Waar doen ze het toch van?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Amorosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-13 18:04

Nou ik ben zo iemand die het zich wél afvraagt en vele met mij. Ik heb het topic ook gestart :+

Het alom bekende clichématige 'Waar doen ze het van?' heb ik gebruikt omdat ik mensen zie 2 paarden zie onderhouden (of meer) nieuwe zadels hebben, nieuwe spullen etc etc. van 1200 euro netto in de maand! Als ze fulltime werken.
Dan denk ik; hoe kan het dat ik -vergelijkbare situatie- ook 2 paarden, meer verdien dan 1200 euro per maand (soms) en geen nieuwe zadels kan aanschaffen.

En nee, ik ben niet jaloers... nou ja, jaloers.. ik denk wel eens; kak! ik wil dat ook wel! -O-
Maar GUN het een ander wel! Als die het van een Sugardaddy, pap & mam of opa & oma krijgt of er zelf hard voor gewerkt heeft.

Kriel

Re: Waar doen ze het toch van?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:23

Ja maar je vult nu zelf de 1200 euro in.
Hoe weet je dat? Of gok je dat?
Misschien hebben die mensen wel een erfenisje gehad, een sponsor, de loterij gewonnen, werken ze in een winkel maar is de baas zo blij met diegene dat er meer betaald wordt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 18:40

Spaar je, sparen zij? Misschien sparen de anderen niet en hebben ze een probleem als de wasmachine stuk is en een zeer sobere oude dag?

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:02

Het hangt ook heel erg af van waar je woont. Hier in de buurt kost een huis met een hectare grond minimaal een miljoen. Woon je in de kop van Groningen dan heb je daar wel 3 boerderijen voor. Je kan overwegen om te verhuizen maar dan moet je maar net werk kunnen vinden in je beoogde woonplaats.

Ik snap soms ook niet hoe mensen het soms doen. Ik heb 1 paard en zou dolgraag een tweede willen maar kan dat echt niet betalen. Maar ik geef toe dat ik ook erg houd van mooie kleren en schoenen, uit eten gaan en vakanties. Dus uiteindelijk is het idd keuzes maken. Ik zou misschien wel twee paarden kunnen houden als ik extreem zuiig zou leven maar dat heb ik er niet voor over. Daarnaast werk ik met wisselende contracten (onderzoeker) en durf ik het risico niet te nemen. Ik wil makkelijk rond kunnen komen en niet elk dubbeltje om hoeven draaien. Als ik garnalen van 6 euro wil koop ik ze gewoon. Mocht ik mijn baan kwijtraken dan hoef ik geen dingen op te geven of weg te doen, hoogstens zuiniger leven qua onnodige uitgaven en dat is voor mij ook heel belangrijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:05

F_Orumster schreef:
Spaar je, sparen zij? Misschien sparen de anderen niet en hebben ze een probleem als de wasmachine stuk is en een zeer sobere oude dag?

Dat is idd ook een goeie.. Vrienden van ons leven heel erg van het moment en vooral bij hem lijkt het geld altijd op te moeten. Als hij een keer een meevaller heeft gehad, gaat dat niet op de bank, maar koopt ie er weer iets anders van..

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:11

Wij sparen idd ook.. voor onvoorziene kosten maar ook om straks eigen geld in een koophuis te kunnen stoppen en om een spaarpotje te creeren voor de kids...

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 19:50

Ik lees veel dat mensen kinderen hebben.
Daar kun je ook een paard van houden en sparen voor een studie hoeft ook niet.

anoukyrsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:01

ik betaal met mijn zakgeld en bijbaantje ook een deel van mijn paardje...
eerst stond ik op een stal waar het totaal meestal 400 euro per maand was.
na de eerste verstalling is dat nog maar z'n 80 euro royaal geschat..
en nu sta ik sinds kort op een andere stal waar we met 140 euro wel klaar zijn per maand denkik?

dat ik ook nog een heeeel groot verschil!

Aser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:06

Nou ik heb me dat ook al regelmatig afgevraagd van vele ruiters die voldoen aan de omschrijving van de TS. Maar jaren later weet ik het, het is veelal doorgestoken kaart en gebakken lucht en heel veel uiterlijke schijn.

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:13

Ik denk dat de jonge meiden die in nieuwe setjes rondrijden (ik schaam me nu bijna dat ik dat ook doe :') ) gewoon veel van hun ouders krijgen, als ik even naar mezelf kijk ben ik ook heel gezegend met mijn ouders!
Heb een dressuurpaard gekregen, een gloednieuw dressuurzadel, mijn stalling incl. weidegang en binnenbak word betaald, mijn wedstrijden worden betaald, mijn studie en verzekeringen worden betaald, vakanties worden betaald, mijn telefoonrekening word grotendeels betaald, ik heb mijn rijbewijs gekregen en er staan 3 auto's voor de deur waar ik er altijd wel 1 van mee mag nemen. Dus ja, als ik het zo even op een rijtje zet krijg ik wel heel veel :=

Ik vraag me ook wel eens af hoe ik dit leven door kan leven als ik het zelf moet gaan betalen.

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:15

Gewoon lekker van genieten nu Christine, of t later ook nog kan is van latere zorg. Vind ik dan :)

Edit: je zit hier trouwrns in de buurt als ik je wedstrijdkalender bekijk!! ;)

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:21

thinka schreef:
Gewoon lekker van genieten nu Christine, of t later ook nog kan is van latere zorg. Vind ik dan :)

Edit: je zit hier trouwrns in de buurt als ik je wedstrijdkalender bekijk!! ;)

Wat grappig! Ik woon in Veenendaal (prov. Utrecht), maar start voor Gelderland :) Waar woon jij?

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:22

Ermelo! Niet geheel in de buurt maar je rijdt een beetje op dezelfde plekken als waar ik eerst reed.. wie weet in de toekomst weer :)

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:37

wat een leuk topic eigenlijk. Ik herken mijn vriend hierin heel erg, een lening afsluiten om een andere lening af te betalen. auto betalen met een lening. Ik moet zeggen heel verleidelijk maar toen hij het weer wilde doen heb ik nee gezegd. we hebben het niet makkelijk, mijn vriend verdient net 1500 netto. en tja vaste lasten zijn 1400 euro. dan hou je niet veel over. Auto verkocht zodat we in ieder geval iets minder vaste lasten hebben. Vakantie? zit er al een tijd niet in. nieuwe kleren ook niet. maar dat maakt me niet minder gelukkig. ik heb mijn vriend en ach we redden het :D overigens woon ik naast veenendaal ong. in ede :o

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 20:43

Wij zijn twee verdieners, ik geef geen geld uit aan dure kleding of dekjes. Zou ook graag wel een tweede paard willen, maar dan zou ik de grote auto weg moeten doen(we hebben maar 2 auto´s voor de deur staan :+ ) en kan ik niet meer naar wedstrijd enzo. Kan ook maar op 1 paard te gelijk zitten :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-13 21:40

_Christine schreef:
Ik denk dat de jonge meiden die in nieuwe setjes rondrijden (ik schaam me nu bijna dat ik dat ook doe :') ) gewoon veel van hun ouders krijgen, als ik even naar mezelf kijk ben ik ook heel gezegend met mijn ouders!
Heb een dressuurpaard gekregen, een gloednieuw dressuurzadel, mijn stalling incl. weidegang en binnenbak word betaald, mijn wedstrijden worden betaald, mijn studie en verzekeringen worden betaald, vakanties worden betaald, mijn telefoonrekening word grotendeels betaald, ik heb mijn rijbewijs gekregen en er staan 3 auto's voor de deur waar ik er altijd wel 1 van mee mag nemen. Dus ja, als ik het zo even op een rijtje zet krijg ik wel heel veel :=

Ik vraag me ook wel eens af hoe ik dit leven door kan leven als ik het zelf moet gaan betalen.

Lekker van genieten! Alles wat je nu overhoudt kun je lekker sparen en als je dan ooit meer op jezelf komt, heb je al een mooie spaarpot :)

_Inge

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:15

Het is maar net waar je je prioriteiten legt, althans zo gaat dat bij ons.
We hebben straks 6 paarden , maar staan niet op een dure pensionstal, doen alles zelf.
Gaan zelden op vakantie en kleding kopen we gewoon lekker bij de H&M , niet duur maar toch modieus.
Wij hebben geen dure nieuwe auto, en ik doe veel met de fiets, kinderen ook.
Belangrijke is voor ons dat de kinderen modieus gekleed lopen, goede spullen hebben voor op school, goed en lekker eten en dat onze dieren het ook goed hebben.
En dan lijkt het of je veel geld hebt voor de buitenwereld, maar als ik naar kinderen uit mijn dochters klas kijk, die gaan elke vakantie op vliegvakantie, van 1 vakantie heb je voor een jaar de weides betaald van de paarden bv.
Dure grote auto's voor de deur , merkkleding , de meeste luxe inrichtingen van huizen, dus is echt maar net waar je voor kiest denk ik.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:29

Ik heb ook geen idee hoe ze dit doen...
Ik heb heel veel paarden spullemn, maar dat komt allemaal van mp en voor goedkoop grote partijen ingeslagen waarvan de helfr weer verkopen en dan heb ik het aankoop bedrag weer terug en zelf toch wat spullen aan over gehouden.

Laatst las ik ook dat een meisje van 14 (!!) 2800 euro aan paarden spullen had uitgegeven. Ze zette er zelf ook ff bij : *foto van de spullen* dit is zn 2800 euro aan spullen, en lees ik ben pas 14 EN heb geen werk:)

Van dat soort gevallen snap ik het helemaaaaaal niet...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:34

Hard werken, zuinig leven en kopen op MP, bij kringloopwinkels en aldi/Lidl en goedkope huismerken van bv AH. Op MP kan je spullen zo goed als nieuw kopen, maar dan goedkoper. Jij ziet het er niet aan af dat het tweede hands is. ;)

Daarnaast zie ik dat erg veel mensen met paarden geholpen worden door welwillende ouders die in de goeie tijd goed geld hebben gemaakt. Helaas voor mij hebben mijn ouders zelf dure hobby's. :+

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:39

Tja, ik ben ook een alleenstaande twintiger met een eigen huis en twee paarden. Waar ik het van doe? In Groningen wonen :D :D Waardoor mijn paarden niet alleen goedkoop maar ook precies op de manier staan zoals ik dat wil. Daarnaast ga ik vrij weinig op vakantie, heb ik een zuinige auto (gekregen van m'n ouders, dat dan weer wel) en heb ik geen tophypotheek in verhouding met mijn inkomen. Voor mijn paarden koop ik wat ze nodig hebben, en geen tig setjes. Voor mezelf daarentegen... :)) Voor wat er bij mij in de kast ligt/hangt had ik heel wat setjes kunnen kopen.

Ik heb een buffertje, kan goed rondkomen van mijn inkomen en hoef niet op een houtje te bijten. Als alleenstaande met een bovenmodaal inkomen moet dat eigenlijk ook gewoon kunnen vind ik.

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:46

tja hier is het een kwestie van hard werken, lange dagen maken en keuzes maken.
Ben 25, we hebben 2 paarden en 6 welshponies en die staan niet aan huis. Hebben een koophuis, een zoontje van 15maanden (2 dagen kdv) en de 2e is op komst en sparen iedere maand ook nog wat.
Geef zelf weinig om kleding of om setjes, gaan weinig uiteten, groot deel boodschappen bij de lidl, roken niet maar hebben wel dure auto's ivm de hobby. De paarden en ponies staan wel allemaal op ijzers (hebben we zelf geen kosten aan), gaan ieder half jaar/3 kwart jaar naar osteopaat, ieder jaar tandarts, zadels van de paarden iedere 3 kwart jaar naar zadelmaker, heb priveles etc.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 09:50

Amorosa schreef:
Nou ik ben zo iemand die het zich wél afvraagt en vele met mij. Ik heb het topic ook gestart :+

Het alom bekende clichématige 'Waar doen ze het van?' heb ik gebruikt omdat ik mensen zie 2 paarden zie onderhouden (of meer) nieuwe zadels hebben, nieuwe spullen etc etc. van 1200 euro netto in de maand! Als ze fulltime werken.
Dan denk ik; hoe kan het dat ik -vergelijkbare situatie- ook 2 paarden, meer verdien dan 1200 euro per maand (soms) en geen nieuwe zadels kan aanschaffen.

En nee, ik ben niet jaloers... nou ja, jaloers.. ik denk wel eens; kak! ik wil dat ook wel! -O-
Maar GUN het een ander wel! Als die het van een Sugardaddy, pap & mam of opa & oma krijgt of er zelf hard voor gewerkt heeft.

Ik begrijp (denk ik) wel wat je bedoelt, maar ik denk dat het soms ook met het maken van keuzes te maken heeft. Tsja zaken als leningen en spullen op afbetaling of gewoon op je rug gaan liggen zie ik hier voorbij komen en dat zal ook wel gebeuren (alhoewel ik mij afvraag hoeveel mensen "in natura" betalen).

Ik heb 2 paarden in pension, werk parttime, rijdt wedstrijden, heb priveles, ben lid van een rijvereniging, heb een goede auto om mijn trailer mee te trekken en rijd regelmatig clinics.

Daarnaast ga ik al jaren niet langer dan 2 dgn op vakantie. Heb wel een leuk huis, maar niet de duurste designmeubelen, nieuwste keuken, badkamer, slaapkamer enz. Dit zijn bewuste keuzes die ik maak. Ik zou best graag een nieuwe badkamer en/of keuken willen en die zijn eigenlijk ook wel aan vervanging toe, maar met een kwast verf en een beetje ons gezonde verstand gebruiken kunnen we nog wel tijdje toe. Ik geef dat geld liever uit aan mijn paarden.

CoSnuf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:04

Het is ook wat het oog ziet hé..... Vaak weetje nooit wat erachter zit. Dat kan positief zijn maar ook negatief.

Zo weet ik dat er ook gepraat word over mijn paarden. 'Waar doet ze het van'
Wij hebben 2 shetlanders een kwpn merrie en sinds 2 jaar / 1 jaar een fries en fries x bonte willem
En er loopt al ruim 15 jaar een haflinger van een kennis bij.
Het verhaal steekt eigenlijk heel simpel in elkaar....
Toen ik 4 was kreeg ik mijn eerste pony. Een shetlander, zei is nog altijd in mijn bezit... In 2000 heeft ze een veulentje gekregen en zei is er ook altijd nog.

Ik had een hele drukke pony, ik wilde graag wat meer rust en betrapte mezelf erop dat ik minder ging rijden omdat ik het minder leuk begon te worden. Ik heb hem toen verkocht aan een vriendin (ik verkoop niet zomaar een paard/ pony als het even niet gaat) hij is 10 jaar bij ons geweest.
Vervolgens kwam ik op mp een 20 jarige merrie tegen mocht weg voor een symbolisch bedrag en een goed huis. Zei is inmiddels 27 en nog altijd bij ons. Nu met pensioen maar blijft tot haar laatste adem bij ons.
2 jaar terug heb ik mijn duurste paard ooit gekocht! Een volle Fries, gefokt door mijn schoonmoeder die helaas overleden is. Voor mijn vriend was het duidelijk dat hij dit paard wilde hebben en ik was er gewoon verliefd op. Ik heb er keihard voor gewerkt en gespaard. Ik had dan ook tranen van geluk toen ze bij ons het land in rende.
Ruim een jaar geleden kwamen we bij klanten (werkte bij een beleerstal) zei konden niet voor het paardje zorgen. Ze hadden veel moeite met het karakter en werden onzeker. Mocht voor een kleine bedrag en een goed huis weg. Ik heb er goed over nagedacht en vond het een leuk maatje voor onze Fries. Beide de zelfde leeftijd.... Toch leuker voor dr en dan hadden de bejaarden ook wat meer rust haha.
Een jaar hebben we dr lekker laten lopen en het is een topper! Ze is vreselijk lief en de klik met de andere paarden is super.

Zo lijkt het alsof wij een hele dure kudde hebben. Er word dan ook vaak gezegd 'waar doen ze het van' Maar ik heb dus net verteld hoe we aan deze prachtige kudde komen haha.

Daarnaast huren wij land van Staatsbosbeheer. Wij hebben 2 stukken land. 1 van een hectare en 1 stuk van 2 hectare. Hier mogen de paarden op van april tot november. Voor beide stukken betalen we 1 keer per jaar huur. Dit bedrag staat ongeveer gelijk aan 3/4 maand stalgeld op een 'luxere' stal.

Een vriend van ons (met zijn haflinger) heeft een boerderij met een groot stuk land. Hier brengen de paarden de winter door. En vanaf april gaan alle paarden weer verhuizen zodat we het gras van (de boerderij) kunnen gebruiken om te hooien.

Zo doen we dus met elkaar heel veel.
Ik heb al ruim 10 jaar dezelfde hoefsmid. En een topper van een dierenarts.
Wij bestellen wormkeuren vanuit Engeland. We trommelen vrienden en familie op die ook wormkeuren nodig zijn want hoe meer je laat komen hoe goedkoper ze zijn.

Wij hebben eigenlijk nooit echt onvoorziene kosten aan onze dieren.
Ze staan al jaren 24/7 buiten. De shet krijgt het moeilijk als het te koud is dus deze gaat naar binnen als het echt heel koud is.
De oude kwpner heeft dekens en wil absoluut niet op stal,
Ze zijn allemaal oersterk wat betreft de gezondheid..... En dat scheelt ook een hoop denk ik.
Je hoort veel dingen en iedereen weet het beter, de 1 is door alle gedoe nog duurder uit als je de ander.

Boterbloemen zijn dodelijk voor paarden? Mijne staan al ruim 10 jaar tussen de boterbloemen in de zomer.... Nog geen paard heeft ooit iets gehad. Paarden moeten dik in gepakt worden... moeten naar binnen?
Nee hoor, het zijn allemaal beren, ze hebben geen stal. Wel mogelijkheid om uit de wint te staan etc.
Nog nooooooit 1 ziek gehad, terwijl als ik op een grote stal kom staan er altijd sowieso wel 2/3 die wat hebben.

Kort samengevat..... Als je in mijn land kijkt zou je denken dat ik rijk ben.... Maar nee hoor, hard werken veel zelf doen en niet te moeilijk denken. En vooral creatief zijn.

Natuurlijk heeft ieder paard zijn potje voor onvoorziene kosten!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:16

CoSnuf schreef:
Nog nooooooit 1 ziek gehad, terwijl als ik op een grote stal kom staan er altijd sowieso wel 2/3 die wat hebben.

Kort samengevat..... Als je in mijn land kijkt zou je denken dat ik rijk ben.... Maar nee hoor, hard werken veel zelf doen en niet te moeilijk denken. En vooral creatief zijn.

Mooi verhaal en leuk uitgelegd!

Verder is het natuurlijk ook zo dat je ook wel een beetje "geluk" moet hebben. Als je nog nooooooit een ziek paard hebt gehad, dan heb je gewoon geluk. Het heeft ook te maken met hoe je, je paarden houdt (en die van jou mogen hun hoefjes dichtknijpen als ik het zo lees), maar een ongeluk zit in een klein hoekje.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-13 10:44

[***] schreef:
Ik begrijp (denk ik) wel wat je bedoelt, maar ik denk dat het soms ook met het maken van keuzes te maken heeft. Tsja zaken als leningen en spullen op afbetaling of gewoon op je rug gaan liggen zie ik hier voorbij komen en dat zal ook wel gebeuren (alhoewel ik mij afvraag hoeveel mensen "in natura" betalen).

Ik heb 2 paarden in pension, werk parttime, rijdt wedstrijden, heb priveles, ben lid van een rijvereniging, heb een goede auto om mijn trailer mee te trekken en rijd regelmatig clinics.

Daarnaast ga ik al jaren niet langer dan 2 dgn op vakantie. Heb wel een leuk huis, maar niet de duurste designmeubelen, nieuwste keuken, badkamer, slaapkamer enz. Dit zijn bewuste keuzes die ik maak. Ik zou best graag een nieuwe badkamer en/of keuken willen en die zijn eigenlijk ook wel aan vervanging toe, maar met een kwast verf en een beetje ons gezonde verstand gebruiken kunnen we nog wel tijdje toe. Ik geef dat geld liever uit aan mijn paarden.

hoe herkenbaar! :j

geen zieke of geblesseerde paarden is ook een stukje geluk inderdaad naast goed management...
mijn merrie heeft helaas al een vermogen aan de dierenarts gekost... -O-