Alleen vegetarisch eten op een bruiloft.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kan een bruidspaar het maken om alleen vegetarisch eten te serveren op een bruiloft?

Ja
683 (84%)
Nee
123 (15%)

Totaal aantal stemmen: 806

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:04

xx_Horsiex schreef:
Het is mijn keuze om vlees te eten, mag ik niet hopen dat mensen er soms rekening mee willen houden?

Dat kun je hopen, maar je hoeft niet teleurgesteld te zijn als dat op 1 feestje niet het geval is. Je hebt toch geen principe tegen alles dat geen vlees is?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:05

Lusitana schreef:
xx_Horsiex schreef:
Het is mijn keuze om vlees te eten, mag ik niet hopen dat mensen er soms rekening mee willen houden?

Dat kun je hopen, maar je hoeft niet teleurgesteld te zijn als dat op 1 feestje niet het geval is. Je hebt toch geen principe tegen alles dat geen vlees is?

Ik vind gewoon dat je met beide kanten rekening kunt houden, zeker op iets als een bruiloft waar je graag wilt dat naast jijzelf ook andere mensen kunnen genieten. Ik snap niet wat de big deal is als je naast een vegetarisch buffet ook nog 1 a 2 vlees gerechten serveert? Jij hoeft er toch niet van te eten?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:05

De meeste vlees eters eten ook gewoon pizza zonder vlees.... Of andere buitenlandse dingen zonder vlees... Omdat ze het lekker vinden. Maar op een bruiloft zou alles wat geen vlees is plots vies gevonden worden?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:06

Ik zal wel simpel zijn, maar als ik op onze bruiloft vegetariërs had bij het diner, dan zou ik regelen dat zij ook een uitgebreid vegetarisch maal zouden krijgen. Waarom dan niet ook wat vlees erbij voor de niet-vegetariers. Aan de andere kant, ik zou er zelf helemaal geen probleem van maken om een dagje geen vlees te eten.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:08

Lusitana schreef:
De meeste vlees eters eten ook gewoon pizza zonder vlees.... Of andere buitenlandse dingen zonder vlees... Omdat ze het lekker vinden. Maar op een bruiloft zou alles wat geen vlees is plots vies gevonden worden?

Het is toch mijn recht om vlees te eten of niet? En als ik dat niet wil, is dat toch ook mijn recht? Alsof vegetariërs meer zijn dan vleeseters?

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:08

xx_Horsiex schreef:
Ik vind gewoon dat je met beide kanten rekening kunt houden, zeker op iets als een bruiloft waar je graag wilt dat naast jijzelf ook andere mensen kunnen genieten. Ik snap niet wat de big deal is als je naast een vegetarisch buffet ook nog 1 a 2 vlees gerechten serveert? Jij hoeft er toch niet van te eten?

Het gaat niet om het eten, dat kun je laten. Het gaat om het feit dat er dieren geslacht worden voor je feestje ook al is het niet dan en daar, het komt van een dood beest hoe je het ook wendt of keert. Dat je dat niet wilt. Is daar zo moeilijk in te komen?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:10

Lusitana schreef:
xx_Horsiex schreef:

Het gaat niet om het eten, dat kun je laten. Het gaat om het feit dat er dieren geslacht worden voor je feestje ook al is het niet dan en daar, het komt van een dood beest hoe je het ook wendt of keert. Dat je dat niet wilt. Is daar zo moeilijk in te komen?

Alsof die dieren speciaal voor jouw bruiloft geslacht worden, kom op zeg. Je duwt het bijna door mijn strot dat ik vegetariërs moet respecteren voor hun keuze, waarom kun je dat dan niet voor vleeseters?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:12

xx_Horsiex schreef:
Lusitana schreef:

Het is toch mijn recht om vlees te eten of niet? En als ik dat niet wil, is dat toch ook mijn recht? Alsof vegetariërs meer zijn dan vleeseters?

Eet jij alleen vlees dan? Of eet je ook groenten/pasta ed?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:14

Brainless schreef:
xx_Horsiex schreef:

Eet jij alleen vlees dan? Of eet je ook groenten/pasta ed?

Ik zal bij voorkeuze zeker voor vlees kiezen, neemt niet weg dat ik andere dingen niet eet. En ik respecteer mensen die geen vlees eten, en zal hun ook altijd zorgen dat zij ook lekker kunnen eten. En als jij op jouw bruiloft alleen vegetarisch wilt serveren is dat prima jouw recht, en moet je dat ook zeker doen. Maar doe nou niet alsof je beter bent dan mij omdat je geen vlees eet.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:15

Vjesta je denkt te makkelijk. Ik ben een week ziek als ik wat fouts binnen krijg. En ook groente pleuren ze rustig dingen in of werken ze niet schoon. Alles en overal moet ik heel erg opletten, en ik kom vaak niet verder dan een stukje vlees en patat hoor. Veel dingen durf ik het risico niet te nemen dat er toch wat in zit. Als ik twijfel neem ik zelf gewoon wat mee, probleem opgelost. Dat kan als vega ook hoor, ik wil niet dat mensen hun hersens moeten breken over mijn eten, klaar. Ik maak die keuze, ik handel naar de gevolgen en vraag of het kan of neem wat mee.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 05-12-13 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 13:15

Jans schreef:
Ik vind vegetarisch eten zelf overigens heel erg lekker :) zeker als een goede kok het klaarmaakt :D

Die zijn er echt Kath.. Oud klasgenoot van mij kwam bij mij eten met nog wat klasgenoten én die heeft dus alleen stokbrood en salade gegeten omdat de vleesvervangers die ik had gekocht op dezelfde grill gingen als de vleesproducten..

Ik Heb altijd mijn eigen hoekje op de (steen)grill ten grote van een burger ongeveer.

En iedereen houdt daar rekening mee en legt er niks.

En met BBQen gaat mijn "vlees" op folie.

2 jaar geleden ging mijn zus trouwen, en eten was ook BBQ.
Ze had tegen de kok gezegd dat hij een hoekje vrij moest houden voor mijn vlees en dat daar niks anders op mocht. Dat deed hij keurig, gebruikte zelf een aparte tang.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:15

xx_Horsiex schreef:
Lusitana schreef:

Je begrijpt het nog steeds niet. Het is niet dat de een meer rekening moet houden met de ander, of dat de een beter is dan de ander.
Het is onmogelijk om vlees te serveren als je een overtuiging hebt.
Je gaat totaal tegen je gevoel in, waar je psychisch onder lijdt als je de druk voelt om dat wel te doen.
En jij als vleeseter, welke psychische problemen krijg jij van niet vlees eten?

Ik ben trouwens geen vegetariër.

En nee in Nederland wordt het dier niet voor het feestje geslacht, maar als het vlees bij de slager wegkomt is er toch ook een dier voor geslacht of niet soms?

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 13:17

Lusitana schreef:
xx_Horsiex schreef:

Je begrijpt het nog steeds niet. Het is niet dat de een meer rekening moet houden met de ander, of dat de een beter is dan de ander.
Je gaat totaal tegen je gevoel in, waar je psychisch onder lijdt als je de druk voelt om dat wel te doen.

En nee in Nederland wordt het dier niet voor het feestje geslacht, maar als het vlees bij de slager wegkomt is er toch ook een dier voor geslacht of niet soms?

Dit dus. Zou mij echt stok ongelukkig voelen als er bakken vlees staan.

Eet maar een dagje vega. Uit respect voor mij :D

Wil/kan je dat niet, dan blijf je maar mooi thuis.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:17

Er soms rekening mee houden, maar natuurlijk. Gelukkig voor de vleeseters ben ik nog nooit ergens terecht gekomen waar er geen rekening werd gehouden met hen. (wel genoeg gelegenheden waar er niets vegetarisch te vinden was. 'natuurlijk is er ook vegetarisch, daar staat een salade')

Tijdens een bruiloft draait naar mijn idee alles om het bruidspaar.
Als het bruidspaar besluit om alleen vegetarisch te laten serveren, dan eet iedereen dus vegetarisch.
Overigens zit er voor mijn gevoel wel een verschil tussen een buffet en een 3-gangen diner.
Buffet bestaat sowieso uit verschillende gerechten, dan kan naast een heleboel smakelijke vegetarische gerechten ook best een vleesgerecht neer gezet worden.
Bij een diner wat uitgeserveerd wordt is er maar 1 gerecht, wat iedereen zal eten.
Leuk moment om iets te kiezen wat een beetje out-of-the-box is. Het is hun dag, zij mogen er hun eigen draai aan geven als zij een heerlijk vegetarisch gerecht kiezen, dan is dat hun goed recht.

Ik vind het wel heel erg grappig dat er een aantal mensen hier zeggen niet naar een bruiloft te gaan als er alleen vegetarisch eten wordt geserveerd. Volgens mij bestaat die optie namelijk niet, ik ben in ieder geval nog nooit een bruiloft tegen gekomen waar van tevoren werd verteld wat er op het menu zou staan.

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:19

Mjah,enerzijds, als jij betaalt, bepaal je ook. Echt gastvrij vind ik het alleen niet om mensen te dwingen vegetarisch te eten. Ik lust bv de meeste groente niet, zou voor mij dus een bezoekje aan de McD worden :D Ik zou altijd op zijn minst 1 schaal met vlees aanbieden, ik wil graag dat iedereen het naar zijn zin heeft en lekker kan eten. Hoeft niks speciaals te zijn, gewoon net zoals er met vegetarische gasten rekening wordt gehouden. Behandel anderen zoals je zelf behandeld wil worden, gelijk oversteken, dat idee. Tenzij iemand een die-hard veganist is die iedere vorm van dierlijk leed (leer etc) uit z'n leven weert is het in mijn ogen hypocriet en ongastvrij om mensen te dwingen om vegetarisch te eten en geen enkele andere keuze te bieden. Maargoed, iedereen heeft het recht om dat zelf in te vullen uiteraard.

En even flauw: hoeveel planten denk je dat daarvoor vermoord worden? :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:20

xx_Horsiex schreef:
Ik zal bij voorkeuze zeker voor vlees kiezen, neemt niet weg dat ik andere dingen niet eet. En ik respecteer mensen die geen vlees eten, en zal hun ook altijd zorgen dat zij ook lekker kunnen eten. En als jij op jouw bruiloft alleen vegetarisch wilt serveren is dat prima jouw recht, en moet je dat ook zeker doen. Maar doe nou niet alsof je beter bent dan mij omdat je geen vlees eet.

Ik voel mij niet beter hoor... ik ben een echte vleeseter.
Maar eet ook wel eens geen vlees, laatst nog lasagne gemaakt zonder vlees (was vergeten te ontdooien), heb ipv gehakt er maar extra courgette en champignons (met wat spinazie) in gedaan.
Was lekker en de rest van de familie miste het gehakt niet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:20

Een bruiloft is stressvol genoeg en het is de bedoeling dat het jullie (bruidspaar) dag is en dat jillie het later als de mooiste dag van jullie leven herinneren.
Voor je gasten is het maar 1 van de vele feestjes waar ze heengaan. En ook maar 1 van de bruiloften waar ze heen gaan.
Dat geeft nou precies het voorrecht om te serveren wat je wilt als bruidspaar.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:21

Lusitana schreef:
xx_Horsiex schreef:

Ik vind dat nogal overdreven hoor. Het gaat hier om het serveren van een of twee vleesgerechten, niet alsof je leven er van af hangt. Uit geloofsovertuiging kan ik begrijpen dat je het echt niet wilt. Ook al vind ik dat zelfs bizar, maar ik ben dan ook echt niet gelovig.

Het dier wordt zowiezo wel geslacht, want van 1 dier eet ik niet alleen.

Misschien ben ik gek, maar ik vind het ook een kwestie van respect naar elkaar en ik vind dat wanneer ik trouw, dat niet alleen ik het naar mijn zit moet hebben maar ook mijn gasten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:24

kjoetie schreef:
Ik lust bv de meeste groente niet, zou voor mij dus een bezoekje aan de McD worden :D

Er zijn veel meer alternatieven dan alleen groenten. Wat dacht je van paddestoelen, eiergerechten, en vleesvervangers? Vooral als die gemarineerd of pittig gekruid zijn, zijn ze heerlijk.

Ik heb wel hamburgers gehad die vij nader inzien van sojagranulaat waren gemaakt. Ik proefde wel wat verschil, maar vond ze heerlijk.
Ook wel eens sateh van gemarineerde tofu gegeten, zalig.

Er zijn ook vegetariërs die wel vis eten, trouwens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:25

Roulette_ schreef:
Buffet bestaat sowieso uit verschillende gerechten, dan kan naast een heleboel smakelijke vegetarische gerechten ook best een vleesgerecht neer gezet worden.

Praktisch gezien natuurlijk wel. Maar principieel hebben veel mensen daar denk ik moeite mee. Zo zullen joodse en islamitische gezinnen echt geen varken neer gaan zetten, ook niet voor hun hollandse vrienden, en zal iemand die veel moeite heeft met het doden van dieren niet zomaar zelf de opdracht willen geven om vlees te serveren.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:26

Lusitana schreef:
kjoetie schreef:
Ik lust bv de meeste groente niet, zou voor mij dus een bezoekje aan de McD worden :D

Er zijn veel meer alternatieven dan alleen groenten. Wat dacht je van paddestoelen, eiergerechten, en vleesvervangers? Vooral als die gemarineerd of pittig gekruid zijn, zijn ze heerlijk.

Ik heb wel hamburgers gehad die vij nader inzien van sojagranulaat waren gemaakt. Ik proefde wel wat verschil, maar vond ze heerlijk.
Ook wel eens sateh van gemarineerde tofu gegeten, zalig.

Er zijn ook vegetariërs die wel vis eten, trouwens.

Dat kan er bij mij trouwens ook echt niet in. Maar dat is een andere discussie en iedereen mag zelf eten wat die wilt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:27

xx_Horsiex schreef:
Misschien ben ik gek, maar ik vind het ook een kwestie van respect naar elkaar en ik vind dat wanneer ik trouw, dat niet alleen ik het naar mijn zit moet hebben maar ook mijn gasten.

Ik vind het apart dat je gasten hebt die niet genieten als er geen vlees is.
Als jij zo´n familie en vriendenkring hebt, doe je er goed aan wel vlees voor te zetten, maar dat kun je niet als algemene regel gebruiken.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:27

Wow dat hier zo'n discussie van gemaakt kan worden!
Ik snap niet dat mensen hier een probleem van kunnen maken, wat is nou één dag vegetarisch eten? Waarom zou je van zo iets een probleem maken, een bruiloft draait toch ook helemaal niet om het eten? Je gaat daarheen voor het bruidspaar niet voor het eten. Dan pas je je toch een beetje aan aan die mensen?
En als je nog per se vlees wil eten eet je dat lekker daarvoor of daarna thuis en anders de dag daarna weer en de dag daarna en de dag daarna enz.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:28

Lusitana zoals ik al zei zijn er zat vega’s bij wie die keuze helemaal NIKS met een overtuiging te maken heeft. Die vlieger gaat dus ook niet voor iedereen op. Vega’s zijn echt niet nobeler dan de wel vleeseters.

En als ze er zijn die het werkelijk zo verschrikkelijk vinden, als jij het schetst, dat snap ik niet waarom ze wel uit eten gaat met vleeseters, waarom ze zich überhaupt mengt met ‘dat soort’ mensen en toekijken hoe zij dat arme dier in hun kaken vermalen..

Nochtans heeft niemand mij er van kunnen overtuigen waarom het niet nodig is om met beide (en meerdere) partijen rekening te houden. (binnen het redelijke)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 13:28

Ander idee zou zijn als middenweg is zelf een boer op zoeken die vlees verkoopt en beesten naar je zin houdt. Scharrelvlees dus, waarvan je de afkomst weet. Kunnen je gasten vlees eten als ze willen en heeft het dier een goed leven gehad.