Ik voel me zo'n zeikerd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:05

xSogno schreef:
Ik snap eigenlijk wel dat zo'n bedrijf niet aan al die roosterwensen gaat voldoen. Hoeveel mensen werken daar van jouw leeftijd? Als die allemaal speciale wensen/ activiteiten hebben wordt roosters maken wel heel ingewikkeld. Voor die 12 uurtjes per week kun je je toch best aanpassen aan je werk ipv andersom? Werk is nu eenmaal niet altijd leuk, maar ook een kwestie van aanpassen. Dat is nu eenmaal de realiteit en op de leeftijd van 16 moet je een beetje realiteit best aankunnen vind.
Net als 'maar' 7 uur willen werken... Wat maken die 2 uurtjes nou nog uit als je nou eenmaal wordt ingeroosterd? Ik vind de kassa fysiek nou ook niet zo intensief werkt (ja zelf ook achter een kassa gezeten) dat je er doodmoe van wordt en daarna niks meer kunt doen.

Ik vind dat je nog van geluk kan spreken dat je contract verlengd is. Overal waar ik gewerkt heb hoefde je dit niet te proberen hoor, dan was je ontslagen. Al die grote bedrijven kunnen echt niet rekening houden met alles wat elk parttime medewerker voor wensen heeft qua werktijden, dan is het einde zoek denk ik.

Ik werkte op die leeftijd in de horeca, soms meer dan twintig uur per week, en het vwo. Ik had geeneens pauze, tenzij ik van 10 uur tot 2 uur savonds moest, dan mocht een keer twintig minuten avondeten. Voor pauze was gewoon geen tijd voor de rest. Af en toe snel wat eten en drinken, maar als t druk werd had je pech gehad. Vond je dat niks? Voor jou tien anderen...

Ik vind 16 een leeftijd waarop je best een beetje verantwoordelijkheid kan tonen en mag leren dat het leven niet altijd gaat zoals je het wilt. Leuke dingen doen kost vaak geld en voor dat geld zul je misschien weer dingen moeten doen die je minder leuk vindt, dus ja ik vind je best een zeikerd.

Dan heb jij een hele andere ervaring dan ik. Ik was op mijn 16e alleen vrijdag avond en zaterdag en zondag middag-avond beschikbaar, en mijn contract werd gewoon twee maal verlengt. Uiteindelijk geen vast contract gekregen natuurlijk, maar mocht na mijn 3e contract meteen bij een ander filiaal beginnen (hoorde bij dezelfde franchise keten).

Vriendin van kon zelfs alleen maar dinsdag avond en zondag middag-avond, was ook allemaal prima. Ze vroeg ook vaak vrij voor toetsweken, was ook geen probleem.

Nu is de horeca natuurlijk heel anders dan een supermarkt. Bij ons moet je bijna verplicht pauze nemen bijvoorbeeld :'). En als je een keer niet kan werken hebben ze nog tig andere mensen die die uurtjes graag willen overnemen, dus een keertje vrij vragen was echt geen probleem als je het maar optijd doorgaf :)

Misschien werk ik ook wel bij een hemelse ah hoor, maar het beeld wat jij schetst geld dus echt niet overal ;)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:23

Bizzybijtje schreef:
Wat een niveau weer. Wie was het zieligst op zijn zestiende.

Inderdaad, het topic bestaat voor een groot deel uit verhalen van mensen die zich op hun 16e een slag in de rondte moesten werken. :') Vraag me af hoeveel er van waar is, maargoed.

TS, ik snap je eigenlijk best. Toen ik 16 was had ik ook een baantje bij de supermarkt, achter de kassa naast mijn opleiding. (ik deed toen MBO) Ik denk dat ik max. 8 uur per week werkte (verspreid over 2-3 dagen) en dat was eigenlijk al meer dan genoeg. Ik had mijn beschikbaarheid staan op avonden (dus max 4 uur achter elkaar) want van 8 uur achter de kassa zitten werd ik stapelgek. Het werk is gewoon ontzettend hersendodend. :')

Ik vind dat iedereen erg hard is naar TS. Ze is 16, juist op die leeftijd moet je lekker leuke dingen kunnen doen. Je hebt je hele volwassen leven nog om te werken...

Zorg gewoon dat je duidelijk bent naar je leidinggevende over je beschikbaarheid en werk lekker hoeveel je zelf wil/aankan. (als je het geld niet hard nodig hebt)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:28

muntdrop schreef:
xSogno schreef:
Ik snap eigenlijk wel dat zo'n bedrijf niet aan al die roosterwensen gaat voldoen. Hoeveel mensen werken daar van jouw leeftijd? Als die allemaal speciale wensen/ activiteiten hebben wordt roosters maken wel heel ingewikkeld. Voor die 12 uurtjes per week kun je je toch best aanpassen aan je werk ipv andersom? Werk is nu eenmaal niet altijd leuk, maar ook een kwestie van aanpassen. Dat is nu eenmaal de realiteit en op de leeftijd van 16 moet je een beetje realiteit best aankunnen vind.
Net als 'maar' 7 uur willen werken... Wat maken die 2 uurtjes nou nog uit als je nou eenmaal wordt ingeroosterd? Ik vind de kassa fysiek nou ook niet zo intensief werkt (ja zelf ook achter een kassa gezeten) dat je er doodmoe van wordt en daarna niks meer kunt doen.

Ik vind dat je nog van geluk kan spreken dat je contract verlengd is. Overal waar ik gewerkt heb hoefde je dit niet te proberen hoor, dan was je ontslagen. Al die grote bedrijven kunnen echt niet rekening houden met alles wat elk parttime medewerker voor wensen heeft qua werktijden, dan is het einde zoek denk ik.

Ik werkte op die leeftijd in de horeca, soms meer dan twintig uur per week, en het vwo. Ik had geeneens pauze, tenzij ik van 10 uur tot 2 uur savonds moest, dan mocht een keer twintig minuten avondeten. Voor pauze was gewoon geen tijd voor de rest. Af en toe snel wat eten en drinken, maar als t druk werd had je pech gehad. Vond je dat niks? Voor jou tien anderen...

Ik vind 16 een leeftijd waarop je best een beetje verantwoordelijkheid kan tonen en mag leren dat het leven niet altijd gaat zoals je het wilt. Leuke dingen doen kost vaak geld en voor dat geld zul je misschien weer dingen moeten doen die je minder leuk vindt, dus ja ik vind je best een zeikerd.

Dan heb jij een hele andere ervaring dan ik. Ik was op mijn 16e alleen vrijdag avond en zaterdag en zondag middag-avond beschikbaar, en mijn contract werd gewoon twee maal verlengt. Uiteindelijk geen vast contract gekregen natuurlijk, maar mocht na mijn 3e contract meteen bij een ander filiaal beginnen (hoorde bij dezelfde franchise keten).

Vriendin van kon zelfs alleen maar dinsdag avond en zondag middag-avond, was ook allemaal prima. Ze vroeg ook vaak vrij voor toetsweken, was ook geen probleem.

Nu is de horeca natuurlijk heel anders dan een supermarkt. Bij ons moet je bijna verplicht pauze nemen bijvoorbeeld :'). En als je een keer niet kan werken hebben ze nog tig andere mensen die die uurtjes graag willen overnemen, dus een keertje vrij vragen was echt geen probleem als je het maar optijd doorgaf :)

Misschien werk ik ook wel bij een hemelse ah hoor, maar het beeld wat jij schetst geld dus echt niet overal ;)

Mjah ik heb ook bij de ah gewerkt, en ik moest mijn schoolrooster doorgeven, maar daar buiten hielden ze echt geen rekening met andere dingen hoor. Vrij vragen of ruilen was altijd ontzettend veel gedoe. Ze planden me soms zelfs gewoon tijdens schooluren in :') . Een van de redenen dat ik daar gestopt ben, ze hielden totaal geen rekening met de mensen zelf, zelfs voor een begrafenis moest ik zelf voor vervanging zorgen.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 13:53

Amaris schreef:
sallandval schreef:
Poeh, maak je borst maar nat... als je dit al zwaar wordt zal het HBO met daarnaast een baantje al helemaal voelen als de hel.

Nou precies. 7 uur achter elkaar werken de max? Dan staat je nog wat te wachten later in het werkende leven.

Kom op zeg, wat overdreven. Dan zijn je dagen en werkzaamheden toch ook heel anders... Bovendien is weekend dan ook vaak weekend. Wanneer je schoolgaand bent heel vaak niet.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:02

Samiyah schreef:
Bizzybijtje schreef:
Wat een niveau weer. Wie was het zieligst op zijn zestiende.

Inderdaad, het topic bestaat voor een groot deel uit verhalen van mensen die zich op hun 16e een slag in de rondte moesten werken. :') Vraag me af hoeveel er van waar is, maargoed.

TS, ik snap je eigenlijk best. Toen ik 16 was had ik ook een baantje bij de supermarkt, achter de kassa naast mijn opleiding. (ik deed toen MBO) Ik denk dat ik max. 8 uur per week werkte (verspreid over 2-3 dagen) en dat was eigenlijk al meer dan genoeg. Ik had mijn beschikbaarheid staan op avonden (dus max 4 uur achter elkaar) want van 8 uur achter de kassa zitten werd ik stapelgek. Het werk is gewoon ontzettend hersendodend. :')

Ik vind dat iedereen erg hard is naar TS. Ze is 16, juist op die leeftijd moet je lekker leuke dingen kunnen doen. Je hebt je hele volwassen leven nog om te werken...

Zorg gewoon dat je duidelijk bent naar je leidinggevende over je beschikbaarheid en werk lekker hoeveel je zelf wil/aankan. (als je het geld niet hard nodig hebt)

Ach, TS vraagt aan bokt of ze een zeikerd is. De grote meerderheid vindt van wel en legt uit waarom zij dat vinden. Hun referentiekader, doe je niks aan maar ze geven daarmee wel allemaal antwoord op haar vraag.

DeEenhoorn

Re: Ik voel me zo'n zeikerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:19

kom ik ook even wat zeggen..
Ik zit 29 lesuren per week op school, ben er ook niet blij mee, maar als ik er nog een baantje bij zou hebben van 10 uur p.w. zou ik daar echt geen probleem mee hebben.. (ik weet dat ik 14 ben mensen.. over een halfjaar mag ik pas echt aan het werk) voor school haal ik gewoon goede cijfers, ik mag over (1 onvoldoende..) en ik zit het grootste deel van mijn dag op social media en bokt.. ofwel: ik verdoe mijn tijd, ik besteed het niet nuttig en daar baal ik soms wel echt van.. ik ben nu al die-hard een baantje aan het zoeken om later op te solliciteren, aangezien de meeste advertenties e.d. wel heel lang blijven staan..
Ik red dit makkelijk.. de hele zaterdag op de manege werken(vrijwillig), 29 uur school (50 minuten lessen) en soms nog een uitje zondag of een wedstrijd.. (en dan ga ik binnenkort ook nog vaker naar mijn verzorgpony)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:23

xSogno schreef:
muntdrop schreef:

Mjah ik heb ook bij de ah gewerkt, en ik moest mijn schoolrooster doorgeven, maar daar buiten hielden ze echt geen rekening met andere dingen hoor. Vrij vragen of ruilen was altijd ontzettend veel gedoe. Ze planden me soms zelfs gewoon tijdens schooluren in :') . Een van de redenen dat ik daar gestopt ben, ze hielden totaal geen rekening met de mensen zelf, zelfs voor een begrafenis moest ik zelf voor vervanging zorgen.

Bij ons mag in principe 'alles' mits je het wel doorgeeft voor de roosters gemaakt worden (dus ongeveer 3 weken van tevoren). Of je buiten je uren naar school gaat/ gaat shoppen of de wereld red van aliens boeit ze verder echt niet, zolang je tijdens je ingeroosterde uren maar wel komt en je werk goed doet :)

Als ze je verkeerd inroosteren en je hebt je tijden gewoon doorgegeven wordt dat ook meteen aangepast als je het doorgeeft. Je mag alleen niet meer zomaar ruilen, daar moet je echt een goede reden voor hebben omdat iedereen van alles veranderde en het niet goed doorgaf, en vervolgens dus ook verkeerd betaald kreeg. Voor iets als een begrafenis bellen ze gewoon iemand anders, genoeg cassieres hier :p. Maar ik werkte wel bij een franchise en niet bij een ahold ah, misschien dat daar ook verschil in zit :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:18

Amaris schreef:
sallandval schreef:
Poeh, maak je borst maar nat... als je dit al zwaar wordt zal het HBO met daarnaast een baantje al helemaal voelen als de hel.

Nou precies. 7 uur achter elkaar werken de max? Dan staat je nog wat te wachten later in het werkende leven.

Ik heb het wo gedaan en meer vrije tijd dan ooit gehad :+

Maar je bent dan ook weer wat ouder; volop aan het puberen kost ook eenmaal energie en de 1 kan het fluitend doen allemaal en de ander heeft er meer moeite mee en ziet liever andere uren. Bij volwassen worden hoort ook aan aangeven waar je tegen aan loopt.

Meggie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 15:33

muntdrop schreef:
xSogno schreef:

Bij ons mag in principe 'alles' mits je het wel doorgeeft voor de roosters gemaakt worden (dus ongeveer 3 weken van tevoren). Of je buiten je uren naar school gaat/ gaat shoppen of de wereld red van aliens boeit ze verder echt niet, zolang je tijdens je ingeroosterde uren maar wel komt en je werk goed doet :)

Als ze je verkeerd inroosteren en je hebt je tijden gewoon doorgegeven wordt dat ook meteen aangepast als je het doorgeeft. Je mag alleen niet meer zomaar ruilen, daar moet je echt een goede reden voor hebben omdat iedereen van alles veranderde en het niet goed doorgaf, en vervolgens dus ook verkeerd betaald kreeg. Voor iets als een begrafenis bellen ze gewoon iemand anders, genoeg cassieres hier :p. Maar ik werkte wel bij een franchise en niet bij een ahold ah, misschien dat daar ook verschil in zit :)

Bij ons werkt dat precies het zelfde ;)

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:00

Marit schreef:
SuperAssie schreef:
Heb ik dan zoveel pauze of jij zo weinig..?
Als ik 8 uur werk heb ik 1,5 uur pauze. Laatst moest ik van 12 tot 8, had om 2 uur een half uur en om 5 een uur. Die dag was zó om..

Dan heb jij heel veel pauze. Als ik werk van 12 tot 8 heb ik in totaal een half uur pauze, als het rustig is mag ik om 3 uur een kwartiertje maar niet altijd. Een uur voor avondeten is echt heel erg luxe, dat heb ik nog nergens mee gemaakt. Heb ook nog nooit langer dan 10 min/kwartiertje koffiepauze gehad.

Ja soms is het wel wat overdreven, maar bij ons is het vanaf 8 uur altijd anderhalf uur pauze. Als ik bijv werk van 8 tot 6 heb ik rond 10 uur een kwartier, om 12 of 1 een uur en rond 3 nog een kwartier. Wij werken nooit langer dan 3,5 uur aaneengesloten zonder pauze.

Meggie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 17:02

SuperAssie, wat voor werk doe je? Als het super inspannend is kan ik met voorstellen dat je meer pauze krijgt dan bij een kassa baantje, wat voornamelijk hersencellen afbreekt.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:09

Meggie_x schreef:
Dat verschilt dus heel erg. Vroeger meer dan 12 uur per week omdat je toen nog over je contract mocht werken. Nu zo'n 8-13 uur. Vaak over 2-3 dagen verspreid.

Nu is het vaker vrijdag en zaterdag. Soms ook zondag.

Mijn eerdere rooster was gewoon heel fijn: dinsdag 17:00 - 20:00, vrijdag 17:00-20:00 en dan zaterdag of zondag 6 uurtjes. Dit wil ik heel graag terug maar dit hebben ze ineens veranderd.

Ik kan trouwens door de weeks ook alleenmaar werken op dinsdag en vrijdag, want andere dagen heb ik dus iets gepland. Maar dat weten ze ook nog niet helemaal omdat ik dat niet durf te zeggen..

Sorry gaat heel rot over komen (niet zo bedoeld) maar jij gaat het nog moeilijk krijgen zeg...
Zit je al op het MBO? Ik maak schooldagen mee van 8 tot 5, dat is 9 uur school.
Ik maak werkdagen mee van 10 tot 20, dat is 10 uur werken. En wat denk je dat je moet werken als je helemaal klaar bent met school..? Dat zijn geen 7 uurtjes, of 3 uurtjes. De meeste banen zijn 8 uur lang per dag. Dan werk je gewoon van 08.00-17.00, moet je daarna naar de sportschool, en vrienden en weet ik het wat allemaal... Zo is het leven nu eenmaal.. Ik heb ook een druk leven, vrienden, paarden, sporten, school, werk... Moet ook echt tijd maken om te werken, de avond ervoor optijd mn bed in enz enz. Geef mij maar een uurtje meer ipv minder.

Edit; even ingaan op de pauzes: je hoort om de 4 uur pause te hebben. Een kwartier of een half uur.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:11

Meggie_x schreef:
SuperAssie, wat voor werk doe je? Als het super inspannend is kan ik met voorstellen dat je meer pauze krijgt dan bij een kassa baantje, wat voornamelijk hersencellen afbreekt.

Kassa baantje ;)

Meggie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 17:12

SuperAssie schreef:
Meggie_x schreef:

Kassa baantje ;)

Dan is dat wel heel veel pauze ja _O-

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:17

Toen ik kassa draaide in de C1000, 4/5 jaar geleden (wauw. Ik word oud. :')), had ik ook 's ochtends een kwartier, tussen de middag een uur en 's middags weer een kwartier, of 's avonds een uur i.p.v. tussen de middag, als ik het me goed herinner tenminste. := .

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:36

Ik heb het hele topic doorgelezen en ik ben nog steeds vrij verbaast eerlijk gezegd..

Natuurlijk is 9 uur achter elkaar werken niet ideaal, maar hier zijn er veel zestienjarigen die gewoon niet aan een baan komen..

Ik zelf zit per week 25 uur op school (VWO 4), reis 25 minuten heen en 25 minuten terug dus laten we voor het gemak zeggen een uur per dag x 5 is 30 uur per week aan school exclusief huiswerk.

Daarnaast verzorg ik 4 paarden waar ik voor betaald krijg en wat dus eigenlijk mijn werk is, hier moet ik voor school heen om te voeren, na school om te mesten en ze te verzorgen. Dan heb ik alleen nog mijn "taken" gedaan.. Ik vind het alleen ook wel leuk om eens te mennen, wanden ed. en de pony's vinden zoveel mogelijk beweging ook niet erg. Ik ben de Shetlander aan het beleren voor de kar dus daar moet met enige regelmaat voor getraind worden, dan staat er nog een jonkie bomvol energie dus ik ben vaak uit school tot het eten wel zoet. Na het eten moet ik soms weer voeren en daarna is mijn huiswerk aan de beurt.

Zaterdagochtend weer voeren, 2,5 uur oppassen en daarna omkleden en naar stal en dan ben ik vaak niet voor 17:00 uur thuis.

Natuurlijk vind ik het hardstikke leuk, maar met 9 uurtjes achter de kassa zitten hoor je mij niet klagen. En afspreken met vriendinnen is voor mij ook altijd lastig, paarden kunnen nou eenmaal niet voor zichzelf zorgen.

Wen er maar aan, later werk je misschien wel 40 uur per week.

suus_pepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:42

Ik geef elke keer mijn beschikbaarheid door aan mijn werk (ah). De ene schoolperiode kan ik heel veel werken, andere minder. Zij weten mijn schoolrooster niet. Dus als ik geen zin heb om bijvoorbeeld op maandag avond te werken, staat er op mijn beschikbaarheid dat ik niet kan.
Ik zou het zo proberen op te lossen!

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:42

_Cowgirl, ik vind dat als paardenmensen onder elkaar je werk met paarden niet kan vergelijken met kassa draaien.
Tuurlijk, als jongere moet je tegenwoordig blij zijn als je werk hebt! Daarom zeg ik dat van mij ook niet op ook al moet ik er 1,5 uur voor heen en 1,5 uur voor terug reizen. Ik werk in een bouwmarkt en doe daar de kassa en de servicebalie, en ik ben echt geen klager, maar als ik de hele dag kassa draai, omdat mijn andere collega's daar geen zin in hebben hoor je mij echt wel klagen. Terwijl ik dat echt niet zou doen als ik de hele dag met de paarden in de weer ben. :j

Meggie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 17:50

Ik denk dat het ook aan de buurt ligt waar je woont of je als 16 jarige makkelijk een baan krijgt. Ik heb binnen een straal van max. 4 km zo'n 9 supermarkten zitten.

En _Cowgirl ik vind kassawerk en met paarden werken niet te vergelijken dat is namelijk wél leuk. Dat is lichamelijk zwaar, maar in je hoofd is dat gewoon veel leuker dan kassawerk dus heb je daar ook automatisch meer zin in.

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 17:55

Meggie_x schreef:
Ik denk dat het ook aan de buurt ligt waar je woont of je als 16 jarige makkelijk een baan krijgt. Ik heb binnen een straal van max. 4 km zo'n 9 supermarkten zitten.

En _Cowgirl ik vind kassawerk en met paarden werken niet te vergelijken dat is namelijk wél leuk. Dat is lichamelijk zwaar, maar in je hoofd is dat gewoon veel leuker dan kassawerk dus heb je daar ook automatisch meer zin in.

Hier ook, er zijn ook bijna altijd wel vacatures voor caissières of vakkenvullers, dus rond de 16-20 vind je hier nog makkelijk een baan, mits je dat werk wilt doen :)

Meggie_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 17:57

muntdrop schreef:
Meggie_x schreef:

Hier ook, er zijn ook bijna altijd wel vacatures voor caissières of vakkenvullers, dus rond de 16-20 vind je hier nog makkelijk een baan, mits je dat werk wilt doen :)

Hahaha, de stad hè? Vanaf 18 wordt het wel lastig want dan vinden ze je te duur... Maar met 16 kijken ze alleen of je een beetje enthausiast bent en of je niet betrokken bent bij diefstal en dan is het prima geloof ik c:

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:01

Meggie_x schreef:
muntdrop schreef:

Hahaha, de stad hè? Vanaf 18 wordt het wel lastig want dan vinden ze je te duur... Maar met 16 kijken ze alleen of je een beetje enthausiast bent en of je niet betrokken bent bij diefstal en dan is het prima geloof ik c:

Hier hebben ze laatst zelfs nog iemand van 21 aangenomen :o. Die geven ze dan wel liever geen uren op zondag want dan wordt het wel heel prijzig :+

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:07

Meggie_x schreef:

Dan met je dus op zoek naar werk wat je wel leuk vind. Want je moet al genoeg dingen die niet leuk zijn.

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:09

@ Jennyj01, leuk werk wat genoeg verdiend om van rond te komen is niet altijd zo 1, 2, 3 te vinden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 18:13

Maar dat is geen reden om er naar te streven. Gewoon doorzoeken dan komt het vanzelf.