brood smeren voor je vriend/man, wie doet het nog?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

smeren jullie het brood voor je vriend of man?

ja
271 (29%)
nee
654 (70%)

Totaal aantal stemmen: 925

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:46

Jannepauli schreef:
Nemurin schreef:
Ik denk dat jullie ook gewoon geen last hebben van de "sekse-oorlog" zoals ik hem noem. Jullie hoeven je helemaal niet druk te maken over dingen als emancipatie en kunnen gewoon lekker doen waar je zelf zin in hebt wat dat betreft. :D

Huh? Is het opeens anders als het twee vrouwen zijn die voor elkaar zorgen ( of de één voor de ander)?

Ik zal eens uitleggen wat ik de sekse-oorlog noem. :j

Even heel plat/gegeneraliseerd gezegd: Je had altijd mannen die vrouwen onderdrukten vroeger natuurlijk, en vrouwen zijn daartegen gaan vechten, wat heel logisch is. Maar in plaats van gelijkheid kreeg je fellere vrouwen, heb je nog altijd het glazen plafond en zijn mannen doodsbang om het verkeerde tegen hun vriendin/vrouw te zeggen. Vrouwen zijn daarnaast heel erg gespitst op de eerstvolgende keer dat ie weer wat stoms flikt...

Dat is natuurlijk niet eerlijk. Mannen zijn niet allemaal klootzakken en vrouwen zijn niet allemaal felle vechters. Maar omdat wij ons zo laten vormen door het beeld dat de maatschappij ons geeft ga je je wel in meer of mindere mate ernaar gedragen. Ik heb daar zelf behoorlijk last van gehad omdat ik me ook dacht te moeten voordoen als zo'n vrouw.
Een man kiest vaak (nog steeds heel generaliserend hihi) één ding om te zijn: een klootzak omdat het van hem verwacht wordt... of juist een heel meegaand iemand die constant probeert de vrouwen niet tegen de haren in te strijken.

Natuurlijk is dit allemaal in gradaties en is het wat grijzer dan bovenstaande wel heel zwart-witte uitleg, maar je zult toch altijd een beetje het mannen tegen de vrouwen verhaal krijgen. Of vrouwen tegen de mannen. Als je als vrouw zegt dat je een huisvrouw wilt worden zullen andere vrouwen je raar aankijken (behalve de vrouwen die dat zelf ook willen, maar de vrouwen die het stiekem willen en niet durven zullen je juist keihard afkraken).
Omdat het smeren van brood voor je man een beetje huisvrouw-achtig overkomt kan ik me dus voorstellen dat veel mensen daar wel een aversie tegen hebben. We zijn tenslotte geëmancipeerd!

Dus als je nu een stel van twee vrouwen (of twee mannen!) bent, dan heb je die associaties alvast allemaal niet.
Lijkt mij zeer bevrijdend, maar ik heb dan ook persoonlijk best wel last gehad van wat de maatschappij voorschrijft. :=

Wat ik vind is dat je dat per persoon en situatie zou moeten bekijken. De één smeert inderdaad net zo makkelijk ook even het brood voor de partner, de ander heeft daar moeite mee. Dan zijn er nog de woon-werk-situaties, persoonlijke voorkeuren en ook inderdaad hoe laat ze allebei opstaan.

Ik hoef ook geen huishoudslaaf te zijn, ik heb straks net zo goed een veeleisende baan, maar nogmaals, ik val toch niet op luie varkens. _O- Dus toekomstig manlief zal ook wel genoeg bijdragen en zo houden we het gezellig.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:46

Al 21 jaar smeer ik 's morgens elke werkdag het brood voor mijn man. Ik zorg dat hij een goedgevulde broodtrommel heeft, en maak zijn ontbijt meteen klaar. Soms al om 5 uur in de ochtend. Ik heb er geen enkel probleem mee, ik ben een ochtendmens, en hij is 's morgens vaak niet op zijn best. Ik weet dat niet veel vrouwen dat voor hun man doen, maar hij doet ook genoeg voor mij. En als ik hem wat vraag durft hij het natuurlijk niet te weigeren..is ook wel erg handig soms ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:47

Dat JIJ er last van hebt gehad betekent niet dat alle andere dat hebben. Ik heb er nooit last van gehad wat de maatschappij vond. :+
Ik heb alleen altijd geleerd onafhankelijk te zijn en ik vind dat een hele goede eigenschap. Mijn man heeft ook altijd geleerd onafhankelijk te zijn en imo moet hij die onafhankelijkheid behouden.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 23-09-13 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

savieralover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:48

mijn pa smeerd het voor mijn ma, mij en mijn broertje :D

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:50

Ayasha schreef:
Dat JIJ er last van hebt gehad betekent niet dat alle andere dat hebben. Ik heb er nooit last van gehad wat de maatschappij vond. :+

Ik ben jong maar ik ook niet.. En associaties? Al dat gedoe ook met de emancipatie. Als je een aversie krijgt tegen het brood smeren omdat dat huisvrouw-achtig overkomt, dan vind ik dat toch echt wel enorme aanstellerij.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:50

Ik smeer doorgaans de stapel met 8 bammen voor manlief. Hij verwent mij 's ochtends met een ontbijtje op bed, een bakkie thee en de drie bammetjes die ik meeneem naar mijn werk. En als hij er een keer niet uit kan komen en ik wel, dan maak ik voor hem een ontbijtje op bed en een bakkie thee.

Ik hoef het niet te doen, hij hoeft het niet te doen, maar het geeft in mijn ogen net een extraatje zo. Dat je dat voor elkaar kunt overhebben. Overigens wel de eerste vent die mij met deze dingen verwent en ook de eerste vent voor wie ik de boterhammen maak. Zo vinden we allebei af en toe lieve briefjes of een spontane reminder in de telefoon. Lekker klef haha, maar daar word ik weer helemaal verliefd van.

We werken allebei fulltime, hebben de paarden, ik ga regelmatig op stap met zijn kinderen en toen ik 3,5 week in afrika zat ging hij trouw 2-3 keer per week naar de andere kant van het land om mijn paard even gedag te zeggen en een wortel te geven en even te borstelen (terwijl hij niets met paarden had en ook zonder zijn aandacht zou paard niets tekort zijn gekomen, maar hij deed het wel!)
Laatst bijgewerkt door Rocamor op 23-09-13 13:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:51

Haha zat zijn haar maar magisch goed.. Toen ik hem leerde kennen zat het ook slecht haha
Daarom ben ik het maar snel gaan doen en na ruim 7 jaar is het gewoon routine :)

WiskyBokjes

Ik smeer iedere avond boterhammen voor mijn vriend. :) Zelf moet ik ook mijn boterhammen smeren, dus smeer die van hem er meteen achter aan!

Nummus

Ayasha ik zeg toch ook niet dat iedereen dat zo ziet, maar ik kan me wel voorstellen dat sommigen dat wel zo zien omdat het er wel ís. :)

Onafhankelijk zijn is ook prima, vind ik ook een must voor je aan een relatie begint.
Maar ik lees hier heel veel van "hij heeft twee handjes, hij kan het ook gewoon zelf!" en dat is ook wel zo.
Ik heb een neef waarvan wij ook gezegd hebben toen hij bij ons in huis kwam wonen "Vanaf nu smeer je je brood maar zelf" want zijn moeder had dat altijd voor hem gedaan.

Ik vind het wel belangrijk dat zo'n vent het ook een keer zelf kan. Dat ik het als vrouw vervolgens zou aanbieden is een lief extraatje, geen verplichting. :)

Geryon: Het is dan ook niet mijn mening he... maar ik merk dat ik hier op Bokt niet over algemene stellingen kan praten zonder dat men meteen denkt dat het wel mijn mening is. :(

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:52

liedje89 schreef:
Wat een verschrikking :') Wat ik me vooral kan herinneren van toen mijn moeder mijn brood smeerde was dat er vaak net dat op zat waar ik die dag geen zin in had, ik was blij toen ik het zelf mocht doen *\o/* . Je zou maar je hele leven met de lunch net dat eten waar je geen zin in hebt, of werken jullie allemaal op bestelling??
Ik zou dat soort dingen ook niet doen omdat ik het echt heel vervelend zou vinden als ik voor simpele taken afhankelijk zou zijn van een ander. Ik bedoel niet je eigen haar kunnen doen? Niet je eigen eten kiezen? het idee alleen al %)

EDIT: ik snap trouwens ook de vrouwen niet die zelf geen oliepeilen controleren, gaten boren of banden plakken hoor :Y)

ik zou zelf ook niet willen dat mijn brood klaar gemaakt werd hoor,wil graag zelf kiezen wat erop gaat :j ,dat is hetzelfde met koken,ik kook altijd,en dat is vooral omdat ik dan zeker weet dat ik het ook ga lusten...

maar....mijn vriend kan prima zijn eigen brood smeren,dat heeft hij ook jaren zelf gedaan,maar hij gaat om half 5 zijn bed uit,en vetrekt hier om half 6 om om half 7 savonds pas thuis te zijn,ik ben de hele dag thuis,als ik dan door zijn brood klaar te maken kan zorgen dat hij 15 minuten langer kan blijven liggen,nou dan doe ik dat met liefde hoor..jeetje brood smeren kost me max 5 minuten...

ik weet wat hij op brood wil hebben,het is zo simpel...doe dat graag voor hem,en ik doe het tijdens het koken,dan moet je toch wachten voor de boel aan de kook gaat,nou...mooi om die tijd even te vullen met brood smeren......

hij haalt overigens wel zijn eigen beleg als hij boodschappen doet ( en ja,ook dat doet hij voor mij...) ,dus tis voor mij broodjes opensnijden en beleg erop doen...

boren en banden plakken mag hij inderdaad doen,haha,net als ander sjouwwerk hier...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:52

ik doe het ook....alleen doet niemand het ooit voor mij,dat is wel jammer.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:53

Nemurin schreef:
Ayasha ik zeg toch ook niet dat iedereen dat zo ziet, maar ik kan me wel voorstellen dat sommigen dat wel zo zien omdat het er wel ís. :)

Onafhankelijk zijn is ook prima, vind ik ook een must voor je aan een relatie begint.
Maar ik lees hier heel veel van "hij heeft twee handjes, hij kan het ook gewoon zelf!" en dat is ook wel zo.
Ik heb een neef waarvan wij ook gezegd hebben toen hij bij ons in huis kwam wonen "Vanaf nu smeer je je brood maar zelf" want zijn moeder had dat altijd voor hem gedaan.

Ik vind het wel belangrijk dat zo'n vent het ook een keer zelf kan. Dat ik het als vrouw vervolgens zou aanbieden is een lief extraatje, geen verplichting. :)

Geryon: Het is dan ook niet mijn mening he... maar ik merk dat ik hier op Bokt niet over algemene stellingen kan praten zonder dat men meteen denkt dat het wel mijn mening is. :(

Wat is daar mis mee? Die heeft hij toch ook? Ik zie niet in wat dat met druk van de maatschappij te maken heeft.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:53

Bij mij heeft het ook niets te maken met de maatschappij, meer met het feit dat ik vind dat zolang we beiden werken we dat soort dingen best voor onszelf kunnen doen. Net als hij, vind ik het erg lekker om me nog 2 minuutjes om te kunnen draaien 's morgens.. :j

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:55

Nemurin schreef:

Ik had het ook over het algemeen hoor, misschien was dat niet zo duidelijk maar ik ga er zeker niet vanuit dat dat dan jouw mening is.

Maar veel vrouwen gaan gewoon te ver door in dat emancipatie gedoe. Zoals een aversie krijgen tegen iets dat huisvrouw-achtig is. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden en extremer ook. Gewoon sneu :=

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:57

Ik zou overigens een vreselijk persoon zijn om brood voor te smeren, dus ik zou het denk ik niet aannemen als toekomstig manlief het voor mij zou willen doen. _O- Dat wil ik hem niet aandoen.

Ayasha: Ik zeg zélf niet dat daar wat mis mee is, dat had ik in het begin al aangegeven. Ik roep alleen waarom het zou kunnen dat sommige mensen er zo tegenaan kijken dat een vrouw klakkeloos het brood voor haar vriend/man zou smeren, omdat ik had geobserveerd in dit topic dat er zo op gereageerd werd. :)
En toen vroeg iemand het zich hardop af... dus ik gaf gewoon mijn idee ervan.
Ik beweer niet dat ik het zelf zo vind, of dat het de absolute waarheid is (want die bestaat in zo'n verhaal niet) maar ik deelde mijn observaties.

Dat heeft echt niets met evt. issues van mijn kant te maken, want dat zijn, als ze er zijn, MIJN issues en dus mijn probleem. :)

Wat Geryon zegt zag ik dus ook een beetje... Bij een paar mensen dan he, niet het hele topic in zijn geheel.
IMJ haar motivatie vind ik dan logischer (en minder van het "IK BEN GEEMANCIPEERD!" straatje inderdaad maar gewoon eerlijk).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:59

In mn vorige relatie smeerde ik ook altijd de bammetjes in de ochtend. Dat kwam zo uit. Of je nu alleen voor jezelf een boterhammetje smeert of ook voor de ander, dat is de moeite niet :-) In de tussentijd gaf hij dan de katten te eten.

In mn huidige relatie smeer ik alleen nog voor mijzelf aangezien de wederhelft nooit brood mee heeft naar zn werk :+

Het gaat inderdaad meer om het 'klakkeloos aannemen dat de vrouw dat wel doet' danwel als vrouw in de ankers gaan want 'je hebt zelf ook twee handen'. Je kunt ook nog gewoon iets voor elkaar over hebben zonder dat je daar gelijk een man/vrouw emancipatie issue van maakt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 13:59

Geryron@Ben het met je eens :j
De meeste mannen rennen weg van een geemancipeerde bitch :D Je hoeft niet over je heen te laten lopen....een soort van tussenweg.

Nummus

Re: brood smeren voor je vriend/man, wie doet het nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:00

Wat Apple en Geryon zeggen bedoelde ik dus heel erg. :j
Maar ik ben niet zo goed in de juiste woorden vinden. :o

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:01

Vriendlief heeft al jaren hetzelfde op brood.
Ja dat heeft ook niet mijn voorkeur, ik wissel graag wat af. Hij vindt dit echter helemaal prima en ik vind het lekker makkelijk en nooit gezeur :+

En idd is het gewoon zo gegroeid. In het begin smeerde hij altijd zelf, toen woonden we nog niet samen maar aten wel elke avond samen.
Toen we gingen samenwonen en ik mijn eigen lunch ook moest klaarmaken, ben ik dat van hem er ook bij gaan doen. Gewoon omdat het geen moeite is, niet omdat hij dat verwacht.

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:02

Ik ben het ook met Geryon eens hoor! Er zijn soms van die uber feministische geemancipeerde vrouwen, daar word ik zelf gewoon nog bang van... Laat mij maar lekker voor mn mannetje zorgen, dat doet hij ook voor mij...

En ik vraag me dan ook af, als je praat over onafhankelijk zijn en blijven, wat heeft dat te maken met brood voor je partner smeren? Ik mag toch hopen dat je onafhankelijkheid daar niet vanaf hangt maar van andere zaken?

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:03

Spottedponie, misschien het verschil tussen mannen die nog nooit hun eigen brood hebben gesmeerd (omdat mammie of een vriendin dat altijd voor ze deed bv) en mannen die dat gewoon wel hebben gedaan?
Ik heb geen idee hoor...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:04

Apple schreef:
In mn vorige relatie smeerde ik ook altijd de bammetjes in de ochtend. Dat kwam zo uit. Of je nu alleen voor jezelf een boterhammetje smeert of ook voor de ander, dat is de moeite niet :-) In de tussentijd gaf hij dan de katten te eten.

In mn huidige relatie smeer ik alleen nog voor mijzelf aangezien de wederhelft nooit brood mee heeft naar zn werk :+

Het gaat inderdaad meer om het 'klakkeloos aannemen dat de vrouw dat wel doet' danwel als vrouw in de ankers gaan want 'je hebt zelf ook twee handen'. Je kunt ook nog gewoon iets voor elkaar over hebben zonder dat je daar gelijk een man/vrouw emancipatie issue van maakt.

De enige die er een emancipatie issue van maken zijn jullie. Jullie gaan er van uit dat degene die niet smeren het doen uit emancipatie.

spottedponie; beetje voor jezelf kunnen zorgen is niks mis mee; als je al voor brood afhankelijk moet zijn van een ander ... Hoe ga je de rest dan in hemelsnaam aanpakken. Als ik zou werken zou ik niet eens willen dat mijn lief elke morgen/avond stond te smeren. Dat kan ik prima zelf.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:06

Soms ben ik in een creatieve bui en maak ik een lekkere clubsandwich voor ons beiden, dat vind ik dan erg leuk, hem verrassen.
Maar meestal doet ie het zelf. Een tijdje deed hij het voor mij, maar hij denkt dat ik de dag doorbrengen kan op 1 broodje kaas, dus dan doe ik het liever zelf ;)
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 23-09-13 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:07

F_Orumster schreef:
Soms ben ik in een creatieve bui en maak ik een lekkere clubsandwich voor ons beiden, maar meestal doet ie het zelf.
Een tijdje deed hij het voor mij, maar hij denkt dat ik de dag doorbrengen kan op 1 broodje kaas, dus dan doe ik het liever zelf ;)

_O- Wat schattig dat hij dat denkt :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-13 14:08

Misschien wilde hij me graag slanker zien }:)