Kostgeld betalen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 10:52

Spekkie, sorry dat ik jou berichtjes even niet qoute maar volgens mij heeft het met het thuis wonen principe te maken, en ze mij toch willen leren om te wennen aan (meer) "vaste lasten".

Het deel betalen/sparen principe is denk ik geen optie hier in huis, denk dat mijn ouders anders wel hadden aangegeven dat ik het geld wat ik aan kostgeld zou moeten betalen, verplicht op mijn spaarrekening moest deponeren.

Ik ga het er van de week nog even met mijn ouders over hebben, maar merk toch dat 250 gemiddeld is en niet raar is, daar ging het mij uiteindelijk om, om dat duidelijker voor ogen te hebben. :)

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:56

Het ligt aan de huursubsidiegrens, onder de 699 geloof ik krijg je subsidie van de overheid. Daarboven niet.

Achteraf gezien had ik inderdaad kostgeld willen betalen, maar dat heb ik nooit gedaan. Ben op m'n 18e uit huis gegaan en van m'n 21e tot 23e weer thuis gewoond.

Meest ideale situatie vind ik het principe waarin ouders kostgeld vragen maar dat op een spaarrekening zetten voor het kind. Wijze les + extra budget als de vleugels uitgeslagen zouden worden.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 11:18

(sarcasme aan)Haha, kostgeld betalen.....ik vind dat mijn ouders voor mij gekozen hebben en ik dat dus niet hoef te doen. Ik ben nu 45, heb een leuke baan en woon heerlijk bij mijn ma van 75 thuis. Kostgeld betaal ik niet, ik doe wel af e toe een boodschapje, geef af en toe een bloemetje als dank. Hun keuze om mij te maken. (sarcasme uit).

250,-- kostgeld is meer dan redelijk als bijdrage aan huur/gas/water/elektriciteit/verzekeringen enz. enz. Wonen kost nu eenmaal geld en als volwassene hoef je je niet te laten verzorgen. Het is een gunst van je ouders dat je nog thuis mag/kan wonen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 11:21

Je ouders kennen jou het beste, wij niet. Dus ik kan kostgeld maf vinden of 250 veel te veel, maar je ouders kennen jou goed en hebben het beste met je voor en willen je toch iets bij brengen.
Hun huis, hún regels. Dus of probeer nog goed tot een compromis te komen, of betaal 250 euro (als ik maar de helft van mijn salaris hoef af te dragen aan de vaste lasten zou ik dolblij zijn nu. Werkelijkheid is het voor mij al heel anders en heb ik meer uitgaven dan inkomsten nu. Die koelkast en wasmachine die het begeven vervangen zichzelf ook helaas niet!). Of toch kijken of je op kamers kan of iets voor jezelf kan huren.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 11:22

Hier in Amsterdam betaal je inderdaad zoveel geld voor een appartement Kwanyin :j Buiten de sociale huurwoningen vind je vrijwel niets onder de 700, meestal zelfs 900/1000. Veel koters gaan daarom anti-kraak wonen, maar dat is ook niet ideaal, vaak verhuizen en je weet nooit wie je huisgenoten zijn. Voor jonge mensen is Amsterdam echt alles behalve ideaal.

BigOne

Re: Kostgeld betalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 11:30

Ts, als ik je berichten zo lees dan lijkt het alsof je niets gewend bent en totaal geen reeel beeld van dagelijks kosten van levensonderhoud hebt. Het lijkt erop dat je ouders dit als een noodgreep zien om je nog enig besef van de grote boze buitenwereld bij te brengen. Helaas zal dat op deze manier(ben ik bang) ook niet helpen. Als je ouders dit doen om je een besef van in- en uitgaven bij te brengen dan kun je misschien beter met ze overleggen dat je een strak huishoudboekje (gratis online) bij te houden en minimaal de helft van je inkomen apart te zetten. Misschien hebben je ouders je wel gruwelijk verwend en zien ze nu in dat het niet de juiste manier is. Het inkomen van je, daar doe je vaag over maar ik ben wel benieuwd hoe je aan een inkomen komt zonder werk of studie, leg even uit want er zijn genoeg mensen die dit ook wel willen.
Ik heb het al eerder gevraagd, heb je ook broers en zussen of ben je enigst kind.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 11:36

Chawi schreef:
24 en nog thuis wonen en dan ook nog zeuren over kostgeld...pfffff, echt hè.

Dat is ook wat ik denk. Get your act together!

Je had al 6 jaar het huis uit kunnen zijn, studeert niet, werkt nauwelijks en hebt geen idee van wat 'leven' kost.

Aan de bak dus. Je vader heeft gelijk.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:19

Ouders beginnen meestal met zakgeld, om hun kinderen de waarde van geld bij te brengen. Daarna volgt kleedgeld, om die idiote merken-gekte duidelijk te maken..... en daarna volgt kostgeld dus.....
Het ene kind doet het er prima op, de andere brandt het geld in de zak en geeft het direct uit.
Ik denk dat ik maar weer bij mijn vader ga wonen. Gezellig voor hem, lekker goedkoop en ik neem man en kinderen mee!!!

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:23

Nou inderdaad :+ Ik kan me de tijd niet herinneren dat wij geld over hadden na vaste lasten en eten :')

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:51

Ik vind het aan de situatie liggen, vind eigenlijk de oplossing van deel kostgeld + gedeelte sparen goed klinken of dus die complete 250 euro aan de kant laten leggen zodat je het nu niet kunt uitgeven en het achteraf toch opgespaard hebt.

Ik kan best snappen dat er gezinnen zijn die dit schijnbaar doen, of zoals sommige al zeiden dat als je zoveel verdient dat de ouder(s) gekort worden, dus dan zou het netjes zijn om dat deel terug te betalen.

Ik heb thuis nooit iets hoeven doen in huis, nooit iets hoeven betalen en ben pas vanaf mijn 20ste zelf mijn zorgverzekering, paard en benzine gaan betalen. Daarvoor bijna alles betaald door mijn ouders.
Nu betaal ik dus al een aantal jaar gewoon alles zelf, dus mijn eigen auto, verzekering+wegenbelasting daarvoor, benzine, telefoonrekening, cz, paard enzovoorts.
Doe wel bijna alles qua schoonmaak in huis, nu samen met mijn vader.

Spaar wel iedere maand ongeveer 50 tot 60 % van mijn loon voor later.

Mijn zusje daarentegen.. Voert geen ruk uit en zit nu alweer 2 maanden thuis te niksen. Werk wacht ze tot het komt aanwaaien geloof ik en als je vraagt iets te doen in het huis of de honden uitlaten dan is het al teveel. Heeft geen lasten want alles word betaald door mijn vader maar sparen heeft er schijnbaar ook niet ingezeten. Voor haar zou iedere maand een 50 % afstaan dus wel handig zijn, en dan 40/45% daarvan sparen voor haar.

cooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 14:22

Toen ik achttien was en nog thuis woonde betaalde ik 350 euro per maand:-) we waren met vijf kinderen en mama kon het geld gebruiken. Toen 2.5 jaar alleen gewoond en weer thuis gaan wonen. Iedereen is uit huis nu en nu betaal ik 120. Heb geen vaste job,mam komt goed rond dus daarom dat ik niet veel moet afgeven :-)

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 14:45

Urielle schreef:
Ik weet niet hoe het tegenwoordig is en hoe het met de ouders van TS zit, maar ik weet nog dat toen ik 18 werd, mijn moeder ineens gekort werd in haar werkeloosheidsuitkering, haar huursubsidie en allerhande premies en toeslagen omdat de overheid er ook gewoon vanuit gaat dat het inwonende kind bijdraagt.

Tegenwoordig is het met eigen kinderen vanaf 27 jaar. Ik ben pleegkind bij mijn zus en zij werd ineens gekort op allerlei dingen toen ze ging scheiden (ik was toen 20). Nu blijkt dat het bij pleegkinderen vanaf 18 is, dus eigenlijk was of ik verplicht op deze tekorten aan te vullen of gewoon het huis uit gaan en mijn zus van deze regels te besparen. Ik betaal gelukkig al vanaf mijn 18 kostgeld, ik denk dat ik me anders een profiteur zou voelen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 14:54

purple schreef:
Urielle schreef:
Ik weet niet hoe het tegenwoordig is en hoe het met de ouders van TS zit, maar ik weet nog dat toen ik 18 werd, mijn moeder ineens gekort werd in haar werkeloosheidsuitkering, haar huursubsidie en allerhande premies en toeslagen omdat de overheid er ook gewoon vanuit gaat dat het inwonende kind bijdraagt.

Tegenwoordig is het met eigen kinderen vanaf 27 jaar. Ik ben pleegkind bij mijn zus en zij werd ineens gekort op allerlei dingen toen ze ging scheiden (ik was toen 20). Nu blijkt dat het bij pleegkinderen vanaf 18 is, dus eigenlijk was of ik verplicht op deze tekorten aan te vullen of gewoon het huis uit gaan en mijn zus van deze regels te besparen. Ik betaal gelukkig al vanaf mijn 18 kostgeld, ik denk dat ik me anders een profiteur zou voelen...

Die leeftijdsgrens van 27 is volgens mij alleen als het studerende kinderen zijn, volgen ze geen opleiding dan is 18 de grens.

purple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 15:03

Oh zou kunnen hoor, mijn zus had met de belastingdienst gebeld en kreeg dit te horen. Misschien omdat ik ook nog student ben. Maar ik heb dus eigenlijk ook al vanaf mijn 18e toegang tot de financiële gegevens van mijn zus, omdat ik gezien wordt als toeslagpartner...

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 15:05

Ik ben 23 en ik heb nog NOOIT kostgeld betaald, ik vind sommige reacties hier ook wel erg cru hoor. Iedereen heeft zijn eigen regels thuis lijkt me, dat moet toch kunnen? Of er nou wel of geen kostgeld betaald wordt.
So what dat je op je 24e nog thuis woont? Wat is daar het probleem van? Valt de persoon je daarmee lastig? Is het gevaarlijk voor de maatschappij? 'get your act together'...

mohica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 15:07

Van die woningen weet ik ook wel... Maar het id niet alsof er niets te vinden is ;-) als je daarvoor al wat verder van jouw ouders moet gaan wonen... Doen gewoon!! Ik ben 20 en als ik straks kom te werken en wil thuis blijven wonen moet ik 300 euro de maand afgeven ( en mijn ouders leven al comfortabel). Natuurlijk willen ZE dat ik spaar, maar ik neem ook hun standpunt in... Gaan werken onder hun dak leven en niet mee betalen aan " vaste lasten" ... Gaat er niet in. Zij al meer dan 20 jaar hard werken voor wat ZE nu hebben en ook vanaf 0 hebben moeten beginnen en ik dan effe gaan werken, thuis wonen, niets uitgeven en leven als God in Frankrijk... It's a dream, not reality ;-)
Al de personen die van mama en papa geld krijgen om een huis te kopen en of een auto enzo is verwennerij ...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:53

Ik betaalde vanaf het moment dat ik werkte €500 thuis. Mijn moeder was/is wel alleenstaande en invalide en heeft een erg groot huis (veel verwarmingskosten), dus die bijdrage was gewoon nodig. Met €250 zou ik dus echt akkoord gaan.

Nu ben ik verhuisd en woon ik samen. Mijn bijdrage aan de kosten hier, in het appartement met mijn vriend, is hetzelfde gebleven.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 17:56

Mijn ouders zeggen zolang ik op school zit hoef ik niks te betalen maar zodra ik ga werken dan moet ik 100 euro per maand gaan betalen. Maar dan denk ik dat ik eerder op mezelf ga wonen.
Vind het eigenlijk ook niet eerlijk van ouders om aan hun eigen kinderen geld te vragen.
Ik spaar verplicht :D

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:04

Ik wist helemaal niet dat kostgeld nog van deze tijd was..

250 euro van je eigen kinderen vragen vind ik echt schandalig eigenlijk gewoon asociaal. Misschien komt dit omdat ik zelf niks hoef te betalen en ook nog dagelijks de auto van mijn moeder mee neem waar ik ook geen cent voor betaal. Als ik de auto dan een keer vol tank worden mijn ouders gewoon boos omdat ze liever hebben dat ik mijn geld op de bank houd voor als ik ooit samen ga wonen. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:08

Eigenlijk kun je het als ouders het nooit goed doen :')

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 18:10

vuurneon schreef:
Eigenlijk kun je het als ouders het nooit goed doen :')

Als kind kun je het ook nooit goed doen hoor, tenminste hier in huis niet.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:12

Eenmaal als je volledig op eigen benen staat, verandert dat idee meestal ;-)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:12

Perfecte mensen zijn ook saai :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:14

Tieneke schreef:
Eenmaal als je volledig op eigen benen staat, verandert dat idee meestal ;-)

Je bedoelt; die tijd dat sparen elke maand een eitje was? Dat er wel vanzelf een nieuwe wasmachine kwam als de ander stuk gaat? Ja...

Ene kant had ik kostgeld voor mijzelf ook wel handig gevonden, wat heb ik mij enorm vergist in de uitgaven :oo In 1 maand zowel koelkast, gasfornuis als wasmachine stuk.... :evaw: geld. En O ja, riool is ook net vervangen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 18:17

Kwanyin schreef:
Rowdine schreef:
Hm, laat ik het voorop stellen dat ik het echt heel raar vind dat iemand van 20+ uberhaupt nog thuis woont of wil wonen. Komop, je bent volwassen, ga lekker op eigen benen staan!

Waarom zou dat moéten als je een bepaalde leeftijd hebt :? . Niet iedereen is even ver op zijn 20ste hoor..sommige zijn nog gewoon erg onvolwassen en kunnen gewoon nog niet op hun eigen benen staan, sommige studeren nog en hebben gewoon geen inkomen...ben ik toch blij met mijn ouders die niet van het type zijn "welja, nu ben je 25, maak dat je het huis uitbent in het eerste beste krot dat je kan betalen want je bent nu eenmaal 'oud'", maar "Kwanyin, zorg dat je na je studies een stabiel inkomen hebt, blijf nog liever een jaartje langer thuis en spaar goed, en koop dan een kleine degelijke woning tegen een nette lening". Zij zouden het enorm zonde vinden als ik zodra ik afgestudeerd was maar uit huis was getrokken om een piepklein appartementje te gaan huren (àls ik dat al zou krijgen zonder vast werk), want dat vinden ze juist weggooien van je geld. Hun eerste zorg is dat ik goed terecht kom, niet dat ik zo snel mogelijk het huis uit gekegeld kan worden.

Elke huishouden is anders en je kan nu eenmaal niet oordelen over de manier waarop anderen denken hun kinderen de beste toekomst te geven :n . Alleen uitersten zijn niet gezond, zowel de 35-jarige die nog altijd gratis thuis woont en zijn geld maar uitgeeft zonder het plan ooit maar een beetje zelfstandig te worden, als de 20-jarige die thuis 2/3 van zijn karig loon moet afgeven om er nauwelijks iets voor in de plaats te krijgen. Ik snap die hele discussie die erover moet zijn dan ook niet, alsof iemand die thuis kostgeld moet betalen automatisch beter met zijn geld heeft leren omgaan, of dat een ouder die haar kind geen kostgeld aanrekent automatische een betere ouder is die beter heeft nagedacht toen ze aan kinderen begon.

Suzanne F. schreef:
Als mijn kind zou werken en nog inwonend is dan zou ik wel verwachten dat ze haar eigen ziektekostenverzekering betaalt vanaf 18 jaar. En de benzine voor haar autootje en haar kleding etc.

Maar apart nog kostgeld vragen voor eten en inwoning zou ik nooit doen.

Dat doe ik ook, alle kosten aan mijn auto zijn voor mij en verzekeringen op mijn naam ook. Vind ik ook logisch, is gewoon van mij. En als ik iets uit de winkel moet hebben betaal ik het ook zelf, doe ik ook niet moeilijk als mijn moeder vraagt wat dingen voor haar mee te brengen ook.

Ik weet niet in welke branche je zit, maar ik zit in een branche waarin ze mensen niet eens aannemen als ze altijd maar bij papa en mama hebben gewoond. Daaruit trekken zij de conclusie dat ze minder zelfstandig zijn :)

Plus ik snap niet dat je thuis WIL wonen als je een dergelijke leeftijd hebt.
Iedereen van 20 kan op zichzelf wonen, tenzij bepekering oid. Juist diegenen die niet zo zelfstandig zijn op die leeftijd zouden er goed aan doen.