"Me paard is me liefde"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:04

Naar dat ik bij de paarden geweest ben, ga ik even na huis toe...... -O-
Zoooooo irritant. Spelfouten maak ik ook heel erg, maar dit zijn totaal andere woorden!!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:05

Maaike_Melis schreef:
De meeste fouten die ik hier lees heb ik nog nooit gehoord. De na en naar bijvoorbeeld heb ik nog nooit gehoord. Misschien weten we hier in Groningen toch nog een beetje hoe het moet.

Nahhhhh dat gaat niet op hoor! :)) Ook de Groningers doen dit vaak genoeg fout, hoor het regelmatig..

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:07

estja schreef:
Vealosz schreef:
Ik irriteer me aan mensen die alles en iedereen qua spelfouten probeert te verbeteren. Sorry dat niet iedereen zo goed Nederlands kan.

Nou dan ga ik je verbeteren }:) . Het is n.l. "Ik erger me aan" of "Mensen die alles en iedereen proberen te verbeteren irriteren me."
Jouw zin is een contaminatie, een verhaspeling van twee uitdrukkingen. Heb je weer wat bij geleerd vandaag :D

_/-\o_

kriistellx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:07

Ik schrijf en zeg eigenlijk altijd 'me'. Denk er nieteens bij na, is voor mij een gewoonte geworden. :P

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:08

ingridxxs schreef:
Ja ik gebruik ook me, maar ja ik vind het echt iets drents net als die taalfout 'jij bent het zelfde als mij' maar het is 'jij bent het zelfde dan ik' ik heb me (nou doe ik het weer, valt me nu ineens op) dat aangeleerd al van kind af aan, en ja het klopt niet maar het is aangeleerd, dat krijg je er niet zomaar uit.

Oh drama, dan verbeter je het en doe je het zelf verkeerd...
Het is niet ''jij bent hetzelfde dan ik'' :n
Het is:''jij bent hetzelfde als ik''.

Sorry ik moest 'm even verbeteren..

Zelf ben ik erg perfectionistisch wat taal betreft.
Tuurlijk zal ik ook wel eens een foutje maken..
Ik typ geen me, dat is inderdaad zoals in de OP staat tenenkrommend!
Wat ik nog wel eens wil doen, is ''mn'' typen in plaats van mijn.

martinique

Ohhhh ik erger me er ook erg aan... En de mensen die zonder hoofdletters en interpunctie schrijven... Ik kan dan bijna niet anders dan denken dat diegene heel dom is... Niet dat ik zelf nooit iets fout doe, maar extreme (luie?) fouten zal ik zelden tot nooit maken. Nou snap ik dat niet iedereen alles perfect onder de knie kan hebben, maar je eigen tekst nalopen en kijken of het klopt en te begrijpen is lijkt me niet meer dan logisch. De 'me' en 'na' :r fouten lijken vaak een combi van luiheid en onwetenheid, maar ik ben benieuwd hoe die mensen dat zelf zien.

Buffelduke

imd schreef:
Maaike_Melis schreef:
De meeste fouten die ik hier lees heb ik nog nooit gehoord. De na en naar bijvoorbeeld heb ik nog nooit gehoord. Misschien weten we hier in Groningen toch nog een beetje hoe het moet.

Nahhhhh dat gaat niet op hoor! :)) Ook de Groningers doen dit vaak genoeg fout, hoor het regelmatig..

oh sorry! Dan zal ik het gewoon nooit opgemerkt hebben. Sowieso heb ik vriendinnen die zich er ook mateloos aan irriteren. En daar komt nog bij dat wij fatsoenlijk ABN MOETEN kunnen schrijven gezien het feit dat je aftrek krijgt bij verslagen wanneer de spelling niet in orde is.

NoorW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:10

Ik erger me niet snel aan ontwikkelingen in de taal, ik kan er vaak juist wel om lachen, maar dit is wel echt een ding dat mij zeer irriteert. Ik hoop dat het binnenkort overwaait, ik vind het zo dom klinken.

Westerntrail

Hier ook een die zich er mateloos aan ergert,

Kinke

kriistellx schreef:
Ik schrijf en zeg eigenlijk altijd 'me'. Denk er nieteens bij na, is voor mij een gewoonte geworden. :P

Dat was dit topic een kleine opfrisser :D

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:11

loveidefix schreef:
Naar dat ik bij de paarden geweest ben, ga ik even na huis toe...... -O-
Zoooooo irritant. Spelfouten maak ik ook heel erg, maar dit zijn totaal andere woorden!!

Naar dat ik bij me paarde geweest ben ga ik is na me huis :Y)

Ik vind dat soort taalfouten ook erg slordig en storend. Ik ben me er wel van bewust dat sommige mensen niet beter weten of kunnen, daarom zeg ik er vaak niets van, je weet van een vreemde nooit wat de reden is. Bij de een is het laksheid, de ander weet gewoon (nog) niet beter.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:11

Ook zo iets waarbij je mensen direct niet meer serieus neemt.
Mensen die 'fotograveren' en toch fotoshoots aanbieden.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:14

idje schreef:
Ook zo iets waarbij je mensen direct niet meer serieus neemt.
Mensen die 'fotograveren' en toch fotoshoots aanbieden.

Haha die vind ik ook zo mooi! Als ik überhaupt al van plan was een shoot te boeken, laat maar :+

Maar dat heb ik ook bij reclame, dan vooral print media. Als daar taal- of spellingsfouten in zitten krijg ik ook de kriebels. Dat gaat langs zóveel professionals, als ze het er dan nog niet uit filteren....

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:21

Sommige dingen vind ik ook behoorlijk storend idd!!

Maar dat geldt niet alleen bij de "taal-aso's" maar ook bij de types die zichzelf vreeeeeeselijk intellectueel vinden.

MaximeFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:27

Hier in het westland is het echt heel erg vind ik! Ik dacht dat wij het alleen hier hadden, maar over heel Nederland is het dus.. :( Net als hun ipv zij maar dan niet als bijvoegelijk persoonlijk voornaamwoord ( Klopt dit, zoals ik het nu vertel? :x )

_Animo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:34

Oohh, zo herkenbaar allemaal. Op WhatsApp typ ik niet altijd even netjes, maar op fora toch wel. (Wellicht omdat laptops makkelijker typen. :Y))

Zo betrapte ik mijzelf er laatst ook op dat ik behoorlijk vaak 'hun' ipv 'zij' zeg. Als het goed is zeg ik het nu bijna niet meer, een enkele keer nog wel, maar dan heb ik het zelf door. :))

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:41

Ik moet zeggen dat ik me aan heel veel fouten op bokt erger. En ze vallen me ook allemaal enorm hard op. Ik denk dat dat komt omdat ik Belgisch ben en die fouten bij ons gewoon niet in de spreektaal voorkomen. Wij zeggen geen 'me', nooit. Wij zeggen geen 'na' ipv 'naar'. Wij zeggen geen 'hun' en 'zij' op allerlei mogelijke maar onjuiste manieren :') Er zijn zelfs fouten die ik in het begin niet zag waardoor teksten voor mij ronduit Chinees waren.

Het onhebbelijkste vind ik het hele 'zou' en 'zal' gedoe. Is het nu zo moeilijk?
"Ik ZOU het zo doen want..." en "Ik ZAL deze correcties of tips straks uitproberen." Damn! Al die mensen die bij wildvreemden het paard wel even zullen rijden zijn niet meer op één hand te tellen. Dit is één van die typische fouten die ik eerst las zoals ze er stonden. Dat gaf hele rare dingen in mijn hoofd _O-

Verder blijken accenten ook echt niet besteed te zijn aan veel mensen. ´ en ` worden lukraak en vooral op hele foute manieren gebruikt. Soms worden er ronduit onuitspreekbare woorden gecreëerd :') Hi-larisch, maar eigenlijk ook enorm irritant x)

En blijkbaar weten velen ook het verschil niet tussen een afstammeling en een afstamming. Dit kwam ik vroeger vooral op het paardenspel tegen. Allemaal paarden wiens afstammeling goed was. Ook ruinen of veulens waar nog nooit mee gefokt was. Interessant...

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:49

xHaithi schreef:
Ik moet zeggen dat ik me aan heel veel fouten op bokt erger. En ze vallen me ook allemaal enorm hard op. Ik denk dat dat komt omdat ik Belgisch ben en die fouten bij ons gewoon niet in de spreektaal voorkomen. Wij zeggen geen 'me', nooit. Wij zeggen geen 'na' ipv 'naar'. Wij zeggen geen 'hun' en 'zij' op allerlei mogelijke maar onjuiste manieren :') Er zijn zelfs fouten die ik in het begin niet zag waardoor teksten voor mij ronduit Chinees waren.

Het onhebbelijkste vind ik het hele 'zou' en 'zal' gedoe. Is het nu zo moeilijk?
"Ik ZOU het zo doen want..." en "Ik ZAL deze correcties of tips straks uitproberen." Damn! Al die mensen die bij wildvreemden het paard wel even zullen rijden zijn niet meer op één hand te tellen. Dit is één van die typische fouten die ik eerst las zoals ze er stonden. Dat gaf hele rare dingen in mijn hoofd _O-

Verder blijken accenten ook echt niet besteed te zijn aan veel mensen. ´ en ` worden lukraak en vooral op hele foute manieren gebruikt. Soms worden er ronduit onuitspreekbare woorden gecreëerd :') Hi-larisch, maar eigenlijk ook enorm irritant x)

En blijkbaar weten velen ook het verschil niet tussen een afstammeling en een afstamming. Dit kwam ik vroeger vooral op het paardenspel tegen. Allemaal paarden wiens afstammeling goed was. Ook ruinen of veulens waar nog nooit mee gefokt was. Interessant...

Hihi, sorry moest even.. Mijn vriend komt ook van België en als blikken konden doden bij iedere keer dat ik "belgisch" zei..

" Ik ben Vlaams" en "Ik kom uit België " verbeterde hij mij altijd ;)

Moet wel zeggen dat ik de vlaamse ( :Y) ) taal veel aangenamer vindt klinken. Al wordt daar ook vaak in dialect gesproken ;)

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:49

Oh mag ik mijn allergrootste ergernis ook noemen? Het door elkaar halen van de woorden mits en tenzij. Dat zorgt echt voor de meest bizarre en onbegrijpelijke zinnen....

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:54

Belgisch klinkt ook niet, Vlaams wel. Maar Vlaams niet logisch, wat je komt uit België. :+

Dit zijn van die heerlijke foutjes.

Het ergert mij ook behoorlijk en dan niet zozeer op fora maar wel op mijn HBO opleiding. Bijvoorbeeld docenten die jouw verslag nakijken, verbeterpunten aangeven op het gebied van grammatica en dit uiterst tenenkrommend terugkoppelen. :=

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:56

En toch wordt er ook heel vaak in reclames en dergelijke Belgische chocolade gezegd :P. Klopt dat dan ook niet? Of dit een domme vraag? O:)

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 18:56

En ik irriteer me altijd aan mensen die me altijd zo nodig willen verbeteren.

Ik doe mijn best om nederlands te schrijven, maar nederlands is nou eenmaal niet mijn sterkste kant. jullie snappen toch wat er bedoeld word? en anders kun je het vragen, maar mierenneuken over taalfouten, wat een onzin

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:06

stunning schreef:
En toch wordt er ook heel vaak in reclames en dergelijke Belgische chocolade gezegd :P. Klopt dat dan ook niet? Of dit een domme vraag? O:)

magda_90 schreef:
Belgisch klinkt ook niet, Vlaams wel. Maar Vlaams niet logisch, wat je komt uit België. :+

Dit zijn van die heerlijke foutjes.

Het ergert mij ook behoorlijk en dan niet zozeer op fora maar wel op mijn HBO opleiding. Bijvoorbeeld docenten die jouw verslag nakijken, verbeterpunten aangeven op het gebied van grammatica en dit uiterst tenenkrommend terugkoppelen. :=

Een product kan wel belgisch zijn ;) Zoals de chocola bijvoorbeeld. Iemand afkomstig uit België wordt ook belg genoemd, maar vaak wordt dit als een spottend woord gezien.

Daarbij is de taal die men daar spreekt Vlaams en kan je gerust zeggen dat je Vlaams bent. Maar je bent en blijft afkomstig uit België inderdaad :P ( de uitleg die ik ooit van mijn vriend heb gekregen )

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:09

Tigra_ schreef:
Wahaha ik zag je titel en ik dacht echt bij mezelf wat is dat nu weer voor een topic met "me".
Ik geloof niet dat ik weleens me paard zeg. Ben zelf niet erg goed in het correct schrijven maar beetje moeite voor doen mag wel. Daarnaast klinkt het voor geen meter.

Niks maar dan ook niks Drents aan! Of Overijssels of grunnings of at ook. Het is gewoon slecht Nederlands, punt.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-14 19:11

Ah ok, ik snap hem :). Ik ging even twijfelen omdat er werd gezegd dat Belgisch ook niet klinkt. Moest toen meteen aan de chocolade denken omdat dat in mijn oren wel klinkt :P. Toen dacht ik: huh? :+