ik mag geen vegetariër zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:26

Snollygoster schreef:
Goh, is toch vreemd dat iedereen het hier min of meer met elkaar eens is buiten één persoon.. Laten we het wel gezellig houden he dames, anders stel ik voor dat we een apart topic maken over hoe je je kinderen moet opvoeden :')

Of gewoon negeren en hier verder gezellig kletsen :Y)

CastaMickey

Re: ik mag geen vegetariër zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 19:41

Neehoor, ik zal blij zijn dat ik niet zoals anderen gewoon maar afgehaakt ben. Daar heb ik genoeg karakter voor.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:26

altijd het laatste woord willen hebben is ook een bepaalde karaktertrek. Ik zou m iets minder positief benoemen dan jij doet, ZeSteigert, maar laten we het daar verder bij laten.

ontopic. Ik denk dat het ook aan je kind ligt. Als je een fatsoenlijk en opgevoed kind hebt dat op een volwassen manier probeert bespreekbaar te maken dat hij of zij geen vlees meer wil eten, is dat iets anders dan een 'weigerpeuter' of een 'principepuber'. Mijn oudste (net 5) vindt vlees heel erg moeilijk en naar, en dat heeft dan nog niks met het principe 'vlees' te maken, ze vindt de structuur gewoon heel naar. Maar ze probeert netjes iedere keer als we vlees eten een stukje en dan overleggen we wat ze met de rest wel of niet doet. Mijn jongste (net 3) eet het liefst alleen maar vlees. Ik denk dat ik bij hun wederzijdse verzoeken om 'geen vlees meer' te hoeven eten, dus ook verschillend zou reageren. Speelt misschien ook mee dat ik zelf al bijna 30 jaar vegetarisch eet, dus toch al voor mezelf apart kook, maar ook de nadelen ken van moeilijke eters, dus liever wil dat ze zo veel mogelijk leren eten.

Maar 'het weigeren' of dat zij beslissen wat er al dan niet gegeten wordt: hahaha. Verkeerde adres. (maar ze mogen vaak wel een paar dagen per week mee-kiezen, kiezen dan gelukkig 'spinaziequiche' of 'lasagne' en nooit 'pannenkoeken' of 'friet' omdat ze wel weten dat we dat toch niet doen)

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:29

Dan ben ik maar blij dat ik hem heb en jij niet. Wat veel mensen ook niet weten is dat er zoveel anders bestaat dan vlees. Lasagne is hier een hooggewaardeerd gerecht. Gewoon met vegagehakt erin, werkt prima.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:32

Ik ben zelf geen vegetariër maar wil me ff bemoeien.
Zesteigert dit is toch niet jouw topic ofwel?
Mijngod zeg wee weten nu wel dat jij de beste bent in je zin doordrammen.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:35

Ik hoef nergens de beste in te zijn, maar als mensen op mij reageren geef ik ze antwoord.
Doordrammen is trouwens iets anders dan antwoord geven/reageren.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:36

ladylay schreef:
Snollygoster schreef:
Goh, is toch vreemd dat iedereen het hier min of meer met elkaar eens is buiten één persoon.. Laten we het wel gezellig houden he dames, anders stel ik voor dat we een apart topic maken over hoe je je kinderen moet opvoeden :')

Of gewoon negeren en hier verder gezellig kletsen :Y)

Lijkt me een prima plan, ik was daar al eerder mee begonnen.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:37

Zesteigert, je kan ook de mening van andere respecteren in plaats van dit soort uitspraken te doen en te blijven doordrammen. Dit toont een kokervisie en kortzichtigheid.

ladylay

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:38

Diablo schreef:
Lijkt me een prima plan, ik was daar al eerder mee begonnen.

+:)+

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:43

ZeSteigert schreef:
Dan ben ik maar blij dat ik hem heb en jij niet. Wat veel mensen ook niet weten is dat er zoveel anders bestaat dan vlees. Lasagne is hier een hooggewaardeerd gerecht. Gewoon met vegagehakt erin, werkt prima.

Ik doe nooit (nep)gehakt in mijn lasagne, er zijn zoveel lekkere vegetarische lasagnes waar je geen nepvlees voor nodig hebt, dan eet ik liever iets met andere ingredienten!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:47

ladylay schreef:
Zesteigert, je kan ook de mening van anderen respecteren in plaats van dit soort uitspraken te doen en te blijven doordrammen. Dit toont een kokervisie en kortzichtigheid.

Als anderen mijn mening dan ook zouden respecteren prima. Dat noemt men gerechtigheid.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:50

Jeetje :=

Mijn ouders hebben er nooit moeilijk over gedaan toen ik vegetariër wilde worden. Ze wisten dat vlees en vis niet nodig waren en vonden het prima om vleesvervangers te gebruiken ipv vlees. Toen ik veganist wilde worden, was dat ook geen probleem. Als ik verhalen hier lees (en van andere veganisten hoor), zijn ze echt een uitzondering.

TS wat is nou eigenlijk de reden dat je ouders het niet willen hebben? :) Ik heb het hele topic doorgelezen, maar je hebt het niet gezegd volgens mij.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:59

Ouders vonden dat ze vlees nodig had.
Als je op geplaatst door de topicstarter klikt zie je alleen haar reacties.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 22:14

ZeSteigert schreef:
Ik hoef nergens de beste in te zijn, maar als mensen op mij reageren geef ik ze antwoord.
Doordrammen is trouwens iets anders dan antwoord geven/reageren.

Lieve schat. Alles wat je op internet zet, blijft op internet.
Het zou zonde zijn als je over 10 jaar terug kijkt en daar spijt van hebt.
Denk aan bijvoorbeeld een toekomstige werkgever.

Stop met het gedram.

Ik stop met het lezen van jouw berichten. Jouw standpunt is duidelijk. Maar misschien niet de handigste. Dus wees voorzichtig met het advies dat je aan een ander geeft. Zou zo vervelend zijn als het daardoor de mist inloopt.

Ik ga verder met inhoudelijke en volwassen reacties. Want er worden veel goede tips gegeven :Y)

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:33

Sem_ schreef:
Dat vind ik idd nu ook zo krom. Had op de middelbare school een meisje in mijn klas die veganist was, het hele gezin trouwens. Echt helemaal volgens het veganistische boekje; geen eieren, melk, vlees en leren producten......maar wel vis eten. Heb er een keer een discussie met haar er over gehad. Had ik dr gevraagd waarom ze dan wel vis aten (is tenslotte ook een dier), kreeg ik als antwoord; 'ja maar dat is anders' uh hoezo anders? Een vis is een dier, of is het ineens niet gruwelijk als het een dier betreft die niet kan gillen, geen gezichtsuitdrukking heeft?
Ja die reactie van mij was hard, maar kom op vis eten is anders?? Een vis is ook een dier, een levend wezen.
Heb er dus ook nooit een echt duidelijk antwoord op gekregen. Maar ondertussen wel afgeven op niet vega's, want hoe kun je; dieren vermoorden om hun vlees en hun huid dragen. En eieren; dat is babykippen eten. Zo zagen zij dat, maar wel vis............zal het nooit begrijpen denk ik

Waarom moet je per se iemand onderuit halen qua overtuiging? Of beredeneer je praktiserende gelovigen ook het spoor bijster. Vind het ergens bijna onbeschoft.. Maargoed:
het is niet zo dat als je een deel 'niet goed' doet (iedereen bepaalt daarnaast trouwens zijn eigen regels), dat de rest ook voor niks is geweest. Waarom moet je trouwens vaak uitleggen waarom je het een wel en het ander niet doet?

Ik schrik best wel van de reacties hier in dit topic.
Ik ben vanaf een jaar of 7 vegetariër omdat ik niet met mijn geweten overweg kon als ik op kadaver stond te kauwen. Ik heb ook altijd gevraagd wat voor dier het was en ik wist gelukkig al snel hoe de bio-industrie werkte omdat toen net een uitbraak MKZ was, grijpers met koeien op het nieuws etc.
Ik ben heel blij dat ik geen volhardende ouders had die het als opstandigheid zagen. Ik denk dat je het als ouders moet prijzen als kinderen zichzelf ontplooien, ook al is het tijdelijk, geef ze die ruimte te ontdekken waar ze wel en niet aan mee willen doen. Leer ze te durven denken!
Vlees eten is (helaas) de standaard, maar wellicht is dat wel een beetje doorgeschoten?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:39

het is misschien ook wel een beetje de toon die de muziek maakt..

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:46

Mag ik trouwens even commentaar geven op degene die zeggen dat ze liever geen ´kadaver´ eten.
Ik houd van mn stukje vlees maar ook ik eet geen kadaver. Ik eet vlees (spieren, pezen, vet) kadaver is de rest of de dieren die door de Rendac worden opgehaald of aangereden zijn.

Lijkt me inderdaad verstandig om geen kadavers te eten ;)

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 09:54

Onali schreef:
Mag ik trouwens even commentaar geven op degene die zeggen dat ze liever geen ´kadaver´ eten.
Ik houd van mn stukje vlees maar ook ik eet geen kadaver. Ik eet vlees (spieren, pezen, vet) kadaver is de rest of de dieren die door de Rendac worden opgehaald of aangereden zijn.

Lijkt me inderdaad verstandig om geen kadavers te eten ;)

Waar je jezelf prettig bij voelt..

1) lijk, stoffelijk overschot. synoniem: lijk ...
2) [zelfstandig naamwoord]• dood dier vb:er lag een kadaver langs de kant van de weg zelfstandig naamwoord: ka-da-verh...
3) Lijk, dood lichaam, kreng (z.o. aas).. ...
4) kreng...
5) dood lichaam of lijk ...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:02

Ik vind een kadaver iets wat al langer dood is. Ze slachten de dieren en het wordt direct verwerkt, in mijn ogen spreek je dan niet meer over een kadaver/ herkenbaar dier.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:04

ik vind het ook geen kadaver hoor, het is maar net hoe je ernaar wil kijken. Dan kan je ook wel roepen dat je geen compost wil eten 8)7

Gemmeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:13

Vlees eten is (helaas) de standaard, maar wellicht is dat wel een beetje doorgeschoten?/quote

Een mens is een omnivoor, dus de standaard is al heel lang geleden ontstaan.
Dat doorgeschoten nee hoor helemaal niet, vroeger aten ze nog veel meer vlees, zeker als er genoeg vee in de buurt was.

Doorgeschoten in de bio-industrie, slechte omstandigheden voor de dieren, ja dat zeker wel.

Een mens is niet voor niets omnivoor, dus dat ouders tegen vegetarisch zijn begrijp ik wel, je hebt toch bepaalde onderdelen nodig. En als ouders niet willen zorgen voor vleesvervangers, wat naar mijn idee noodzakelijk is, begrijp ik hun standpunt heel goed!

Dus als je als kind niet voor vleesvervangers zorgt, dan moet je naar je ouders luisteren en dus vlees eten!

De tip om voor je gezin 1 keer per week vegetarisch te koken vind ik een goede oplossing en zo kun je laten zien dat je echt achter je idee staat om geen vlees meer te eten!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:26

Ik snap het wel dat je ouders vinden dat je vlees moet eten voor de voedingsstoffen. Je kunt die voedingsstoffen ook ergens anders uit halen, maar daar zul je je dan in moeten verdiepen.

Zie het 'verbod' van je ouders dus als een goed leermoment. Je kunt niet zomaar geen vlees eten en verder niks veranderen, dan ga je inderdaad wat voedingsstoffen missen. Verdiep je dus in een compleet, gezond vegetarisch dieet en ga daar weer mee naar je ouders.

Dan is het nog zaak dat je zelf zorg draagt voor je menu. Je kunt natuurlijk niet verwachten dat je moeder voor jou apart gaat koken, dat zul je dan zelf moeten doen.
Onderneem die stappen en je laat je ouders zien dat je hier verantwoordelijk en doordacht mee omgaat. Lijkt me dan dat ze geen bezwaar meer hebben op jouw wens.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:33

Onali schreef:
Ik vind een kadaver iets wat al langer dood is. Ze slachten de dieren en het wordt direct verwerkt, in mijn ogen spreek je dan niet meer over een kadaver/ herkenbaar dier.

Dat jij die associatie bij het woord kadaver hebt betekend niet dat kadaver dat ook is.
Kadaver is een dood dier.
Zowel op de boerderij als de slachterij wordt dit woord gebruikt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 10:35

Tegen die tijd dat het op je bord ligt, is het ook echt al een paar dagen dood, dan is het dus gewoon een stukje kadaver ;)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-14 11:15

Nouja, er zijn genoeg mensen die vlees gewoon weglaten en niks missen. Hoeveel vleeseters letten er trouwens precies op of ze van alles wel genoeg binnenkrijgen?

De mens is omnivoor en een kenmerk van echte omnivoren is juist dat ze perfect op 100% plantaardige of 100% dierlijke voeding kunnen overleven. :)