Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
hannah41 schreef:Ik zie het ook steeds vaker terug, zeker op forums en dergelijke. Iets waar ik me inderdaad best wel aan kan storen, maar ik vraag me ook af waarom? Mensen die op die manier typen neem ik ook niet echt serieus namelijk. Het is ook zo'n slap excuus, mensen met dyslexie kunnen voor zo ver ik weet namelijk best hoofdletters typen. Dan heb ik het vooral over dit soort berichten:
Citaat:hAalo ikku ging vandag Naar me paarje toe
En als je er dan wat van zegt, krijg je te horen dat je er vooral niks van mag zeggen omdat ze dyslexie hebben![]()
Maar goed, vervelend dat jij wel echt last van dyslexie hebt!
. Maar soms zie ik een topic en kan ik gewoon niks uit de OP opmaken. Door zo slecht te typen wordt je ook niet snel serieus genomen. Ik zie het ook vaak in advertenties op bijvoorbeeld marktplaats.
JenW schreef:Dat zou ik waarschijnlijk wel fout kunnen hebben, aangezien die t regel door elkaar gehaald word..
Wemkelover: sorry maar dit is echt geen dyslexie, lees het maar terug op internet en boeken, dit is of misbruik maken of te lax.
wemkelover schreef:JenW schreef:Dat zou ik waarschijnlijk wel fout kunnen hebben, aangezien die t regel door elkaar gehaald word..
Wemkelover: sorry maar dit is echt geen dyslexie, lees het maar terug op internet en boeken, dit is of misbruik maken of te lax.
Sorry die jongen heeft het dus echt wel. Gelukkig voor hem bestaat er spellingscontrole zodat hij het wel goed kan doen. Daarnaast heeft hij een hersenbeschadiging en heeft hij op speciaal ondetwijs gezeten. Hij doet zijn best om het goed te doen en laat mij alles controleren nadat hij het zelf heeft gedaan.
wemkelover schreef:Ik heb toch ook niet gezegd dat hij andere fouten niet maakt. D`s en t`s haalt hij door elkaar. B`s en p`s haalt hij door elkaar. Punten en hoofdletters gebruikt hij wel soms op de verkeerde plaats. Komma weer niet. Woorden zoals slapen schrijft hij vaak als slaapen.
Ik woon al vijf jaar samen en in het begin was hij wel laks in de zin van " ik snap het toch niet waarom zou ik dan moeite doen".Toen heb ik gezegd dat het zo niet werkt en dat ik hem best wil helpen maar dat hij wel moet proberen. Dat doet hij nu.
Lezen doet hij heel lang over en je mag hem dan ook echt niet storen anders kan hij opnieuw.
Daarin tegen is hij heeeel handig met zijn handen. Geef hem maar een kapotte motorblok, hij maakt hem.
Denk dat het voor meer dyslecten geldt.
JenW schreef:Dat kwetsen lijkt mij een beetje ver, als een kind nou zo zou schrijven zou ik het best door de vingers zien, maar als een persoon van ruim in de 20 dit zou schrijven nee.
Je kunt echt wel voordat je het bericht post, iemand anders mee laten kijken.
Zo komen die woorden die zelf niet lukken ook goed.
Het is voor andere behoorlijk vervelend als ze elke keer maar die fouten zien staan, een foutje kan, heb ik zelf ook genoeg.
Maar soms zie ik vooral dat het laxheid is en mensen het maar op dyslexie gooien..
JenW schreef:Maar wat jij typt zeg ik niet hé.
Ik vind dat alleen dat mensen die schrijven: mijn paartju , dat het geen dyslexie is.
Hierbij kwets ik niemand en beledig of wat dan ook niemand om te zeggen of ze het niet hebben.
Ik kan natuurlijk ook niet in iemands hoofd kijken, maar dat van me paardju daar geloof ik niet zo in.
eclair98 schreef:Maar misschien doe je het wél!? Er zijn mensen die het écht niet kunnen, die nog zó hun best doen, die de hele tijd te horen krijgen "jij hebt geen dyslexie."
Even de knuppel in het hoenderhok gooien.
JenW schreef:Maar wat jij typt zeg ik niet hé.
Ik vind dat alleen dat mensen die schrijven: mijn paartju , dat het geen dyslexie is.
Hierbij kwets ik niemand en beledig of wat dan ook niemand om te zeggen of ze het niet hebben.
Ik kan natuurlijk ook niet in iemands hoofd kijken, maar dat van me paardju daar geloof ik niet zo in.
miss_lizje schreef:JenW schreef:Maar wat jij typt zeg ik niet hé.
Paartju kan technisch gezien wel tot fonetisch schrijven behoren. En jonge dyslecten doen dat vaak wel. Maar van iemand van +- 20 mag je wel verwachten dat door middel van woordherkening ("hey iedereen schrijft paardje") dit soort fouten er wel uit gaan.
har166 schreef:Soms zie je het ook fout gaan doordat een grammatica regel niet goed wordt toegepast.
leerling denkt: zij =stam+t. Dus: zij wilt een paardje.
Maar waar ik me wel aan kan storen is niet het verschil weten tussen is en eens ( kijk is op de boktmarkt, kijk eens op de boktmarkt ) en het verschil tussen me en mijn ( ik ga naar me paardje, ik ga naar mijn paardje ). Dat reken ik bij leerlingen ook fout.