Ibbel schreef:Wat zo grappig is, als het gaat om bang zijn voor spinnen (of muizen, of vogels, of whatever), roept niemand: "maar zo'n beest doet niets, die moet je gewoon met je blote handen oppakken en buiten zetten."
Dan snapt iedereen opeens wél dat 'moeten' in de praktijk iets heel anders is dan durven en kunnen...
Maar een grote mond opzetten tegen iemand die je pest, dat 'moet' je wel gewoon kunnen?

En weet je wat ook grappig is?
Als iemand in een rolstoel zit, dan ga ik ook eens lekker zeggen: "Joh, gebruik gewoon je benen, als ik het kan kan jij het ook, doe niet zo flauw!"
Gut dan zou ik nogal de wind van voren krijgen, want hoe durf ik dat zeggen, het is toch niet omdat ik mijn spieren kan gebruiken, dat iemand anders dat ook kan? Zijn spieren zijn gewoon zwakker of zelfs "stuk", hij kàn niet lopen, accepteer dat gewoon!
Als ik vijftig kilo krijg gehoffen en iemand anders puft al bij dertig, dan ga ik roepen "Joh, doe niet flauw, ik kan 50 kilo heffen, dan kan jij dat ook, je moet gewoon beter je best doen."
Dan krijg ik ook bakken kritiek over me heen, want het is toch niet omdat ik sterker gespierd ben, dat iemand anders dat ook maar is?
Maar als iemand zegt "ik ben psychisch niet zo sterk als jij, jij kan dat misschien, jij bent misschien weerbaar, maar ik ga er onderdoor", dan is het plots wèl "joh, stel je niet aan, ik kan het dus jij moet het ook maar kunnen, je hebt het zelf in de hand".
Dat we fysiek verschillen, dat snappen we allemaal. Maar mentaal, daar horen we blijkbaar allemaal gelijk in te zijn en hebben we alles zelf in de hand. Begrijpe wie begrijpe kan.