( ik weet het, het is maar goed dat ik er geen heb)
Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
) en ik ga er eigenlijk ook wel van uit dat er uiteindelijk kinderen in ons leven komen.

little_king schreef:Cemlys, maar wat voeg jij dan wel echt toe aan de wereld?
(niet gemeen bedoeld)
Kijk ik in mijn omgeving dan zou ik niet weten wie er nu echt iets toevoegt.
Ik heb geen mensen in mijn omgeving de het medicijn tegen kanker aan het uitvinden zijn oid.
geerke schreef:little_king schreef:Cemlys, maar wat voeg jij dan wel echt toe aan de wereld?
(niet gemeen bedoeld)
Kijk ik in mijn omgeving dan zou ik niet weten wie er nu echt iets toevoegt.
Ik heb geen mensen in mijn omgeving de het medicijn tegen kanker aan het uitvinden zijn oid.
in die zin voeg ik ook niets toe aan de wereld...heb 6 honden opgevangen ,onderhoud mijn tuin en paarden....tja.Vreselijk gezellig ben ik eigelijk ook niet.

Cemlys schreef:Maar moet het dan iets groots zijn zoals een geneesmiddel tegen Kanker bv om echt iets toe te voegen aan de wereld. Het kan natuurlijk ook op kleinere schaal in de maatschappij. Ik beteken dagelijks iets voor mens en dier, ik kan er een goed gevoel aan over houden als ik weer iemand geholpen heb, de goede richting in gestuurd heb,... een middel tegen Kanker of ander ongeneeslijke ziekte of iets anders groots op die schaal zal ik vast nooit uitvinden, maar nutteloos voelen, echt niet. Het is ook maar hoe je er zelf instaat natuurlijk. Als je dat gevoel wel hebt dan is het mss tijd om iets aan je levensstijl gegaan veranderen denk ik want dan mis je toch een hoop. Ik ben totaal geen zweverig type maar de laatste jaren wel aan het nadenken gegaan wat nu echt belangrijk is en dergelijke. En toen het roer toch een beetje omgegooid
), maar dat is helemaal prima want dat betekent niet dat we niet ook anderen helpen. 
geerke schreef:Cer schreef:Is het niet heel egoistisch om in deze wereld kinderen te willen? Omdat je dat zelf wil? Want je doet het niet voor hun?
ben ik met je eens,maar dat is niet leuk om dat tegen iemand te zeggen die bijvoorbeeld zwanger is

Mioux schreef:Maar wel in mijn achterhoofd kan ik mijn kind ook alles bieden? een liefdevol huis, een goede omgeving, een fijne toekomst. Daar heb ik zeker wel eerst aan gedacht...
Citaat:ben ik met je eens,maar dat is niet leuk om dat tegen iemand te zeggen die bijvoorbeeld zwanger is

YellowGray schreef:Ik vind niet dat mensen zich moeten verantwoorden waarom ze graag kinderen willen. Ik denk ook niet dat je per se iets nuttigs moet toevoegen aan de wereld, zo werkt het gewoon niet en je weet nooit vantevoren wat jouw kind allemaal zou kunnen bereiken in zijn of haar leven.
Het gevoel dat je kinderen wilt is per definitie egoïstisch denk ik, en dat is helemaal niet erg want je leeft toch ook voor jezelf? Het aanschaffen van een paard is ook in vrijwel alle gevallen egoïstisch, omdat jij graag een dier wilt waar je fijn mee aan de slag wilt en waar jij gelukkig van wordt.
Ervoor kiezen om geen kinderen te krijgen valt in dezelfde categorie. Alles wat we doen, doen we uiteindelijk voor ons eigen geluk (moge duidelijk zijn dat ik niet in altruïsme geloof), maar dat is helemaal prima want dat betekent niet dat we niet ook anderen helpen.

little_king schreef:YellowGray schreef:Ik vind niet dat mensen zich moeten verantwoorden waarom ze graag kinderen willen. Ik denk ook niet dat je per se iets nuttigs moet toevoegen aan de wereld, zo werkt het gewoon niet en je weet nooit vantevoren wat jouw kind allemaal zou kunnen bereiken in zijn of haar leven.
Het gevoel dat je kinderen wilt is per definitie egoïstisch denk ik, en dat is helemaal niet erg want je leeft toch ook voor jezelf? Het aanschaffen van een paard is ook in vrijwel alle gevallen egoïstisch, omdat jij graag een dier wilt waar je fijn mee aan de slag wilt en waar jij gelukkig van wordt.
Ervoor kiezen om geen kinderen te krijgen valt in dezelfde categorie. Alles wat we doen, doen we uiteindelijk voor ons eigen geluk (moge duidelijk zijn dat ik niet in altruïsme geloof), maar dat is helemaal prima want dat betekent niet dat we niet ook anderen helpen.
Je moet eens weten hoe vaak mensen zich wel moeten verantwoorden waarom ze geen kinderen willen
Ik ben het er zeker mee eens dat alles egoïsme is.
Kinderen nemen wel met stip, gezien hoeveel mensen en kansarme kinderen er al zijn.

geerke schreef:Cer schreef:Is het niet heel egoistisch om in deze wereld kinderen te willen? Omdat je dat zelf wil? Want je doet het niet voor hun?
ben ik met je eens,maar dat is niet leuk om dat tegen iemand te zeggen die bijvoorbeeld zwanger is

YellowGray schreef:Ja, dat merk ik helaas ook vaak. Ik vind het niet erg om uit te leggen waarom ik geen kinderen wil, maar ik vind het wél vervelend als ze vervolgens zeggen: "Ah maar je bent jong, dat komt nog wel!" Alsof het niet oké is om het niet te willen en het beter zou zijn als je ze wel hebt.
little_king schreef:YellowGray schreef:Ja, dat merk ik helaas ook vaak. Ik vind het niet erg om uit te leggen waarom ik geen kinderen wil, maar ik vind het wél vervelend als ze vervolgens zeggen: "Ah maar je bent jong, dat komt nog wel!" Alsof het niet oké is om het niet te willen en het beter zou zijn als je ze wel hebt.
Ja erg he die opmerkingen. Tot je op een leeftijd bent dat ze dat niet meer durven
)