Leven als vegetariër

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:37

Hier iemand die al haar hele leven geen vlees/vis eet (ouders zijn vegetariër). Overigens in het verleden wel vaker wat vlees gegeten (dat was dan best een beetje een speciaal iets wat we eigenlijk alleen een paar keer per jaar bij opa & oma kregen). Vis lustte ik sowieso nooit, vlees vind ik ook weinig aan. Vind het gewoon niet lekker en aangezien ik het nooit echt gegeten heb weet ik toch niet wat ik mis. Ik heb wel altijd de keuze gehad om vlees/vis te eten als ik dat wilde, maar die behoefte heb ik niet. Naast dat ik het niet lekker vind is het ook een beetje een principekwestie, ik vind het gewoon niet nodig om vlees te eten en ben het niet eens met de manier waarop de meeste dieren worden gehouden. Ik eet liever vlees van een hert dat ik zelf geschoten heb dan van een koe uit de bio-industrie. Met vlees eten an sich heb ik niet echt problemen.
Ik ben niet zo moeilijk, toen ik een paar maanden in het buitenland verbleef had ik geen andere keus dan wel vlees te eten en dat heb ik toen ook gedaan. Of ik het echt lekker vond? Nee, maar je moet toch wat eten. Al moet ik zeggen dat wilde gans met bosbessensaus best goed smaakte. Al is het niet iets wat ik zou kiezen om te eten.

Ik snap overigens wel dat het vervelend wordt gevonden als mensen die wel vis eten zich vegetariër noemen, dat zorgt gewoon voor verwarring :) eigenlijk zouden die mensen gewoon moeten zeggen 'ik eet geen vlees'. Scheelt een hoop onduidelijkheid. Na een tijdje wordt je idd wel een beetje moe van alle mensen die denken dat vegetariërs wel vis eten. Heeft dus helemaal niks met op mensen neerkijken te maken, gewoon een praktische kwestie. Maar ik kan me er niet echt druk om maken om heel eerlijk te zijn. Ik zeg meestal ook gewoon 'ik eet geen vlees en geen vis', is het meteen duidelijk.
Zo was ik laatst in een restaurant waar ze een vegetarisch gerecht hadden met tofu "en een oestersausje" _O-

Ab2008

Re: Leven als vegetariër

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:40

Ik ben ook vegetarisch! Ik vind t altijd vreemd dat mensen dan vragen of ik wel vis eet..

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:40

wat ik me eigenlijk afvraag he. Stel er is een verjaardag en je kan daar eten, en ze hebben bijvoorbeeld voor iedereen alleen lasagne met gehakt, wat zou je dan doen? Wij hadden altijd vegetarisch die kwamen met hun eigen eten. Hoe doen jullie dat? Nemen jullie zelf iets mee of gaan jullie nog even snel naar de snackbar om een pattatje te halen? :P

Wij maakten altijd standaard een hele grote pan met kip tandoori := ook sla enzo, maar ja, of dat voldoende is weet ik niet :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:43

De mensen waarbij ik kom eten weten meestal wel dat ik vegatariër ben, zo niet, geef ik dat even door en bied ik zelf aan bijv. een vegetarische pastasalade mee te nemen voor iedereen of iets dergelijks.

Fiffill schreef:
Ik snap overigens wel dat het vervelend wordt gevonden als mensen die wel vis eten zich vegetariër noemen, dat zorgt gewoon voor verwarring :) eigenlijk zouden die mensen gewoon moeten zeggen 'ik eet geen vlees'. Scheelt een hoop onduidelijkheid. Na een tijdje wordt je idd wel een beetje moe van alle mensen die denken dat vegetariërs wel vis eten. Heeft dus helemaal niks met op mensen neerkijken te maken, gewoon een praktische kwestie.

Jaa, precies dit! Iedereen moet zichzelf noemen wat hij of zij wilt hoor, maar de gevolgen ervan zorgen soms voor van die l*llige situaties. Als ik van te voren bijv. doorgeef dat ik vegetariër ben en zelfs mijn eigen vervanging wel wil meenemen, bieden mensen vaak superlief aan 'nee hoor, ik kook wel vegetarisch, dat doe ik wel vaker voor die-en-die'. Soms staat er dan toch een gerecht op tafel wat grotendeels gebaseerd is op vis. Oeps :D. Voel me daar zelf ook altijd erg ongemakkelijk bij omdat iemand al zo lief is rekening te houden met mijn wensen... tenslotte kan niemand er uiteindelijk wat aan doen- behalve de mensen die zeggen 'Ik ben vegatariër' terwijl ze wel vis eten :P.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:45

WildWings schreef:
Jaa, precies dit! Iedereen moet zichzelf noemen wat hij of zij wilt hoor, maar de gevolgen ervan zorgen soms voor van die l*llige situaties. Als ik van te voren bijv. doorgeef dat ik vegetariër ben en zelfs mijn eigen vervanging wel wil meenemen, bieden mensen vaak superlief aan 'nee hoor, ik kook wel vegetarisch, dat doe ik wel vaker voor die-en-die'. Soms staat er dan toch een gerecht op tafel wat grotendeels gebaseerd is op vis. Oeps :D. Voel me daar zelf ook altijd erg ongemakkelijk bij omdat iemand al zo lief is rekening te houden met mijn wensen... tenslotte kan niemand er uiteindelijk wat aan doen- behalve de mensen die zeggen 'Ik ben vegatariër' terwijl ze wel vis eten :P.

Maar waarom zelf niet gewoon zeggen; ik eet geen vlees en ook geen vis? :) de oplossing ligt dichtbij jezelf :)

Zoe_97

ik ben zelf ook al 3 jaar vegitariër en die opmerkingen ben ik eigenlijk al gewoon. De jongens bij mijn koor maken ze constant, maar ze proberen gewoon grappig te zijn, ik weet dat ze niet echt zo erover denken en dat ze mijn keuze respecteren.

Fenrir

Dat is dan ook wat ik meestal zeg :D niet alleen om die reden trouwens, maar ook om het feit dat als je 'vegetariër' zegt je vaak een hoop vervelend commentaar krijgt. 'Oh vind je dat sielugh' etc.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 22:45

Als ik vooraf weet dat er eigenlijk niets voor mij is, zorg ik dat ik van te voren wat eet.
Weet ik het pas op het feest zelf? Dat is dan pech voor mij... dan eet ik niets.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:46

Dan eet ik niks, tenzij vooraf duidelijk is dat de bedoeling is daar te eten. In dat geval neem ik m'n eigen prakje mee :) maar ik moet zeggen dat er heel erg goed rekening met mij wordt gehouden. Dan vraag ik nergens om, maar heeft dinnetje speciaal voor mij wat anders gehaald. Dat vind ik wel super lief, maar niet nodig.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:47

sunshine schreef:
Als ik vooraf weet dat er eigenlijk niets voor mij is, zorg ik dat ik van te voren wat eet.
Weet ik het pas op het feest zelf? Dat is dan pech voor mij... dan eet ik niets.

Ik heb altijd zelf eten mee voor de zekerheid (heb voedselintoleranties en allergieën, dus men haalt weinig voldoening uit het voor mij koken :') en na alleen maar droog stokbrood te hebben gegeten heb ik nu altijd zelf wat mee)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:48

Ik geef ook van tevoren aan dat ik geen vlees/vis eet, maar de meeste mensen weten dat toch al. En ik bied vaak aan zelf wat mee te nemen bij bijv een BBQ maar dat is eigenlijk zelden nodig. En anders idd stokbrood en salade :')

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:49

Inderdaad, meeste verjaardagen enzo waar ik kom weten mensen het wel. Als ik weet dat er echt gekookt gaat worden geef ik het wel aan 'Joh, ik ben wel vegetariër, geen vlees én vis dus. Als het lastig is kan ik zelf wel wat mee nemen?'. Zelfde op familiefeesten. Met als gevolg dat ik dan op een stokbroodje kauw terwijl de familie zich dik eet aan mijn vegetarische couscoussalade :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:49

vuurneon schreef:
Maar waarom zelf niet gewoon zeggen; ik eet geen vlees en ook geen vis? :) de oplossing ligt dichtbij jezelf :)

Dat is zeker zo hoor vuurneon, maar het begrip 'vegetariër' omvat dat nou eenmaal al. Het is eigenlijk een beetje gek dat je dan een omslachtigere uitleg moet gaan geven (ik eet geen vlees, vis, en gevogelte, en ook geen gerechten gebaseerd op vlees, vis en gevolgte zoals soepen op runderextract of soep met stukjes dradenvlees erin) omdat andere mensen het begrip verkeerd gebruiken?

Ik zeg het overigens tegenwoordig wel vaak (ik ben vegetariër dus eet ook geen vis), van ervaringen leer je he... :) maar het feit is nou eenmaal dat het begrip wel eens verkeerd gebruikt wordt, wat verwarring veroorzaakt. Dat is alles wat ik wil zeggen. Niet dat ik daar geen oplossing voor weet ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:52

Ik vind 'ik eet geen vis, dier of producten waarin dier is verwerkt' niet heel omslachtig. Maar goed, ben gewend mijn intoleranties uit de leggen en dat is pas omslachtig haha (want hoeveel mensen weten niet dat weipoeder ook gewoon lactose is :') )

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:52

Ach, het kan altijd gekker. Wij hebben regelmatig een avonddienst op ons werk, dan wordt de maaltijd door onze werkgever verzorgd. Als je speciale wensen hebt kun je dat doorgeven, wordt er rekening mee gehouden. Laatst stond een vegetarische collega te wachten op z'n prak, kreeg hij kalkoen geserveerd. "Ja, jij bent vegetariër he! Dus voor jou heb ik lekker kalkoen gemaakt. Eet smakelijk!"

Kalkoen is namelijk een eng, tokkelend, wandelend stuk groente :j :j :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:53

Wat ik wel heel irritant vind op feestjes, als er een paar vegetarische hapjes zijn en alle vleeseters gaan dat zitten opeten. Hallo, jullie hebben keus uit 10 dingen waarvan er ook nog eens heel veel is en dit is een beetje voor mij (en evt andere vega's), ga je eigen voedsel eten _O-

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:54

Dat biedt perspectief voor kerst Berdien. Vroeg mij al af wat ik moest eten :D

vuurneon

Fiffill schreef:
Wat ik wel heel irritant vind op feestjes, als er een paar vegetarische hapjes zijn en alle vleeseters gaan dat zitten opeten. Hallo, jullie hebben keus uit 10 dingen waarvan er ook nog eens heel veel is en dit is een beetje voor mij (en evt andere vega's), ga je eigen voedsel eten _O-

Haha ik zie het soms niet eens dat het vegetarisch is :')
Ik blijf er liever vanaf haha, bevat toch vaak kaas, soja, noten etc :')

Fenrir

Berdien, duh :')

Afbeelding

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 22:58

Jaaaa neee zo'n kalkoen was het niet. Net niet :')

Maar inderdaad, mogelijkheden te over ineens met kerst!

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:23

Veel mensen weten overigens het verschil niet tussen vegetarisch en vegetariër. 'Ben je vegetarisch?' 'Oh, zie ik zo groen dan?'

Heel veel andere dingen die hier voorbijkomen vallen voor mij onder 'zorg voor je gasten'. Als er iemand komt eten, dan vraag ik naar het dieet en hou daar rekening mee. Dat is tot nu toe altijd gelukt en dat werd erg gewaardeerd. Blije gasten = blije gastvrouw.

Voor wie de stricte definitie van vegetariër hanteert: zou je wel kweekvlees eten? Immers, het product is niet afkomstig van een gedood dier, maar uit een cellijn opgekweekt. Cellen kun je oogsten zonder een dier te doden, je moet het uiteraard wel sederen.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 23:33

Die groentekalkoen is echt te gek!

Uit de openingspost herken ik zelf heel weinig. Wel veel "nou, dan eet ik jouw portie wel hoor" en "zonde, die varkens zijn toch al dood hoor".
Beledigend vind ik ze niet. Totaal niet.
Kweekvlees zou ik zelf niet eten. Niet uit principe, maar omdat ik niet in zou zien waarom het nodig is. Doe mij maar een sojaburger. Heerlijk :j

xkimmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:02

En wat eten jullie eigenlijk met gourmet? Ik eigenlijk altijd gebakken aardappeltjes, pannekoekjes of ga een eitje bakken. Of ik bak aardappelkroketjes.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:20

Ik ben vega en heb een tarwe allergie.
Voor sommige mensen ben ik dus erg moeilijk :')

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 13:28

De meeste opmerkingen komen helaas bekent voor, ben zelf vanaf mijn 5 jr Vegatarier , omdat mijn moeder vanaf haar 3 jr geen vlees meer wilde.
Mijn moeder was niet zo moeilijk dus gelukkig geen vlees etc meer hoeven te eten, thuis word je lekker creatief, soms wel in restaurants
een zeer weinig crea kok....tot het trieste toe.
De meest grappige vind ik... Ook groente hebben gevoel en de meest trieste.... Wat maakt het uit als ik geen vlees eet, druppel op de gloeiende plaat.