Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Quellian schreef:Dat klopt Rumina, maar toen ik zwanger was en koudwatervrees kreeg (waarvan ik overigens te horen kreeg dat iedereen dat had) vroeg ik me af hoe we het in hemelsnaam moesten redden, ondanks dat iedereen zei: 'je kunt het zo duur maken als je wilt!'. Klopt ja, sommige dingen kun je zo duur maken als je wilt (denk aan luiers, voeding, kleding), maar sommige dingen kom je niet onderuit. In ons geval is dat kinderopvang, omdat we wel moeten werken ondanks de goedkopere kleding. En wij hebben geen luxe van opa's en oma's die kunnen oppassen.
Nogmaals, ik heb nooit een carrière geambieerd, maar de hypotheek een boodschappen moeten wel betaald worden en daar moet voor gewerkt worden in ons geval.
anyway, ik hoop dat ik in mijn relatie met hem de ruimte houd om carriere te maken en hij niet te veel druk achter kinderen zet. Dan werkt het namelijk niet.
En mama? Die heeft carrière kunnen maken hoor, doet ze nog steeds, al gaat ze nu wel rustig naar haar pensioen toe. 
lieveli schreef:Waarom zou je per sé jong moeder willen worden?
Wat mij betreft kan een werkende moeder ook een goede moeder zijn. Mijn ouders hebben altijd gewerkt maar ik heb het nooit het gevoel gehad dat ik iets tekort kwam. Ik had een superoppas met 2 oudere dochters, dat waren 'mijn grote zussen van 18' en we gingen zo vaak mogelijk met het gezin iets leuks doen. Mijn ouders hebben nooit een hockywedstrijd, paardrijwedstrijd of paardrijles gemist.
Dus een werkende moeder kan prima, ik wil ook geen huisvrouw zijn, daar studeer ik niet voor.
_Nelleke_ schreef:Ik heb toch het gevoel dat mensen niet echt het verschil zien tussen carrière en werk.
In mijn ogen is echt carrière maken alleen mogelijk als je buiten je 40 urige werkweek ook nog inzet en flexibiliteit kan tonen. Dat je niet alle dagen om 18u al thuis bent, niet naar huis kan als je een ziek kind hebt, op zaterdagochtend met de laptop aan de ontbijttafel zit te werken etc. Dat een vergadering of meeting kan uitlopen tot 22u. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Iemand die gewoon een 36-urige werkweek heeft en gestaag groeit in z'n baan vind ik niet het toonbeeld van een work-a-holic of carrière-freak.
Sizzle schreef:Ik vind alles onder de 40 uur sowieso al behoorlijk relaxed en is dan voor mij inderdaad gewoon 'werk' voor je onderhoud![]()
Heb altijd met plezier minimaal 50 uur gewerkt en mijn man nog wel meer. We verwachten nu een kind en we willen daarom beide iets minder uren maken. 36 klinkt voor mij al heel weinig met ik eerlijk zeggen. Mijn man heeft nu een andere baan waar hij 'slechts' nog een 50 uur contract heeft (ex-overuren) en die heeft nu ook ineens het gevoel al ontzettend veel vrije tijd te hebben in verhouding tot voorheen
maai_ke schreef:lieveli schreef:Waarom zou je per sé jong moeder willen worden?
Wat mij betreft kan een werkende moeder ook een goede moeder zijn. Mijn ouders hebben altijd gewerkt maar ik heb het nooit het gevoel gehad dat ik iets tekort kwam. Ik had een superoppas met 2 oudere dochters, dat waren 'mijn grote zussen van 18' en we gingen zo vaak mogelijk met het gezin iets leuks doen. Mijn ouders hebben nooit een hockywedstrijd, paardrijwedstrijd of paardrijles gemist.
Dus een werkende moeder kan prima, ik wil ook geen huisvrouw zijn, daar studeer ik niet voor.
Ben het hier helemaal mee eens, ouders hebben hier ook altijd beiden gewerkt en heb dus vroeger ook altijd een oppas gehad, ben er niet minder van geworden, wel zelfstandiger!
Bovendien studeer ik niet voor het aanrecht, dan kan ik mijn opleiding net zo goed opgeven. En ik verwacht ook niet de functies die ik op het oog heb in de toekomst, te kunnen doen in 24 uur per week.
Wel vind ik dat je een keuze moet maken, allebei 60 uur werken en kinderen vind ik not done, je moet er wel kunnen zijn. Maar jong moeder worden, ik zie er weinig voordelen aan.
chanel1985 schreef:Dat is natuurlijk bij ieder mens afhankelijk, ik zou er niet moeten aan denken om 50 uur per week te werken, 40 vind ik al veel, zelfs zonder kinderen.
Maar dat ligt dan weer in mijn mijn denkkader, ik ben niet zo carriëre gericht, ik wil op het einde van mijn leven niet mijmeren dat ik alleen maar gewerkt heb. Mijn moeder is heel jong gestorven, en sindsdien heb ik een andere kijk op het leven, ik werk om te kunnen leven maar ik leef niet om te werken. Heb daardoor ook nog maar 1 jaar full time gewerkt, de rest rond 30 uur. Om voldoende tijd te hebben voor andere dingen, want later is er soms niet meer.
Ik wil ook werk waar ik om dat uur gedaan heb en dat ik thuis niets meer hoef te doen, en dus 100 procent op mijn gezin kan focussen
Mijn moeder was ook huisvrouw, mijn vader ging werken. Ik heb nooit in de opvang gezeten, naschoolse opvang ook niet, wel ben ik altijd blijven in eten.
Maar ons huis is dan wel al volledig afbetaald haha.
Was ze ziek? Dan ging ze ofwel nog steeds werken, ofwel zorgde ze gewoon dat ze van thuis uit kon doorgaan. Het scheelt dat ze van stiefpaps haar laptop niet mag meenemen op vakantie

Vjestagirl schreef:Ik vind dat als je echt een goede moeder wilt zijn, je er moet zijn voor je kinderen. Dat betekend bij ze thuis blijven tot ze naar school gaan als ze 4 zijn, en dan 's morgens aanwezig zijn om ze weg te brengen, 's middags om ze op te halen, spelletjes te doen en ze mee te nemen naar een bibliotheek, bos of speeltuin. Dat je thuis bent om lekker verse maaltijden te koken. Dat ze niet naar een oppas of kinderdagopvang hoeven.
Dus ja, ik denk dat ik in jouw geval 1 van de 2 dromen in de ijskast zou zetten...
Brainless schreef:@Anoeska
De definitie van carrière is: maatschappelijke positie.
Dat heeft niets te maken met hoeveel uur je werkt en/of hoe hoog je op maatschappelijke de ladder staat.
)