Op jezelf wonen als single jong volwassense... Hoe dan?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iloveiswan

Re: Op jezelf wonen als single jong volwassense... Hoe dan?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:15

Hier woon ik dan wel samen maar ook op mezelf met een bijstandsuitkering van ongeveer 900 euro per maand. Daar moet dus ook studiekosten van vriend vanaf en alle boodschappen inclusief shampoo enzovoort. Daarnaast hebben we een huur van geloof ik 300 euro inclusief huurtoeslag.

Eerlijk gezegd redden we het nu maar ben wel gestopt met paardrijden en met autorijlessen.
Als me vriend klaar is met school over half jaar hopen we de bijstand uit te kunnen en me hobby weer te kunnen uitvoeren. En een nieuwe bank kopen _O- Die van nu is doorgezakt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:21

Ik weet niet of alle banken die mogelijkheid bieden, maar bij rabobank kun je inzichtelijk maken wat jij uitgeeft aan eten/drinken/wonen etc etc.

En verder: Lang leve de vriezer inderdaad. Ik eet regelmatig tussen de middag een soepje (zit momenteel thuis) en ik koop gewoon zo'n megablik. Die verdeel ik in porties (bakjes) en vries ik in. Klaarrrr :D
Laatst bijgewerkt door Winged op 08-03-16 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:22

Wij eten met z'n tweeën voor ongeveer 120-140 euro per maand. Dat is niet zo moeilijk hoor, ik laat er weinig voor...

Brood kost nog geen euro bij de AH, boter 69 cent, pakje gebraden gehakt ook 50 cent ofzo. Dan heb ik de hele week ontbijt en lunch. Vriendlief eet maïsbrood, dat kost 1,49 bij de lidl. Daarop eet hij vlokken of jam: bij elkaar 2,50 per week ofzo.

Vlees eten we amper, daar missen we niks aan. Pasta is heel goedkoop, groente haal ik bij de lidl en daar maak ik grote hoeveelheden pastasaus van. Rijst is ook spotgoedkoop, net als bamigroente. Zo kan ik voor 4 euro makkelijk voor twee personen twee dagen koken: Pak rijst, grote zak groente, 4 eieren, pakje nasikruiden.

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:33

Muisbal schreef:
Ik doe vooral boodschappen bij de Lidl en de Albert Heijn. Heb even opgeteld en heb in de afgelopen maand 265 euro aan supermarkt uitgaven gedaan. Heb dan wel 2 keer visite over de vloer gehad die bleven eten + wijn en fris(drank). Wel ligt mijn vriezer op dit moment vol met vlees en heb een ruim gevulde voorraadkast, doordat ik aantal aanbiedingen heb ingeslagen.

Ik heb voor nu 300 euro boodschappengeld ingecalculeerd en daarmee red ik het dan wel ruim.

Vind het heel knap als iemand voor de helft of minder boodschappen kan doen. Maar ik ben ook een moeilijke eter: (gekookte) aardappels gaan er bij mij niet in bijvoorbeeld :D en zo heb ik wel meer 'standaard' dingen die ik niet lust.

Naar de markt gaan is voor mij ook helaas bijna geen optie vanwege mijn werktijden, als ik om 18 uur klaar ben met werken is alles natuurlijk al weg :) Maar ik zou wel de moeite kunnen nemen om op een vrije dag naar de Haagse Markt te gaan, dat is misschien wel een goede :)

Wij aten eigenlijk weinig gekookte aardappelen, juist omdat je dan uitkomt bij aardappelen groenten en vlees, en veel vlees is gewoon duur,wij aten (en okay eten) meestal rijst, pasta, of aardappelen gebakken, uit de oven of als aardappelpuree. Wel allemaal met verse aardappelen.
Het scheelt dat er bij ons thuis geen alcohol gedronken wordt want ik geloof best dat dat aardig kan kosten.

Als je naar de markt gaan, gewoon echt pas tegen opruimtijd gaan en vragen wat ze over hebben (en dan kun je dus niet kieskeurig zijn). Wat ik ook wel eens deed als ik echt niet laat naar de markt kon (wij hadden 1 keer per week markt, soms op dezelfde tijd als therapie van een van de kinderen) is dat ik ging met 20 euro en de groentenman vroeg om een goed pakket te maken voor de hele week. Dan kwam ik net aan uit en had ik geen overschot, maar het was wel genoeg. 20 euro een aantal uur later zou me het dubbele hebben opgeleverd.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:34

Ik ben op mijn 19e het huis uit gegaan, toen had ik nog 2,5 jaar studie voor de boeg. Eerst een tijdje samengewoond (anti-kraak), daarna in een huurhuisje alleen.
Ik heb naast mijn studie altijd gewerkt in de thuiszorg, behalve de periodes dat ik op stage was. Ik werkte alle vrije uurtjes, wat ook mogelijk was omdat ik flexmedewerker was. Op deze manier kon ik het me zelf veroorloven om de periodes dat ik stage liep, alleen rond te komen van mijn stufi en wat spaargeld vanuit de thuiszorg.
Ik heb eigenlijk nooit iets hoeven laten. Rijd paard, kan prima boodschappen doen, leuke kleren kopen, autootje rijden, uit gaan en op vakantie. Ik ben altijd een beetje verbaasd als ik dit soort topics lees, om te zien hoe lastig het voor sommige mensen is. Maar waarschijnlijk komt dat alleen al omdat het voor een verpleegkundige in opleiding ontzettend goed te doen is om een niveau lager veel te werken in je eigen werkveld.
Verder meubels bij de kringloop en Ikea weg, en niet meteen alles nieuw en mooi willen, dat bouw je langzaam op.

Lis_Ol

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:41

ik woon ook als 23 jarige alleen.. heb ook nog een paard die ik betaal en een auto..
ik kan bij niemand in de portemonnee kijken. dus geen idee wat voor wie mogelijk is.
Zelf werk ik 36 uur, met onregelmatige diensten (wat dus extra geld eind van de maand is)
zonder die ORT zou ik het ook maar krap redden op deze manier.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:44

Ik ben ook gewoon een zeikerd, ik wil wat luxe en ga echt m'n wijntje niet opgeven. En vega spul is duur... Daarnaast heb ik geen ruimte in de vriezer, want daar ligt t eten van m'n hond :').

Ben wel op zoek naar een grotere, en dan wil ik ook sauzen, soepen e.d. gaan maken en invriezen.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:50

Ik heb een budget van €40,- per week voor de boodschappen (zeg €160,- per maand) en meestal gaat dat bedrag bijna volledig naar de boodschappen.
Koken doe ik altijd voor meerdere dagen: ik eet 1 portie, zet evt 1 portie in de koelkast en de rest vries ik per portie in.
Geen zin om te koken of druk, ziek, moe oid?
Dan haal ik gewoon een zak uit de vriezer met een maaltijd naar keuze.
Maar als ik groenten haal en een zak met krieltjes oid dan verdeel ik de krieltjes in porties en vries ze in, de groenten blancheer ik indien nodig en verdeel ik ook in porties.
Vlees wordt ook per portie/stuk verpakt en uit een kilo gehakt haal ik zo'n 6-8 porties.
Maak ik eens een pizza, dan heb ik bijna niks nodig qua groenten uit de winkel want ik heb ruim 3/4e van de benodigde groenten al in huis.
Hoef dan alleen champignons bij te halen en evt een blikje mais.
Ik ga overigens vaak naar de Plus omdat ik m'n boodschappen bestel ivm overprikkeling en dan gewoon ophaal, overlaadt in m'n eigen tassen, afreken en weer vertrek.
Als ik eens niet bestel haal ik een groot deel bij de Lidl en later in de week fiets ik even naar de AH om wat kleine dingetjes bij te halen.

Huishoudelijke producten en toiletartikelen haal ik vaak bij de Action, scheelt echt een klap vergeleken met de supermarkt.
Kleding shop ik overigens 2x per jaar voor een totaal budget van om en nabij de €500,-.
Dan heb ik (zo ongeveer) 4-6 leggings, 1-2 joggingbroeken/sweatpants/bankhangbroeken, 1-2 spijkerbroeken, 10-15 topjes, 1-2 vesten, 1-2 paar schoenen en een bult ondergoed en sokken.
Ondergoed en sokken koop ik tegenwoordig bij Aliexpress en Action, de rest zoveel mogelijk bij Bonprix (budget en grote maat) en soms bij C&A oid.
Kattenbrokken bestel ik bij Zoofast, idem voor het grit als dat budgettair uitkomt (anders wekelijks een zak mee met de boodschappen): 10kg brok voor €16,nogwat en 20kg (2x10kg) voor €26,- dacht ik, enige wat je extra moet investeren is een goede luchtdichte opbergbak waar je het voer in kwijt kunt zodra je een zak aanbreekt en een bakje waar je genoeg voer in kwijt kunt voor ong 2 weken zodat je niet elke keer die grote bak hoeft te openen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:52

Als ik zie hoe sommige mensen hier kunnen bezuinigen op boodschappen en ook wat ze er allemaal voor doen, dan heb ik daar bewondering voor, maar zou er zelf echt heel erg moedeloos van worden om groenten te wekken, eieren in te vriezen of op de markt de overgebleven kisten groenten en fruit te kopen. Maar dat geeft misschien ook gelijk aan waarom het mij niet echt lukt om te bezuinigen... :+

Er zijn altijd wel onverwachte uitgaven; paarden die ziek worden, kind dat dit of dat nodig heeft, auto die aan nieuwe banden toe is, etc. Ik denk dat ik veel zou kunnen bezuinigen, probleem is alleen dat ik vind dat ik helemaal niet zo royaal ben met wat ik uitgeef. Maar als ik dan lees van wat sommigen mensen hier moeten rondkomen en dat dat nog lukt ook, nou, petje af!

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:07

chevax schreef:
Als ik zie hoe sommige mensen hier kunnen bezuinigen op boodschappen en ook wat ze er allemaal voor doen, dan heb ik daar bewondering voor, maar zou er zelf echt heel erg moedeloos van worden om groenten te wekken, eieren in te vriezen of op de markt de overgebleven kisten groenten en fruit te kopen. Maar dat geeft misschien ook gelijk aan waarom het mij niet echt lukt om te bezuinigen... :+

Toen ik hiermee begon was het totaal niet nodig, maar iets dat ik leuk vond. Helaas ging door de crisis ons bedrijf bergafwaarts en dus ook onze inkomsten. Toen was ik maar wat blij met mijn voorraad en dat ik al gewend was om bijna niets uit te geven.

Inmiddels woon ik met gezin in Engeland, en hier gooit de supermarkt alles dat op de houdbaarheidsdatum zit met 90-95% de deur uit 's avonds na half 8. Nu haal ik daar dus al mijn boodschappen (en man blijft bij de kinderen) en vries dat in. Afgelopen oud en nieuwhad ik vlees en, fruit, groenten en kant en klaar maaltijden ter waarde van 1200£ voor nog geen £100 en hier zaten verschillende kalkoenen, kippen, complete zalm, een complete karper, meerdere lamsbouten, zeker 15 pork roasts en een hele hoop beef joints bij. Ik heb een boxroom (een hele kleine kamer, te klein om een bed neer te zetten) en daar staan 5 kleine vriezers en een grote amerikaanse koelkast die dus helemaal vol zitten. Zelfs met 6 kinderen heb ik meer dan genoeg vlees voor het komende jaar, en dat is een hele grote kostenpost die wegvalt. Helaas geen markt in de buurt en ik heb geen auto meer dus moet alles lopend (of als ik echt heel veel boodschappen heb, met een Uber)doen, aardappelen haal ik voor £4 voor 25kg en groenten en fruit in de avonduren in de supermarkt.
Brood zelf bakken loont niet meer, ik haal hier voor 4pence een heel brood 's avonds en dat kun je prima invriezen, maar als ik eens veel groenten of fruit heb verwerk ik het nog steeds tot saus of vries het in.

Ons budget voor nu 8 personen is nu 80£ per week, luiers inbegrepen. Dit lijkt heel weinig maar met 90-95% korting kom je verschrikkelijk ver. Straks als de baby geboren is komt er nog melkpoeder bij (ik kan helaas geen borstvoeding geven ivm medicatie) maar blijft het budget hetzelfde. Dit moet makkelijk haalbaar zijn want nu houden we per week ook zeker nog over.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:33

Ik ben tegenwoordig(sinds ik gezonder eet en thuis zo goed als vega) rond de 100 kwijt voor boodschappen iedere maand. Excl. verzorgingsartikelen dan, op de nodige dingen na zoals tandpasta e.d. zie ik dat toch meer als ''luxe''.

300 euro... ik zou daar zelfs veel moeite voor moeten doen om dat te halen :wow:

Wow Nadia, die kortingen mogen ze hier ook wel doorvoeren ipv. alles maar weg te gooien!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:36

Hier doen de appie, spar en jumbo ook aan afprijzen ivm datum. Maar dam 35 tot 50 %

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:37

_Nadia_, ik vind het heel knap van je en ben helemaal gemotiveerd om ook te gaan bezuinigen (al zeg ik meteen dat het zelf brood bakken of vanalles invriezen hem niet gaat worden, iets met zelfkennis :-) ).

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:14

Maar er zit toch ook gewoon een beperking aan hoe lang vlees goed blijft? Oók in de vriezer?

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:18

Shiloh schreef:
Maar er zit toch ook gewoon een beperking aan hoe lang vlees goed blijft? Oók in de vriezer?

Ik bewaar vlees maximaal een jaar in de vriezer en heb daar nog nooit problemen mee gehad. Moet eerlijk zeggen dat ik niet vaak een jaar voorraad heb hoor, meestal een maand of 3, maar als de kans er is om met 95% korting een jaar voorraad te kopen laat ik die absoluut niet liggen.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:22

Maar dat 95%-vlees is dan toch ook net op of een dag over de datum? Merk je daar dan niets van als je het weer ontdooit?

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:24

4-6 maanden geloof ik. Daarna kun je het nog eten maar is de kwaliteit minder

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 15:35

Nee hoor, als je het maar bij thuiskomst direct in vriest. Het is niet over de datum, dat mag niet verkocht worden. Ik heb een vacuummachine, dus al het vlees wordt vacuumverpakt ingevroren. Scheelt ruimte en zorgt dat frostbite geen kans krijgt.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:08

Ik maak iedere zondag een weekmenu gebaseerd op aanbiedingen en wat we nog in huis hebben. Alle bonus producten haal ik bij de appie en de rest bij de lidl. We zijn dan €50 per week kwijt en dan hebben we een hele week vers eten. Daarnaast houden nog zo'n €30 pp apart voor extra aanbiedingen die je in bulk kunt inslaan (bijv. siroop e.d.) Wij zijn dus zo'n €260 per maand kwijt.
Respect voor de mensen die écht vers eten en besparen! Ik lust namelijk geen opgewarmd eten, dus we eten 'vers' maar wel met pakjes.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:18

bowena_84 schreef:
Ik maak iedere zondag een weekmenu gebaseerd op aanbiedingen en wat we nog in huis hebben. Alle bonus producten haal ik bij de appie en de rest bij de lidl. We zijn dan €50 per week kwijt en dan hebben we een hele week vers eten. Daarnaast houden nog zo'n €30 pp apart voor extra aanbiedingen die je in bulk kunt inslaan (bijv. siroop e.d.) Wij zijn dus zo'n €260 per maand kwijt.
Respect voor de mensen die écht vers eten en besparen! Ik lust namelijk geen opgewarmd eten, dus we eten 'vers' maar wel met pakjes.

Er zijn veel meer manieren om iets meerdere dagen te gebruiken zonder meteen een opgewarmd bord voor je neus te zetten. Ik koop bijvoorbeeld een hele ijsbergsla ipv een zakje en maak één dag broodjes hamburger en één dag een maaltijdsalade. De pasta van die maaltijdsalade koop ik in een kilozak van AH Basic en gebruik ik de dag erna voor pasta met rode saus. De overgebleven groente van rode saus gebruik ik de dag erna bij couscous, enz. Je kunt dus ook groots koken zonder op te warmen :)

En vers, maar dan wel met pakjes en mixjes? Daar kun je al behoorlijk op besparen :) Eén keer wat meer uitgeven aan kruiden en specerijen en je kunt maanden vooruit. Kun je het ook nog eens gezonder van maken.

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:26

300 euro voor boodschappen? :wow: Ik woon ook alleen, doe mijn boodschappen vrijwel allemaal bij de AH en let niet bijster goed op de aanbiedingen. Toch ben ik per week nooit meer dan € 40 tot € 50 kwijt aan boodschappen. En dan eet ik toch echt elke dag wat anders, met verse producten en veel groenten. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ik thuis vrijwel nooit drink; ik heb wel wat in huis voor het geval er onverwacht visite komt, maar koop zeker niet elke week wijn of bier.
Maar je hoeft dus niet te wecken, extreem zuinig te doen of overgebleven producten van de markt te kopen om toch voor een redelijk budget goed te kunnen eten!

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:41

Onverwachte visite kan bij mij kiezen uit thee (verschillende smaakjes en met suiker, zoetstof of honing), koffie, groene ranja of water.
Komen ze op afspraak en weet ik dat ze graag een bepaald iets drinken dan haal ik dat uiteraard even, maar ook dan komen er geen A-merken tenzij in de aanbieding.
Heb daar een keer een klacht over gehad van een voormalige vriendin die vond dat ze te gast was en daarom A-merken diende voorgeschoteld te krijgen. :x
Die heb ik doodleuk geantwoord dat ze het kon doen met wat er was en dat ze anders zelf naar de winkel kon gaan en op eigen kosten haar A-merken moest halen. :Y)
Vond ze onbeleefd, maar toen ze later rustig erop terugkwam en vroeg waarom ik geen A-merken kocht kon ik uitleggen dat een heel weekend voor 2 man A-merken algauw op €30,- of meer uitkomt en dat dat voor mij minimaal 2/3e van mijn weekbudget is en dus onhaalbaar als ik de rest vd week ook nog een beetje fatsoenlijk wil eten of eens een drankje wil doen tijdens het stadten ofzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 16:44

Wat een bedragen :=

Ik heb 3 katten , 2 konijnen en 2 hamsters en die moeten van boodschappengeld ook eten . Nu eet ik paar dagen warm bij ouders , en toch maar 40 euro per week. Met voer - grit - bodembedekking in (konijnen op hooi , neem ik gratis mee van werk in balen :) ) . Wil niet weten hoe luxe je dan leeft ofzo

Bonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 17:52

Ik sta ook wel een beetje verbaasd van 300 euro boodschappen. Heb je broodbeleg met een gouden randje?

Hier geven we max 150 euro per maand uit aan boodschappen voor 2, inclusief voer voor de hond en ik laat er echt niets geks voor. Een beetje de aanbiedingen in de gaten houden, en niet van alles a-merk producten nemen en je komt al een heel eind.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 19:18

De grote vraag van mij bij sommige mensen is met grote bedragen...roken jullie? en drinken??
En dan niet een biertje maar zo een wijnfles van 15 euro??

Echt ik val achterover van sommige bedragen,totdat ik me bedacht misschien roken sommigen.