acceptabele reacties op de mededeling dat iemand zwanger is, is zeer beperkt. Eigenlijk 'mag' je iemand alleen feliciteren na zo'n mededeling. Maar waar slaat dat eigenlijk op? Aangezien ik een vrouw ben heb ik er per definitie niets mee te maken als een andere vrouw zwanger is. Zou ik een man geweest zijn, dan zou ik in theorie nog een bijdrage aan die zwangerschap hebben kunnen leveren en dus persoonlijk betrokken kunnen zijn, maar dat ben ik dus niet. De hele mededeling dat iemand zwanger is, is daardoor voor de omgeving meestal heel veel minder interessant dan voor de zwangere in kwestie. Om eerlijk te zijn is die mededeling voor mij niet interessanter dan de mededeling dat iemand een nieuwe baan heeft, gaat verhuizen, ziek is, gaat trouwen, een begrafenis heeft et cetera. Gewoon iets dat bij het leven hoort en dat het merendeel van de mensen vroeger of later overkomt. Het is verder ook niet bijzonder gecompliceerd en de uitkomst is tamelijk voorspelbaar. Als iemand mij desondanks graag wil vertellen dat ze zwanger is, vind ik het dan ook belangrijk om mijn best te doen iets meer belangstelling te tonen dan een 'o, ja, leuk voor je' .

Ik kan daarvoor vier mogelijke vragen verzinnen:

1. Hoe lang al? Dat is een doodgewone vraag, maar kan onverhoopt een extra lading krijgen wanneer de persoon die het vertelt per ongeluk tot de groep mensen behoort die om - voor mij onbegrijpelijke - redenen vindt dat het not done is om de zwangerschap vóór 12 weken wereldkundig te maken. Ik weet ook wel dat de meeste zwangerschappen die bij nader inzien om biologische redenen niet zo'n goed idee waren in die periode spontaan verdwijnen, maar waarom zou je het dan voor je houden? Als iemand met 11 weken een miskraam krijgt en dat me vertelt zonder dat ik wist dat ze zwanger was, sta ik me toch vooral af te vragen wanneer ik gemist heb dat ze zwanger was. Dat leidt onnodig af van de troostende schouder die ik zou moeten en willen bieden. Door ervaring wijzer geworden vraag ik daarom tegenwoordig dus wanneer iemand is uitgerekend. Dat gaat meestal goed, behalve wanneer de uitgerekende datum samenvalt met een andere betekenisvolle datum, waarop na het noemen van de datum meteen een verhaal komt waarom de aanstaande moeder het eigenlijk wel handig of mooi of symbolisch vindt dat het kind op kerstavond, nieuwjaarsdag, haar eigen verjaardag of de sterfdag van opa wordt verwacht.

2. Gaat het goed? Dit is een vrij neutrale vraag, maar kun je alleen stellen als je even de tijd hebt. Want wanneer de aanstaande moeder al vanaf de eerste week allerlei kwaaltjes heeft zit je de komende tien minuten vast aan een volledige beschrijving van de kleuren braaksel en de soorten voedsel die wel en niet verdragen worden. Met daarbij alles over gespannen borsten, spontane huilbuien, kattenbakken die niet meer verschoond mogen worden, partners die heel lief en zorgzaam zijn dan wel nu al geen rekening meer met haar houden en verzin de rest zelf maar. Op zichzelf dus een prima vraag, maar stel hem nooit als je haast hebt.

3. Weet je al wat het wordt? Opnieuw een lastige vraag, want hiermee kan het alle kanten op. Ook deze vraag kan een eindeloos verhaal opleveren over wie voorkeur heeft voor welk geslacht, over ruzie tussen moeder en verwekker wanneer de één het wel van tevoren wil weten en de ander zich graag laat verrassen, over wat opa’s, oma’s, andere familie en vrienden denken dat het wordt enzovoorts. Maar het kan ook een lekker kort ‘ja, het wordt een jongetje, leuk he?’ zijn.

4. Hebben jullie het gepland? Misschien niet de meest gelukkige vraag maar wel een hele logische voor iemand die zijn of haar uiterste best doet om interesse in de zwangerschap te tonen. En als de mededeling wordt gedaan in gezelschap (of op een forum), zijn de vragen 1 t/m 3 vaak al door een ander gesteld. Daarnaast zijn er gevallen die inderdaad tot enige verbazing leiden omdat het voor een buitenstaander niet de meest logische stap lijkt te zijn om zwanger te worden. Bijvoorbeeld wanneer de vrouw in kwestie erg jong is, wanneer zij en haar partner beiden geen baan hebben, wanneer de aanstaande moeder net een maandje aan het werk is in een zeer veelbelovende functie, wanneer de ouders net een paar maanden samen zijn, wanneer je net een half jaar daarvoor met haar mee naar het ziekenhuis bent geweest om haar moreel te ondersteunen toen haar spiraaltje werd gezet of wanneer je zo’n vrouw al jaren kent en ze altijd met volle overtuiging heeft verkondigd dat ze nooit moeder wil worden.

Zo maura, jij hebt hier echt even aandacht aan besteed. Ben het volledig met je eens. Ik vind je redenering en je vragen erg leuk en goed omschreven, maar bij mij eindigt een dergelijk gesprek gewoon met; Oh, ja, leuk voor je.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:47

maura: en als je vraagt: was het gepland kan je ook een heel verhaal krijgen over de pil, vriendlief en kinderwens enz..vind je theorie echt totale onzin..je kan toch ook gewoon zeggen: goh, wat leuk, gefeliciteerd!
Mocht iemand de zwangerschap nietzien zitten, ongepland of iets dergelijks verteld die dat vervolgens zelf wel, of anders niet en dan heb je er oook niets mee tr maken.

Nieuwsgierigheid en je neus in andermans zaken steken zijn twee verschillende dingen eat mij betreft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:51

gekvanfleur schreef:
e kan toch ook gewoon zeggen: goh, wat leuk, gefeliciteerd!

Nou ergens klopt de theorie van maura wel hoor.
maura schreef:
Eigenlijk 'mag' je iemand alleen feliciteren na zo'n mededeling.

Dat is precies wat jij zegt ;)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:53

Ik was de eerste in het betreffende topic die aangaf de vraag zeer ongepast te vinden.

Wat hier eerder al gezegd is; dit is iets voor de ouders in spe. Wanneer het kindje niet gewenst zou zijn, zouden vrijwel alle aanstaande ouders de keuze maken de zwangerschap af te breken.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:54

benangelique schreef:
Ik was de eerste in het betreffende topic die aangaf de vraag zeer ongepast te vinden.

Wat hier eerder al gezegd is; dit is iets voor de ouders in spe. Wanneer het kindje niet gewenst zou zijn, zouden vrijwel alle aanstaande ouders de keuze maken de zwangerschap af te breken.

Dat weet ik zo net nog niet, ivm geloofsovertuiging bijv.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:57

Als het nou een een goede vriendin is waar je het aan vraagt vind ik dat anders dan aan een vreemde. Het is gewoon jouw zaak niet.. vind ik dan.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 14:59

[***] schreef:
gekvanfleur schreef:
e kan toch ook gewoon zeggen: goh, wat leuk, gefeliciteerd!

Nou ergens klopt de theorie van maura wel hoor.
maura schreef:
Eigenlijk 'mag' je iemand alleen feliciteren na zo'n mededeling.

Dat is precies wat jij zegt ;)

Ja, precies..wat wilde jij doen dan?? zeggen dat je kinderen haat? Een bemoeizuchtige opmerking plaatsen..wel bokt eigen.

Zou leuk worden: eigenlijk mag je iemand alleen feliciteren als:
-hij een nieuw paard heeft.(leuk hoor, maar kun je dat wel betalen)
-hij een nieuw huis heeft ( gefeliciteerd, maar kun je dat wel betalen)
-zij zwangr is ( leuk hoor, maar is het wel gepland)
Lekker bemoeizuchtig.

Er vanuit gaande dat je die persoon niet kent, gewoon felicitetrn.
Wat heb je er voor baat bij om te horen het is ongepalnd.
-
Laatst bijgewerkt door Sunnda op 20-05-14 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:00

sorry voor de typefouten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:00

Joh, doe niet zo heftig. Misschien had ik een smiley of iets dergelijks moeten plaatsen. Ik vond het gewoon grappig.

Als je mijn bericht even terug leest dan zie je wat mijn reactie zou zijn: "Oh ja, leuk voor je".

Meer zou ik niet willen zeggen tegen iemand die mij verteld dat zij zwanger is. Waarschijnlijk door mijn volledige desinteresse in alles wat met kinderen te maken heeft.

Zit je op een telefoon te typen?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:13

Jij snapt het [***] :j

Gekvanfleur, volgens mij heb je echt geen woord van mijn verhaal begrepen. Geeft verder niks.
Ik kan proberen het korter uitleggen: het interesseert mij oprecht geen ene mallemoer wie wanneer van wie waarom al dan niet gepland zwanger wordt. Maar ik doe mensen graag een plezier en dus doe ik altijd net alsof het me wél iets interesseert. En doe ik dus mijn best om na de mededeling over de zwangerschap nog een verder gesprek over het onderwerp te voeren.

Ik vind het erg sneu voor TS dat ze een half kippenhok over zich heen krijgt omdat ze de moeite heeft genomen om een geïnteresseerde vraag te verzinnen. Terwijl nota bene de aanstaande moeder in kwestie zelf niet eens problemen met die vraag had! Over bemoeizucht en gebrek aan fatsoen gesproken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:17

maura schreef:
Maar ik doe mensen graag een plezier en dus doe ik altijd net alsof het me wél iets interesseert. En doe ik dus mijn best om na de mededeling over de zwangerschap nog een verder gesprek over het onderwerp te voeren.

Je bent een stuk socialer dan mij :') :') :')

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:21

[***] schreef:
maura schreef:
Maar ik doe mensen graag een plezier en dus doe ik altijd net alsof het me wél iets interesseert. En doe ik dus mijn best om na de mededeling over de zwangerschap nog een verder gesprek over het onderwerp te voeren.

Je bent een stuk socialer dan mij :') :') :')

Ik probeer dat dus juist zo min mogelijk. Als het om zwangerschap en kinderen gaat kan eigenlijk bijna alles wel verkeerd opgevat worden volgensmij :').

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:33

Zelfs bij mijn 5de kreeg ik die vraag nog, en ik verwacht hem bij ieder volgend kindje te krijgen.
Ik vind het een rare vraag, wat gaat het jou aan of het kindje gepland is of niet?
Ik kreeg mijn eerste toen ik 23 was, zag er veel jonger uit, en ja ons kindje was gepland (voor zover het zich laat plannen, wij zijn 3 jaar bezig geweest om zwanger te raken) en zelfs als je dat als antwoord gaf kreeg ik nog de meest idiote antwoorden terug.. Nou daar kom je nog wel van terug was er zo eentje.. Ja wat zal ik dan doen? Kind terug stoppen ofzo?

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:34

Weet je, het wordt allemaal overtrokken, bokt op z'n smalst.
Ik vind het een normale vraag, zoals ik al aanhaalde, in Nld worden de vrouwen pas op latere leeftijd zwanger, ze willen vaak toch eerst meer stabiliteit in hun leven. Paar jaar gewerkt, kunnen sparen, meer vastigheid.
Bij de jonge vrouwen, en toentertijd hoorde ik daar ook echt bij, was 23 bij mijn 1e, is dat echt anders,vaak nog niet zo lang klaar met school, en toch minder op kunnen bouwen qua financiën, toch geen onbelangrijk punt als je een kindje gaat krijgen. Dus is het een logische vraag denk ik, en gelukkig, zoveel mensen zoveel meningen. Maar als je dan voor fatsoen gaat, dan moet je iedere vraag die precair is op een weegschaaltje neerleggen..

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:36

Lastige discussie dit! Ik ben iemand met een heel duidelijke mening en nieuwsgierigheid zit in elke vezel van mn lijf, maar dit vind ik toch een zeer lastig iets en denk er heel erg dubbel over.
Ik heb de vraag ooit aan een goede vriendin gestelt, maar dat was omdat ze jaren daarvoor kinderen haatte en nog niet zo lang met haar vriend samen was. Was dus meer oprechte verbazing en ik vroeg me af of ik haar ineens niet meer kende of iets gemist had ofzo.

Ik weet dat deze vraag voor sommigen echt fout is, dus daarom vraag ik het ook niet in andere situaties. Maar ik begrijp het niet echt. Er wordt hier gezegd dat het dan is alsof je verantwoording af moet leggen, maar zo zie ik het dus helemaal niet. Volgens mij zit daar het verschil ook in: de interpretatie van de intentie van de vraag bepaald of het onbeschoft is of niet.

Verder vraag ik eigenlijk nooit (meer) iemand iets over zwangerschap, puur omdat je het gewoon nooit goed kan doen en voor je het weet wordt je hoofd er af gebeten..... De ene vind vragen naar geslacht juist een gewone vraag uit interesse en ik zie hier voorbij komen dat die vraag toch ook echt te ver gaat. Gewoon je mond houden na een felicitatie is het slimste om te doen geloof ik, ik durf iig niks meer te vragen want werkelijk elke mogelijke vraag kan net even verkeerd binnen komen blijkbaar. En dat terwijl ik het altijd echt uit oprechte interesse doe, ik ben gewoon altijd nieuwsgierig waarom mensen doen wat ze doen, vooral omdat je daarmee mensen pas echt leert kennen. Heeft voor mij niks te maken met oordelen of wat dan ook. Maar oprechte interesse past nou eenmaal niet in sociale prietpraat dus dat beperk ik maar tot mn echte nabije omgeving.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:39

Ik snap alleen dat je het ongepast vind als je denkt dat er aan de vraag een oordeel vast zit. Zo niet, wát een aanstellerij.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:41

maura schreef:
Het lijkt mij helemaal geen rare vraag. Niet op een forum en ook niet irl. Het aantal sociaal acceptabele reacties op de mededeling dat iemand zwanger is, is zeer beperkt. Eigenlijk 'mag' je iemand alleen feliciteren na zo'n mededeling. Maar waar slaat dat eigenlijk op? Aangezien ik een vrouw ben heb ik er per definitie niets mee te maken als een andere vrouw zwanger is. Zou ik een man geweest zijn, dan zou ik in theorie nog een bijdrage aan die zwangerschap hebben kunnen leveren en dus persoonlijk betrokken kunnen zijn, maar dat ben ik dus niet. De hele mededeling dat iemand zwanger is, is daardoor voor de omgeving meestal heel veel minder interessant dan voor de zwangere in kwestie. Om eerlijk te zijn is die mededeling voor mij niet interessanter dan de mededeling dat iemand een nieuwe baan heeft, gaat verhuizen, ziek is, gaat trouwen, een begrafenis heeft et cetera. Gewoon iets dat bij het leven hoort en dat het merendeel van de mensen vroeger of later overkomt. Het is verder ook niet bijzonder gecompliceerd en de uitkomst is tamelijk voorspelbaar. Als iemand mij desondanks graag wil vertellen dat ze zwanger is, vind ik het dan ook belangrijk om mijn best te doen iets meer belangstelling te tonen dan een 'o, ja, leuk voor je' .

Ik kan daarvoor vier mogelijke vragen verzinnen:

1. Hoe lang al? Dat is een doodgewone vraag, maar kan onverhoopt een extra lading krijgen wanneer de persoon die het vertelt per ongeluk tot de groep mensen behoort die om - voor mij onbegrijpelijke - redenen vindt dat het not done is om de zwangerschap vóór 12 weken wereldkundig te maken. Ik weet ook wel dat de meeste zwangerschappen die bij nader inzien om biologische redenen niet zo'n goed idee waren in die periode spontaan verdwijnen, maar waarom zou je het dan voor je houden? Als iemand met 11 weken een miskraam krijgt en dat me vertelt zonder dat ik wist dat ze zwanger was, sta ik me toch vooral af te vragen wanneer ik gemist heb dat ze zwanger was. Dat leidt onnodig af van de troostende schouder die ik zou moeten en willen bieden. Door ervaring wijzer geworden vraag ik daarom tegenwoordig dus wanneer iemand is uitgerekend. Dat gaat meestal goed, behalve wanneer de uitgerekende datum samenvalt met een andere betekenisvolle datum, waarop na het noemen van de datum meteen een verhaal komt waarom de aanstaande moeder het eigenlijk wel handig of mooi of symbolisch vindt dat het kind op kerstavond, nieuwjaarsdag, haar eigen verjaardag of de sterfdag van opa wordt verwacht.

2. Gaat het goed? Dit is een vrij neutrale vraag, maar kun je alleen stellen als je even de tijd hebt. Want wanneer de aanstaande moeder al vanaf de eerste week allerlei kwaaltjes heeft zit je de komende tien minuten vast aan een volledige beschrijving van de kleuren braaksel en de soorten voedsel die wel en niet verdragen worden. Met daarbij alles over gespannen borsten, spontane huilbuien, kattenbakken die niet meer verschoond mogen worden, partners die heel lief en zorgzaam zijn dan wel nu al geen rekening meer met haar houden en verzin de rest zelf maar. Op zichzelf dus een prima vraag, maar stel hem nooit als je haast hebt.

3. Weet je al wat het wordt? Opnieuw een lastige vraag, want hiermee kan het alle kanten op. Ook deze vraag kan een eindeloos verhaal opleveren over wie voorkeur heeft voor welk geslacht, over ruzie tussen moeder en verwekker wanneer de één het wel van tevoren wil weten en de ander zich graag laat verrassen, over wat opa’s, oma’s, andere familie en vrienden denken dat het wordt enzovoorts. Maar het kan ook een lekker kort ‘ja, het wordt een jongetje, leuk he?’ zijn.

4. Hebben jullie het gepland? Misschien niet de meest gelukkige vraag maar wel een hele logische voor iemand die zijn of haar uiterste best doet om interesse in de zwangerschap te tonen. En als de mededeling wordt gedaan in gezelschap (of op een forum), zijn de vragen 1 t/m 3 vaak al door een ander gesteld. Daarnaast zijn er gevallen die inderdaad tot enige verbazing leiden omdat het voor een buitenstaander niet de meest logische stap lijkt te zijn om zwanger te worden. Bijvoorbeeld wanneer de vrouw in kwestie erg jong is, wanneer zij en haar partner beiden geen baan hebben, wanneer de aanstaande moeder net een maandje aan het werk is in een zeer veelbelovende functie, wanneer de ouders net een paar maanden samen zijn, wanneer je net een half jaar daarvoor met haar mee naar het ziekenhuis bent geweest om haar moreel te ondersteunen toen haar spiraaltje werd gezet of wanneer je zo’n vrouw al jaren kent en ze altijd met volle overtuiging heeft verkondigd dat ze nooit moeder wil worden.

Nu heb je me echt met de bek vol tanden staan.
Laat me raden, jij hebt geen kinderen en bent ook niet (in de nabije toekomst) van plan ze te krijgen?

Als het je niet intresseert wat iemand te melden heeft, moet je je afvragen of je je wel in de juiste vriendenkring bevind.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:42

Het ligt er aan bij wie.. ik zou het niet zomaar aan iedereen vragen.
wel aan mensen dicht bij me, gewoon uit intresse.

ik heb wel eens tegen iemand gezegt "oow jeetje wat erg"
Waarom weet ik niet eigenlijk :+ kwam zo onverwacht's gewoon :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:46

Pffff Maura even heel oprecht hoor maar het lijktme doodvermoeiend om alles zo te moeten analyseren als jij doet!
Als ik zwanger ben hoeft niemand te doen alspf ze geïnteresseerd zijn hoor. Dan zeg je toch "gefeliciteerd".

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 15:57

Met een gewone felicitatie en een eventueel wat leuk erachter ben ik als zwangere heel tevreden hoor. Meer verwacht ik niet van mensen. Liever da dan vragen naar dingen waar ze niks mee te maken hebben.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 16:11

Ik vind de vraag net zo ongepast als 'wat is je salaris precies'?
Of, om bij het onderwerp te blijven, 'was de sex goed?'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-14 16:16

misschien niet onbeschoft maar wel vrijpostig. (ongepast) Dat vraag je niet tenzij het familie is of je beste vriendin, het gaat namelijk niemand wat aan behalve de ouders.