Hoe bewust ben jij je van de wereld om je heen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:49

Ik doelde meer op 't feit dat positief denken (in een gebed) dus geen effect heeft op de situatie van een ander, in tegenstelling tot wat vaak wordt gezegd. In God geloof ik niet, dus ook niet in een vaststaand plan. Maar als dat zo zou zijn heeft bidden dus alsnog geen nut voor de zieke, want God heeft al besloten wat er gaat gebeuren.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:51

Dani schreef:
Ik doelde meer op 't feit dat positief denken (in een gebed) dus geen effect heeft op de situatie van een ander, in tegenstelling tot wat vaak wordt gezegd. In God geloof ik niet, dus ook niet in een vaststaand plan. Maar als dat zo zou zijn heeft bidden dus alsnog geen nut voor de zieke, want God heeft al besloten wat er gaat gebeuren.

Dat bedoel ik ook ja. Ik had alleen niet in de gaten dat jij vooral het positieve denken bedoelde!

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:54

Nou, dan zijn we het eens, alleen vanuit een andere achtergrond. Kunnen wetenschap en geloof toch prima samengaan :D

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 12:56

Dani schreef:
Nou, dan zijn we het eens, alleen vanuit een andere achtergrond. Kunnen wetenschap en geloof toch prima samengaan :D

Wereldnieuws! *D

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:02

huppelz schreef:
soms is het zelfs bijna beter veel dingen niet te weten....
Als kind van 10 stond ik met mijn spaarpot ook bij de Postbank om te storten voor Ethiopië toen, en nu 25 jaar later zijn die beelden nog steeds dezelfde als toen.
Afrika is een zeer rijk continent dus ergens gaat het goed fout?

Ooit is mij eens uitgelegd dat Afrika beperkt wordt in haar export omdat we daarmee onze eigen economie lam zouden leggen.
Dus dat zou een deel van het probleem wel verklaren, of niet?

Klopt...om onze eigen Europese markt te beschermen,kan Afrika weinig of niet exporteren.
Behalve de bloemen die door Nederlanders daar gekweekt worden ;)

Om dat nare gevoel goed te maken hebben we zoiets bedacht als ontwikkelingshulp.
En zelfs minister Pronk moest met tranen in zijn ogen toegeven dat na ruim 30 jaar geld storten er niets verandert was.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:09

Ik vind het verschrikkelijk hoe veel mensen in Ned. klagen over hoe slecht we het wel niet hebben in Nederland,door o.a. de bezuinigingen.Natuurlijk zijn er mensen die er krap bij zitten en het moeilijk hebben,maar de meeste van deze mensen hebben wél een dak boven hun hoofd,hebben fam. en vrienden,kunnen naar de dokter als ze ziek zijn,hebben te eten en te drinken.Neem nu Roemenië als voorbeeld [er zijn véél meer van zulke landen hoor].Als je ziet hoe die mensen, en dan vooral de ouderen,daar moeten leven! Er sterven veel ouderen door de kou en door honger.
Als dan hier in Ned. iemand loopt te klagen,wij kunnen niet met vakantie gaan b.v. of ik kan geen eens nieuwe Nike's kopen,dan denk ik,wees blij met wat je wél kan kopen en wat je wél hebt.
Ik zeg dan ook áltijd:kijk eens om je heen,kijk eens naar de mensen en kinderen in Syrië, Noord-Korea, Zuid-Afrika,Roemenië enz. Die mensen zouden mogen klagen,maar die klagen niet!
En dan krijg je als antwoord,Ja maar das niet mijn probleem,das in een arm land.Ja Duh.klaag dan niet met gezonde benen.Kan me er zo kwaad over maken.
Ik denk vaak genoeg;als ik [multi]millionair zou zijn/worden,wil ik zoveel mogelijk mensen helpen,maar dan wel persoonlijk,niet via een of ander goed doel.Persoonlijk,zodat ik zeker weet dat het bij die mensen terecht komt.
Veel mensen zijn ego tegenwoordig,het is vaak ikke,ikke,ikke en de rest kan stikken.
Ook begrijp ik dat we niet de hele wereld kunnen redden,maar elk gered mens is er toch weer 1.
Ook voor dieren geld hetzelfde.
We worden steeds minder sociaal,de wereld/het leven was al keihard,maar word alleen maar harder en wreder.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:17

Je moet ook alleen maar geloven wat je zelf ervaart. Als je niet gelooft in de kracht van de gedachte, dan zal het voor jou inderdaad geen enkel verschil maken.

Ikzelf ben er alleszins door veranderd. Het is een filosofie die me sterker maakt. Het gaat vooral ook over leren loslaten en aanvaarding.

Het is trouwens niet nieuw. Voor vele oude volkeren (indianen, thibetanen, ...) is het een evidentie. De dood is daar ook veel meer een onderdeel van het leven. Bij ons in het westen word ziek zijn en sterven niet aanvaard. Daar wordt over gezwegen, de angst voor doodgaan zit er bij ons diep in.

Ik geloof sterk in leven na de dood. Ik geloof dat wij die kennis door de moderne wereld om in contact te treden met hogere dimenties stilaan verloren hebben. We zijn teveel bezig met onszelf, met onze nieuwe auto, een huis, onze job, afbetalingen, de laatste nieuwe Ipad, ...enz.

We zijn bang voor verandering, onze nieuwe buren die een andere huidskleur hebben, een vreemde godsdienst. Door angst nemen mensen vaak verkeerde beslissingen, kijk maar naar de politiek! Al het extremisme is gebaseerd op angst en de mensen die aan de macht willen komen zijn zich daar zeker en vast van bewust.

Ik ben ervan overtuigd dat mensen tot veel meer in staat zijn dan ze zelf voor mogelijk houden!

Een doordenkertje van Alan Watts :

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:26

merrylegs schreef:
Zeer jammer voor die mensen daar, maar wat wel bio is, maar uit een ander werelddeel komt, komt hier niet binnen.
Behalve natuurlijk exotische producten, zoals bananen, ananassen, koffie en chocolade, die kopen we van de wereldwinkel (oxfam). Maar algemeen geldt: CO² uitstoot(de afstand) en pesticiden zijn voor mij een beslissende factor, belangrijker nog dan de vraag, of we daarmee mensen in afrika verlies doen lijden. :)

Voor de CO2 maakt het serieus meer uit of je met de fiets of de auto naar de supermarkt komt, per kg voedsel is een auto namelijk veel vervuilender. Als je bijv de boer alleen met de auto kan bereiken en de supermarkt (met groenten uit verweggistan) wel met de fiets kan je beter naar de supermarkt fietsen dan naar de boer rijden :Y) (http://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Ar ... h-eten.htm)

Ik denk altijd aan dit liedje als mensen vertellen hoeveel ze wel niet geven om arme mensen eigenlijk. Ik ken maar weinig die echt iets doen voor goede doelen/arme mensen etc., behalve die paar euro in de maand :Z . Vat ook mooi het eerder genoemde beleid over ontwikkelingssamenwerking samen...

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:39

BaileyMix schreef:
upendo schreef:
En als jij nou eens in plaats van naar Hawaï gaat met die 1000 euro naar Afrika gaat om daar waterputten te slaan?

Waarom zou ik? Dan is er ergens in the middle of nowhere een put, en dan? Zoals iemand als zei, de derde wereldlanden lijken/zijn nu eenmaal een bodemloze put.

Bovendien kan ik daar wel leuk gaan staan bivakkeren, maar arm betekent niet gehandicapt dus dat kunnen ze zelf ook prima.

Het enige wat ze dan nog nodig hebben is een klein budget om het daadwerkelijk een werkende put te maken; En dat geld is niet onze verantwoordelijkheid, maar die van de regering van het betreffende land. En dat geld is er daar echt wel, het gaat alleen naar verkeerde dingen.

Jeeetje!
Ik lees dit echt met open mond!
Een put im the middle of nowhere? Nee een put voor mensen en dieren die Anders water drinkem waar ze dood door gaan.

En omdat de regering niet doet moeten we deze mensen maar buitensluiten.?Ja sorry, maar jullie land heeft zelf geld. Drink maar lekker die prut uit de greppel waar vorige week een dood beest in lag te rotten.
Wantja , ik ga liever naar hawai dan een put te bouwen en misschien wel het verschil in een ander hun leven te betekenen, of beter nog!, een mensen leven te redden (kind of volwassenen)

Schaam je diep.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:45

Ik heb het niet zozeer met de problemtiek vd derdewereldlanden, maar wel het milieu. Ik kan me er ziek over piekeren. Bijv. Over het te veel aan smog in China waardoor de Chinezen de zon zelfs niet meer kunnen zien... :(
Maar als ik er met mensen uit mijn omgeving over wil praten, dan krijg ik vaak de reactie: waar maak jij je druk om? Dat is toch in China?! _-:(
Ja en??? Alsof dat binnenkort ook geen Europees probleem zal worden...

Wendybrian

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:49

xSlvna schreef:
Ik bedoelde dat het hele volk uiteindelijk zelf kiest voor de overbevolking en dus de hongernood, het hele volk, niet alleen de vrouwen die kinderen krijgen, want ik weet hoe het in die landen kan gaan.

Jeetje, dat jij lekker slaapt snacht! :=

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:55

Frederieke_ schreef:
Ik zou ook nooit doneren aan doelen voor arme mensen in 3e wereld landen hoor... ik denk zelfs dat het heel goed voor de wereld zou zijn als er weer een een of andere epidemie/ramp gebeurd waardoor de helft van de mensheid dood gaat (en als ik daar bij hoor heb ik daar vrede mee hoor ;) ) word het evenwicht weer een beetje hersteld!

Zo ongelooflijk me eens, gewoon een waanzinnige epidemie waar de helft (minimaal) van de bevolking aan sterft. Ik kan de aardbol al hóren zuchten van verlichting. En inderdaad; als ik daar bij zit, dan is dat hoe het is, als ik de mensen om me heen verlies, zou dat verschrikkelijk zijn, maar voor de wereld de enige oplossing, denk ik.

Ik vind dit trouwens een ongelooflijk interessante discussie, en voordat één van de Bokkers twee andere Bokkers begon uit te maken voor Nazi's, was het ook nog een vrij vredelievende discussie. Ik vind het wel moeilijk om te reageren omdat ik me werkelijk af vraag wat ik er nou echt van vind. Aan de ene kant denk ik; in de arme landen (laten we even generaliseren voor het gemak), en dan vooral in Centraal Afrika, worden er meer kinderen geboren dan er onderhouden kunnen worden. Het is mijns inziens een druppel op de gloeiende plaat om daar geld heen te sturen, hoe afgrijselijk het ook is. Iemand reageerde in het topic; 'ze hebben niet de kennis', maar daar ben ik het niet mee eens. Veel andere landen die de kennis hebben, hebben daar, van dat ingezamelde geld van de rijkere bevolking der wereld, lezingen gegeven en eindeloze hoeveelheden condooms uitgedeeld. In een reportage (ik zal kijken of ik de op Youtube geziene reportage terug kan vinden) vonden de vrijwilligers de condooms in hopen terug op straat. Ongebruikt, of de kinderen bliezen er ballonnen van. Treurig. En vader en moeder maar neuken, AIDS verspreiden en kinderen maken. Sta je dan, met je kennis en je condooms, betaald van de giften van de rijkere bevolking.

Natuurlijk is ook mijn bovenstaande reactie kortzichtig (niet geheel, maar over-all misschien wat kort door de bocht), en stof tot nadenken is altijd prettig, dus voel je vooral vrij om op me te reageren.

Ik denk inderdaad dat we die eerder genoemde 19.000 kinderen niet moeten willen redden. Want stél dat we al die 19.000 kinderen inenten, wat dan? Dan zijn ze gevaccineerd, maar er is door de grotere hoeveelheid kinderen per hoofd van de bevolking nóg minder geld te besteden. Deze kinderen hebben dus nog minder kans op scholing, minder schoon water en voedsel per hoofd van de bevolking, zijn ze daar daadwerkelijk mee geholpen? Of is dit ook weer kort door de bocht?

Aan de andere kant; ik las ook de opmerking van één van jullie 'ongekend is onbemind' en dat is zó waar! Als ik Momo zie liggen in de reclame, met haar knuffel op de stoep, omdat ze geen vader en moeder meer heeft, wil ik haar direct adopteren, en als ik Serious Request kijk, stort ik ook.

Kortom; ik ben een sucker voor zielige beelden, en daarnaast maak ik me vooral zorgen om de wereld. De grootste ruzies thuis gaan over mijn partner die het plastic in de gewone vuilnisbak heeft gegooid, of het glas, of het papier, en dat komt steevast op een preek van mij over het milieu uit, en over hoe slecht we de wereld behandelen. Ik houd mijn paarden zo natuurlijk mogelijk, rijd geen auto als het niet nodig is, doe mijn boodschappen bewust (weinig dierlijke producten), hergebruik, recycle, scheid enzovoort, enzovoort. Ik maak me meer zorgen over de aardbol dan over zijn bewoners, die schaamteloos, asociaal en zonder respect met die bol om gaan, en dus brengt dat met zich mee, dat ik geen geld wil investeren in de veroorzakers van die ellende.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 13:56

Zolang er geen goede voorzieningen zijn en er nog veel mensen sterven, zul je effectief ook niets gaan doen aan de overbevolking. Pas als de regering het vertrouwen kan geven dat het goed gaat, dan kun je ook daar wat aan gaan doen. En daarmee aan de ziektes etc. Maar ja, kom maar eens bij die regering.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:12

Ik sluit me er bij aan dat het goed voor de wereld zou zijn als de helft van de bevolking weggevaagd wordt.. Zo lang dat niet gebeurd doe ik gewoon mijn best om het voor iedereen die het moeilijk heeft het een beetje makkelijker te maken.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:16

Precious20 schreef:
Ik heb het niet zozeer met de problemtiek vd derdewereldlanden, maar wel het milieu. Ik kan me er ziek over piekeren. Bijv. Over het te veel aan smog in China waardoor de Chinezen de zon zelfs niet meer kunnen zien... :(
Maar als ik er met mensen uit mijn omgeving over wil praten, dan krijg ik vaak de reactie: waar maak jij je druk om? Dat is toch in China?! _-:(
Ja en??? Alsof dat binnenkort ook geen Europees probleem zal worden...

Inderdaad.

En wat dacht je van die ingestorte kerncentrale in Fukishima, Japan? Ik kan er echt boos om worden dat daar zo weinig aan gedaan wordt en dat het zo in de doofpot gestopt wordt.

Ik begrijp Baileymix wel, ze brengt het misschien een beetje hard, maar ze heeft wel een punt. We moeten de mensen leren zelf waterputten te slaan. Kennis overbrengen, zodat zij zelf een bestaan kunnen opbouwen. Als de Westerse landen maar geld blijft geven aan Afrika, blijft Afrika altijd afhankelijk van het Westen. En is het trouwens niet een beetje de schuld van de Westerse landen dat Afrika nog steeds geen welvarend continent is? Veel landen in Afrika waren vroeger koloniën van het Westen. Deze landen zijn vaak nog steeds (economisch) afhankelijk van het Westen en worden tot op de dag van vandaag nog steeds kaalgeplukt. Boeren worden bijvoorbeeld enorm onderbetaald voor hun koffiebonen door het Westen.

Voor de mensen die zeggen dat er wel een epidemie mag uitbreken: wat moeten we dan met die ruim 3 miljard dode lichamen? Ook niet bepaald goed voor de natuur en de gezondheid...
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 29-01-14 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:16

Mavelle schreef:
Ik sluit me er bij aan dat het goed voor de wereld zou zijn als de helft van de bevolking weggevaagd wordt.. Zo lang dat niet gebeurd doe ik gewoon mijn best om het voor iedereen die het moeilijk heeft het een beetje makkelijker te maken.

Dat is een heel mooi voornemen!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:19

geerke schreef:
huppelz schreef:
soms is het zelfs bijna beter veel dingen niet te weten....
Als kind van 10 stond ik met mijn spaarpot ook bij de Postbank om te storten voor Ethiopië toen, en nu 25 jaar later zijn die beelden nog steeds dezelfde als toen.
Afrika is een zeer rijk continent dus ergens gaat het goed fout?

Ooit is mij eens uitgelegd dat Afrika beperkt wordt in haar export omdat we daarmee onze eigen economie lam zouden leggen.
Dus dat zou een deel van het probleem wel verklaren, of niet?

Klopt...om onze eigen Europese markt te beschermen,kan Afrika weinig of niet exporteren.
Behalve de bloemen die door Nederlanders daar gekweekt worden ;)

Om dat nare gevoel goed te maken hebben we zoiets bedacht als ontwikkelingshulp.
En zelfs minister Pronk moest met tranen in zijn ogen toegeven dat na ruim 30 jaar geld storten er niets verandert was.

Mijn zusje woont in Mozambique en daarom ben ik er zelf ook inmiddels twee keer geweest. Mozambique is een onwijs groot land (meer dan 3000km lang), met veel bodemschatten. Er is in dit land slechts 1! redelijke snelweg die van noord naar zuid loopt. En dat nog maar sinds een paar jaar. De mensen zelf hebben de mogelijkheden en kennis gewoon niet om goed gebruik te maken van wat het land hun te bieden heeft.
Er is weinig goed onderwijs, waardoor mensen niet genoeg kennis hebben. Werkloosheid is ontzettend hoog en de levensverwachting is rond de 50 jaar, vanwege slechte huisvesting, rotzooi op straat, slechte medische zorg, enz. Daarnaast is de overheid ontzettend corrupt. Ook is er geen goede infrastructuur. Tot begin jaren 90 was er een burgeroorlog en nu is het ook onrustig in het noorden.
De wegen die worden aangelegd, worden aangelegd door chinezen. Geld wat dit opbrengt gaat naar China. Bomen die gekapt worden, worden gekapt door Chinezen en het hout gaat naar China. Bijna alle winkels in de hoofdstad zijn in handen van Indiërs en Pakistanen.
Kortom, er moet heel veel veranderen voordat deze situatie kan veranderen. De vraag is of wij hier een verschil in kunnen maken.

Zo ook toen wij in Swaziland aan het rondreizen waren. Daar zijn heel veel suikerrietplantages. Die waren allemaal in handen van de 'blanken'. Sinds de afschaffing van de apartheid zijn er steeds meer plantages in handen van de Swazi gekomen. Maar... zij hebben niet genoeg kennis om het land goed te beheren. Met als gevolg totaal uitgeputte grond.

Dit zijn allemaal zulke lastige problemen, dit kun je gewoon niet oplossen door wat ontwikkelingshulp. We kunnen er hoogstens een piepklein verschil maken.

Daarom neem ik knutselspullen mee of stuur ik knutselspullen op voor kinderen die naar een klein Mozambicaans schooltje gaan, waar mijn zusje één keer in de week een knutseluurtje heeft.
Ook hebben we met onze basisschool geld ingezameld om lunches te betalen voor deze kinderen.
100% van geld en spullen wordt zo gebruikt en je helpt op een hele kleine schaal toch mensen.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:21

Een familielid van mij heeft 3 jaar in Malawi gewoon, en die zei inderdaad ook dat het goed zou zijn als alle ontwikkelingshulp gestopt werd en het land echt in de problemen kwam, omdat mensen dan in opstand komen en er veranderingen plaats vinden, zoals een paar jaar geleden in Rwanda (geloof ik). Dat land is nu echt ontzettend op de goede weg volgens mijn familielid, weinig corruptie en echt aan het opbouwen. Al met al zei ze dat wij met onze goede bedoelingen de ellende nu een beetje aanhouden. Volgens haar is de houding van het volk daar ook heel afwachtend. Ik vond het wel interessant om dit zo te horen van iemand die daar drie jaar gewoond en gewerkt heeft.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:24

Die dode lichamen zullen het probleem niet zo zijn, wel al het asfalt, beton etc. waar de natuur moeilijk tegenop kan.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:25

Adamootje schreef:
Voor de mensen die zeggen dat er wel een epidemie mag uitbreken: wat moeten we dan met die ruim 3 miljard dode lichamen? Ook niet bepaald goed voor de natuur en de gezondheid...

Ik denk dat drie miljard lijken minder schade veroorzaken, dan drie miljard auto-rijdende, vleesetende, waterverbruikende, energie-kostende levenden (of, wanneer ze in andere, armere landen wonen, hun eigen lokale problemen). Kortom; die ellende kan de wereld oplossen, zeker als de lichamen niet aan besmettelijke ziekten dood gaan, maar bijvoorbeeld aan kanker. Dump de lichamen in zee, dat wordt écht wel opgegeten, en die 3 miljard lijken hoeven niet allemaal op één dag te ontstaan, dit mag ook 10 jaar duren. Belachelijk om er zo over na te denken, eigenlijk, maar ik heb vertrouwen genoeg in de wereld, ze lost het wel op.

Exact wat dorientjuh zegt dus, dat bedoel ik. Ik ben duidelijk niet het talent van beknopte bewoordingen ;-).

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:38

Mavelle schreef:
Een familielid van mij heeft 3 jaar in Malawi gewoon, en die zei inderdaad ook dat het goed zou zijn als alle ontwikkelingshulp gestopt werd en het land echt in de problemen kwam, omdat mensen dan in opstand komen en er veranderingen plaats vinden, zoals een paar jaar geleden in Rwanda (geloof ik).

Ja. in Rwanda kwam een deel van de bevolking in opstand. Het gevolg was een afgrijselijke volkerenmoord met 800.000 doden in 100 dagen. Dat lijkt je wel een goed plan?

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:41

Dani schreef:
Mavelle schreef:
Een familielid van mij heeft 3 jaar in Malawi gewoon, en die zei inderdaad ook dat het goed zou zijn als alle ontwikkelingshulp gestopt werd en het land echt in de problemen kwam, omdat mensen dan in opstand komen en er veranderingen plaats vinden, zoals een paar jaar geleden in Rwanda (geloof ik).

Ja. in Rwanda kwam een deel van de bevolking in opstand. Het gevolg was een afgrijselijke volkerenmoord met 800.000 doden in 100 dagen. Dat lijkt je wel een goed plan?

Klinkt een beetje als 'het doel heiligt de middelen'.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 14:51

Dani schreef:
Mavelle schreef:

Het lijkt me vreselijk, maar ik zeg ook dat mijn familielid heeft geconcludeerd dat het goed is geweest voor het land omdat het de mensen echt voor zichzelf heeft op laten komen. Natuurlijk wens ik niemand zoiets toe, maar in dit geval heeft het dus wel bijgedragen aan een nieuwe regering/betere structuur/goede opbouw van het land. Het is alleen verschrikkelijk dat de prijs die daarvoor betaald moest worden zo hoog is.

merrylegs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:06

liedje89 schreef:
merrylegs schreef:
Zeer jammer voor die mensen daar, maar wat wel bio is, maar uit een ander werelddeel komt, komt hier niet binnen.
Behalve natuurlijk exotische producten, zoals bananen, ananassen, koffie en chocolade, die kopen we van de wereldwinkel (oxfam). Maar algemeen geldt: CO² uitstoot(de afstand) en pesticiden zijn voor mij een beslissende factor, belangrijker nog dan de vraag, of we daarmee mensen in afrika verlies doen lijden. :)

Voor de CO2 maakt het serieus meer uit of je met de fiets of de auto naar de supermarkt komt, per kg voedsel is een auto namelijk veel vervuilender. Als je bijv de boer alleen met de auto kan bereiken en de supermarkt (met groenten uit verweggistan) wel met de fiets kan je beter naar de supermarkt fietsen dan naar de boer rijden :Y) (http://www.vn.nl/Archief/Samenleving/Ar ... h-eten.htm)

Ik denk altijd aan dit liedje als mensen vertellen hoeveel ze wel niet geven om arme mensen eigenlijk. Ik ken maar weinig die echt iets doen voor goede doelen/arme mensen etc., behalve die paar euro in de maand :Z . Vat ook mooi het eerder genoemde beleid over ontwikkelingssamenwerking samen...
[ Video ]

ik weet het hoor ;) maar ooit al eens geprobeerd 4 of meer bomvolle zakken op je fiets te vervoeren? We doen toch maar één keer per week boodschappen, maar dat doen we toch echt met de auto hoor! En tja, je moet compromissen sluiten soms; gaan we naar de biowinkel die tien kilometer ver is, of naar de aldi op 5 minuten rijden!

minikatje

Re: Hoe bewust ben jij je van de wereld om je heen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 15:08

aldi heeft ook biologisch spul :)