Ons verhuurdrama, hoe herhaling voorkomen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:29

N.a.v. mijn eerdere post, over die vrienden van ons... heeft zij (juridisch geschoold) mij per mail dit laten weten, ik heb dus toestemming om dit te posten.

QUOTE: Ook wij hebben een dergelijke ervaring. En zoals gebruikelijk weet je pas achteraf wat je had
moeten doen. Ik kan dus aan een ieder die van plan is zijn eigen huis te gaan verhuren aan
particulieren het navolgende adviseren:

- vraag om een verklaring van de vorige verhuurder over het huurgedrag en huurbetaling ( dat is niet gek,
dat doen woningbouwverenigingen ook);
- vraag om inkomensgegevens, recente salarisstrook en laatste aangifte IB (dat is niet gek, dat doen
woningbouwverenigingen ook);
- geef niet eerder de sleutel voordat de eerste maand huur is betaald met min. 1 maand borg, trap
niet in smoesjes, dit is een harde eis. ( dat is niet gek, dat doen woningbouwverenigingen ook),
vraag desnoods aanvullend nog om een bankgarantie;
- zorg voor een goed huurcontract, neem daarin een clausule op dat alle informatie naar waarheid is
opgegeven. Indien dit niet zo blijkt te zijn, dat daarmee de overeenkomst automatisch zonder dat daarvoor
nadere acties nodig zijn, nietig is.
- Als je over de aspirant huurders helemaal niets kunt vinden op internet, laat dan de alarmbellen gaan
rinkelen. Het hoeft niets te betekenen, maar dit soort laten zich niet gemakkelijk vinden;
- wees alert als ze tussentijds hun mobiele nummer wijzigen;
- check alle huurders of ze zijn geregistreerd bij: http://www.wsnp.rvr.org/registers/regis ... ion=burger
- vraag om een recent overzicht van de BKR;
- loopt het fout, doe aangifte bij de politie. Die doen wel niets, maar ze staan wel geregistreerd;
- loopt het fout, doe een oproep bij opgelicht.nl.

Ook wij konden niets op internet vinden over onze huurders (leuk gezinnetje, 2 kinderen, honden en
2 paarden) maar na een oproep op opgelicht.nl kwamen de berichten binnen!

Ons leuke gezinnetje zat in de schuldsanering, op alles hadden ze wel een smoes of een antwoord en ook
wij zijn er met open ogen ingetrapt. Inmiddels zijn ze wel uit de schuldsanering gegooid en heb ik achterhaald
dat ze, op het moment dat ze onze boerderij gingen huren, al € 130.000,-- schuld hadden.

Mijn bovenstaande lijstje lijkt misschien wel overdreven, maar vergeet niet als ze eenmaal in je huis zitten
krijg je ze er niet zomaar uit! En uiteindelijk mis je de huuropbrengsten en zul je daarbovenop nog extra kosten moeten maken om ze weer uit je huis te krijgen.

EINDE QUOTE.

Wie wil weten wie deze mensen zijn (Naam)... stuur mij maar een PB.

Syrianda

Re: Ons verhuurdrama, hoe herhaling voorkomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:33

Alle crisis zeg...........
dat is toch niet normaal.
Op die manier andere mensen belazeren.......en wat geef je je kinderen mee..........

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:34

Zonder adres kun je prima beslag leggen.

Je kan beslag leggen op bankrekening, inkomen, facturen die hij nog betaald moet krijgen etc. Het beslag overbetekenen zal alleen niet gaan.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 15:59

criollo_yess schreef:
Geen borg en huur dan ook geen sleutel! Mijn ervaring is dat als mensen al moeite hebben om dit bedrag bij het aangaan van de huurovereenkomst bij elkaar te krijgen, zij veelal ook met het betalen van de maandelijkse huur problemen krijgen op termijn.

Toen ik destijds in mijn (particuliere)huurwoning terecht kwam moest ik ook 3 maanden huur ophoesten. En die had ik niet zomaar bij elkaar gezien ik nét was begonnen bij mijn nieuwe werk. Ik kon echter wel een contract laten zien waarin stond dat ik in dienst was genomen. Helaas moest ik wel direct de 3 maanden huur overhandigen als borg die ik uiteindelijk met moeite bij elkaar kreeg. Maar: Ik heb nooit een huurachterstand gehad :n

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-14 19:26

Jeetje wat een situatie. Ben benieuwd waar dit eindigt. Mijn schoonzus verhuurt ook momenteel hoop dat het daar beter afloopt.......

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 11:17

@ countrygirl: thanks voor de tips! Wat verschrikkelijk....

Kleine update: wij hebben inmiddels met de ouders van beide kanten een goed gesprek gehad. Prima mensen die toch wel erg schrokken van ons verhaal.
Zij zijn uiteraard niet verantwoordelijk voor de daden van hun kinderen, maar ze kunnen wel helpen/proberen om het gezin weer goed op de rit te krijgen en verdere problemen te voorkomen.

We zullen zien wat het brengt.

Het huis is niet vernield of uitgewoond, maar er is wel wat schade waar wij wat mee moeten. Vooral nu er grote neon-oranje vlekken in de vloer zitten en er zelfs stukken uit zijn. Daar hadden wij overigens duidelijk afspraken over vastgelegd in het huurcontract. We hebben nog geen nieuwe huurder gevonden waar wij vertrouwen in hebben. Dit weekend weer een bezichtiging, we zijn benieuwd…

Mijn oma's hebben ons overigens gordijnen geschonken, dus na al die tijd hebben we eindelijk wat voor de ramen. <3 *\o/*
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 24-01-14 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:19

Fijn dat het inderdaad zo was dat wederzijdse ouders dit niet wisten. Misschien kunnen ze nu inderdaad voorkomen dat het finaal misgaat met het gezin, al was het alleen al om de kleinkinderen, goed gedaan ts.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 11:36

fijn dat je een goed gesprek met beide ouders hebt gehad , wat een verhaal zeg

Ik hoop dat deze mensen nog te helpen zijn, maar ik denk dat dit een moeilijke taak gaat worden.......

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:22

Tjonge wat laten mensen over zich heen lopen zeg. Mijn vriend heeft dit aan de hand gehad en we waren dit vrij snel zat en hebben op een dag dat de 'huurders' niet thuis waren al hun spullen ingepakt en buiten op straat gezet. Gelukkig hadden ze er geen ander slot op gezet want dan is het een stuk lastiger, en vervolgens hebben wij er een ander slot in gezet. m'n vriend kreeg uiteraard een heel boos telefoontje maar verder konden ze er toch niets tegen doen ze waren tenslotte zelf fout bezig. Soms zijn dingen makkelijker dan je denkt. Wat hadden ze kunnen doen, een rechtzaak beginnen terwijl ze zelf de huur niet betaalden?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:23

Ja. Dat hadden ze kunnen doen. En dan had je schadevergoeding kunnen betalen...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:28

Aryana schreef:
Tjonge wat laten mensen over zich heen lopen zeg. Mijn vriend heeft dit aan de hand gehad en we waren dit vrij snel zat en hebben op een dag dat de 'huurders' niet thuis waren al hun spullen ingepakt en buiten op straat gezet. Gelukkig hadden ze er geen ander slot op gezet want dan is het een stuk lastiger, en vervolgens hebben wij er een ander slot in gezet. m'n vriend kreeg uiteraard een heel boos telefoontje maar verder konden ze er toch niets tegen doen ze waren tenslotte zelf fout bezig. Soms zijn dingen makkelijker dan je denkt. Wat hadden ze kunnen doen, een rechtzaak beginnen terwijl ze zelf de huur niet betaalden?

Jullie hebben twee keer mazzel gehad, 1e dat je het snel door had, 2e dat de huurders er geen aangifte van gedaan hebben. Ik snap het helemaal hoor, maar de huurders zijn echt over beschermd in Nederland en met een beetje pech is de argeloze verhuurder die het recht in eigen hand neemt goed de l*l.

zwieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:30

bigone schreef:
Aryana schreef:

Jullie hebben twee keer mazzel gehad, 1e dat je het snel door had, 2e dat de huurders er geen aangifte van gedaan hebben. Ik snap het helemaal hoor, maar de huurders zijn echt over beschermd in Nederland en met een beetje pech is de argeloze verhuurder die het recht in eigen hand neemt goed de l*l.

Niet alleen in Nederland, ook in België :)

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 12:36

Aryana schreef:

Wij mogen niet voor eigen rechter spelen. Wij wilden absoluut niet het risico lopen dat zij onze onrechtmatige actie aan zouden vechten, waardoor wij ons recht zouden verspelen en zij nog langer gratis in onze woning zouden verblijven. Nu is het volgens de regels gedaan en hebben we een vonnis liggen als bewijs en hebben wij de instanties aan onze kant. Dat brengt wel veel nadelen met zich mee (kosten, tijd, gedoe), maar op deze manier weten wij dat ons niets aangerekend kan worden. Stel dat wij alle meubels op straat hadden gezet en alles was verregend… Het idee om ze er zelf uit te zetten was aanlokkelijk, dat zal ik niet ontkennen, maar wij zaten echt niet op meer narigheid te wachten. Daarnaast willen wij graag juist behandeld worden, dus dat proberen wij dan ook maar naar andere mensen, zelfs als die ons in de problemen brengen.

Voor jou is dit misschien ‘over je heen laten lopen’. Ik versta daar iets heel anders onder.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:40

Kwaad met kwaad vergelden is ook niet ons ding. Je mag zelf niet de spullen buiten zetten en dergelijke acties ondernemen. Tuurlijk zou je dat wel t liefste willen maar het is niet hoe het hoort.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:46

bigone schreef:
Aryana schreef:

Hoe groot is de kans dat ze er een zaak van gaan maken? die kans is helemaal klein als ze overal openstaande boetes hebben lopen en waarschijnlijk niet eens het geld hebben om er een zaak van te maken. De kans is ook heel erg groot dat ze niet voor een rechtbank durven staan en deze liever vermijden.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:48

Daar zijn toevoegingen voor uitgevonden.

Aryana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 12:52

Prrrr schreef:
Daar zijn toevoegingen voor uitgevonden.

Dat weten veel mensen niet eens.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:01

Jeetje wat een verhaal.
Wij hebben een huisje in de tuin, met douche wc en een slaapkamer boven die wij altijd verhuurd hebben. Meestal kwamen er mensen in die gingen scheiden tot ze een ander huis hadden,
Wij hebben ook een keer zoiets mee gemaakt met een ier.
Pffffffffff praat me er niet van. ;(
Tot ik het na een jaar beu was, en daar eens wat spullen van hem eruit gehaald heb.
Toen betaalde die wel.

Heel veel sterkte TS, zal niet meevallen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 13:09

sorry verkeerde topic :+
Laatst bijgewerkt door Loody op 24-01-14 13:15, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-14 13:14

Marianne Tieme? :+ Heeft zij ook verhuurproblemen?

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-14 14:43

ik hoop dat het opgelost word en je geld krijgt wat een nare mensen

Diaana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:10

wow wat een verhaal :( hopen dat jullie de onkosten eruit krijgen!
maar is het niet zo dat je proceskosten e.d. betaald worden door de verliezende partij?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:19

Super stoer Aryana dat je ze gewoon op straat gezet hebt +:)+

Ons oude huis is helemaal gemeubileerd en gestoffeerd dus de huurders daarvan hebben in principe alleen wat persoonlijke spulletjes er in staan zoals kleding enzo. Tot de handdoeken en bestek aan toe is gewoon van ons, dat is dan toch een stuk aantrekkelijker om mensen daar buiten te schoppen dan wanneer je ook nog alle meubels eruit moet halen :P

Ik ben toch wel benieuwd of je als eigenaar van een woning waar al bvb. 2 maanden geen huur betaald is en de huurder ook doodleuk zegt dat die niet gaat betalen, je niet toch een goede kans hebt dat je ermee weg komt om zo iemand buiten te sluiten ook al zou die er een zaak van maken.

Zouden rechters of wie er dan ook een uitspraak over moet doen, nu echt nooit de kant van de verhuurder kunnen kiezen...?

Rechters zijn toch ook maar mensen die (neem ik aan) met de beste bedoelingen op die stoel zijn gaan zitten, en aan kunnen voelen dat in dat geval de huurder juist de rotzak is waartegen de verhuurder (die het al moeilijk heeft als particulier met dubbele lasten) beschermd moet worden -O-

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-14 17:29

Citaat:
- vraag om een verklaring van de vorige verhuurder over het huurgedrag en huurbetaling ( dat is niet gek,
dat doen woningbouwverenigingen ook);
- vraag om inkomensgegevens, recente salarisstrook en laatste aangifte IB (dat is niet gek, dat doen
woningbouwverenigingen ook);
- geef niet eerder de sleutel voordat de eerste maand huur is betaald met min. 1 maand borg, trap
niet in smoesjes, dit is een harde eis. ( dat is niet gek, dat doen woningbouwverenigingen ook),
vraag desnoods aanvullend nog om een bankgarantie;
Drie keer onzin.. Salarisstrook (en daarmee hebben ze ook inzicht op je inkomen) vraagt een wb vereniging idd, maar aangifte IB echt niet. Niet iedereen is ook verplicht om IB te doen. Een borg is ook niet standaard en zie je eerder bij particuliere huur. Hoe kun je aan verklaring komen van huurgedrag en huurbetaling als je voor het eerst huurt? Wederom ook niet standaard bij een wb. Er zullen best wb's zijn die het e.e.a. vragen, maar 'dat doen wbv ook is te simpel gesteld' en dus niet standaard.

Dan het advies om argwanend te zijn over het niet kunnen vinden van gegevens over de huurders.. Tja.. je zou maar een oud besje zijn van dik in de 70 jaar en geen computer hebben.. Of je heet Jan Janssen. Niet iedereen loopt te koop met zijn of haar gegevens, dus het niet kunnen vinden is ook een slecht advies. Ik zou eerder vrezen als ik wel wat kan vinden (zeker als het negatief is in vergelijk met huurzaken).

Dat je je goed laat informeren en niet met iedereen in zee moet gaan lijkt mij meer dan logisch.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-14 18:10

Diaana schreef:
wow wat een verhaal :( hopen dat jullie de onkosten eruit krijgen!
maar is het niet zo dat je proceskosten e.d. betaald worden door de verliezende partij?

Ja, in het vonnis is vastgelegd dat ze alle bijkomende kosten moeten betalen. Maar als ze niet (kunnen) betalen, dan draaien wij alsnog voor alle kosten op.