"Mensen helpen elkaar niet meer"

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: "Mensen helpen elkaar niet meer"

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:25

Ik help dan ook hoor, geen probleem. Ik rijd ook naar boeren als ik zie dat hun koe in de sloot ligt, als er een stier uit de wei is ontsnapt en haal schapen van hun rug. Ik sta er met verbazing naar te kijken hoe mensen schouderophalend doorlopend en zeggen, het zijn mijn beesten niet.
Maar ach, een hoge pet van de mens had ik toch al niet op. Over het algemeen vind ik het geen fijne wezens. Ze worden steeds egocentrischer en de hele maatschappij verloedert er door.

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-13 23:35

Ik heb meermaals mensen geholpen,
maar heb er ook altijd wat voor terug gekregen,
blijft fijn zon kleine dorpen bij elkaar :o

Eerste was ik nog jong, 10 jaar?
ik fietste lukraak de weg op omdat ik overtuigd was niemand te horen of zien,
de dode weg even vergeten en werd aangereden door een auto,
de man in de auto kwam niet van hier,
en kon zich alleen maar druk maken om de deuk in zijn nummerbord :n

De buschauffeur die er stond heeft me de bus in geloodst en 112 gebeld,
ik was meer onder de indruk van de hele patroille die er kwam ( tot boevenwagen aan toe )
heb een beertje als troost gekregen,die heb ik nog steeds.

2e keer was toen ik 16 was, had net 2 dagen een nieuwe brommer
en had nog geen idee waar het normale licht zat, ik dacht dat stadslicht alles was :+
ik reed de berm in en toen ik terug op het asfalt kwam,
slipte mijn voorband weg, ik viel dus met ong. 40 km/u op de grond,
mijn vriend reed toen mee voor de veiligheid.

Daarachter reed dus een opgevoerde snorfiets,
de meid is gestopt en heeft nog de hele tijd mij aan de praat gehouden,
er is ook een auto van de 80weg gestopt om te vragen of we een ambulance nodig hadden,
gelukkig was dit overbodig en ben ik met mijn ouders terug gegaan.

bij beide gevallen de mensen bedankt, helaas heb ik van die meid nooit geweten wie ze was,
anders had ik haar een bloemetje gegeven.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 00:06

Heel wat jaren geleden liep ik stage op een peuterspeelzaal. op een dag gingen we met peuters en karretjes in de bus naar de dierentuin. Het was een heel karwei om al die peuters en karren de bus uit te krijgen, maar gelukkig waren er een paar pubers die ons netjes hielpen. Dat ben ik nooit vergeten, al die "stoere" jongens met die peuters en de karretjes.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 02:15

Tja, ik was vorige week ook te laat op het werk toen er een heel peloton brugsmurfen vlakbij mijn huis tegen de vlakte ging. Heb gewoon 10 minuten tijd gepakt om pleisters te plakken, natte washandjes voor schaafwonden te regelen en ouders te bellen. Vervolgens mijn baas gebeld dat ik iets later kwam en de pauze wel een stukje korter zou maken en vlot naar mijn werk gefietst. Zou dus ook schaapies gaan vangen....

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:40

LadyMadonna schreef:
little_king schreef:
Als ik met mijn goede kleren naar iets belangrijks ga ga ik geen schapen vangen als de eigenaar er al bij is.
Met mijn oude kloffie geen probleem.
Er van uit gaande dat het op een rustige boerenweg is

eerste hulp verlenen bij letsel of echt hulpbehoevend iemand natuurlijk wel, dat vind ik een heel verschil.

Ik heb geen schaap aangeraakt hoor, alleen de weg en berm wat geblokkeerd. Boer aan de ene kant, ik aan de ander, boertje allemaal: kom maar, kom maar, stop! Links, kom maar ;)

Je schrijft eerder dat je door de schapenstront hebt gelopen.
Dat ga ik enkel doen in nood.
Daarnaast los ik op het werk iemand af die er dan al 9 uur op heeft zitten en niet kan gaan.
Natuurlijk prima bij letsel of ernstig gevaar.
Maar sorry niet voor schapen op een boerenweg.
Is dat verharding van de maatschappij of juist denken aan je collega.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-13 07:46

Kinke schreef:
zucht...je moet hier ook alles tot in den treure uitleggen....Er zijn genoeg mensen die best even iets te laat kunnen komen. En half uurtje...ik dacht, ik neem het maar ff ruim :)

Oh, maar zo bedoel ik het niet. Ik snap dat een half uur vervelend is als je onderweg bent naar een afspraak. Maar 5 minuten?

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:48

Het probleem is dat je van tevoren niet weet hoe lang het gaat duren...

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:54

Ik wil best helpen, maar helaas zijn er ook mensen die daar misbruik van maken. Ik heb wel gehoord van mensen die gingen helpen en vervolgens werden bestolen/bedreigd/verkracht of erger.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 07:57

Hhilde schreef:
Ik wil best helpen, maar helaas zijn er ook mensen die daar misbruik van maken. Ik heb wel gehoord van mensen die gingen helpen en vervolgens werden bestolen/bedreigd/verkracht of erger.

Dat is ook echt verschrikkelijk dat dat gebeurd, maar het gebeurd nog veel vaker 'zo', dus zelf zou ik het niet als reden zijn om iemand niet te helpen.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 08:01

Ik vraag altijd of ik even moet helpen als ik zie dat iemand aan het klooien is met iets wat makkelijker met zijn tweetjes gaat.

Sannert

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 09:43

Ik had vanmorgen nog zo'n moment. Ik reed over een weg waar je 60 mag maar het merendeel 80 rijdt. Ik ga een bocht door en midden op de weg stond een hond. Dus heb ik de auto aan de kant gezet en ben uitgestapt. Hond geprobeerd te roepen, maar hij kwam niet. Fietste een vrouw langs die vroeg of het een vreemde hond was waarop ik ja antwoordde en mevrouw gewoon doorfietste. Hond nog eens geroepen en toen rende ie terug het veld in. Ik wou de auto pakken om hem achterna te rijden en toen zag ik in het veld een vrouw lopen die hem riep. Dus ik ben in de auto gestapt en verder gereden. Ik keek nog een keer en zag die vrouw dankbaar zwaaien. Gelukkig goed afgelopen.
Heb ook eens meegemaakt dat ik samen met een vriendin bij haar op de oprit stond en ik zag auto's een boogje maken op de weg, dus ik ging kijken lag er een oudere man onder een fiets. Ben naar hem toegerend en heb de fiets van hem afgehaald gevraagd of hij okee was en hem opgeholpen. Niemand van die auto's stopte. :n
of op het station de lift was stuk dus iedereen moest met de trap. Stond personeel om mensen naar beneden te helpen, maar die waren bezig en er stond een vrouw met buggy te wachten. Heb haar gevraagd of ik kon helpen en we hebben samen de buggy naar beneden gehaald.
Ik vind het een kleine moeite en stop altijd wel als ik zie dat iemand hulp nodig heeft.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:17

Weet je wat pas echt banketstaaf is? Dat je besluit om door te fietsen/rijden/lopen omdat je hoopt dat een ander wel zal helpen en je de volgende dag leest dat er mensen/dieren verongelukt/overleden zijn.
Dat is niet de reden waarom ik wel help, dat doe ik gewoon maar het is misschien wel iets om over na te denken als je je normaal gesproken niets aantrekt van mensen/dieren in nood.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 10:34

goed topic!
ik vind dat de boer 100% gelijk had goed van jullie dat jullie hem geholpen hadden!
het is al zo geworden dat mensen die 2 min moeten wachten in de rij van de supermarkt al het hart in de keel hebben! verschrikkelijk ! kijk ik heb ook weleens haast maar dan blijf ik wel gewoon beleefd en denk : ik kan nu 2 dingen doen 1 me mega druk gaan maken dat ik ga stressen of 2 gewoon normaal doen!
ja dan kies ik 2 !

Als mijn moeder en ik een boodschap doen en we zien zo iemand zichzelf opvreten van binnen door het paar minuten wachten zeggen we tegen elkaar : we hebben allemaal maar haast haast haast!

oohja : en gedag zeggen in dus bus doet ook bijna niemand meer tegen de meneer;vrouw achter het stuur!
waar zijn in hemelsnaam onze manieren?
effe ontopic : ik zou zeker zeker helpen!
hoop niet dat ik erg heb gezeurd :o :o ?
gr hackny

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 12:54

Vorige week had ik trouwens mijn ketting van de fiets. Gelijk was er een man op een brommer die stopte om mij te helpen. Mijn ketting hangt te slap, dus hij zei ook hoe ik de ketting weer strak kon trekken.

En vorig jaar had ik ook mijn ketting van de fiets. Stopten er 2 (jonge) Duitsers, en die gingen mij ook keurig netjes helpen. En voor de mensen die denken dat Duitsers geen engels willen praten: Zij begonnen gelijk in het Engels tegen mij de praten ipv Duits!

Ik was ook erg dankbaar!

corinep

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:26

Herrinnerde me opeens dit verhaal weer, soms kun je maar beter niet helpen...

Treinongeluk Barneveld: vrouw (91) overleden

BARNEVELD - De 91-jarige vrouw die vorige maand zwaargewond raakte bij een ongeluk op een spoorwegovergang in Barneveld, is aan haar verwondingen overleden. Dat meldt de politie.

De auto van de vrouw en haar man kwam op het spoor vast te zitten. Een 31-jarige Puttenaar die het bejaarde stel te hulp schoot, werd gegrepen door een trein en overleed. Dat gebeurde voor de ogen van zijn vrouw, die met haar dochtertje van 10 maanden in de auto was blijven zitten.

De 91-jarige vrouw raakte zwaargewond aan haar benen. Haar 92-jarige man achter het stuur bleef ongedeerd.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:28

De eerste en laatste regel spreken elkaar nogal tegen.... :P

Maar in triest voor die jonge man is het natuurlijk wel!

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:29

Goof, je werkt toch niet op een school waarbij jij de enige leraar bent? Nee het is niet handig als je te laat komt op je werk, maar je collega's kunnen het wel even opvangen. Dat gebeurt namelijk ook wanneer je een per ongeluk hebt verslapen, of in de file staat. Jouw leerlingen blijven echt niet buiten in de kou staan..

En iemand schreef dat ie dan dacht aan zijn/haar collega... Nee, op zo'n moment denk je dus alleen aan je zelf, want het komt jou niet uit om te helpen. Ik heb een baas waarvan ik zeker weet dat ie het absoluut niet kan waarderen wanneer je te laat komt. Maar ik heb daar gewoon maling aan, iemand heeft mij op dat moment gewoon nodig! Je zegt toch ook niet tegen je partner wanneer hij 's morgens onderuit gaat 'sorry schat, ik ga naar mijn werk, ik heb nu mooie schoenen aan, zoek het maar uit!'

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:31

corinepgek schreef:
Herrinnerde me opeens dit verhaal weer, soms kun je maar beter niet helpen...

Treinongeluk Barneveld: vrouw (91) overleden

BARNEVELD - De 91-jarige vrouw die vorige maand zwaargewond raakte bij een ongeluk op een spoorwegovergang in Barneveld, is aan haar verwondingen overleden. Dat meldt de politie.

De auto van de vrouw en haar man kwam op het spoor vast te zitten. Een 31-jarige Puttenaar die het bejaarde stel te hulp schoot, werd gegrepen door een trein en overleed. Dat gebeurde voor de ogen van zijn vrouw, die met haar dochtertje van 10 maanden in de auto was blijven zitten.

De 91-jarige vrouw raakte zwaargewond aan haar benen. Haar 92-jarige man achter het stuur bleef ongedeerd.

Dit verhaal klopt niet helemaal maar in de grote lijnen wel.
Een goede vriendin van ons heeft eerste hulp verleend bij dit ongeluk, zij hebben het zien gebeuren.
De vrouw van 91 is niet direct aan haar verwondingen overleden, haar been is geamputeerd en zij is na een tijdje ziekenhuis naar huis gegaan en is aan iets anders komen te overlijden.
De man van 31 is ter plekke wel komen te overlijden doordat hij gegrepen is door de trein.

Het meest tragische bij dit hele ongeluk was dat als niemand iets gedaan had er helemaal niets gebeurd was, als ze de trein hadden afgewacht en daarna de mensen uit de auto hadden gehaald alles goed was gegaan. Maar goed dat is achteraf gepraat. De man van 31 stond er om bekend dat hij altijd en overal iedereen te hulp schoot, het was voor zijn familie en vrienden dan ook geen vreemd iets dat hij zo is komen te overlijden.

Soms is het inderdaad beter om niet te helpen, alleen wanneer is dat soms, dat is zo lastig in te schatten!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:33

Dat te laat komen snap ik ook niet. Het is toch niet dat je wekelijks mensen treft die je zou moeten helpen. En als je verder altijd op tijd komt is het echt niet zo'n probleem als je eens een keer te laat komt.
Die keer dat je collega even moet wachten of andere mensen opvangen zou geen probleem moeten zijn andersom moet dat toch ook kunnen. Maar valt me inderdaad hier ook wel op dat mensen dus niet echt zitten te wachten om andere te helpen. Tenzij ze natuurlijk zelf hulp nodig hebben dan zouden andere wel klaar moeten staan zeker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:38

Een ketting er op leggen is toch niet moeilijk? Ik verwacht daar echt geen hulp voor. Tenzij vriendlief mee fietst, dan laat ik het aan hem over _O-

Maar ik probeer altijd wel mensen te helpen. Regelmatig een schaap rechtop gezet. Eerst kijken als ik de eigenaar kan vinden. Zo had ik ook een keer de eigenaar gevonden, alleen de man en zonen van vrouwtje waren net weg. En zij durfde niet goed het land in, omdat er ook een ram liep. Dus kon ik als nog het land in. Scheelt toen mijn opa nog leefde, hij ook 150 schapen had. Dus gelukkig genoeg ervaring.

Toen ik een keer met mams ergens heen moest, liep er een kudde koeien rond. Dus zagen verderop wat jongens in het land werken. En die wisten gelukkig van wie de koeien waren. Dus die hebben de eigenaren gehaald. Toen we uur later terug reden, stonden de koeien net in het land.

Ook eens dierenambulance gebeld omdat een moeder eend met kuikens midden over de snelweg heen rende. Terug weg waren ze allemaal weg. Dus hoop dat ze het allemaal overleefd hebben.

In de trein stond ik ook op voor ouderen, mits ik zelf nergens last van had.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:40

Ik vind het opvallend om te lezen 'ja maar ik moet werken anders kan zus en zo niet gebeuren.' Een goed bedrijf draait ook door zonder jou. En zeker dat halfuurtje kunnen ze zich heus wel zonder jou redden.

Ik vind het altijd een kleine moeite om iemand even te helpen, gelukkig nooit een levensbedreigende situatie tegengekomen. (Hooguit een gevonden telefoon of portemonnee die ik dan maar afleverde bij de bar/receptie.) Maar hoeveel moeite is het om een oude dame te helpen met haar boodschappen in te pakken? Of even iemand te helpen met zijn of haar fiets?

Ben tijdens mijn backpackreis (Met een tas van 10kg op mijn rug) met regelmaat gaan staan in bussen voor oudere mensen. Terwijl het overgrote grut daar gewoon blijft zitten. Italiaanse heren waren mij dankbaar. (Staan ze dan te wiebelen met hun stokje...)

In situaties als met de trein: Eigen veiligheid staat wel voorop....

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:49

love_western schreef:
Een ketting er op leggen is toch niet moeilijk? Ik verwacht daar echt geen hulp voor. Tenzij vriendlief mee fietst, dan laat ik het aan hem over _O-

Ik kan heel goed mijn ketting weer erop leggen hoor ;)
Maar die mensen bieden het zelf aan, en dan kan/ga ik geen nee zeggen :)

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:54

Ben het ook wel met de boer eens..

Ik help overal waar ik kan. Als ik door rijd langs iemand die hulp nodig heeft, zal ik me de hele dag schuldig voelen. Er is voor mij wel een grens, en dat is mijn eigen veiligheid. Als die in het geding komt, sorry, maar dan doe ik wat ik kán doen zolang het voor mij veilig blijft en anders niet.

De smoes van ik moet naar m'n werk en mag niet te laat komen vind ik ook onzin. Wat is nou 5 minuten op een heel mensen leven? En wat een half uur? Als je een collega moet overnemen, oliebol happens, als je iemand kan helpen dan hebben ze daar echt wel begrip voor.

Ben je ook niet verplicht om mens in nood te helpen?

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 14:56

Dieselpaard schreef:
Ik weet nog wel het uiterste van "helpen". Hier in Den Helder hebben ze bedacht dat als ouders ziek zijn en ze kinderen hebben, zij makkelijk kunne helpen met het huishouden. Dit geldt voor kinderen van 4 t/m 18 jaar (en ouder natuurlijk). Een kind van 5 kan namelijk makkelijk even de afwas doen, toch? En een kind van 6 kan naast de afwas ook wel even stofzuigen....
Ronduit absurd natuurlijk, maar de gemeente heeft bedacht dat als kinderen dit niet doen, de ouders dus niet de extra zorg krijgen die ze dus eigenlijk wel nodig hebben. Ze hebben die extra zorg natuurlijk ook niet nodig, want de kinderen helpen :+ Wat vinden jullie daar dan van?

En hierdoor ben ik sms straks mijn baan kwijt.... Dit kunnen ze niet laten doen door kinderen. Het is van de zotte,klusje ok,maar niet met regelmaat.

En wel een nieuw stadhuis willen, geef de mensen gewoon hun thuiszorg..

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-13 15:02

Ik begrijp mensen die gewoon doorrijden inderdaad niet...

Zo zag ik een keer een opa met een scootmobiel. Hij liep dat ding te duwen (en als je zo'n ding gebruikt ben je meestal niet zo best ter been). Iedereen fietste er gewoon langs. Ik zag mijn zus ook gaan en die fietste door. Viel me ontzettend van haar tegen overigens...
Ik ben gestopt, fiets op slot weggezet, en ben meneer gaan helpen duwen. Ik had meteen spijt want dat kloteding was loeizwaar en de rem bleef ook nog eens hangen. Na enkele tientallen meters ploeteren zag ik het echt niet meer zitten, en meneer werd niet lekker, dus ik zeg dapper dat hij wel kon gaan zitten en dat ik wel alleen zou duwen. Ik was de wanhoop nabij, iedereen fietse gewoon vrolijk langs en ik kreeg dat kreng nauwelijks van zijn plek. Kwam er gelukkig nog een man helpen duwen (halleluja!) en zo hebben we die man met veel pijn en moeite thuis gekregen. Hij bedankte ons natuurlijk hartelijk en bood ons wat te drinken aan, maar ik was inmiddels ruim een half uur te laat voor het eten. Op het moment dat ik terug wil lopen naar mijn fiets, komt er een jongen aan met mijn fiets. Hij had het zien gebeuren en kwam mijn fiets brengen. Op zich hartstikke aardig, maar ik had liever gehad dat hij had helpen duwen, haha! Mijn zus kreeg thuis de wind van voren overigens ;) . Ik vind het enorm asociaal dat ze niet even hielp.

En echt een dag later, ik rijd op een weg en er komt een oma van rechts, maar die had haaientanden, dus ik mocht doorrijden. Ik zie haar remmen, falen, proberen met haar voet bij te remmen en die gaat echt vlak voor de auto op haar plaat. Dus ik auto laten staan, alarmlichten aan, en mevrouw geholpen met opstaan, fiets aan de kant. En de auto's achter mij maar toeteren... Wat moest ik dan? Er eerst overheen rijden en dan de stukjes van de weg schrapen?! Dat je niet stopt om te helpen is nog tot daar aan toe, maar dan ook nog gaan lopen zeiken als iemand anders dat wel doet...

En dan tot slot nog eentje die ik zelf heel mooi vind. Stoplicht bij een mega grote kruising. Er staat een auto half op de kruising, met een aanhanger met een boot erop. Alarmlichten aan en iemand enigzins wanhopig achter het stuur. Van letterlijk alle kanten sprongen de mensen uit hun auto om die auto+aanhanger over het stoplicht naar de vluchtstrook te duwen. Daarna iedereen op een drafje weer naar hun eigen auto, en zo was het hele euvel binnen een halve minuut opgelost. Mensen die niet uit waren gestapt allemaal toeteren en hun duim omhoog steken door hun autoraampje. Was echt leuk om te zien.