Waarom wil je eigenlijk wel kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:01

Ik kan me ook niet voorstellen mijn paard te verkopen en dat "in te ruilen" tegen in zo'n jengel ding :+

( ik weet het, het is maar goed dat ik er geen heb)

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:02

Heel interessant topic dit.

Ik ben nu 24, vriend met een enorme kinderwens (en potentie beste vader ooit te worden _/-\o_ ) en ik ga er eigenlijk ook wel van uit dat er uiteindelijk kinderen in ons leven komen.
Maar ik denk dat het geen kwaad kan daar eens open over te discussiëren en goed na te denken.
Want mijn motivatie om kinderen te krijgen is meer 'ik ga er van uit dat ik dat wil' ipv 'ik wil het omdat...'

Nu sta ik ook nog aan het begin van mijn carrière en dat maakt het extra moeilijk; hoe ga ik dit ooit combineren? Ik ben blij dat ik geen paard heb, dat zou het een extra moeilijkheid geven.
En kan ik eigenlijk wel kinderen krijgen? Is dat zo vanzelfsprekend tegenwoordig?

Nuttig in de wereld is iets waar ik niet heel erg mee bezig ben als argument voor/tegen. Ik vind meer dat het belangrijk is als het eerlijke, goede mensen worden die het beste met iedereen voor hebben en dat ze gelukkig worden. In een groter plaatje zet ik dat niet, dit zijn al flinke eisen.

Ariebombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:03

39 weken zwanger momenteel en wachtende op ons monstertje :D
niet gepland zwanger geraakt, maar heel erg gewenst. wist altijd al dat ik kinderen wilde, ondanks mijn slechte gezondheid. door de zwangerschap is mn gezondheid alleen maar beter geworden eigenlijk.
waarom-vraag is lastig uit te leggen, noem het maar hormonen, voortplantingsdrang, het leuk vinden om een mini-ons te voorzien van een goeie basis en op te zien groeien tot een eigen individu :)

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:06

little_king schreef:
Cemlys, maar wat voeg jij dan wel echt toe aan de wereld?
(niet gemeen bedoeld)
Kijk ik in mijn omgeving dan zou ik niet weten wie er nu echt iets toevoegt.
Ik heb geen mensen in mijn omgeving de het medicijn tegen kanker aan het uitvinden zijn oid.

Maar moet het dan iets groots zijn zoals een geneesmiddel tegen Kanker bv om echt iets toe te voegen aan de wereld. Het kan natuurlijk ook op kleinere schaal in de maatschappij. Ik beteken dagelijks iets voor mens en dier, ik kan er een goed gevoel aan over houden als ik weer iemand geholpen heb, de goede richting in gestuurd heb,... een middel tegen Kanker of ander ongeneeslijke ziekte of iets anders groots op die schaal zal ik vast nooit uitvinden, maar nutteloos voelen, echt niet. Het is ook maar hoe je er zelf instaat natuurlijk. Als je dat gevoel wel hebt dan is het mss tijd om iets aan je levensstijl gegaan veranderen denk ik want dan mis je toch een hoop. Ik ben totaal geen zweverig type maar de laatste jaren wel aan het nadenken gegaan wat nu echt belangrijk is en dergelijke. En toen het roer toch een beetje omgegooid

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:06

geerke schreef:
little_king schreef:
Cemlys, maar wat voeg jij dan wel echt toe aan de wereld?
(niet gemeen bedoeld)
Kijk ik in mijn omgeving dan zou ik niet weten wie er nu echt iets toevoegt.
Ik heb geen mensen in mijn omgeving de het medicijn tegen kanker aan het uitvinden zijn oid.

in die zin voeg ik ook niets toe aan de wereld...heb 6 honden opgevangen ,onderhoud mijn tuin en paarden....tja.Vreselijk gezellig ben ik eigelijk ook niet.

En wat voegen mensen die zich voortplanten toe aan de wereld? Er zijn al 7 miljard mensen op deze planeet, er hoeven er echt geen meer bij.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:07

Is het niet heel egoistisch om in deze wereld kinderen te willen? Omdat je dat zelf wil? Want je doet het niet voor hun?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:09

Cer schreef:
Is het niet heel egoistisch om in deze wereld kinderen te willen? Omdat je dat zelf wil? Want je doet het niet voor hun?

ben ik met je eens,maar dat is niet leuk om dat tegen iemand te zeggen die bijvoorbeeld zwanger is :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:11

Cemlys schreef:
Maar moet het dan iets groots zijn zoals een geneesmiddel tegen Kanker bv om echt iets toe te voegen aan de wereld. Het kan natuurlijk ook op kleinere schaal in de maatschappij. Ik beteken dagelijks iets voor mens en dier, ik kan er een goed gevoel aan over houden als ik weer iemand geholpen heb, de goede richting in gestuurd heb,... een middel tegen Kanker of ander ongeneeslijke ziekte of iets anders groots op die schaal zal ik vast nooit uitvinden, maar nutteloos voelen, echt niet. Het is ook maar hoe je er zelf instaat natuurlijk. Als je dat gevoel wel hebt dan is het mss tijd om iets aan je levensstijl gegaan veranderen denk ik want dan mis je toch een hoop. Ik ben totaal geen zweverig type maar de laatste jaren wel aan het nadenken gegaan wat nu echt belangrijk is en dergelijke. En toen het roer toch een beetje omgegooid

Ik voel me zeker niet nutteloos.
Maar iets toevoegen? Nou nee dat ook niet.
Ja ik vang ook dieren op. Maar ik vind dat niet onder toevoegen vallen. Dat is gewoon omdat ik dat graag doe.
En om dan maar een mens erbij te zetten?

Mioux

Re: Waarom wil je eigenlijk wel kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:11

Tuurlijk is het egoistisch...ik zette de zwangerschap voort na het ontdekken omdat "ik" dat wilde. Oke destijds ook de vader lang verhaal maar komen zittingen over omgang en alemitatie. Maar ik wilde het ook voortzetten voor de laatste wens van mijn vader, al ben ik zowiezo tegen adoptie en abortus van me eigen kind. Mijn vader wilde altijd opa worden voor zijn dood, hij heeft me zoontje 6 maanden gekent, en kon toch mooi zeggen ik was opa... Maar wel in mijn achterhoofd kan ik mijn kind ook alles bieden? een liefdevol huis, een goede omgeving, een fijne toekomst. Daar heb ik zeker wel eerst aan gedacht...

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:12

Ik vind niet dat mensen zich moeten verantwoorden waarom ze graag kinderen willen. Ik denk ook niet dat je per se iets nuttigs moet toevoegen aan de wereld, zo werkt het gewoon niet en je weet nooit vantevoren wat jouw kind allemaal zou kunnen bereiken in zijn of haar leven.
Het gevoel dat je kinderen wilt is per definitie egoïstisch denk ik, en dat is helemaal niet erg want je leeft toch ook voor jezelf? Het aanschaffen van een paard is ook in vrijwel alle gevallen egoïstisch, omdat jij graag een dier wilt waar je fijn mee aan de slag wilt en waar jij gelukkig van wordt.
Ervoor kiezen om geen kinderen te krijgen valt in dezelfde categorie. Alles wat we doen, doen we uiteindelijk voor ons eigen geluk (moge duidelijk zijn dat ik niet in altruïsme geloof :P), maar dat is helemaal prima want dat betekent niet dat we niet ook anderen helpen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:13

geerke schreef:
Cer schreef:

ben ik met je eens,maar dat is niet leuk om dat tegen iemand te zeggen die bijvoorbeeld zwanger is :+

Dat zou ik ook nooit zeggen. En ik ben blij voor die mensen als de kinderwens uit mag komen.

Maar je zet niet een kind op de wereld voor het kind zelf.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:14

Mioux schreef:
Maar wel in mijn achterhoofd kan ik mijn kind ook alles bieden? een liefdevol huis, een goede omgeving, een fijne toekomst. Daar heb ik zeker wel eerst aan gedacht...

Maar daar valt niks te garanderen toch? Dus alles wat een kind tegenkomt aan mindere zaken, moet het maar mee 'dealen'.. om het zo maar eens te zeggen..

Citaat:
ben ik met je eens,maar dat is niet leuk om dat tegen iemand te zeggen die bijvoorbeeld zwanger is

Ja nou ja, ik ga dat ook niet zeggen. Dat is vooralsnog nog steeds ieder voor zich gelukkig :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:14

het trieste alleen is dat ik mij al 30 jaar moet verantwoorden waarom ik ze niet wil....Maar dat is een andere discussie :D

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:15

YellowGray schreef:
Ik vind niet dat mensen zich moeten verantwoorden waarom ze graag kinderen willen. Ik denk ook niet dat je per se iets nuttigs moet toevoegen aan de wereld, zo werkt het gewoon niet en je weet nooit vantevoren wat jouw kind allemaal zou kunnen bereiken in zijn of haar leven.
Het gevoel dat je kinderen wilt is per definitie egoïstisch denk ik, en dat is helemaal niet erg want je leeft toch ook voor jezelf? Het aanschaffen van een paard is ook in vrijwel alle gevallen egoïstisch, omdat jij graag een dier wilt waar je fijn mee aan de slag wilt en waar jij gelukkig van wordt.
Ervoor kiezen om geen kinderen te krijgen valt in dezelfde categorie. Alles wat we doen, doen we uiteindelijk voor ons eigen geluk (moge duidelijk zijn dat ik niet in altruïsme geloof :P), maar dat is helemaal prima want dat betekent niet dat we niet ook anderen helpen.

Je moet eens weten hoe vaak mensen zich wel moeten verantwoorden waarom ze geen kinderen willen :)

Ik ben het er zeker mee eens dat alles egoïsme is.
Kinderen nemen wel met stip, gezien hoeveel mensen en kansarme kinderen er al zijn.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:16

Tuurlijk is het niet te garanderen, dat is niks in het leven.

Maar als het minder gaat of iets, maakt het je ook sterker. Maar op dit moment gelukkig kan ik wel zeggen,tot nu toe ben ik wel trots op mezelf. Ondanks ik een alleenstaande mama ben, die 24/7 de zorg heeft over haar kindje, heeft hij alles wat hij nodig heeft, en meer. En hoop in de toekomst dat dat ook altijd zo blijft

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:16

Cer, dat is een vraag die ik mijzelf regelmatig stel..

Ik ging er altijd vanuit dat ik ooit wel kinderen in mijn leven zou krijgen.

Nu ben ik op een leeftijd van 24, vaste relatie, beiden vaste baan en een eigen koophuis.
Daarbij hebben we 2 pony's, hond en kat. We mogen in onze handjes knijpen met wat we hebben, zeker in deze tijden zoals ik om mij heen hoor en zie.

En ja, kinderen komen regelmatig ter sprake.
Ene kant lijkt het ons super om zo'n klein mensje ter wereld te zetten en daar de zorg voor te nemen. Maar ander momenten beangstigd het ons ook. Die verantwoordlijkheid en die verhalen over losgeslagen pubers etc.

De wereld is aan het veranderen, het word harder maar ook voller.
Wat kun je jouw kind, of eventueel jouw (achter)kleinkinderen bieden in wereld die er komen gaat.

Tevens kunnen wij ook beiden genieten van onze eigen hobby's, waar veel geld naartoe gaat. Is het egoïstisch om voor jezelf te kiezen.

Achja, ik dwaal misschien af. Hier een grote twijfel dus. En bij twijfel zeg ik tot nu toe nog steeds, niet doen.

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:18

little_king schreef:
YellowGray schreef:

Je moet eens weten hoe vaak mensen zich wel moeten verantwoorden waarom ze geen kinderen willen :)

Kinderen nemen wel met stip, gezien hoeveel mensen en kansarme kinderen er al zijn.

Ja, dat merk ik helaas ook vaak. Ik vind het niet erg om uit te leggen waarom ik geen kinderen wil, maar ik vind het wél vervelend als ze vervolgens zeggen: "Ah maar je bent jong, dat komt nog wel!" Alsof het niet oké is om het niet te willen en het beter zou zijn als je ze wel hebt. :\

Suusenmalvin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:18

[/quote]

Kinderen nemen wel met stip, gezien hoeveel mensen en kansarme kinderen er al zijn.[/quote]

Daar heb je wel een puntje.. Er zijn idd wel eens moeders/ouders die kind nummer zoveel krijgen (bewuste keus), terwijl ze ieder dubbeltje om moeten draaien, er drie kinderen bij elkaar op de kamer komen te liggen omdat het anders niet past etc. Dan vraag ook ik me af; waarom?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:19

@Adawi ik heb ook vaak twijfels gehad hoor, en nog. Dat is heel normaal het is niet niks. Niet zoals je kan zeggen het gaat minder ik verkoop mijn paard, bij wijze van. Je kind blijft je verantwoordelijkheid. Ik twijfel soms ook,zeker nu ik alleenstaand ben,maar er zijn zoveel dingen om over te twijfelen. Wie weet heb ik over 5 jaar het ook niet zo goed als nu, wie weet word ik morgen aangereden en dan is de zorg over me kindje voor mijn broer (via notaris geregeld) en anders mijn moeder. Maar aan de andere kant heb ik ook zoiets, wie de sprong niet waagt, zal nooit weten of die over de balken komt..

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:19

geerke schreef:
Cer schreef:

Misschien niet leuk, maar ik ben wel benieuwd naar de antwoorden :)

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:21

YellowGray schreef:
Ja, dat merk ik helaas ook vaak. Ik vind het niet erg om uit te leggen waarom ik geen kinderen wil, maar ik vind het wél vervelend als ze vervolgens zeggen: "Ah maar je bent jong, dat komt nog wel!" Alsof het niet oké is om het niet te willen en het beter zou zijn als je ze wel hebt. :\

Ja erg he die opmerkingen. Tot je op een leeftijd bent dat ze dat niet meer durven :P

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:23

Veel positieve reacties hier van mensen met jonge kinderen maar wat doe je als na een aantal jaren dit tevoorschijn komt? Ben je dan nog happy?

Afbeelding

YellowGray

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:24

little_king schreef:
YellowGray schreef:

Ja erg he die opmerkingen. Tot je op een leeftijd bent dat ze dat niet meer durven :P

Haha ja nog een jaar of 9, dan ben ik er wel vanaf denk ik (dan ben ik 30 :P)

little_king

Re: Waarom wil je eigenlijk wel kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:25

Nee op je 30 ben je er nog niet van af, dan heb je nog die hardnekkige bemoeihals dat de klok nu wel erg hard tikt.

Adawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-14 13:26

@Mioux, dat is ook zo. Je kunt gewoon sommige beslissingen niet met 100% zekerheid nemen.
Ik heb tenslotte net een nieuw jong paard gekocht, sta daar nu helemaal achter en zie daar de toekomst in. Maar wie weet over een paar jaar, is dat toch niet zoals ik het voor ogen had. Dan is er inderdaad een optie tot verkoop.

Een kind is gewoon een ander soort beslissing. Als het niet bevalt, of gewoon zwaar is etc. je zal er mee door moeten.
En waar een wil is, is een weg. Maar soms zijn we wel eens "bang" voor die later.

En mensen in mijn omgeving gaan er vanuit dat ik wel kinderen wil. Ik heb tenslotte jaren in de kinderopvang gewerkt en altijd overal opgepast. Maar juist daarom weet ik ook wel dat het niet zomaar iets is.