Koop op afbetaling met ouders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Re: Koop op afbetaling met ouders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:27

Ik heb 1 keer een groter bedrag geleend van mijn ouders (2000 euro). Dit om een nieuwere auto te kopen ivm werk op langere afstand. Tegelijkertijd had ik ook een huurhuisje gevonden en daar moest een behoorlijk bedrag aan borg heen. Uiteindelijk binnen 3 of 4 maanden alles terug betaald (zonder rente). In dit geval was het lenen voor iets met een duidelijk doel (veiligere auto) en was de garantie aanwezig dat ik het op korte termijn terug kon betalen. Mijn ouders waren overigens aangenaam verrast dat het bedrag in zeer korte tijd weer terug op hun bankrekening stond.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 12:58

manzano schreef:
Een 300D heeft gewoon geen grote capaciteit in de burst. Als je kijkt naar de snelheden in CF-kaarten kan hij de snellere snelheden niet eens aan. Het heeft totaal geen zin om geld te gaan steken in een veel snellere kaart, want de camera heeft echt maar een beperkte schrijfsnelheid.

Maar als je echt je camera aan en uit moet zetten (zo lees ik het) lijkt het me toch een cameraprobleem. Dan blijft hij gewoon hangen, want blijkbaar zijn je foto's allang weggeschreven (anders zou je ze kwijt zijn na het aan/uitzetten). Je zou kunnen kijken naar een software-update.
Ik weet niet of die nog uitkomen voor zo'n oud toestel, maar wellicht heb je een oudere versie (bijna niemand update zijn camera). Moet wel te vinden zijn op de website van de fabrikant.

Dit is zo ongeveer wat ik dacht :j behalve van die software-update... is dat gwn gratis? Als het gwn gratis is en geen kwaad kan, kan ik dat altijd proberen natuurlijk

Ik heb trouwens een CF-kaart van 4 GB en er staat op Premium, is dat dan de snelheid?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 12:59

_xDyan schreef:
manzano schreef:
Een 300D heeft gewoon geen grote capaciteit in de burst. Als je kijkt naar de snelheden in CF-kaarten kan hij de snellere snelheden niet eens aan. Het heeft totaal geen zin om geld te gaan steken in een veel snellere kaart, want de camera heeft echt maar een beperkte schrijfsnelheid.

Maar als je echt je camera aan en uit moet zetten (zo lees ik het) lijkt het me toch een cameraprobleem. Dan blijft hij gewoon hangen, want blijkbaar zijn je foto's allang weggeschreven (anders zou je ze kwijt zijn na het aan/uitzetten). Je zou kunnen kijken naar een software-update.
Ik weet niet of die nog uitkomen voor zo'n oud toestel, maar wellicht heb je een oudere versie (bijna niemand update zijn camera). Moet wel te vinden zijn op de website van de fabrikant.

Dit is zo ongeveer wat ik dacht :j behalve van die software-update... is dat gwn gratis? Als het gwn gratis is en geen kwaad kan, kan ik dat altijd proberen natuurlijk

Ik heb trouwens een CF-kaart van 4 GB en er staat op Premium, is dat dan de snelheid?

Nee er staat een klasse op dat is de snelheid :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:02

Ja, ik weet alleen niet of ze nog beschikbaar zijn. Ze zijn normaal te vinden op de site van Canon.

Ja dat kan idd iets zeggen over de snelheid. Ligt aan het merk. Soms gebruiken ze ook termen als "Extreme" enzo.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:03

Dat hoeft niet Nini_Roosje...... SD kaarten werken met klasses. CF niet altijd.

Sandisk werkt met termen als "Ultra", "Extreme" etc.
Transcend bijv niet met termen, maar die zetten de snelheid er enkel op "...x" staat er dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:04

manzano schreef:
Dat hoeft niet Nini_Roosje...... SD kaarten werken met klasses. CF niet altijd.

Sandisk werkt met termen als "Ultra", "Extreme" etc.
Transcend bijv niet met termen, maar die zetten de snelheid er enkel op "...x" staat er dan.

Oh ja dat is waar ook. Nog niet helemaal wakker denk ik :Y)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:07

Snap niet dat er zo moeilijk over gedaan wordt. := Wat is er nou zo raar aan lenen bij je ouders? Of het nou voor luxe is of voor iets anders.. B

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:11

7500 gulden leende ik destijds van mijn ouders ik was net afgestudeerd en kreeg gelijk een baan, dus toen ik mijn rijbewijs had moest er een goede auto komen alleen werkte ik nog maar 2 maanden.

Dat is de enige keer dat ik geleend heb..
En toen ik 17 was voor zadel bij mijn oma ook netjes afgelost.

_xDyan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-14 13:15

Geryon schreef:
Snap niet dat er zo moeilijk over gedaan wordt. := Wat is er nou zo raar aan lenen bij je ouders? Of het nou voor luxe is of voor iets anders.. B

Ik denk dat dat is omdat veel kinderen tegenwoordig heel verwend zijn en niet meer sparen. Tenminste, dat is wat ik heel vaak zie... kinderen die bijv. 6 worden krijgen een ipad...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:23

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:24

Geryon schreef:

Ik denk dat je vast wel begrijpt dat er een signaal uitgaat van het weigeren van geld uitlenen voor een niet dringend noodzakelijk iets, toch? Het waarom van dat signaal is toegelicht in dit topic. Je kunt het er natuurlijk niet mee eens zijn. Dat is wat anders dan niet snappen :)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:25

little_king schreef:
http://www.mycom.nl/opslag/geheugenkaar ... wwod0RMA0g

Ik heb dit kaartje en geloof dat daar best snel opgeschreven kan worden.

Dat is SD. Maar idd snel genoeg.

Ik heb zelf een 300D gehad en nooit met snelle kaartjes en nooit problemen gehad die TS beschrijft. Ja in de burst was het geheugen snel vol en had hij ff tijd nodig, maar geen vastlopers ofzo.
Al gebruikte ik de burst zelden, want dat is geen fotograferen ;) :D

Edit: oh dat jok ik..... dat was een 350D. Kan je nagaan......
Zelfs op mijn huidige 40D heeft het geen zin om die hele snelle kaartjes te kopen. Ik heb het laatst allemaal uitgezocht omdat ik extra geheugen nodig had.
Laatst bijgewerkt door manzano op 13-01-14 13:27, in het totaal 1 keer bewerkt

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:26

Mijn ouders zouden me, al heb ik nu een grotere buffer nu ik op mezelf woon en werk, alleen iets op afbetaling laten kopen als het nodig is.
Voorbeeld wel voor een auto als ik die voor mijn werk nodig had maar ze zouden het niet voor iets hobby matigs, een camera doen. Ik heb er nooit gebruik van gemaakt.

Dit deden ze om me bewust te maken van wat het betekent om geld te lenen ook al zouden ze er geen rente bij doen. Stukje opvoeding dus

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 13:43

Geen geld: niet kopen!
Wel geld: wel kopen!

Heel simpel!

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:26

Als ik iets niet kan betalen wat ik echt nodig heb denk ik dat ik best wel het geld van mn ouders lenen kan.
Rente is dan een beetje overbodig.
Wil ik wat lueks kopen dan moet ik sparen, dat is logisch.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-14 23:53

Geryon schreef:

Dat heet 'verantwoord financieel opvoeden' :) je kind iets bijbrengen en leren om te gaan met geld. Oftewel, gewoon een stukje opvoeding.