Rowdine schreef:Hm, laat ik het voorop stellen dat ik het echt heel raar vind dat iemand van 20+ uberhaupt nog thuis woont of wil wonen. Komop, je bent volwassen, ga lekker op eigen benen staan!
Waarom zou dat moéten als je een bepaalde leeftijd hebt

. Niet iedereen is even ver op zijn 20ste hoor..sommige zijn nog gewoon erg onvolwassen en kunnen gewoon nog niet op hun eigen benen staan, sommige studeren nog en hebben gewoon geen inkomen...ben ik toch blij met mijn ouders die niet van het type zijn "welja, nu ben je 25, maak dat je het huis uitbent in het eerste beste krot dat je kan betalen want je bent nu eenmaal 'oud'", maar "Kwanyin, zorg dat je na je studies een stabiel inkomen hebt, blijf nog liever een jaartje langer thuis en spaar goed, en koop dan een kleine degelijke woning tegen een nette lening". Zij zouden het enorm zonde vinden als ik zodra ik afgestudeerd was maar uit huis was getrokken om een piepklein appartementje te gaan huren (àls ik dat al zou krijgen zonder vast werk), want dat vinden ze juist weggooien van je geld. Hun eerste zorg is dat ik goed terecht kom, niet dat ik zo snel mogelijk het huis uit gekegeld kan worden.
Elke huishouden is anders en je kan nu eenmaal niet oordelen over de manier waarop anderen denken hun kinderen de beste toekomst te geven

. Alleen uitersten zijn niet gezond, zowel de 35-jarige die nog altijd gratis thuis woont en zijn geld maar uitgeeft zonder het plan ooit maar een beetje zelfstandig te worden, als de 20-jarige die thuis 2/3 van zijn karig loon moet afgeven om er nauwelijks iets voor in de plaats te krijgen. Ik snap die hele discussie die erover moet zijn dan ook niet, alsof iemand die thuis kostgeld moet betalen automatisch beter met zijn geld heeft leren omgaan, of dat een ouder die haar kind geen kostgeld aanrekent automatische een betere ouder is die beter heeft nagedacht toen ze aan kinderen begon.
Suzanne F. schreef:Als mijn kind zou werken en nog inwonend is dan zou ik wel verwachten dat ze haar eigen ziektekostenverzekering betaalt vanaf 18 jaar. En de benzine voor haar autootje en haar kleding etc.
Maar apart nog kostgeld vragen voor eten en inwoning zou ik nooit doen.
Dat doe ik ook, alle kosten aan mijn auto zijn voor mij en verzekeringen op mijn naam ook. Vind ik ook logisch, is gewoon van mij. En als ik iets uit de winkel moet hebben betaal ik het ook zelf, doe ik ook niet moeilijk als mijn moeder vraagt wat dingen voor haar mee te brengen ook.