labyrinth schreef:miss_lizje schreef:http://www.ad.nl/ad/nl/4560/Gezond/arti ... coma.dhtml
Dit is voor mij de voornaamste reden om geen donor te zijn. Ik krijg zeker na dit nieuws ( en de documentaire) steeds meer het gevoel dat als je donor bent er minder moeite voor je gedaan word. Je organen lijken belangrijker dan jou leven zelf.
Daarnaast vind ik persoonlijk donororganen geen oplossing. Het DNA komt niet overeen in leeftijd in de meeste gevallen en de telomeren kunnen dus ook al veel korter zijn wat tot snellere celdood lijd. Vaak genoeg hoor je toch dat een orgaan ondanks alle moeite word verstoten of dat mensen na een paar jaar alweer een nieuw orgaan nodig hebben.
Helaas groeien organen nog niet aan bomen, maar ik denk dat kweekorganen met patient DNA de toekomst gaat worden. Dan heb je geen leeftijdsverschil meer in organen of het risico tot afstoting.
Dit meisje is juíst gered doordat ze donor was! Volgens alle protocollen in Denemarken was ze opgegeven. Als ze geen donor was geweest hadden ze haar laten sterven. Maar omdat ze donor was, werd ze aangesloten op de ECMO, die haar hart en longfunctie overnamen. Die extra tijd heeft iets voor haar gedaan waardoor ze ging herstellen. Zonder die tijd aan de machine had ze het niet overleefd. Toen ze haar van de machine afhaalde kwam ze dus bij.
De fout hier ligt dus in de diagnose :"Hersendood". Omdat ze haar hadden opgegeven door uitslagen van de test gingen ze haar behandelen als donor, wat haar uiteindelijk heeft gered. De manier van vaststellen wat hersendood is, is in elk land anders. Daarom gaan zie nu in Denemarken die protocollen herzien, om te voorkomen dat dit nog een keer gebeurd en dat ze een geval als dit meisje volgende keer aan de machine aansluiten om haar leven te redden en dat ze niet bij geluk omdat ze donor is aan die machine wordt aangesloten.
Maar het feit dat ze dus bijna leeggehaald was terwijl ze dus leefde vind ik dus 3x niks. Van mij hoeft de stekker er ook niet gelijk uit als ik in coma lig. Laat mij maar even liggen om te kijken wat er gebeurt. Het feit blijft dat de doktoren fouten hebben gemaakt ( zie documentatie) die zo hun gevolgen hadden. Als haar ouders sneller hadden toegeknikt was hun dochter dood.
Ik wil alleen maar zeggen dat de procedure echt heel zorgvuldig is. 
Al heel erg lang, ver voordat ik het zelf mocht bepalen dat ik donor wilde zijn had ik zo''n papiertje in mijn beurs. Mijn ouders hadden er zelfs een handtekening opgezet. Ik stond er helemaal achter
. Tenzij je je in een land laat begraven waar balsemmen normaler is misschien

Elke dag/week/maand/jaar extra is er eentje, met welke ziekte/diagnose dan ook.