Geld verdienen, 13 jaar, hoe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:31

Ja wel hoor, als ze dan daarna ook was geen "zeuren" dat ze dat dekje niet kan kopen. Ook dan kreeg je het antwoord, minder garen kopen, prioriteiten stellen :)

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:35

Alle hobby's zijn een luxe :)

Ik bedoel ts is 13 en vraagt hoe ze meer geld kan verdienen. Vervolgens struikelt de helft erover dat ze 15 euro per maand aan make-up uitgeeft.

Ik vind het al heel volwassen van haar dat ze überhaupt denk aan een bijbaantje. Het is gewoon zo dat je helaas op je 13e niet zo heel veel kan doen. Hier nemen ze geen mensen van 13 aan voor krantenwijk/folder, maar misschien verschilt dat per regio.

Het is nou ook weer niet zo dat TS hier om tips vraagt hoe ze haar ouders kan dwingen haar meer te geven. Ik ken genoeg mensen die ouder zijn dan TS maar er alsnog van uitgaan dat hun ouders alles betalen en nieteens denken aan een bijbaantje :').

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:39

Ik denk dat er over gestruikeld wordt omdat je gemakkelijker er langer mee kunt doen, dus is dat als tip.
Net zo als dat iedereen het wel lekkerder vind om vers brood te eten, maar de meeste ook geleerd hebben om niet vers brood te eten.
TS wil daar niets van weten, prima, dat mag natuurlijk, haar eigen keuze. maar dan lukt dat dekje ook niet.

Er wordt ook de tips gegeven meer klusjes in huis te doen, maar erg veel reactie komt daar ook niet op van ts.
Al moet ik zeggen dat bij ons klusjes in huis gewoon de normaalste zaak waren en we daar nooit wat voor kregen.
Maar oke, de tijden veranderen zullen we maar zeggen ;)

Maar als 13 jarige mag je verder nog niet zoveel tegenwoordig.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... -doen.html
Laatst bijgewerkt door little_king op 17-11-13 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

MerleSimone

Re: Geld verdienen, 13 jaar, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 22:42

Vind het inderdaad een beetje verwend overkomen, vooral dat van 'blauw oornetje gekregen dan is een blauw dekje geen overbodige luxe' nou sorry maar dat is wél overbodige luxe.
Maar TS geeft nu aan dat ze wel aan het werk wil gaan dus vind het al lang goed van haar, en hoop dat ze wat met mijn bovenstaande tips doet :j

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:00

Sammy_xxs schreef:
Ben ik de enige die 4 euro wel weinig vind :o
Kan me niet voorstellen dat ik mn kids straks maar 4 euro per week aan zakgeld geef, 2 broodjes halen o.i.d en het is al op.
Ik zou mn kinderen eerder 10-15 euro zakgeld per week geven...

Maar @ ts, ik zou ook kijken voor een oppas baantje, of honden uitlaten ofzo...

http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/kinderen-en-geld/zakgeld.html

muntdrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:01

Toen ik 13 was kon ik ook wel verwend overkomen terwijl ik dat misschien niet zo bedoelde. Ik vind het gewoon jammer dat iedereen meteen komt met "Ja ik geef maar maximaal 15 euro aan makeup uit per jaar". Ja als je niet aan paardrijden doet zul je daar op jaarbasis ook minder aan besteden dan wanneer je daar wel aan doet :').

Er komt zeker ook goed advies hoor! Maar er zijn gewoon bepaalde reacties waaraan de TS ook gewoon niks heeft.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:08

Toen ik 13 was kreeg ik zo'n £40 zakgeld per maand.
Daar kon ik goed mee uit de voeten want op die leeftijd wil je toch wel make-up kopen / kadootjes voor verjaardagen / snoepjes voor je pony / haarproducten etc.

Daarnaast had ik zelf een krantenwijk waarmee ik geld verdiende.

Wellicht kun je aan je ouders voorstellen dat je een krantenwijk neemt en of zij je zakgeld met 10 euro per maand willen verhogen?

Misschien kun je zelfs paardenspulletjes goedkoop inkopen en weer via marktplaats verkopen.
Of ben je goed in armbandjes zelf maken die je via internet kunt verkopen?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:14

Wow, dat vind ik echt enorm veel! En eigenlijk ook totaal onnodig.
Je krijgt nog bijna alles van je ouders, dat beetje luxe daar moet je gewoon van sparen.
Natuurlijk ben je gewend 50 euro uit te geven meen je nog niet te kunnen kopen wat je wilt ;)
Maar genoeg gezinnen die geen 50 euro in de maand hebben voor luxe.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:15

Maar waarom als iedereen in jouw omgeving make up draagt moet je het ook opdoen? Vind je het mooi of loop je met de meute mee?
Toen ik 13 was droeg ik niet eens make up, tegenwoordig hebben 9 jarige het zelfs op.

Probeer zoveel mogelijk krantenwijkjes te nemen, is er niet een regionaal blaadje waarbij ze nog bezorgers zoeken? En misschien iets minder met de make up?

BobbieLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:18

Sowieso het uitgeven en het krijgen van zakgeld ligt aan de woon situatie zelf,
Werken bijv : beide ouders? hoeveel broertjes en zusjes heb je?
en wat vraag je zelf om van rond te komen .. om dingetjes te kopen die je echt nodig hebt,
Ik krijg bijv niet echt een vast bedrag per maand.. maar wanneer ik het vraag en het er is krijg ik het wel.
En hoezo erg dat een 13-jarige uitgeeft aan make up?
Ieder zo zijn ding ..
Ik denk dat je gewoon moet kijken waar mensen hulp zoeken..
in winkels wat kaartjes achterlaten bijv: honden uitlaten, helpen bij ouderen mensen thuis,
heitje voor karweitje, misschien dan oppassen op je neefje of nichtje, thuis helpen voor een extra
:)
ahah of ben je creatief? mijn zusje haalt bijv kraaltje maakt kettingen en armbandjes en verkoopt die.
ze vind het leuk en verdient er wat mee :)

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:20

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:21

oja nog een leuke tip. je zegt dat je zelf best dure merken make -up koopt. doe het aleen in de ogtend thuis op. en neem het NIET mee naar school. ik neide er in de pauze vaak naar om net even dat puistje weg te werken voor de spiegel. als je dat niet doet en het gewoon laat zoals je het in de ochtend hebt gedaan. scheelt het echt als een helboel. ik doe nu 2 keer zo lang over mijn potje foundation :( ;)

Zerline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-13 23:21

Ik moest alles vanaf mijn 12e zelf betalen. Ik mocht op mijn 12e nog niet werken, maar liep een postwijk op de naam van mijn ouders. Ik liep op de donderdag of vrijdag en verdiende verschillend, maar meestal rond de 55 euro per maand. Op mijn 14e ben ik begonnen met een eigen krantenwijkje en verdien daar nu ongeveer 20 euro per maand mee.

Op deze leeftijd is geld verdienen gewoon heel moeilijk en meer als 50 euro per maand zal je op deze leeftijd niet gaan verdienen. Ik zal lekker een folderwijkje nemem en over een paar jaartjes bijvoorbeeld vakken gaan vullen.

Toch zal ik is overwegen om bij goedkope winkeltjes make-up te gaan halen ik geef misschien 3 euro per maand uit aan make-up. Vraag of je ouders lekker eten halen, zoals croissantjes of dergelijke zodat je daar je geld niet meer aan uitgeeft.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 00:12

little_king schreef:
Wow, dat vind ik echt enorm veel! En eigenlijk ook totaal onnodig.
Je krijgt nog bijna alles van je ouders, dat beetje luxe daar moet je gewoon van sparen.
Natuurlijk ben je gewend 50 euro uit te geven meen je nog niet te kunnen kopen wat je wilt ;)
Maar genoeg gezinnen die geen 50 euro in de maand hebben voor luxe.

Ik vind dat niet veel hoor.

Ik moest daar make-up en haarproducten voor kopen.
Daarnaast moest ik alle kadootjes voor vriendjes en vriendinnetjes / familie leden zelf betalen
Ook een keertje naar de bioscoop etc moest ik zelf betalen.
en als ik iets extra's wilde moest ik dat ook zelf betalen.

Mijn ouders betaalde alleen mijn eten en kleding en op mijn verjaardag kreeg ik natuurlijk een kado.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 00:13

Ik ben zelf ook niet zón brood eter, heb er een hekel aan. Maar probeer het voor jezelf lekker te maken. Wat ik bijvoorbeeld doe is mijn beleg extra lekker maken. Dus bijvoorbeeld ipv alleen kaas op brood doe ik kaas met mosterd en basilicum. Dan krijg ik het heel goed weg. Of bij ham een beetje rucola er op. Of een beetje frietsaus.Het is misschien niet uber gezond maar altijd beter dan een vette hapuit de kantine. Ik haal als ik op school ben bijna dagelijks soep. Dat kost maar 1 euro en dan kan ik mijn brood soppen als ik er eigenlijk geen zin in heb. Of ik neem een salade mee naar school, in jouw geval zou ik hem dan zelf maken want kant en klaar kopen kost al gauw 4 of 5 euro.

Ik gebruik dagelijks make up. (Dagcrème, foundation, mascara, oogschaduw, eyeliner en lipverzorging.) Maar dat hoeft niet zo veel te kosten, mijn dagcrème is van kruidvat huismerk. Het is beter voor je huid eerst een dagcrème te smeren dan direct een foundation. Dagcrème is goedkoper bij mij als foundation en ik smeer er minder foundation door. Omdat het niet zo in je huid trekt denk ik..

Verder haal ik zo veel mogelijk in Duitsland omdat daar veel goedkoper is. Dus als ik daar heen ga sla ik een voorraadje in. Ik gebruik verder wel de "luxere" make up. Omdat ik een gevoelige huid heb voor puistjes en omdat mascara anders mijn hele gezicht onder de zwarte korrels laat zitten. Maar het scheelt gewoon veel hoe je inkoopt en gebruikt.

Ik zie trouwens bij Ts in het profiel maar 1 luxe dekje. Mag dat ook al niet meer?..

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 09:58

1 oranje dekje
een wit wedstrijd dekje
Een grijs dekje
een rood dekje
een ander rood dekje

Dus hoezo maar 1 dekje?

Het gaat er niet om dat ze niet nog een dekje mag.
Maar dat ze luxe broodjes verkiest boven eten van thuis en dat ze geld opspaart voor make-up. Ook niets mis mee. Maar wil je dan sparen voor een dekje is het keuzes maken en moet je andere dingen laten :)

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:40

sallandval schreef:
Sammy_xxs schreef:
Kan me niet voorstellen dat ik mn kids straks maar 4 euro per week aan zakgeld geef, 2 broodjes halen o.i.d en het is al op.

http://www.nibud.nl/omgaan-met-geld/kinderen-en-geld/zakgeld.html

wauw hihi, dat dat dus ook echt normaal is, had ik geen benul van!
mijn kids zijn nog klein, dus had mr daar nooit in verdiept.
Maar vind t wel weinig voor deze dure tijd van tegenwoordig.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:54

Vroeger hier ook voor school 5,- per week.

Moeders zorgde voor lekker beleg in huis, brood in huis. Dan zelf smeren en meenemen.
Schoolkoekjes.

Die 5,- had je dan zat aan. Anders zou je jezelf volvreten aan snoepjes/koekjes etc. (Kennende de gemiddelde scholier :D )

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 10:58

Ik vind dat TS heel netjes reageert op de vele aanvallende berichten in het topic. Wat is er mis mee dat TS wat extra's wil verdienen? Ze vraagt toch hoe ze het zelf kan verdienen. Niet hoe ze bijvoorbeeld meer geld kan krijgen van haar ouders.
Dat TS er eten en make-up van wil kopen is toch haar eigen keuze? Daar hebben wij niks over te zeggen. En het is ook niet haar vraag waar ze op kan bezuinigen. Haar vraag is HOE geld te VERDIENEN.
Ik vind het alleen maar positief als een 13-jarige al graag wil werken :j

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:00

Ts in welke regio zit je? Misschien heb ik er over heen gelezen maar...... Ik heb af en toe een oppas voor mijn super verwende hond nodig.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 12:20

Ik ben 25, woon samen en heb een paard. Ik vind het belangrijk om elke maand te kunnen sparen. Omdat mijn paard al genoeg kost, doe ik zuinig met andere uitgaven. Zo neem ik altijd mijn brood en andere tussendoortjes (zoals Liga en ontbijtkoek) mee van thuis. Mijn brood is niet geplet, op de middelbare school had ik daar een broodtrommel voor. Op de middelbare school had ik vaak kaas met sandwichspread op mijn brood, ik heb mijn brood nooit vies gevonden. Natuurlijk is een broodje gezond lekkerder, maar ik vind het te duur om iedere dag te doen.

Af en toe gaan we hier met het werk in de lunchpauze op vrijdag naar de snackbar. Dan neem ik een frietje met, kost 1,90 euro. Ik ga met het openbaar vervoer naar mijn werk en ik spaar per maand 44 euro uit door de laatste tien minuten te lopen vanaf het station dan met de bus voor de deur uit te stappen.

Make-up: ik koop mijn lippenstift als hij in de aanbieding is (dan kost die 10 euro) en mijn mascara bij de Big Bazar (is een soort Action), dan heb ik Maybeline mascara voor 3 euro.

Verder gebruik ik alleen dagcreme van de Aldi (schijnt de beste te zijn en is goedkoop).

Kortom TS: leer keuzes maken en besef dat je niet iedere dag een lekker broodje hoeft te kopen, en geniet ervan als je dat wel doet. :)

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:28

Sammy_xxs schreef:

Denk je dat je kinderen dan leren omgaan met geld?

Ik kreeg op die leeftijd geen zakgeld. En kon klusjes doen om wat geld te kunnen hebben. Heb daardoor geleerd zuinig te zijn en goed na te denken alvorens men wat koopt. En is best handig als je later eenmaal groot bent. :D

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 13:33

Tip mbt het brood, smeer dit als het nog bevroren is... dan is het ontdooid als je op school bent en nog lekker vers! Liep tege hetzekfde probleem aan en dit werkt voor mij echt super!

jumerenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:46

ts. mag ik eigelijk vragen hoe je dat vroeger deed?
ging je moeder dan ook iedere midag vers brood voor je halen. of at je wat anders tussen de middag?
of at je bevroren brood uit de vriezer.
ik heb een beetje het gevoel dat je jezelf een beetje tegenspreekt.
suc7 met een baantje vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 14:51

Ik heb nog nooit van mijn leven zakgeld gekregen of kleedgeld. 2 x per jaar gingen we shoppen. En voor de rest kreeg ik alleen geld als het echt nodig was. Voordeel is dat ik nu nog steeds zeer voorzichtig om ga met mijn geld.

Kreeg altijd 1.50 mee op de vrijdag van moeder voor een lekker broodje. Voor de rest was het gewoon broodtrommeltje mee.

Vanaf mijn 14e heb ik 4 jaar lang alles zelf moeten betalen. Geen geld was dus ook geen kleding voor mij. Ouders hadden niet genoeg geld meer na de scheiding. En ben er echt niet minder om geworden. Er zijn tijden geweest dat ik maar 2 spijkerbroeken, paar shirts en 2 vesten had.