Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:38

Ik vind fries een echte taal op zich,bijna geen dialect meer te noemen. Maar ik spreek het natuurlijk niet,maar dat vind ik als je het vergelijkt met andere delen van t land

Trouwens,ik zou nooit negatief over heel friesland denken. wat ik eerder zei was gewoon mijn ervaring toen. En de vraag was of je zou kunnen wonen en je thuisvoelen in friesland,en dan zeg ik eerlijk,nee ik denk van niet.

Smee__

Re: Wonen in Friesland, zou jij je daar thuis kunnen voelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:39

Fries is ook een officiële taal en geen dialect :j

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:40

Smee__ schreef:

Maar kent wel dialecten :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:41

Smee__ schreef:

ja zie je ik dacht al dat ik dat een keer gehoord had van iemand,dat je ook friese les hebt op scholen.

maar ik begrijp dat het fries zelf ook nog dialecten kent?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:42

Willen jullie niet allemaal naar Noord-Nederland komen :') Straks krijgen we hier ook files

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:45

Ik blijf waar ik zit,geen zorgen :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 15:55

No worries, ik kom echt niet naar Friesland :D ....... Ik denk dat er overal leuke en minder leuke mensen wonen, maar Friesland trekt me gewoon niet om te wonen (om diverse redenen). Ik woon prima waar ik woon qua omgeving, hier hebben we ons leven en dat hou ik graag zo.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:05

Roosch schreef:
Als je gewend bent met een specifiek persoon een taal/dialect te spreken is het vrijwel onmogelijk om in het bijzijn van anderen op het Nederlands over te schakelen. Dat is onnatuurlijk. Ik spreek zelf ook dialect maar no way dat ik, als ik tegen mijn vader spreek, over ga schakelen op het Nederlands.

Dat is onzin. Met mijn nl talige collegas spreek ik moeiteloos engels als onze buitenlandse collegas erbij zitten. Kwestie van willen.

Het klopt wel dat in groepsverband er fries gesproken blijft worden en idd spreken ze dan wel nl tegen "de hollander". Hele gesprekken vinden plaats op die manier. Het dwong me snel fries te leren ja.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:24

Ik woon eigenlijk ook al mijn hele leven in Friesland. Ik was 3. Mijn ouders zijn echte 'Harlingers' en voor mijn vader's werk hebben we een aantal jaren buiten Friesland gewoond waar o.a. mijn ene zusje en ik geboren zijn.

Ik vind het hier heerlijk, lekker rustig, maar de werkgelegenheid is wel een minpunt. Fries heb ik pas veel later echt leren verstaan (de Friese les op school stelde ook niet veel voor...) toen ik ging rijden bij een Friese boer met haflingers. Die bleef Fries praten ondanks ik de helft in het begin niet verstond. :)) Ik voel me hier wel echt thuis. Mijn zusje woont in Leiden, en als ik daar een dagje ben geweest ben ik blij als ik weer thuis ben... :D
Laatst bijgewerkt door Phrono op 11-08-13 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:24

vuurneon schreef:
Smee__ schreef:

Maar kent wel dialecten :)

Uiteraard, maar dat heb je bij iedere taal wel zo'n beetje. Verandert er niets aan dat Fries een taal is :D

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 16:30

ja klopt, je krijgt het normaal in groep 7 en groep 8 "friese taal les". ik heb nooit gesnapt waarom omdat nederlands het voertaal is in nederland.

als je in friesland de taal maar verstaat dan kom je een end, spreken hoef je echt niet hoor ;-) het zou voor de meeste friesen wel leuk zijn, maar ik spreek ook geen fries. als je dat zegt begrijpen ze het wel en meestal praten ze wel nederlands tegen je.
je hebt uiteraard wel de uitzondering dat sommige mensen zo koppig zijn dat ze niet over willen gaan naar het nederlands.. maar in elk hoekje van nederland heb je wel zulke mensen.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 17:00

Ik woon hier nu bijna vier jaar en voel me ontzettend thuis. Vroeger wilde ik hier (Friesland) nog niet dood gevonden worden, maar zou er nu voor geen goud meer weg willen. Ben geboren en getogen in Eindhoven, in verschillende grote steden gewoond (Apeldoorn, Enschede en Hengelo), maar voel me hier thuis.

Heb altijd al gezegd in een dorp te willen wonen, en is werkelijk waar heerlijk!

Alles in de buurt en toch lekker buitenaf. Zowel Drachten als Leeuwarden dichtbij, maar vooral ook rust en ruimte. Paardlief staat op iets meer dan een km van huis, aan een ruiterpad, ideaal!

Wat de vooroordelen betreft, tsja had ze ook voordat ik hierheen kwam. Stugge friezen, dom dialect etc.....maar daar absoluut nooit last van gehad, is juist helemaal andersom. Iedereen (bijna iedereen) groet elkaar op straat, hele vriendelijke mensen, ligt denk ik vooral ook aan hoe je jezelf opstelt. Overigens geld dat denk ik overal in Nederland en de rest van de wereld.

Zodra ik hier kwam wonen had ik al werk, weliswaar niet in mijn eigen werkveld, maar toch. Vond het belangrijk de taal snel te leren, dus heb veel friese (kinder) televisie gekeken. Zeg nog steeds wel eens dat ik door "Bear Boeloe" zo snel fries heb geleerd.

Vond het vanwege mijn werk (thuiszorg, ouderen) erg belangrijk, maar ook voor mezelf. Juist daardoor nooit problemen gehad met mensen niet verstaan of me verstaanbaar maken. Kan het inmiddels wel praten maar blijf het lastig vinden. Betrap mezelf erop dat ik soms wel eens "fries" denk en ben zelfs eens op omrop fryslan geweest. Volledig radio uitzending fries gepraat. En toch, is en blijft nederlands makkelijker. Juist doordat je het probeert doen mensen om me heen ook absoluut niet moeilijk, schakelen over naar nederlands of vragen of ik het wel begrijp. Merk zelf dat het erg gewaardeerd wordt dat ik het versta en vooral ouderen hun eigen taal kunnen blijven praten.

Overigens ook heel veel steun van mijn vriend gehad hoor, veel "echt friese" dingen gedaan, bezocht etc.
Zelfs onze hond is nu fries, heeft een friese naam en is tweetalig;-)
Erg, ja misschien wel ;-)

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 18:45

mayniac_val schreef:
XFiemoX schreef:
Wij zijn in nov. 2008 van Amsterdam naar West- Friesland verhuisd. Meer omdat de huizen hier veel goedkoper zijn, en we hebben het wel naar onze zin hier maar als het ff kan zou ik zo terug gaan naar Amsterdam.

West-Friesland is niet hetzelfde als Friesland _O-

Ik ben zooo blij dat er iemand dit bevestigt! Mijn vriend pest me altijd dat ik uit Friesland kom, en hij weet dat ik het vreselijk vind. :') Ik kom gewoon uit West-Friesland, en dat is volgens hem het zelfde. :+

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 20:46

Interessant topic, zou zo graag naar het noorden willen verhuizen.
Voorlopig zit het er nog niet in voor me, maar zou ook geen idee heb waar te beginnen :').
Ik lees gezellig mee, ben benieuwd naar meer ervaringen etc.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:23

Aah ik las ergens een opmerking over het brood in Duitsland! Dat smaakt mij ook niet! Over een paar weken ga ik naar mijn ouders in Friesland en verblijf ik een paar dagen bij vrienden in Limburg en ik heb er zo'n zin in!! Idd lekker Sûkerbolle eten :D Zowel bij mijn ouders als bij mijn vrienden in Limburg zijn Friese Stabij's die mis ik ook hier in Duitsland :D

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:25

ik woon in Harlingen een prachtige stad super mooie karakter huizen en de geschiedenis is ruim aanwezig mooie havens dichtbij de eilanden geweldig

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:26

Ik woon nu al me hele leven in Utrecht en als ik naar Friesland ga waar me echte moeder woont ( voor uitleg pb alstublieft ) en water drink wordt ik ziek. Ik heb geen fijne gevoelens aan friesland helaas terwijl daar wel de mooiste paarden staan,, De Fries haha

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:30

Het water is hier toch gewoon hetzelfde?

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:31

Kwa landschap en sfeer voel ik me hier wel thuis in friesland. Samen met het oosten van Nederland vind ik dat friesland het mooiste landschap heeft.
Maar ik hou niet zo van de friese mensen hier. Ze zijn mij te nuchter en maken niet gauw even een praatje met je. En je hoeft maar wat modieuze kleding aan te doen of een hoed op, dan kijkt iedereen je meteen vreemd aan :+ Typisch friezen.
Maar aan de ene kant wil graag naar een grote stad verhuizen, maar zou hier ook wel willen blijven.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:32

Jildau schreef:

Nee, het water in Friesland smaakt echt heel anders dan het water hier bijv (A'dam)!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:32

Jildau schreef:

Nee hoor, hier drink ik water en in Friesland wetter :')

Sweetgirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:34

Jildau schreef:

Jij bent dat water gewend,, het water in friesland is harder. Als ik het drink zo uit de kraan wordt ik misselijk maar drink ik het hier in utrecht of Den haag is er niets aan de hand

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:36

ik ben hier van alle gemakken voorzien hoor :) helemaal niet saai! in het dorp verderop een paar winkels, herenveen op een kwartiertje rijden, uitgaan is er ook wel. wij wonen gewoon in een woonwijk, en in de woonwijk / er aan de buitenkant een mooi stukje gras <3

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:36

Sweetgirl1 schreef:
Jildau schreef:

Jij bent dat water gewend,, het water in friesland is harder. Als ik het drink zo uit de kraan wordt ik misselijk maar drink ik het hier in utrecht of Den haag is er niets aan de hand

Water in Den Haag is 8.5 dH en valt onder behoorlijk hard, het water in Franeker en ook Leeuwaren is maar 7 dH en is een stuk minder hard.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 11-08-13 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 21:37

Een deel van mijn collega's komen uit Friesland en beppen dit onderling. Niet netjes. Zeg ook wel eens spreek een taal die iedereen verstaat. Woon zelf Groene Hart, kom van oorsprong uit Rotjeknor. Kreeg toen ik in Utrecht ging werken het commentaar dat ik een Rotterdams accent had terwijl collega's uit Rotterdam riepen of ik uit Utrecht kwam. Wil hier overigens nooit meer weg. Klein stadje, lekker rustig.
En Friezen zijn soms een beetje stijfkoppig :D