Winterbanden/ zomerbanden/ 4 seizoenbanden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 21:58

Fjorj schreef:
Ik heb een betere oplossing
Wanneer het glad is laar ik gewoon mijn auto stil staan :)*

Om vervolgens van de fiets gereden te worden door zo'n onoverwinnelijke malloot?

Sizzle schreef:
Zo breng je het echter niet, of zo komt het in iedergeval niet over.

Ik geef alleen maar aan dat de hype nergens op slaat.
Die hype bestaat in NL nog geen 10 jaar; ik rijd al 30 jaar op het type banden dat nu "winterband" heet........

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:05

Dan is het een verstandige hype, dat ook wel voorlichting heet :)*
Het is gewoon dom om op zomerbanden te blijven rijden.
Dat jij wel al 30 jaar verstandig bent is een goed iets, nu de rest van de mensen nog.

Dat het nog maar 10 jaar zou spelen is onzin trouwens.
Ik ben al 8 jaar weg uit Nederland en toen was het echt niet net in of zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-14 22:11

ikke schreef:
Om vervolgens van de fiets gereden te worden door zo'n onoverwinnelijke malloot?

Dat heb je af toe wel gezien best wat mensen zo maf zijn om als nog met 80km/h over een besneeuwd 60km/h weg te rijden. Treurig is dat.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:27

En zoals gewoonlijk zal de waarheid wel een beetje in het midden liggen ;)

Ik ben het met Ikke eens dat winterbanden zwaar gepromoot (noem het gehyped als je wilt) worden. Geef de branche eens ongelijk, het brengt extra omzet.

Ik ben met Sizzle eens dat winterbanden echt wel een meerwaarde hebben. Het is dan wel belangrijk -zie ook weer een opmerking van Ikke en Fjorj- dat de bestuurders niet denken dat ze onkwetsbaar zijn hoe glad het ook is "want er liggen winterbanden onder".

De banden van Ikke heb ik trouwens ook bij motoren gezien. Continental heeft pas de TKC70 uitgebracht, een dual-purpose band voor allroad motoren. Nou ja, dual purpose, eigenlijk is het gewoon een straatband met een leuk blokprofiel dat er stoer uitziet (voor echt onverhard zijn er veel betere banden). Maar die band heeft ook het sneeuwvlokje! Wat weer een leuke is voor mensen die met de motor naar Italië willen, daar schijnt het namelijk in de zomer verboden te zijn om met 'winterbanden' rond te rijden. En die TKC70 is dus net als de banden die Ikke heeft een goede allround band die 'toevallig' een sneeuwvlokje op de wang heeft en dus tegenwoordig een 'winterband' is.

_Nelleke_

Re: Winterbanden/ zomerbanden/ 4 seizoenbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:46

Zijn er eigenlijk all season-banden waarmee je ook in de winter het wintersportgebied in mag? Is dat sneeuwvlokje aan de zijkant van de band altijd leidend?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 10:53

_Nelleke_ schreef:
Zijn er eigenlijk all season-banden waarmee je ook in de winter het wintersportgebied in mag? Is dat sneeuwvlokje aan de zijkant van de band altijd leidend?

Voor zover ik weet is dat sneeuwvlokje inderdaad leidend / het teken om het voor de gebruiker herkenbaar te maken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:07

In zwitserland is geen winterbanden plicht dus kun je theoretisch ook met zomerbanden naar je wintersport.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 11:59

Rex_Rolfo schreef:
Italië willen, daar schijnt het namelijk in de zomer verboden te zijn om met 'winterbanden' rond te rijden.

Toevoeging, iets met soep en heet:
Tussen 16 mei en 14 oktober mag op de Italiaanse wegen niet meer worden gereden met motorvoertuigen die uitgerust zijn met (M+S)- winterbanden met snelheidscodering Q (tot 160 km/h) en lagere snelheden. Volledig artikel: link

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:14

Wij hebben 4 seizoenen banden, omdat we over het algemeen veel en ver onderweg zijn. Buiten sneeuw rijd je ook veel relaxter met regen. Ze maken iets meer lawaai, maar je staat nooit meer voor verassingen :). Plus, geen gewissel in voor- en najaar, nooit te vroeg of te laat, etc.
Over winterbanden: Ik vind dat veel mensen ook een misplaatst gevoel van veiligheid hebben. Winterbanden hebben meer grip op sneeuw, niet op ijs. En winterbanden is een stukje extra veiligheid, meer zekerheid. Dat betekend niet dat je ineens 80km/h kan rijden als er een pak sneeuw ligt, zoals je vaak wel ziet gebeuren.
Ik ken overigens iemand die niet zo heel vaak de auto gebruikt en gewoon het hele jaar op winterbanden rijdt :p

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:26

ik lees nog heel veel misvattingen over het gebruik van winterbanden.

banden gaan langer mee: Ja in jaren, niet echt in km

winterbanden zijn verplicht in Duitsland:
voor Duitsers: ja maar voor buitenlanders alleen tijdens winterse omstandigheden
dus ga je van Nederland op een zonnige winterdag wandelen in het Reichswald en ligt er geen sneeuw of ijs mag dat. Maar veel beter is gewoon om ze wel te monteren en er de hele winter voordeel van te hebben.

ik rij op winterbanden dus ben veiliger, dat hangt van heel veel dingen af winterbanden werken beter in de sneeuw zolang ze een profiel van meer dan 4 mm hebben. hebben ze minder profiel dan werken de lamellen op de band niet meer en profiteer je alleen nog van het aangepaste zachtere rubbermengsel.
bij temperaturen hoger dan 7 graden verliest de winterband zijn voordelen tegenover een vergelijkbare zomerband. bij nog hogere temperaturen slijt de winterband meer en presteert beduidend minder dan de zomerband.

ik heb een 4 seizoenenband dan profiteer ik altijd van het goede van beide banden.
pure onzin, een 4 seizoenenband heeft het M+S predicaat en is dus als winterband geaccepteerd.
onder de 4 mm profieldiepte heb je in de winter geen echt profijt meer.
de band heeft een opbouw met zowel een zomer als winter profiel en de daarbij horende rubbermengsels.
dus eigenlijk rijd je op een halve zomer en een halve winterband. In mijn ogen slijt de band daardoor sneller en kan niet hij niet tippen aan de afzonderlijke zomer of winterbanden. een soort technisch grapje en daarbij is het ook nog de duurste keuze. Bij de premium bandenmerken (michelin continental) vind je de 4 seizoenenband dan ook niet.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 12:37

BMHP schreef:
ik lees nog heel veel misvattingen over het gebruik van winterbanden.

banden gaan langer mee: Ja in jaren, niet echt in km

winterbanden zijn verplicht in Duitsland:
voor Duitsers: ja maar voor buitenlanders alleen tijdens winterse omstandigheden
dus ga je van Nederland op een zonnige winterdag wandelen in het Reichswald en ligt er geen sneeuw of ijs mag dat. Maar veel beter is gewoon om ze wel te monteren en er de hele winter voordeel van te hebben.

ik rij op winterbanden dus ben veiliger, dat hangt van heel veel dingen af winterbanden werken beter in de sneeuw zolang ze een profiel van meer dan 4 mm hebben. hebben ze minder profiel dan werken de lamellen op de band niet meer en profiteer je alleen nog van het aangepaste zachtere rubbermengsel.
bij temperaturen hoger dan 7 graden verliest de winterband zijn voordelen tegenover een vergelijkbare zomerband. bij nog hogere temperaturen slijt de winterband meer en presteert beduidend minder dan de zomerband.

ik heb een 4 seizoenenband dan profiteer ik altijd van het goede van beide banden.
pure onzin, een 4 seizoenenband heeft het M+S predicaat en is dus als winterband geaccepteerd.
onder de 4 mm profieldiepte heb je in de winter geen echt profijt meer.
de band heeft een opbouw met zowel een zomer als winter profiel en de daarbij horende rubbermengsels.
dus eigenlijk rijd je op een halve zomer en een halve winterband. In mijn ogen slijt de band daardoor sneller en kan niet hij niet tippen aan de afzonderlijke zomer of winterbanden. een soort technisch grapje en daarbij is het ook nog de duurste keuze. Bij de premium bandenmerken (michelin continental) vind je de 4 seizoenenband dan ook niet.

Toch apart dat ik dan Michelin M+S banden kan krijgen voor mijn Range Rover.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 14:45

M en s banden is mud en snow dat zijn echte winterbanden. Die heeft manlief er ook onder liggen. 4 seizoenen banden heten vaak anders en zijn herkenbaar aan sneeuwvlokje (snow), zon en regendruppel (mud) op de zijkant.

Ook die heb je in de dure segmenten en vaak goedkoper dan de winterband versie. Vandaar dat ik all seasons banden (vredestein) heb voor zowel mijn atos als de transit. Waren per band toch duidelijk goedkoper dan de winterband versie.

En bij elke band moet je je profiel goed in de gaten houden, net als rubberkwaliteit ivm uitdroging, bandenspanning enz. Dat hoort voor mij bij de dagelijkse controle van je auto.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 15:21

Het klopt dat veel mensen denken hoppa heb de winterbandjes er weer onder liggen dus ik kan doen en laten wat ik wil. Dat zijn vaak ook de mensen die de ongelukken hebben. Ik ben blij met mijn winterbanden, heb meer grip en voel me veiliger daardoor, tuurlijk heb je nog genoeg andere malloten op de weg maar als je goed vooruit kijkt en daar op let komt het al een heel eind goed.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 17:07

Ik heb de offerte voor winterbanden binnen 375 euro inclusief velgen voor 4 stuks.
Ze zijn wel gebruikt maar hebben nog een profiel van minimaal 8mm

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 17:45

Sizzle schreef:
In zwitserland is geen winterbanden plicht dus kun je theoretisch ook met zomerbanden naar je wintersport.

Theoretisch uiteraard. Want ik moet altijd lachen als er weer een ZH'er/ BS'er staat te slippen op de gemeenste steiging de Freibergen in. (St.Brais, misschien ben je er al eens langs gekomen?) Daar zie je dat een goed lamellenprofiel helpt. Gisteren ben ik er nog geweest en toen begon de natte sneeuw al. Ik denk dat je bij meerdere skigebieden ook moeite hebt met zomerbanden. En het klopt, ze verplichten het hier niet, maar ze tellen het wel mee in geval van ongeluk.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 18:10

Zou je verzekering het in geval van schade-bij-winterse-omstandigheden-op-zomerbanden ook nog link kunnen spelen? "U heeft niet voldoende voorzorgsmaatregelen genomen dus wij keren niet volledig uit"?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 18:49

Ook bij verzekeringskwesties kan het vervelend worden voor de bestuurder omdat het voertuig zich niet in 'de meest zekere/veilige' staat bevond. Maar als je op een winterdag word aangehouden met zomerbanden, zonder dat er iets aan de hand is kun je geen boete krijgen. Maar dus wel als je schade maakt of bijvoorbeeld het verkeer ophoud.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 19:36

Als je benzine op is langs de weg krijg je ook een fikse boete.
Was een Nederlander het laatst niet zo mee eens, met als gevolg dat hij er nog een overheen kreeg voor beledigen van een ambtenaar :')
Heeft zelfs het semi-nieuws gehaald :D

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 19:38

Dat verbaasd me helemaal niets! :D ze zijn correct en vriendelijk, maar je moet er niet mee sollen....

BMHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 19:40

ikke schreef:
Toch apart dat ik dan Michelin M+S banden kan krijgen voor mijn Range Rover.

onder M+S versta ik normale winterbanden, geen 4 seizoenen band. Dat je met Michelin een goede band hebt verbaasd mij dus niets.
voor 4x4 zijn de profielen sowieso al wat robuuster en daardoor meer geschikt voor het terrein (modder) en sneeuw. Met banden voor de grotere SUV's ben ik niet zo bekend.

Voor mijn Subaru wissel ik netjes in de winter en eind april weer terug.
Als de profieldiepte mij niet meer aanstaat wil ik nog wel eens ze in het voorjaar afrijden zodat ik de volgende winter weer rondom op nieuwe sta.
Hier in de Duitse Eifel is een winterband geen luxe, maar gewoon hard nodig.
Het is niet de eerste keer dat een Nederlandse of Belgische vriend begin december een dagje later pas weer terug naar huis kon omdat er geen winterbanden onder lagen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 19:56

Sizzle schreef:
Als je benzine op is langs de weg krijg je ook een fikse boete.
Was een Nederlander het laatst niet zo mee eens, met als gevolg dat hij er nog een overheen kreeg voor beledigen van een ambtenaar :')
Heeft zelfs het semi-nieuws gehaald :D

Het gebeurt maar zelden maar je kunt er in NL ook een boete voor krijgen......
Valt onder hetzelfde "goede huisvaderschap" als goede banden.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-14 20:05

ik rij amper dus daarvoor ga ik er geen winterbanden onderzetten.

enkele keer in de weekenden dat ik verder weg ga, verder blijft het bij boodschappen doen of in de omgeving ergens heen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:33

Sizzle schreef:

Dom ?
Het hangt van de omstandigheden af.

Winterbanden zijn ontworpen om in de sneeuw te rijden.
In de sneeuw heb je voordeel bij winterbanden, maar onder alle andere omstandigheden,
ook op een nat wegdek, heb je voordeel bij zomerbanden.
Zomerbanden hebben hoe dan ook meer grip, en een kortere remafstand.

Bij winterbanden moet je goed zoeken om voor remafstand een C te vinden,
en er worden er nog genoeg verkocht met een E of zelfs een F.
Bij zomerbanden is een C voor remafstand standaard,
en de betere banden halen een B of een A.

Ik kan begrijpen dat je in Zwitserland met winterbanden rijdt,
maar in Vlaanderen heb je tijdens een normale winter maximaal 30 sneeuwdagen,
waarvan je er 5 écht in de sneeuw rijdt, en de rest op gestrooide en dus meestal natte wegen.
Dan ben je gewoon beter af met zomerbanden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 12:51

BigBen schreef:
Sizzle schreef:

Dom ?
Het hangt van de omstandigheden af.

Winterbanden zijn ontworpen om in de sneeuw te rijden.
In de sneeuw heb je voordeel bij winterbanden, maar onder alle andere omstandigheden,
ook op een nat wegdek, heb je voordeel bij zomerbanden.
Zomerbanden hebben hoe dan ook meer grip, en een kortere remafstand.

Bij winterbanden moet je goed zoeken om voor remafstand een C te vinden,
en er worden er nog genoeg verkocht met een E of zelfs een F.
Bij zomerbanden is een C voor remafstand standaard,
en de betere banden halen een B of een A.

Ik kan begrijpen dat je in Zwitserland met winterbanden rijdt,
maar in Vlaanderen heb je tijdens een normale winter maximaal 30 sneeuwdagen,
waarvan je er 5 écht in de sneeuw rijdt, en de rest op gestrooide en dus meestal natte wegen.
Dan ben je gewoon beter af met zomerbanden.

Het zou voor de minder technische mensen wel aardig zijn als je die remklasse-letters even verklaard.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-14 13:10

Zo technisch is het ook weer niet :) .

Sinds 2012 moet op iedere nieuwe band een sticker hangen, dat is EU gereglementeerd.
Daarop staat een kwotering voor brandstofverbruik, grip op nat wegdek, en het extern geluid van de band.
De kwotering gaat van A (best) tot G (slechtst).
In de praktijk is F het slechtst, omdat G voor zover ik weet nooit wordt gebruikt.

Het verschil tussen A en F is niet min.
Bij een personenauto die op nat wegdek 100% remt aan 80 km/uur is de remweg met een A-band 18 meter korter dan bij een F-band.