Hoeveel fooi geven in restaurant?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Re: Hoeveel fooi geven in restaurant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:11

Wij geven alleen fooi als alles naar zin geweest is. Hoeveel hangt af van het totaalbedrag.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:17

@Cayenne: ja :) En de valet parking natuurlijk ook!

wilweg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:17

Ik denk dat ik vooral fooi geef omdat het vroeger gebruikelijk was en ik ermee ben opgevoed. Daarnaast het zelf erg prettig vond toen ik het kreeg, zowel als krantenmeisje als in de horeca.
Maar ik moet wel zeggen, dat de laatste keren dat ik uit eten ging, de bediening telkens niet echt goed was, en de fooi dus ook laag of nihil.

Bij een high tea, aangegeven dat ik zwanger was en dus niet alles mocht, was vergeten, theewater tot 3x toe niet op tijd aangevuld, sandwiches vergeten, en dan ben ik dus heel simpel, helaas maar niet verdiend.

Een goede ober houdt altijd oogcontact met zijn tafels en klanten, die pik je er zo uit.
Als ik echt moeite moet doen om mijn bestelling op te geven ben ik er ook snel klaar mee.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:21

Cayenne schreef:
En in hotels? Geven jullie de 'loopjongen' of koffersjouwer ook fooi?

Nee, ik heb nochtans mijn koffers toch veelal zelf gedragen := Misschien in Turkije een keer.. weet niet meer precies := Was een hotel tegen een berg en veel trappetjes e.d. Maar die jongen was wel grappig.

En in Egypte hebben we het personeel van een klein hotel wel een keer wat extra's gegeven, waren ook leuke en gezellige lui.

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:43

Het valt me op dat heel veel bokkers hier toch geen fooi geven, terwijl ik toch wel van het gros van de mensen fooi krijg die ik aan tafel heb gehad.

Ik snap best dat jullie zeggen van ja en het kassa meisje dan? Waarom krijgt zij geen fooi? Nou bij een kassameisje sta je hooguit 5minuten aan de kassa en als je gaat uiteten zit je toch makkelijk wel 2uur. Ik probeer het altijd een gezellig avondje uit voor de mensen te maken, zorg ervoor dat als het drinken op is ik vraag of zij nieuw drinken willen, als het eten gebracht wordt of alles naar wens en voldoende is (dit doe ik nogmaals tijdens het eten als zij ongeveer op de helft zijn), dessertkaart en of koffie wordt meteen aangeboden na het eten, en ik probeer altijd een praatje met de mensen te maken.

Ik probeer dus wel altijd een stap extra te doen voor mijn gasten en dat wordt vaak beloond door een leuke fooi die ik zelf mag houden en met niemand hoef te delen.

Maar ik geef zelf ook niet altijd fooi, juist omdat ik zo mijn best doe ben ik vaak erg kritisch als ik ga uiteten.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 13:45

Ik heb wel het gevoel dat sommige obers en serveersters extra hun best doen juist om die fooi te krijgen, maar het moet toch sowieso altijd vriendelijk zijn? Voel me nu bijna bezwaard wanneer ik maar een paar euro fooi krijg, omdat ik bang ben dat ik ze teleurstel. Soms leggen ze het er alleen wel erg dik bovenop :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:46

Het hangt er bij mij heel erg vanaf, ik heb 2 restaurants waar ik graag kom, en die krijgen ook altijd een fooitje (maar net wat ik in de portemonnee heb aan kleingeld). Andere restaurants eigenlijk niet :+

Al was ik laatst bij een michelinrestaurant, en die heb ik echt flinke fooi gegeten, ik heb nog nooit zoiets goeds en lekkers meegemaakt in een restaurant <3

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 13:47

In een Michelin restaurant eten is ook ff wat anders idd :+ De dames word de stoel aangeschoven en ze krijgen als eerste het eten opgediend, en bij iedere gang krijg je volledig uitgelegd wat er op je bord ligt en welke wijn er het beste bij past etc. Dan kun je imo ook niet aankomen met 2 euro fooi :D

We hebben weleens in een tweesterren restaurant een ober gehad die zijn uiterste best deed om ons precies te vertellen wat er op ons bord lag, maar hij kwam er gewoon niet uit, zo schattig :D
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 11-09-13 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:48

@sasha Maar in wat voor soort restaurant werk je? En hebben jullie ‘eigen’ tafels. Dat zal wellicht ook schelen. Als je door 3 man bent geholpen en je rekent bij nr. 4 af speelt het misschien ook wel psychologisch mee om geen fooi te geven?

Bij mij viel het op dat van de buitenlanders Fransen vaak geen fooi gaven. Nederlanders vaak wel van weinig tot aan royaal en Duitsers weet ik niet echt meer :=

Zelfs in een michelinrestaurant ben je niet verplicht tot fooi geven. Meestal betaal je daar al genoeg voor een groot, maar leeg bord :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:53

Ik snap het idee wel, maar toch vind ik het een rare gedachtengang waarom je in een Michelin-restaurant niet aan kunt komen met 2 euro fooi... het is niet dat het je eten tegen kostprijs krijgt hè, je betaalt er al goed voor :=

Zo ook met obers e.d. die goed hun best doen.... op zich is dat normaal. En dat ze regelmatig komen vragen of je nog wat wilt drinken dat is ook maar dubieus of ze dat voor jou doen of om de hoeveelheid verkochte drankjes op te voeren :P

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:54

Wij hebben inderdaad eigen wijken (dus eigen tafels), ik doe alles aan een tafel behalve het eten brengen. Dus de kaartbrengen, drank opnemen, drank brengen, bestelling opnemen, tafel indekken, stokbrood optafel, eventueel voorgerecht uitruimen, als het hoofdgerecht komt dus vragen of alles naar wens is ed, hoofdgerecht uitruimen en dessertkaart geven, bestelling opnemen en daarna het ijs (zelf) maken.

Duitsers geven trouwens vaak beter fooi dan nederlanders, Belgen geven eigenlijk nooit fooi.

Edit: het is zelfs zo dat op het moment dat ik de wijk inging ik per uur minder ben gaan verdienen omdat ik fooi kon gaan krijgen, de luiklopers, koks en barmedewerkers krijgen dus per uur meer dan de mensen die in de wijk staan, ter compensatie.
Laatst bijgewerkt door sashafierce op 11-09-13 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 13:54

AFCAAFCA schreef:
Marije112 schreef:
Ik geef eigenlijk altijd fooi, afronden op de 5 euro.

Ik werk ook in de horeca en ik ontvang fooi voor het vriendelijk/leuk/gepast/gezellig bediening (ligt aan de situatie).
Ik kan ook het bord op tafel flikkeren en zeggen 'Smakelijk' en je daarna de ... laten genieten (om het maar zo te zeggen haha).
Maar juist in de horeca doe je net dat beetje extra je best om aan de wensen van de klant de voldoen...

Vind dit echt onzin, hoe zit het dan bijvoorbeeld bij mensen die in een kledingzaak werken of bij een supermarkt.
Daar gaat het ook om service. Als ik fooi geef zal het zijn omdat het eten goed is niet omdat ik de bediening zo leuk vind.

ik vind het dus zon onze marije wat je nu zegt. iedereen kiest een job omdat hij of zij het leuk vind om te doen. dan had je maar een ander beroep moeten kiezen. hetzelfde vind ik aan het einde van het jaar met die kranten met zo''n kaartje gelukkig nieuwjaar.
fooien ze hadden het beter schooien kunnen noemen.
mijn job is ook geen vetpot werk met babys maar ik smijt de baby toch ook niet in hun handen en zoek het maar uit. nee ik doe het omdat ik van me baan houd, en tja geen vetpot klopt maar wel iets wat ik leuk vind.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:13

Geloof dat werken met baby's toch meer verdient als horeca.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:15

zou het geloof er niks van.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:20

Als ik ergens 9,95 moet betalen zeg ik ook: laat die 5 cent maar zitten.
Ik vind namelijk dat degene die verkoopt automatisch het wisselgeld terug moet geven( en er niet vanuit gaat dat hij/zij die 5 cent mag houden) als ik dan van te voren zeg 'doe maar 10' oid, dan bespaar ik ze het zoeken naar die banketstaaf 5 cent. Dan gaat het me dus niet om die 5 cent 'fooi' (als je dat fooi kunt noemen) maar dat ze van mij niet die moeite hoeven te doen om zo'n klein bedrag te zoeken en terug te geven.
(En ik heb een hekel aan die 5 centjes in mn portomonnee dus ik heb ze liever niet :p)

Verder geef ik eigenlijk nooit fooi.
En ja, ik heb in de bediening gewerkt :p.
Ik heb ook een publiek beroep (fysiotherapeut, nouja, ik ben bijna klaar met mn studie haha) maar ik krijg toch ook geen fooi omdat ik vriendelijk ben tegen mn patienten?
Vriendelijk zijn, gastvrij zijn en net dat stapje harder lopen hoort er gewoon bij vind ik. Ik bedoel.. Je doet toch gewoon altijd je best? Je wordt toch niet betaald om niet je best te doen? :p

Al vind ik het om de een of andere reden wel weer netjes als je fooi geeft als je met een grote groep komt, of als bijv de hele locatie afgehuurd wordt.
Toen ik in de bediening stond werd ook een keer ons hele restaurant + terras tijdens de lunch +diner afgehuurd. De organisator wilde allemaal extra dingen die normaal gesproken niet bij de bediening hoorde of op de kaart stonden enz. We moesten (zelf) zelfs andere kleding regelen (op eigen kosten).
Dat was wel even een bummer toen dhr de rekening (ik weet het precieze bedrag niet meer maar het had iig 3 nullen) tot op de cent nauwkeurig afrekende (en nee het was geen rond bedrag).
Heb daarna zulke partijen ook geweigerd om te werken.. Vooral omdat ik toen gewoon geld kwijt was aan andere kleding, hield daarna van mn verdiende geld verdomd weinig over en had dus net zo goed gewoon niet kunnen werken, het uiteindelijke saldo was bijna gelijk.
(Ook achteraf niet zo netjes van de restaurant eigenaar dat we die kleding zelf moesten betalen trouwens)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:21

Ik geef eigenlijk geen fooi op restaurant. Ik zou niet weten waarom. :)
ik kan wel zoals hiervoven, als het bv op 19.95 oid komt 20 euro geven en voor mijn eigen gemak zeggen "laat die vijf cent maar zitten!" maar echt fooi geven? Nee.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:24

Ik vind dat trouwens ook altijd grappig als je in een vliegtuig zit en de mensen gaan klappen zodra je geland bent... Ik ga toch ook niet klappen als de caissière mn boodschappen goed afrekent? :p
Of als mijn patiënt aan het eind van de behandeling nog leeft, gaan die mensen toch ook niet klappen? :p

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:25

Eigenlijk is fooi in Europa van de zotte.
In America weet ik dat het personeel er financieel afhankelijk van is. Dat vind ik anders.

Maar hier in Europa krijgt iedereen een minimumloon.
Vaak genoeg vind ik dat mensen mij een goede service geven en dat ze wat extra's verdienen.
Maar waarom wel de serveerster van een chique tent fooi geven en het meisje dat met 35 graden in de hitte bij de Mac hamburgers staat te bakken niet net zo goed 3 euro toestoppen?

Of de zuster die terwijl haar shift voorbij is toch nog even komt kijken of je nog een glaasje sinaasappel wilt omdat je het zo zwaar hebt gehad
Of de buschauffer die elke ochtend om 06.00 toch netjes op tijd bij de bushalte stopt en vrolijk goedemorgen zegt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:25

Zwitsal schreef:
Ik vind dat trouwens ook altijd grappig als je in een vliegtuig zit en de mensen gaan klappen zodra je geland bent... Ik ga toch ook niet klappen als de caissière mn boodschappen goed afrekent? :p
Of als mijn patiënt aan het eind van de behandeling nog leeft, gaan die mensen toch ook niet klappen? :p

niet echt te vergelijken imo...

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:31

Die piloot doet toch ook gewoon zn werk? Net als het meisje achter de kassa, net als jij en ik.
De kans dat je neerstort met een vliegtuig is volgens mij ook niet zo heel groot dus om nou te zeggen dat die man gevaarlijk werk doet.. Als er hele uitzonderlijke situaties zijn waarbij de piloot een uitzonderlijke prestatie levert, ja dan is klappen misschien op zn plaats? (Maar hetzelfde geldt, vind ik, voor dat meisje achter de kassa). Een gewoon chartervluchtje in normale omstandigheden aan de grond zetten is gewoon een standaard onderdeel van zijn werk, hoeft ie geen applaus voor te ontvangen vind ik :p

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:34

Die piloot heeft wel een vliegtuig vol mensenlevens in zijn handen; een beetje meer dan de kassiëre zeg maar.
Sowieso zie k het probleem niet om iemand op zo'n manier te bedanken voor zijn werk. De ober bedank je toch ook als hij je goed bediend heeft en de dokter die je geholpen heeft, bedank je toch ook?
Dus waarom de piloot dan niet? Gezien je niet allemaal naar de pilootruimte kan om "dankje" te zeggen dan maar via een applausje.

In de zomer-competitie wordt er bij ons op veel wedstrijden, bij elke proef na de afgroet geklapt voor die combinatie. Of die proef nu met moeite uit gereden is, of een technisch hoogstandje was, maakt niet uit, er wordt geaplaudiseerd, gewoon, omdat dat bemoedigend is en een kleine moeite is. :) (hangt een beetje af van hoe de accomedatie ingedeeld is ) en bij de prijsuitreiking wordt er ook geaplaudiseerd terwijl het nu ook vaak geen inmense prestaties zijn die daar geleverd worden, het is hobby sport....

Maar het kost je niks en het kan degene voor wie het is, enorm deugd doen.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:43

Op die manier had ik het nog niet bekeken ayasha, je hebt wel een punt :)
Tegen de stewardessen zeg ik inderdaad ook altijd bedankt en een fijne dag nog, maar die piloot krijg je natuurlijk niet te zien.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:45

50 cent? Dat is toch geen fooi te noemen? Vind het op de een of andere manier (niet uit te leggen) zelfs asociaal om dat aan fooi te geven. Ik zou het eerder waarderen om dan geen fooi te krijgen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 14:46

Geryon schreef:
50 cent? Dat is toch geen fooi te noemen? Vind het op de een of andere manier (niet uit te leggen) zelfs asociaal om dat aan fooi te geven. Ik zou het eerder waarderen om dan geen fooi te krijgen.

Mijn moeder zei altijd: "wie het kleine niet eert, is't grote niet weerd" of in het AN: wie het kleine niet eert is het grote niet waard.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 14:47

Geryon schreef:

Dat zei ik dus ook al, zou het een beetje als een belediging zien denk ik.
Maar sowieso vind het concept 'fooi geven' nog steeds apart.