acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: acties tegen o.a bont; gaat dit te ver??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:01

Yes! It's me my dear! :))

Ik heb diegene van dat heksenfilmpje ook gelijk van FB geflikkerd. Dat wil ik gewoon niet zien...
Moet er toch niet aan denken dat als IK dit kan zien, 100.000en kleine kinderen dat ook kunnen zien....

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:19

xZiva_ schreef:
ik zag het ook, dat konijntje :oo
ik heb het meteen afgezet. ik kan er gewoon zo slecht tegen :n

ik vind het heel goed dat er acties tegen zijn, maar dan moet je het niet op bijv. facebook zetten. sommige mensen kunnen daar dus echt niet tegen.

ik zag laatst een filmpje van een puppy die door 2/3 meiden dood geschopt werd, en waar ze dus bovenop gingen staan(en helaas is ie daar dus dood aan gegaan) ik hoorde dat beestje janken en krijsen, en ik heb jankend het filmpje snel weggeklikt.
dat er zulke mensen bestaan BAH!

ik moet er niet aan denken als ik hier mijn lieve hondje naast mij zie liggen op dr kussentje.. zulke onschuldige dieren :n

Er zijn idd mense die het niet kunnen verdragen om die beelden te zien maar dat is nog altijd veel minder erg dan die arme dieren die die martelingen niet kunnen vedragen. Ik ben een fanatieke deler van dit soort ellende en tja als mijn vrienden er niet tegen kunnen ontvrienden ze me toch.

Ook voor mij is het moeilijk om te zien en heb er zeker last van maar ik weiger mn kop in het zand te steken!!!!

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:22

Alleen denk ik dat wel duidelijk is dat er gruwelijk veel misstanden zijn in de wereld. Maar heksenverbrandingen vs de arrogantie van de mensen die vinden dat dieren mogen lijden omdat dat voor de mensen wel goed uitkomt?
Ik vind de vanzelfsprekendheid daarvan echt afschuwwekkend. Hoe kan iemand het nou toch normaal vinden (of zelfs terecht!) dat een dier wordt gedood/mishandeld voor... ja, waarvoor eigenlijk... Omdat mensen te belazerd zijn een stukje vlees op waarde te schatten. Of zo'n bontkraagje, of wat dan ook.

Easygoing: jij zou dan inderdaad iemand zijn die ik heeeel snel zou ontvrienden. Bij degenen waarbij dit soort filmpjes het hardst aankomt zijn de filmpjes echt niet nodig hoor. En dat heeft niets te maken met kop in het zand. Dat heeft meer te maken met inzien dat het niet constructief is.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:25

Prima, geen enkel probleem maar denk nou niet dat die filmpjes bij mij niet knoerthard binnenkomen want ook ik ben daar veelste gevoelig voor en moet mezelf dus dwingen te kijken want door weg te kijken help je niets en niemand. Bewustwording en er ook wat aan doen dat is waar het om gaat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:41

Door te kijken help je ook niets of niemand. Net zoals die "like dit als je tegen hongersnood bent" pagina's. Helpt geen r**t. Alleen sensatie zoeken.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 00:53

Vind je? Dus bewustwording werkt niet mee aan een betere wereld? Sensatie? Sensatie zoeken is een behoorlijk misplaatste opmerking in deze.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 01:00

Sensatie is niet misplaatst. Shockerend is nog steeds sensatie.
Ik zou durven stellen dat het juist slecht is, het kijken van die filmpjes. Verharding, verbittering, kleiner leed lijkt er allemaal door mee te gaan vallen.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 01:05

Sensatie is in mijn beleving toch echt iets totaal anders. Als je hiernaar kan kijken zonder knoop in je ziel ja dan is h et sensatie. En nee bij mij lijkt kleiner leed hierdoor niet mee te vallen, dat heb jezelf in de hand. zolang ik nog tranen met tuiten kan huilen bij het zien van een rat met een afgerukt beentje heb ik no meer dan genoeg gevoel in mn flikker. Elk leven moet gewaardeerd en gerespecteerd worden.

Neem bv paard in nood spanje of wel los caballos luna spanje, door het delen van foto's en filmpjes zijn er nu al tientallen paarden en ezeltjes gered. Noem dat maar eens sensatie zoeken en niets bijdragend aan een betere wereld en precies dat proberen vele ook te bewerkstelligen voor bv de honden in Roemenië nu. Wekelijks worden er honden gered juist ook door dit te delen via bv fb.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 02:13

Even ter praktische info: je kunt bijv ervoor kiezen om dingen van (noem maar wat) Bont voor Dieren niet in je newsfeed te tonen (klik op het pijltje rechtsboven in de status en selecteer deze optie).

Verder ga ik mee met wat al is gezegd... Het is naar, maar als dit soort filmpjes/foto's ervoor zorgen dat de bontindustrie een slechte naam krijgt waardoor je echt niet meer met bont gezien wilt worden, dan moet dat maar...

easygoing schreef:
Er zijn idd mense die het niet kunnen verdragen om die beelden te zien maar dat is nog altijd veel minder erg dan die arme dieren die die martelingen niet kunnen vedragen.

Dit dus. Sorry, maar dat iemand ergens een naar gevoel bij heeft vind ik in het niet vallen bij dat een onschuldig dier levend wordt geplukt/gevild/wat dan ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 03:06

_Christine schreef:
Overigens bestaan er donzen dekbedden die wel op een diervriendelijke manier worden gemaakt, die hebben mijn ouders ook, alleen betaal je daar veel meer geld voor.

Dit dus, ik heb een heerlijke jas met dons, diervriendelijk, maar wel $400. Ik heb een jas met dons gewoon nodig, het is hier niet Nederland met een winter van -15 ofzo.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 03:30

Woehoe, de eeuwige bontdiscussie.
Vind het zo jammer dat er altijd alleen naar de slechtste gevallen van de industrie gekeken wordt. Zelfde met vlees tho, daar niet van. Wil het niet goedpraten maar er is genoeg bont, dons of angorawol wat wel gewoon op een, tot hoeverre mogelijk, diervriendelijke manier (niet levend gevild of gemarteld, echt; waar komt dat "ik weet dat dieren voor bont gemarteld worden" vandaan, seriously...) verkregen wordt. Maar daar hoor je nooit iemand over... Nu vind ik 9 vd 10 bontjassen zelf echt katslelijk maar een goede jas met bontkraag zeg ik zeker geen nee tegen. Zal ik er wel maar gelijk even bij vermelden dat we die in NL dan weer niet nodig hebben want daar is het gewoon niet koud genoeg voor maar heb er hier de voordelen al wel van gezien/gemerkt. Desalniettemin betaal je hier voor een goede parka met echt (wildvang) coyote bont ook rustig 600 dollar. Reken daar nog even 13% tax bij op en je zit op bijna 700 dollar. Je betaalt er dus ook wel voor..

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 07:46

easygoing schreef:
Er zijn idd mense die het niet kunnen verdragen om die beelden te zien maar dat is nog altijd veel minder erg dan die arme dieren die die martelingen niet kunnen vedragen. Ik ben een fanatieke deler van dit soort ellende en tja als mijn vrienden er niet tegen kunnen ontvrienden ze me toch

Helemaal mee eens, had het niet beter kunnen verwoorden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 08:47

Ik ben er inderdaad van overtuigd dat deze filmpjes niet gemaakt worden ter bewustwording, maar om te shockeren.
Jolliegirl heeft onlangs een heel mooi topic geopend waar de dolfijnenslachterij aan bod komt. Zij heeft ervoor gezorgd in haar topic dat ik geen gruwelijke beelden te zien krijg die ik niet wil zien. Haar topic bestaat uit puur tekst. Verder typt zij een heel mooi inhoudelijk bericht. Zij legt eerst uit wat het probleem ter plaatse is, hoe dat probleem zich hier "naast ons bed" uit, welke organisatie er momenteel mee bezig en wat zij doen en ten slotte hoe wij kunnen helpen. De linkjes in het bericht leiden naar de website van de organisatie waar je dan meer informatie erover kunt krijgen (en nogmaals ook op die website blijven de akelige beelden beperkt tot 1 foto).
En dan heel op het einde raadt ze een documentaire aan voor wie wel de vreselijke beelden wil zien. Maar geen linkjes, trailers of foto's. Wie de gruwelijkheden wilt zien, moet er zelf maar even achter gaan.

Iedereen is nu voldoende geïnformeerd over het probleem van de dolfijnen. Aan diegenen die na de tekst al jankend achter de computer zaten, wordt nu geen gruwelijke beelden opgedrongen. Diegenen die er meer van willen zien, hebben een kijktip meegekregen.

DAT is bewustwording, NIET een gruwelijk filmpje op Youtube met een alinea'tje uitleg, dat is sensatie.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 08:59

Gini ben het niet met je eens.
Een groot deel van de mensheid gaat nou eenmaal geen lap droge tekst lezen (waarmee ik niet zeg dat jolliegirl dit niet goed aangepakt heeft natuurlijk), deze mensen krijgen alleen hun ogen geopend door deze beelden.

Tuurlijk shockeren deze beelden wat natuurlijk ook niet te omzeilen is he. Dit zijn beelden zoals de realiteit nou eenmaal is en tja daar is op geen enkele wijze een happy ending fairy tail van te maken.

Bovendien is het geenzinsnodig om autoritair je mening te verkondigen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:03

Het was geen grote lap tekst hoor. Mensen die die moeite niet nemen, nemen ook geen moeite om naar een filmpje te kijken. Of kijken wel, maar enkel voor de sensatie (net zoals ramptoeristen bij een auto-ongeluk) zonder daar dan verder gevolg aan te geven.

Ik geef mijn mening net zoals ieder ander in dit topic. Jouw laatste opmerking is dus totaal overbodig.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:18

Ik vind het verschrikkelijk dat ik op facebook de meest walgelijke vormen van dierenleed tegenkom. Wat heb ik aan die informatie, wat moet ik met die informatie en wat kan ik eraan doen?

Waarom moet ik dan met een K gevoel rondlopen na het zien van ellende? Ben ik egoïstisch als ik er niet naar wil kijken? Wat wordt er van mij verwacht als ik er naar heb gekeken? Moet ik er moet een vliegtuig heen? Moet ik me gaan aanmelden bij een organisatie die zegt er iets aan te gaan doen? Het zal altijd blijven bestaan en ik geloof niet in de kracht van de media. Ik vind het misselijk, ziekmakend en totaal geen nut hebben. Het enige wat je er bij mij mee bereikt dat ik een slecht wereldbeeld krijg en dat ik weet dat er mensen rondlopen die het leven niet waard zijn.

Als je er iets aan wilt doen, ga dan gericht iets bedenken en plemp niet domweg de socialmedia vol waarmee je hoogstwaarschijnlijk alleen mensen bereikt die daar toch al bewust mee omgaan.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:24

Weet je wat het is met die filmpjes: ik heb er een keer een aangeklikt op FB, omdat ik dat gruwelijk vond open ik er geen een meer... dus zo goed werkt die boodschap nou.... Je raakt gewoon mensen kwijt, ik weiger nog naar filmpjes van deze organisaties te kijken en weet daardoor niet wat er gebeurd met konijnen ( toevallig nu door dit topic dan... )

Dus het argument dat je mensen er beter mee bereikt zie ik niet zo?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:26

@ruitje, draag jij bont/angorawol?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 10:33

Bont weet ik zeker van niet, angorawol zou kunnen.... geen idee... nooit op gelet bij aankoop. Maar ik ben niet zo'n wollentruienliefhebber :')

Vanwaar jouw vraag?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:10

En waarom precies? :) Toevallig omdat je het niet eens bent met de vreselijke beelden die je ziet?

In dat geval hebben die beelden stiekem toch wel nut.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:15

Ik krijg via de Whatsapp ook allemaal van dat soort filmpjes met dierenleed/ mishandeling.
Ik druk ze vaak gewoon uit.
Kreeg laatst een filmpje opgestuurd waarin een vrachtwagen netjes stopt voor een overstekende kudde geitjes op een brug.
Maar een collega chauffeur die achterop naderd heeft niet zo'n zin om te wachten tot de geitjes zijn overgestoken.... Die heb ik heel gauw weggedrukt!!!

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:16

Wollen truien kriebelen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 11:32

_San87_ schreef:
Wollen truien kriebelen.

Precies daarom :') ... en bont vind ik gewoon lelijk...

SeesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:16

eenitraM schreef:
De meeste stallen worden tegenwoordig dusdanig verbouwd (melk quotum gaat er vanaf) en er worden installaties aangelegd om het gas op te vangen en zo daar stroom van te maken. Er is geen ruimte om koeien buiten te laten/de ruimte wordt steeds minder wegens uitbreiding van steden/aanleg van wegen. Daarnaast is het ook vele malen duurder en als er wat is met een koe heeft de boer er geen zicht op.

Dus...

Maar in hoeverre is dit nu vanuit de regering verplicht? Als dat niet zo is, kunnen de koeien best naar buiten ;).

Dat de boer geen zicht heeft op zijn koeien als ze buiten staan vind ik nogal een vreemd en niet geldig argument :o er staan nu ook zat koeien buiten. Dat het duurder is dat weet ik en alhoewel het misschien logisch is vind ik het erg jammer dat dit doorslaggevend is in het welzijn van de dieren.

De investeringen die het zou kosten zijn het misschien niet waard om nog maar niet te spreken van het feit dat niemand dat geld gewoon heeft liggen en daarbij; als de consument er niet voor wil betalen, waarom zou je dan? Ruimte voor een aantal superboerderijen om ons te voorzien van ons natje en droogje, is er wel, of dit het dierenwelzijn te goede zou komen is echter maar de vraag...

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-13 13:28

_Anneruth schreef:
Ik vind het verschrikkelijk dat ik op facebook de meest walgelijke vormen van dierenleed tegenkom. Wat heb ik aan die informatie, wat moet ik met die informatie en wat kan ik eraan doen?

Waarom moet ik dan met een K gevoel rondlopen na het zien van ellende? Ben ik egoïstisch als ik er niet naar wil kijken? Wat wordt er van mij verwacht als ik er naar heb gekeken? Moet ik er moet een vliegtuig heen? Moet ik me gaan aanmelden bij een organisatie die zegt er iets aan te gaan doen? Het zal altijd blijven bestaan en ik geloof niet in de kracht van de media. Ik vind het misselijk, ziekmakend en totaal geen nut hebben. Het enige wat je er bij mij mee bereikt dat ik een slecht wereldbeeld krijg en dat ik weet dat er mensen rondlopen die het leven niet waard zijn.

Als je er iets aan wilt doen, ga dan gericht iets bedenken en plemp niet domweg de socialmedia vol waarmee je hoogstwaarschijnlijk alleen mensen bereikt die daar toch al bewust mee omgaan.

Dat je je uberhaupt afvraagt wat je aan die informatie hebt.. Alsof het je totaal niet boeit. Wat dacht je van bewuster kiezen omdat je nu weet wat er achter de bont/angorawol industrie zit?