Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Dani schreef:Ik doelde meer op 't feit dat positief denken (in een gebed) dus geen effect heeft op de situatie van een ander, in tegenstelling tot wat vaak wordt gezegd. In God geloof ik niet, dus ook niet in een vaststaand plan. Maar als dat zo zou zijn heeft bidden dus alsnog geen nut voor de zieke, want God heeft al besloten wat er gaat gebeuren.
huppelz schreef:soms is het zelfs bijna beter veel dingen niet te weten....
Als kind van 10 stond ik met mijn spaarpot ook bij de Postbank om te storten voor Ethiopië toen, en nu 25 jaar later zijn die beelden nog steeds dezelfde als toen.
Afrika is een zeer rijk continent dus ergens gaat het goed fout?
Ooit is mij eens uitgelegd dat Afrika beperkt wordt in haar export omdat we daarmee onze eigen economie lam zouden leggen.
Dus dat zou een deel van het probleem wel verklaren, of niet?
merrylegs schreef:Zeer jammer voor die mensen daar, maar wat wel bio is, maar uit een ander werelddeel komt, komt hier niet binnen.
Behalve natuurlijk exotische producten, zoals bananen, ananassen, koffie en chocolade, die kopen we van de wereldwinkel (oxfam). Maar algemeen geldt: CO² uitstoot(de afstand) en pesticiden zijn voor mij een beslissende factor, belangrijker nog dan de vraag, of we daarmee mensen in afrika verlies doen lijden.
(http://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Ar ... h-eten.htm)
. Vat ook mooi het eerder genoemde beleid over ontwikkelingssamenwerking samen... BaileyMix schreef:upendo schreef:En als jij nou eens in plaats van naar Hawaï gaat met die 1000 euro naar Afrika gaat om daar waterputten te slaan?
Waarom zou ik? Dan is er ergens in the middle of nowhere een put, en dan? Zoals iemand als zei, de derde wereldlanden lijken/zijn nu eenmaal een bodemloze put.
Bovendien kan ik daar wel leuk gaan staan bivakkeren, maar arm betekent niet gehandicapt dus dat kunnen ze zelf ook prima.
Het enige wat ze dan nog nodig hebben is een klein budget om het daadwerkelijk een werkende put te maken; En dat geld is niet onze verantwoordelijkheid, maar die van de regering van het betreffende land. En dat geld is er daar echt wel, het gaat alleen naar verkeerde dingen.
Frederieke_ schreef:Ik zou ook nooit doneren aan doelen voor arme mensen in 3e wereld landen hoor... ik denk zelfs dat het heel goed voor de wereld zou zijn als er weer een een of andere epidemie/ramp gebeurd waardoor de helft van de mensheid dood gaat (en als ik daar bij hoor heb ik daar vrede mee hoor) word het evenwicht weer een beetje hersteld!
Precious20 schreef:Ik heb het niet zozeer met de problemtiek vd derdewereldlanden, maar wel het milieu. Ik kan me er ziek over piekeren. Bijv. Over het te veel aan smog in China waardoor de Chinezen de zon zelfs niet meer kunnen zien...![]()
Maar als ik er met mensen uit mijn omgeving over wil praten, dan krijg ik vaak de reactie: waar maak jij je druk om? Dat is toch in China?!![]()
Ja en??? Alsof dat binnenkort ook geen Europees probleem zal worden...
geerke schreef:huppelz schreef:soms is het zelfs bijna beter veel dingen niet te weten....
Als kind van 10 stond ik met mijn spaarpot ook bij de Postbank om te storten voor Ethiopië toen, en nu 25 jaar later zijn die beelden nog steeds dezelfde als toen.
Afrika is een zeer rijk continent dus ergens gaat het goed fout?
Ooit is mij eens uitgelegd dat Afrika beperkt wordt in haar export omdat we daarmee onze eigen economie lam zouden leggen.
Dus dat zou een deel van het probleem wel verklaren, of niet?
Klopt...om onze eigen Europese markt te beschermen,kan Afrika weinig of niet exporteren.
Behalve de bloemen die door Nederlanders daar gekweekt worden![]()
Om dat nare gevoel goed te maken hebben we zoiets bedacht als ontwikkelingshulp.
En zelfs minister Pronk moest met tranen in zijn ogen toegeven dat na ruim 30 jaar geld storten er niets verandert was.
Adamootje schreef:Voor de mensen die zeggen dat er wel een epidemie mag uitbreken: wat moeten we dan met die ruim 3 miljard dode lichamen? Ook niet bepaald goed voor de natuur en de gezondheid...
. Mavelle schreef:Een familielid van mij heeft 3 jaar in Malawi gewoon, en die zei inderdaad ook dat het goed zou zijn als alle ontwikkelingshulp gestopt werd en het land echt in de problemen kwam, omdat mensen dan in opstand komen en er veranderingen plaats vinden, zoals een paar jaar geleden in Rwanda (geloof ik).
Dani schreef:Mavelle schreef:Een familielid van mij heeft 3 jaar in Malawi gewoon, en die zei inderdaad ook dat het goed zou zijn als alle ontwikkelingshulp gestopt werd en het land echt in de problemen kwam, omdat mensen dan in opstand komen en er veranderingen plaats vinden, zoals een paar jaar geleden in Rwanda (geloof ik).
Ja. in Rwanda kwam een deel van de bevolking in opstand. Het gevolg was een afgrijselijke volkerenmoord met 800.000 doden in 100 dagen. Dat lijkt je wel een goed plan?
Dani schreef:Mavelle schreef:Een familielid van mij heeft 3 jaar in Malawi gewoon, en die zei inderdaad ook dat het goed zou zijn als alle ontwikkelingshulp gestopt werd en het land echt in de problemen kwam, omdat mensen dan in opstand komen en er veranderingen plaats vinden, zoals een paar jaar geleden in Rwanda (geloof ik).
Ja. in Rwanda kwam een deel van de bevolking in opstand. Het gevolg was een afgrijselijke volkerenmoord met 800.000 doden in 100 dagen. Dat lijkt je wel een goed plan?
liedje89 schreef:merrylegs schreef:Zeer jammer voor die mensen daar, maar wat wel bio is, maar uit een ander werelddeel komt, komt hier niet binnen.
Behalve natuurlijk exotische producten, zoals bananen, ananassen, koffie en chocolade, die kopen we van de wereldwinkel (oxfam). Maar algemeen geldt: CO² uitstoot(de afstand) en pesticiden zijn voor mij een beslissende factor, belangrijker nog dan de vraag, of we daarmee mensen in afrika verlies doen lijden.
Voor de CO2 maakt het serieus meer uit of je met de fiets of de auto naar de supermarkt komt, per kg voedsel is een auto namelijk veel vervuilender. Als je bijv de boer alleen met de auto kan bereiken en de supermarkt (met groenten uit verweggistan) wel met de fiets kan je beter naar de supermarkt fietsen dan naar de boer rijden(http://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Ar ... h-eten.htm)
Ik denk altijd aan dit liedje als mensen vertellen hoeveel ze wel niet geven om arme mensen eigenlijk. Ik ken maar weinig die echt iets doen voor goede doelen/arme mensen etc., behalve die paar euro in de maand. Vat ook mooi het eerder genoemde beleid over ontwikkelingssamenwerking samen...
[ Video ]
maar ooit al eens geprobeerd 4 of meer bomvolle zakken op je fiets te vervoeren? We doen toch maar één keer per week boodschappen, maar dat doen we toch echt met de auto hoor! En tja, je moet compromissen sluiten soms; gaan we naar de biowinkel die tien kilometer ver is, of naar de aldi op 5 minuten rijden!