Vriend verzint kanker

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vriend verzint kanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 01:20

Er bestaat een psychische ziekte dat je allemaal leugens verzint en er zelf in gaat geloven, zo iemand heet een pathologische leugenaar. Een beroemde Nederlandse schrijver heeft het ook. Heeft je vriend dat niet? Hij zei wel dat hij naar de psycholoog gaat...

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 03:00

Resistance schreef:
Er bestaat een psychische ziekte dat je allemaal leugens verzint en er zelf in gaat geloven, zo iemand heet een pathologische leugenaar. Een beroemde Nederlandse schrijver heeft het ook. Heeft je vriend dat niet? Hij zei wel dat hij naar de psycholoog gaat...

Ja precies, ik heb er ook een heel topic over gehad op bokt..
Het zou zo maar eens kunnen..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 08:49

Resistance schreef:

Idd.

Het meerdendeel van de verhalen hier van mensen waaraan je niets zag, waren niet van jonge mensen, maar van oudere mensen. En uiteraard kan het, niks is uit te sluiten. Echter is het wel heel erg vreemd dat juist die jongen amper iets overlegt met zijn ouders.... En maar aan twee vriendinnen verteld dat hij ziek zou zijn.

En degenen die hier aangehaald worden als de boktleugenaars zijn ook allemaal door de mand gevallen, ook degenen die echt ziek waren maar zich wentelden in aandacht en medelijden en er nog eens her en der wat ziekten bijlogen alleen om het vuurtje van aandacht brandend te houden.

Dus daarom vermoed ik dat de jongen nu, als hij niks mankeert, langzaam maar zeker naar "genezing" toe zal werken oid.

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:23

Danique_G schreef:
Jeetje, heftige dingen komen er wel voorbij zeg!

Hij deed wel een lichamelijke opleiding (vto infanterie). Een tijdje geleden hadden wij in de familie ook iemand die kanker had en in de laatste fase werd zij niet meer behandeld. Ze was onwijs mager, depressief en werd geel omdat alles was uitgevallen. Ook een moeder van een hele goede vriendin heeft helaas weer een uitgezaaide agressieve vorm van kanker en die word ook nog steeds behandeld. Het rijmt simpelweg niet met elkaar, hij komt er zo goed vanaf als het waar is.
Hij wist mij wel te vertellen nu net dat zijn ouders inmiddels een deel ervan weten maar wat hij precies bedoeld is voor mij onduidelijk. Hiervoor zei hij dat hij het niet aan zijn ouders wilde vertellen omdat hij bang was ze teleur te stellen en omdat ze al zoveel hadden meegemaakt.

Ik vind het echt heeeel moeilijk te geloven dat je zoiets om die reden niet aan je ouders verteld.
snap heel goed dat je het gevoel heb dat er iets niet klopt. Maar zoals al gezegd ik zou er toch ook heel voorzichtig mee zijn. Als het wel waar is schaadt je zijn vertrouwen flink. Ik weet niet wat ik zou doen.. heel moeilijk. Veel wijsheid gewenst!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:29

PenP2014 schreef:
Danique_G schreef:
Jeetje, heftige dingen komen er wel voorbij zeg!

Hij deed wel een lichamelijke opleiding (vto infanterie). Een tijdje geleden hadden wij in de familie ook iemand die kanker had en in de laatste fase werd zij niet meer behandeld. Ze was onwijs mager, depressief en werd geel omdat alles was uitgevallen. Ook een moeder van een hele goede vriendin heeft helaas weer een uitgezaaide agressieve vorm van kanker en die word ook nog steeds behandeld. Het rijmt simpelweg niet met elkaar, hij komt er zo goed vanaf als het waar is.
Hij wist mij wel te vertellen nu net dat zijn ouders inmiddels een deel ervan weten maar wat hij precies bedoeld is voor mij onduidelijk. Hiervoor zei hij dat hij het niet aan zijn ouders wilde vertellen omdat hij bang was ze teleur te stellen en omdat ze al zoveel hadden meegemaakt.

Ik vind het echt heeeel moeilijk te geloven dat je zoiets om die reden niet aan je ouders verteld.
snap heel goed dat je het gevoel heb dat er iets niet klopt. Maar zoals al gezegd ik zou er toch ook heel voorzichtig mee zijn. Als het wel waar is schaadt je zijn vertrouwen flink. Ik weet niet wat ik zou doen.. heel moeilijk. Veel wijsheid gewenst!

ik vind het feit dat je iemands leven ermee red een goede reden om zn vertrouwens te schaden eerlijk gezegd. Ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat een vriend van me overlijd omdat ik het niet zou doorvertellen. Ik zou ten eerste hem dwingen het tegen zijn ouders te zeggen anders doe ik het. Een ziekte als dit doorsta je niet alleen!! Daarom geloof ik er helemaal geen ene reet van!!

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:33

Moeilijke zaak, voor mij gaan hier ook veel dingen te ver. Als het echte vriendschap is, kan je het bespreken inplaats van detective spelen.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:34

Furrow schreef:
Moeilijke zaak, voor mij gaan hier ook veel dingen te ver. Als het echte vriendschap is, kan je het bespreken inplaats van detective spelen.

Dat vind ik eigenlijk ook. Vraag het hem gewoon waarom hij vaag doet over dingen. Als hij boos reageert is het ook geen echte vriend!

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:38

Daar heb je ook zeker een punt @bliver. Maar wat nou als hij echt niet wilt dat het wereldkundig wordt. Dan heb je dat toch ook te respecteren.. Neemt niet weg dat ik er ook weinig van geloof maar vind t wel een lastig iets hoor. Ben sowieso denk ik dan een zacht ei want als zou blijken dat het een leugen is.. zou ik denk ik vooral medelijden hebben voor het feit dat je zoiets moet verzinnen...

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:41

Ts: wat vinden je ouders ervan?

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:47

PenP2014 schreef:
Daar heb je ook zeker een punt @bliver. Maar wat nou als hij echt niet wilt dat het wereldkundig wordt. Dan heb je dat toch ook te respecteren.. Neemt niet weg dat ik er ook weinig van geloof maar vind t wel een lastig iets hoor. Ben sowieso denk ik dan een zacht ei want als zou blijken dat het een leugen is.. zou ik denk ik vooral medelijden hebben voor het feit dat je zoiets moet verzinnen...

ja maar je hebt een verschil tussen wereldkundig maken en je ouders. Kijk dat het niet op facebook of school rond word gebazuind daar kan ik in komen maar je familie is even iets anders. En waarom je familie niet en twee vriendinnen ( al vraag ik me af hoe goed die vriendschap is als je wel verteld dat je kanker hebt maar niet zijn ouders kent) niet.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 09:51

Bliver, niet iedereen denkt op jouw manier en heeft dezelfde normen en waarden. Dat moet je ook kunnen accepteren.

Dat gezegd hebbende denk ik dat deze jongen niet oprecht is en kan TS hem het beste confronteren. Ik zou alleen niet zijn ouders of wie nog meer erbij betrekken, houd het bij jezelf en schiet niet in de verwijtende vorm. (En ik ken ook de meeste ouders van mijn vrienden niet ;) ik ben 27, als ik bij ze ga spelen zijn de ouders er meestal niet := )

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:03

Weet je, hoe goed ben je met hem bevriend en wat is je vriendschap met hem waard? Want mensen kunnen soms door onzekerheid of juist in schaamte dingen verzinnen omdat ze diep van binnen zich eenzaam voelen en wat aandacht en steun willen hebben. Ieder mens heeft zo zijn eigen reden om iets van de waarheid te verdraaien omdat hem dat gevoelsmatig beter uit komt. En dat is iets wat voor zijn omgeving natuurlijk lastig is, maar zie het wel als een roep naar steun van hem. Misschien zitten er ook nog wel andere dingen aan zijn hoofd waar hij daadwerkelijk niet over wil of kan praten en op deze manier kan hij iets van zijn emotie of gevoelens kwijt door het verhaal te verdraaien en hij verteld het mensen waarvan hij hoopt steun te krijgen. Wees voorzichtig met confronteren want je weet niet in hoeverre dingen verdraaid zijn en wat waarheid is. Feit is dat hij gewoon met dingen rondloopt omdat hij blijkbaar iets kwijt moet. Ik denk altijd, mensen die zoiets 'verzinnen' hebben wél steun nodig en als je een goede vriend bent, laat dan wéten dat je er altijd voor hem bent ongeacht wat er is en als je denkt dat iets niet klopt breng dan subtiel dat hij altijd eerlijk mag zijn tegen je ook als hij wel eens dingen verdraaid heeft en dat je dat niet erg vind. Geef hem het gevoel dat hij open en eerlijk mag en kan zijn naar je zonder je meteen weer kwijt te raken. Want eenmaal begonnen aan een leugen is het moeilijk voor mensen om toe te geven en vaak wordt het dan alleen maar erger en komt er leugen op leugen.

Ik vind het jammer dat mensen zo fel kunnen zijn en vinden dat je mensen maar moet laten barsten als ze tegen je liegen, maar ik denk altijd dat er meer achter schuil gaat. Een mens heeft niet zoals een filmpersonage slechts enkele kenmerken ('de goede en de slechterik'.) Een mens is veel meer en heeft veel kanten en laat een zwakke kant van hem niet je vriendschap verpesten..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 10:31

Ik zag iemand anders de tip geven om eens een gesprek met de huisarts aan te gaan. Dat vind ik een goed idee. Die kan je uitleggen of dit verhaal waar kan zijn en kent ook de medische terminologie. Daar kan je die vriend dan weer mee confronteren. Want natuurlijk zal hij in eerste instantie ontkennen dat hij liegt, maar als jij tien vragen stelt waar hij allemaal geen antwoord op weet zal hij toch moeten toegeven dat er iets niet klopt.

Wat betreft het wel of niet aan iemand kunnen zien - deze jongen is nooit behandeld, geeft hij aan. De diagnose kwam in november. Als artsen dan direct al zeggen dat behandeling zinloos is lijkt mij dat het om een behoorlijk agressieve vorm gaat, en dat rijmt dan weer niet met 't feit dat we nu al een half jaar verder zijn en hij nog steeds geen klachten heeft.

Wat mij ook nog door het hoofd schoot: is het mogelijk dat deze jongen niet bewust liegt maar gewoon heel dom is, en de artsen helemaal verkeerd heeft begrepen? Dus dat hij oprecht denkt longkanker te hebben terwijl hij in werkelijkheid iets anders aan zijn longen mankeert? Niet erg waarschijnlijk uiteraard, maar je hebt ze ertussen zitten..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:15

Een huisartsconsult is niet gratis. Vaak vragen assistentes ook naar de klachten waarvoor je een afspraak maakt. Ik denk niet dat je hier zomaar een afspraak voor kunt maken.
En daarbij reageert iedereen anders op chemo en bestralingen bijv. Je hebt mensen die vrij fit blijven, hun haar blijven behouden en niet misselijk zijn van de behandelingen. Maar je hebt ook mensen die wel erg ziek zijn en hun haar verliezen, waarvan een buitenstaander wel goed kan zijn dat die persoon ernstig ziek is.
In die zin denk ik ook niet dat een huisarts TS echt kan helpen.

Een jonge knul gewoon niet behandelen lijkt me raar, tenzij hij dit zelf niet wilt. De moeder van mijn beste vriendin had uitgezaaide longkanker (uitgezaaid naar de hersenen). Het zag er erg slecht uit, maar ze zijn direct met behandelingen gestart.
Ze zijn zeer duidelijk geweest dat volledige genezing niet mogelijk zou zijn, al slaan de behandelingen enorm goed aan gelukkig. Toch gaan ze er dan voor om alles zo veel mogelijk weg te krijgen en uiteindelijk wellicht levensverlengende behandelingen.

Wat Dani zegt dat hij wellicht de artsen verkeerd heeft begrepen en een onschuldige kwaal voor iets ernstigs aan ziet? Daar heb ik ook al aan gedacht. Stel dat hij een goedaardige cyste op zijn longen heeft ofzo. Of ze hebben bijvoorbeeld n.a.v. een longfoto gezien dat er plekjes (schade) te zien zijn van het roken.

Ik denk dat je of moet accepteren dat het zo'n raar verhaal is en het aan hem over laten van hij welen niet verteld. Of dat je hem moet confronteren. Het gewoon op de man afvragen wat hij nu precies heeft en of en hoe hij behandelt wordt.

tomklover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 11:27

Ik heb een aantal maanden geleden een jongen leren kennen tijdens het uitgaan. Hij was kaal en had een pet op in de kroeg. Ik haalde die van ze hoofd en zette hem voor de grap zelf op.
Een vriend van hem zij toen tegen mij dat ie kanker had. Maar hij zelf deed er nogal lacherig over. In de kroeg kan je ook niet zien of iemand gewoon kaal of gemo kaal is. Dus ik wilde het wel geloven maar omdat ze er zo lacherig over deden en hij gewoon vrolijk in de kroeg stond had ik ergens twijfels.
Hij ontkende het eerst ook in de kroeg over dat ie kanker had maar toen zij ze vriend dat ie wel kanker had. En hij deed er zelf toen nogal vaag en lacherig over.

Later had ik hem op facebook en toen bleek wel dat hij kanker had. Ik heb toen mijn excuus wel aangeboden dat ik zijn pet af pakte en gelukkig vond hij dat niet erg. En we hebben er toen nog goed over gepraat. Hij zij zelf dat hij er een beetje lacherig over deed om het wat minder beladen te maken. En gewoon wil genieten van het uitgaan en er dan niet te veel bij stil wil staan.
En hij is nu kankervrij verklaart trouwens :D

Aroha

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 12:12

Ik heb met uitgaan ooit een jongen leren kennen die vertelde dat hij kanker heeft gehad. Ik weet nog steeds niet of het waar is. Heb geen littekens gezien (hij zou geopereerd zijn). Op foto's dan he want ik heb verder nooit iets met hem uitgespookt :+..

Ik kende hem al wel een paar jaar van gezicht (door uitgaan) en via via en toen is me ook nooit opgevallen dat hij ziek was..

Then again, mijn moeder heeft kanker gehad en aan haar was het ook niet echt te zien, zeker niet voor buitenstaanders. Ja ze oogde wel wat vermoeider en wankeler tijdens de behandeling maar thats it. Ze is toen ook geopereerd trouwens.
Voor ons thuis was het wel degelijk te merken, ze hield zich gewoon goed tegenover vrienden en familie.

Dat jullie het niet echt merken zou dus nog kunnen.. Maar mijn moeder sliep toen heel veel omdat ze zich echt wel ziek voelde. Dat hij dan nog volop leuke dingen doet vind ik frappant.. Ook zouden zijn ouders zoiets echt wel moeten merken, zeker als hij nog thuis woont.

Blijft een vreemde situatie!

sillysoul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 16:08

waar ik aan zat te denken: zou het kunnen dat hij jullie twee in vertrouwen heeft verteld dat hij binnenkort doodgaat aan kanker, terwijl hij in feite mogelijk een zelfmoord aan het voorbereiden is? Hij is gestopt met de opleiding, wil niet dat zijn ouders het weten, en hij gaat ook naar een psycholoog.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 16:15

Wauw, dat vind ik echt intens vergezocht...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 16:19

sillysoul schreef:
waar ik aan zat te denken: zou het kunnen dat hij jullie twee in vertrouwen heeft verteld dat hij binnenkort doodgaat aan kanker, terwijl hij in feite mogelijk een zelfmoord aan het voorbereiden is? Hij is gestopt met de opleiding, wil niet dat zijn ouders het weten, en hij gaat ook naar een psycholoog.

Zo, je zou een boek moeten schrijven. :D

Samsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 16:40

Als het niet waar zou zijn, denk ik dat hij zich op een geven moment wel klem praat. Of dat hij aan jou vriendin iets anders verteld dan aan jou. Het lijkt me ook sterk dat je in die 3 maanden geen behandeling of iets dergelijks krijgt.

Je zou ook kunnen vragen of hij er opener over zou willen zijn, omdat je met hem meeleeft en graag zou willen weten hoe het zit met de behandelingen. Ik kan me voorstellen dat hij er vaag over doet, als hij de ziekte niet eens heeft!

Dat met die artsen opbellen vind ik veel te ver gaan.

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 17:56

Weet je wel in wat voor ziekenhuis hij wordt behandeld? Heb je hem ooit wel eens gevraagd of hij chemo krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 18:24

sillysoul schreef:

Jep dit heb ik mee gemaakt met een vriendin. Dacht ik ook gelijk aan

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-14 21:57

Dat vind ik eerlijk gezegd wel erg ver gezocht.

Believe, maar dan ook echt een vrolijk iemand die nog feestte e.d.?

Kayla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:47

Raar verhaal. Zoals iemand anders aanhaalde is primaire longkanker zeer onwaarschijnlijk op die leeftijd. Het betreft dan vaak eerder een uitzaaiing van een andere tumor dan wel een vorm van lymfeklierkanker in de buurt van de longen (en dat is dan meestal ook wel bekend). Het klinkt allemaal niet heel logisch. Maar blijft een delicaat onderwerp natuurlijk.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-14 17:56

Delphi schreef:
Dat vind ik eerlijk gezegd wel erg ver gezocht.

Believe, maar dan ook echt een vrolijk iemand die nog feestte e.d.?

Een van mijn beste vrienden heeft zelfmoord gepleegd. Dat hij met die gedachten speelde, hebben wij (vrienden en ouders/familie) nooit iets van gemerkt. Hij was zoals hij altijd was, vrolijk, open, altijd in voor een feestje/grap/grol.

Tot ik hem vond, hangend in het trapgat.

Dus nee, ook zelfmoord kun je niet altijd zien aankomen, helaas. Al is dit wel offtopic.