Wat mag/mocht jij van je ouders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Re: Wat mag/mocht jij van je ouders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 21:40

Ik mag echt alles :D
en wat krijgt ze ervoor terug? een superbrave dochter die geen haar verkeerd doet :D

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:14

fokfanaat schreef:
sinds wanneer is suiker en caffeine verslavender en slechter voor je gezondheid dan roken?

dan zou je koffie en cola ook moeten weren

Pasgeleden was er een topic van een bokker die was verslaafd aan energiedrankjes, die kwam de dag niet door zonder. En die afkickverschijnselen deden ook niet onder aan die van roken. Zoek maar is op, het zal je verbazen.
Overigens mocht ik altijd alles, roken, drinken, tattoo's, wiet. Maar het liefst wel thuis uitproberen. En nu? Ik heb nog nooit gerookt, drink misschien 2 glazen per jaar, nog nooit drugs gebruikt en geen een tattoo.
Het enige waar mijn moeder een probleem van maakte was dat ik altijd met eten thuis moest zijn of ze moest weten dat ik er niet was en nooit onaangekondigd een vriendje mee mocht laten eten.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:20

Drinken roken drugs "mocht" niet. Is me nooit zo verteld heb ook nooit de behoefte gehad eigenlijk... Drink nu soms wat maar ben 20+.
Heb om me heen wel vrienden van 16 gezien die zich lam zopen in het weekend of rookte... Tja stom haha, kan er de lol echt niet van inzien ;).

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:23

Ik mag eigenlijk alles wel, ik ben in ieder geval nooit krampachtig dingen verboden. Het zal vast niet bij iedereen werken, maar doordat er hier nooit focus op ligt ben ik niet geïnteresseerd in energydrank, drinken, roken en drugs. Wel drink ik iedere dag 1 a 2 kopjes koffie.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 22:45

xTitanic schreef:
Ik mag echt alles :D
en wat krijgt ze ervoor terug? een superbrave dochter die geen haar verkeerd doet :D

Hahaha hier ook :)!
Al heeft mn zus laatst verteld dat ze heeft geblowed toen ze student was, reactie mam:" prima :')"

sannedeedee1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:48

Wat ben ik jaloers op jullie zeg!
Wou dat ik zo'n opvoeding kreeg.....
Hier doe ik ook wel eens dingen stiekem omdat ik anders echt de wind van voren krijg.
Ben ik te laat (okal is het maar een minuutje, en kom ik terug van mijn paard) gelijk 2 weken thuis, ook niet naar de paarden, ik moet dan iemand regelen die hem doet.
Uitgaan word ik gehaald en gebracht, max. 1 keer per maand.
Drank, roken, drugs nooit over gesproken, maar thuis mag ik met mate wel een drankje nemen, ik wist nog toen ik het pakje sigaretten van een vriendin bij me hield, en hij uit mijn zak viel, ik heb het geweten ook (heb nog nooit een klap of iets gehad, maar heb aardig wat woorden naar me hoofdgeslingerd gekregen.)
Doordeweeks kwart over 9 thuis, in het weekend half 10 en dan word ik dit jaar 16!!
Mag van mijn vader echt niet bij een jongen slapen, wat ik niet snap, want bijv. Mijn beste vriend is een jongen, en gewoon als vrienden bij elkaar slapen is toch niks mis mee!
Ook toen ik een vriendje had, mocht ik daar niet slapen, want pffff stel je voor..... Overigens zou ik voorlopig echt niks doen op het gebied van seks, bewaar me eigen nog liever een tijdje, dus daar hoeft hij niet bang voor te zijn.
Dus een aantal keren "stiekem" (alleen voor mijn vader, mijn moeder wist het) bij jongens geslapen, en bij vriendinnen slapen die wel buiten mogen zijn tot hoe laat zij willen.
Ook zit er eigenlijk een vast schema op een dag. Naar school-werk-paard-huiswerk-slapen. Weinig tijd voor mijzelf, maar zelf voor een pony gekozen (wat overigens wel allemaal betaald word door mijn ouders)

Ik weet wel dat ik het later helemaal anders ga aanpakken, want dit werkt alleen maar averechts, het zorgt voor veel spanning en ruzie's .....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 22:52

Ik mag bijna alles, alleen niet opblijven tot hoelaat ik dat wil en in het donker fietsen. Verder mag ik alles, en precies dat is de reden dat ik (nog) niet drink, niet rook en niet liters energy achterover sla. Als iets mag, is het niet meer 'spannend' om te doen.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:31

Ik ben eigenlijk ook redelijk vrij. Ik ga nooit uit dus dat scheelt ook :)
Wil ik door de weeks tot 1u s nachts tv kijken, prima maar dan moet ik de volgende ochtend niet zeiken dat ik te moe ben om naar school te gaan :+
Drank mag ook maar daar heb ik bijna nooit behoefte aan. Roken en drugs doe ik niet. In het donker thuis komen is ook niet echt een probleem.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:39

Ik vind dit eigenlijk echt een interessant topic. Nu zeker omdat ik erg geconfronteerd word met helemaal het tegengestelde van hoe het er aan toe gaat bij mij.. Deze paasvakantie zit ik echt bijna elke dag bij een vriendin van mij. Die haar ouders sluiten haar dus werkelijk op hé, ik bedoel.. ze mag met dagen neit eens buiten komen, ze mag geen gsm, geen facebook, geen dit geen dat.. zelf moet ze elke dag taken doen in het huis. Natuurlijk gaat het averechts werken, ze gaat 's nachts buiten, smoort af en toe, rookt en drinkt.
Ik begrijp zulke ouders niet :n

Yallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:44

xTitanic schreef:
Ik vind dit eigenlijk echt een interessant topic. Nu zeker omdat ik erg geconfronteerd word met helemaal het tegengestelde van hoe het er aan toe gaat bij mij.. Deze paasvakantie zit ik echt bijna elke dag bij een vriendin van mij. Die haar ouders sluiten haar dus werkelijk op hé, ik bedoel.. ze mag met dagen neit eens buiten komen, ze mag geen gsm, geen facebook, geen dit geen dat.. zelf moet ze elke dag taken doen in het huis. Natuurlijk gaat het averechts werken, ze gaat 's nachts buiten, smoort af en toe, rookt en drinkt.

Dat ze iedere dag moet helpen in het huishouden vind ik meer dan normaal hoor, moet ik dan denken aan de afwas, normale was of een keer stofzuigen enzo?

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:48

xTitanic schreef:

Tja, als ze op zichzelf woont zal ze ook moeten afwassen, stofzuigen etc. Maar kom op, geen facebook, geen mobiel in de vakantie? Das ook wel een beetje overdreven van haar ouders. Dan snap ik wel dat ze s nachts even ''ontsnapt''. Dat smoren, roken en drinken keur ik van haar dan ook niet echt goed, maar goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:49

Ik mocht alles , ik hoefde niet te helpen . Maar ik rook niet ik drink niet , en ik kreeg nooit zakgeld of kleedgeld en ik had pas op mijn 14 a 15de een oude mobiel van mijn zus :) Ik was altijd weg van huis , hoefde ik alleen maar te zeggen dat ik even weg ging (2 uur later weer thuis of alnger , dan spookte ik het dorp rond) ik ben vrij opgevoed

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:50

Maar ja er zit alweer een heel verhaal achter := maar goed ik kan hier ook niet alles gaan blootstellen.

FNews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 23:52

xTitanic schreef:
Maar ja er zit alweer een heel verhaal achter := maar goed ik kan hier ook niet alles gaan blootstellen.

Tja, als ze het heeft opgezocht door wat te doen wat niet door de beugel kan snap ik haar ouders ook wel.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 02:14

Als ik dit topic zo lees dan waren mijn ouders echt mega streng.
Niet roken, niet drinken, geen suiker, geen frisdrank, geen cafeïne. De onderwerpen drugs en energydrankjes zijn nooit aan de orde geweest. Maar ik vermoed niet dat ze daar erg blij tegenover stonden.

Daarnaast doordeweeks om half 10 naar bed en in het weekeinde om half 11 (als 16 jarige, kreeg er per levensjaar een kwartier bij). Alle dagen om 10 uur binnen zijn. Als je in het donker over straat moet, bellen dan kwamen ze me halen. Uitgaan en kroegen waren niet toegestaan. Eten is om half 7, gemist... Is pech (ook het niet lusten). Geen tv voor het eten, niet meer dan een uur internet per dag. Geen jongens over om te slapen. Mobieltje had ik niet, maar die waren toen nog nieuw. Wel een buzzer.

Overigens ervoer ik het niet als heel streng. Er was een gouden regel die andere overtrof. Mijn moeder riep altijd "als je liegt en de regels breekt dan moet je dat zelf weten, maar kom ik er achter dan ben je van mij".
En ik moet je zeggen dat ze creatief in straffen was. Huisarrest was d'r te min. Mijn broer rookt op een gegeven moment stiekem. Me moeder kwam er achter en nam hem mee naar het ziekenhuis. Mensen die gingen sterven aan kanker bezoeken. Geloof dat die les wel is aangekomen.

Ik heb in die categorie ook nooit iets geprobeerd. Snoepte wel vanaf me 12 de stiekem (toen ging ik met de trein naar school, had ik gelegenheid) en ik at bij een vriendin thuis wel patat, dronk chocomel en cola enzo.

Heeft het geholpen? Sommige dingen wel, cafeïne maakt me misselijk en energydrankjes ook, ik drink niet, rook niet, ga zelden uit. Gewoon omdat ik die jas nooit aangemeten heb.

Maar de andere dingen hebben niet veel geholpen. Ik denk soms zelfs tegen me. Ik ben gek op zoete kinderdrankje als fristi en chocomel en ik eet best graag chips en snoep. Soms niet eens omdat ik het lekker vind, maar gewoon omdat het kan. En ik denk dat dat komt omdat ik het vroeger niet kon.

Overigens dat in het donker niet alleen over straat... Dat hebben ze best lang vol gehouden. Dodelijk gênant om van je werk te worden opgehaald door je vader. Toen ik 21 werd hebben ze dat pas losgelaten.

Snoraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 02:40

Ik mag eigenlijk alles, nouja mag, ik doe het, en mama heeft de strijd al opgegeven.. :+
Maar in principe doet ze niet moeilijk over de meeste dingen.

Ik rook, en ik drink inderdaad ook met uitgaan e.d., en heb wel eens wiet geprobeerd :j
Vriendjes en slapen, tijden van thuis zijn en alleen in het donker fietsen etc. ook geen probleem.

Roken deed ze al niet zo moeilijk over, omdat mijn broer ook rookt en ik dus het 2e kind ben wat rookt werd ze niet zo boos op mij als op mijn broer.

Ik moet zeggen dat ik niet de makkelijkste puber ben :+

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 05:33

Wij hebben thuis volgensmij nooit afspraken gemaakt! Mijn moeder heeft me eens op mijn 9e een trekje laten nemen van een sigaret, wetende dat het heel vies zou zijn. Wat het voor mij dus ook was. Daarom ook nooit aan begonnen!

Ik ben een superbrave puber geweest, ging vrijwel nooit uit voor mijn 18e.
Toen dat wel aan de orde kwam, moest ik alleen beloven dat ik veilig thuis werd gebracht door anderen.
Ben heus wel eens alleen naar huis gekomen :o, maar nooit dronken geweest!

Drugs zijn me ook nooit verboden. Heb wel eens geblowd en spacecake gemaakt, dat weten mijn ouders ook. Als ik het maar op een veilige plek doe (bij iemand thuis). Maar heb behalve proberen, het nooit meer gedaan ;)

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 07:41

Damned schreef:
Nies_ schreef:
10 uur is toch ook geen tijd := Dan lig je zo lang te draaien in bed dat je uiteindelijk korter of helemaal niet slaapt. :+
.

Tijdens school moet ik om half tien naar bed :')

Kom ik aan met 12 uur in mijn bed liggen :')

jasz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:26

Ik vind dat er een groot verschil is tussen iets stiekem doen, of gewoon niet alle details van leven delen. Mijn ouders weten heel veel van me, bijna alles, maar zij snappen ook dat ik een eigen leven heb. Dingen die ik heb uitgeprobeerd deel ik soms met ze, maar echt niet altijd. Zouden ze ernaar vragen dan geef ik gewoon antwoord. Ik heb er ook een hekel aan als ik nooit iets kan doen zonder het mijn ouders te vertellen. En ik heb vriendinnen doe echt alles met hun ouders delen, dan durf ik sommige dingen niet te zeggen omdat ik weet dan hun ouders het dan ook weten. Tja, er moet een mooie middenweg zijn tussen alles stiekem doen en alles vertellen.

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 10:03

Ik mag ook eigenlijk heel erg veel! Mag niet roken, maar heb daar geen behoefte aan.
Met carnaval en andere feesten maakt het ook niet uit hoe laat ik thuis ben, meestal rond 4 uur.
Sowieso spreek ik eigenlijk nooit een tijd af dat ik thuis ben, mijn ouders weten wel waar ik ben. :)

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:25

Ik mag bijna alles. Het enige wat ik niet mag is 's nachts alleen naar huis toe komen. Roken verbieden ze ook niet, want ze doen het zelf ook, maar als we niet roken betalen ze ons rijbewijs. Als we daarna evengoed gaan roken moeten we hem gewoon terugbetalen. Ik ben ook vaak genoeg dronken geweest in hun bijzijn en daar maken ze geen probleem van, alleen is het mijn eigen verantwoording als ik er last van heb de dag erna ( heb ik gelukkig nooit).
Heb het ook aan mijn moeder verteld toen ik een keer wilde blowen. Vond ze geen probleem omdat ik het een keer uit wilde proberen en er verder niks mee van plan was. Als ik het niet had gemogen had ik het evengoed gedaan, want mij dingen verbieden werkt juist averechts :j Als ik dingen wel mag zal ik er minder de neiging tot hebben dan wanneer ik het niet mag, en dat weten mijn ouders ook dus dat gaat nu heel goed.
Vroeger had ik wel altijd tijden dat ik naar bed moest op de basisschool. Nu maakt het niet zoveel uit omdat ik ook gerust om 9 uur naar bed ga als ik moe ben, maar sommige dagen zit ik tot 1 uur nog beneden.
Mijn mobiel hebben ze ook nooit afgepakt of heb ik nooit moeiten inleveren 's avonds, in tegenstelling tot veel vriendinnen. Ze hebben er vaak genoeg mee gedreigd maar ik weet dat ze dat toch niet doen.
Een vriendin van mij mag echt vrij weinig, maar zij doet het dan ook niet stiekem. Ik merk dan wel een verschil tussen ons want ik zou het dan gewoon stiekem doen, soms denk ik ook van: dit kan je gewoon doen als je een smoesje bedenkt dat je bij mij bent. Ze mocht bijv niet mee naar de Primark (half uurtje met de trein) en wilde dan ook niet als smoes gebruiken dat ze bij mij was. Dat zou ik dan juist wel doen, maar dat is dus weer hetzelfde als dat verbieden bij mij niet werkt.
Mijn moeder is ook heel gemakkelijk in ziek melden of briefjes schrijven. Ik ben erg vaak ziek en veel kinderen van mijn school moeten dan gewoon naar school maar ik blijf al thuis bij een klein griepje omdat de gevolgen alleen maar erger worden als ik dan wel naar school zou gaan.
Het enige is dat we vroeger 1 snoepje per dag mochten waardoor ik af en toe nog wel is stiekem snoep.

Mijn broertje is wel anders dan mij opgevoed. Ik ben heel vrij gelaten, maar dat kunnen ze bij hem niet doen vanwege geen vertrouwen. Dat is wel erg te merken in hoe hij is. Ik ben heel rustig en zeg altijd wat ik ga doen en doe nooit wat stiekem, hij is juist heel erg het tegenovergestelde. Soms heb ik wel zo mijn ergernissen. Wij krijgen bijvoorbeeld nooit straf, en als het al gegeven wordt zoals huisarrest oid, dan vergeten ze dat na een paar dagen. Vooral mijn broertje heeft af en toe zeker een straf nodig. Ook heeft hij wel is gerookt ( 13 jaar oud :\ ) en ik vind dan gewoon dat hij zelf zijn rijbewijs gaat betalen want dat is de afspraak. Maar dit zien mijn ouders door de vingers. Wat dat soort dingen betreft zouden ze af en toe wel wat consequenter mogen zijn.

De opvoeding van Pinda_Dipje vind ik wel een hele mooie, zo zou ik het later het liefst ook doen :j

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:40

Ik weet het eigenlijk niet. In tegenstelling tot mijn vrienden hebben mijn ouders mij eigenlijk pas laat losgelaten, maar daar hebben ze wel hun redenen voor. Mijn vader heeft al een kind verloren, dus ik kan goed begrijpen dat ze mij zo lang mogelijk proberen af te schermen.
Drinken doen ze niet moeilijk over, ik ben immers nooit over de rooie gegaan. Roken heb ik toen ik 13 was wel eens uitgeprobeerd, betrapt door m'n moeder. Ze heeft nooit letterlijk gezegd "stop ermee", maar ik heb er erna toch niet meer geprobeerd :')
Als ik vroeger uitging moest ik vaak al om 12 of 1 thuis zijn, nu mag ik zelf wel mijn uur bepalen, maar ik MOET om het uur een smsje sturen dat alles nog steeds goed gaat. Sinds vorig jaar mag ik ook op camping blijven op festivals, daar heb ik ook heel lang voor moeten zeuren, terwijl al mijn vrienden dat al van hun 15e of zo mochten. Alleen thuisblijven mag ook totaal niet! Dan bedoel ik voor een paar dagen of zo. Niet omdat ze mij niet vertrouwen, maar omdat er hier al vaker is ingebroken en ze ban zijn dat dat weer gaat gebeuren als ze er niet bij zijn. Ik 'mag' ook geen baantje hebben, nou ja, het mag volgens mij wel, maar als ik erover begin dat ik ergens wil gaan solliciteren zeggen ze steeds van "dat moet je toch niet doen, je krijgt toch alles van ons!". Aan de ene kant is dat leuk, maar aan de andere kant wil ik ook eens mijn eigen geld gaan verdienen.

Volgend jaar ga ik naar het unief gaan, en dus waarschijnlijk ook op kot, dat vinden mijn ouders dan ook weer doodeng. Ik merk dat ze het er erg moeilijk mee hebben, maar ze zullen mij toch ooit wel een keertje moeten laten gaan en mijn eigen weg uitkiezen.

Edit: ohja, piercings mocht ik pas vanaf 17, maar dan is het nog beperkt tot enkel mijn oren :'). Als ik ergens anders een piercing wil moet ik maar wachten tot ik het huis uit ben. Maar ik denk dat als ik lang genoeg blijf doorzeuren het wel goed komt :'). Tattoo's zijn helemaal van den boze, daar hoef ik niet eens over te beginnen :')
Laatst bijgewerkt door Snollygoster op 18-04-14 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:50

melody7 schreef:
Hoe vroeg moet je dan op? :P

Ik kan om 10 uur echt niet slapen hoor :') Meestal lukt dat rond 11 uur pas, en dan slik ik al melatonine :=

Half 7 :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:57

Ik mocht ook vrij veel.

De deal was dat als ik ging roken, ik geen rijbewijs kreeg (ouders zouden betalen). Ik ben niet gaan roken en ben daar ook nooit nieuwsgierig naar geweest.
Stappen mocht ik vanaf mijn 15e, dan dronk ik wel, maar niet laveloos, dat kwam voor het eerst toen ik 16 was. Flink ziek geweest, maar geen medelijden. Daarna nog wel een paar keer heel dronken en ziek geweest, maar daar maakten mijn ouders geen punt van. Eigen schuld.
Drugs nooit nieuwsgierig naar geweest, maar mijn ouders hebben daarbij liever dat ik dat thuis zou proberen dan op straat/met iemand anders.
Waar mijn moeder wel altijd een probleem van maakte was als ik bij vriendjes wilde blijven slapen. Uiteindelijk mocht het wel, en op jongere leeftijd vind ik het normaal als ouders zich daarmee bemoeien, maar als je 20 jaar bent en je moeder oefent daarover nóg druk op je uit, dan is het niet geheel meer gepast. Inmiddels heeft ze zich daar wel overheen gezet. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 12:09

Ik rook niet, nooit geprobeerd en betaal gewoon mijn eigen rijbewijs hoor :=