Pesten zelf in de hand?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:35

Ibbel schreef:
Wat zo grappig is, als het gaat om bang zijn voor spinnen (of muizen, of vogels, of whatever), roept niemand: "maar zo'n beest doet niets, die moet je gewoon met je blote handen oppakken en buiten zetten."
Dan snapt iedereen opeens wél dat 'moeten' in de praktijk iets heel anders is dan durven en kunnen...
Maar een grote mond opzetten tegen iemand die je pest, dat 'moet' je wel gewoon kunnen?

:j
En weet je wat ook grappig is?

Als iemand in een rolstoel zit, dan ga ik ook eens lekker zeggen: "Joh, gebruik gewoon je benen, als ik het kan kan jij het ook, doe niet zo flauw!"
Gut dan zou ik nogal de wind van voren krijgen, want hoe durf ik dat zeggen, het is toch niet omdat ik mijn spieren kan gebruiken, dat iemand anders dat ook kan? Zijn spieren zijn gewoon zwakker of zelfs "stuk", hij kàn niet lopen, accepteer dat gewoon!

Als ik vijftig kilo krijg gehoffen en iemand anders puft al bij dertig, dan ga ik roepen "Joh, doe niet flauw, ik kan 50 kilo heffen, dan kan jij dat ook, je moet gewoon beter je best doen."
Dan krijg ik ook bakken kritiek over me heen, want het is toch niet omdat ik sterker gespierd ben, dat iemand anders dat ook maar is?

Maar als iemand zegt "ik ben psychisch niet zo sterk als jij, jij kan dat misschien, jij bent misschien weerbaar, maar ik ga er onderdoor", dan is het plots wèl "joh, stel je niet aan, ik kan het dus jij moet het ook maar kunnen, je hebt het zelf in de hand".

Dat we fysiek verschillen, dat snappen we allemaal. Maar mentaal, daar horen we blijkbaar allemaal gelijk in te zijn en hebben we alles zelf in de hand. Begrijpe wie begrijpe kan.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:37

SindyKaya schreef:
bello2005 schreef:
is er niet al eerder netjes gevraagd om niet meer op mij te reageren, omdat dit geen toegevoegde waarde aan dit topic heeft ?? wat leest bokt toch weer goed zeg;)

Ga jij dan ook niet meer reageren als er nog wel mensen op jou reageren ;) Wat is bokt toch weer logish zeg

dus hun mogen wel op mij reageren en ik niet op hun ? haahha jij bent lachwekkend

DynamiteS

Re: Pesten zelf in de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:37

Had iemand het niet over pesters negeren? *hint*

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:38

Je hoeft mentaal helemaal niet gelijk te zijn. Ik denk ook niet dat men dat echt verwacht. Wat men wel verwacht, is dat je zelf actie onderneemt. Dat kan een ander namelijk over het algemeen niet voor jou doen :).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:39

Terwijl de hele charme van de mensheid nou net is, dat we allemaal anders zijn, ondanks dat we allemaal fysiek min of meer hetzelfde er uit zien. Maar die acceptatie van (in gedrag) anders zijn, dat is 'm nou net ook weer heel vaak de basis van pesten.
En flaporen of een grote neus, daar is nog wat aan te doen, als dat nou de basis van het pesten is. Maar psychische cosmetische chirurgie... dat gaat niet makkelijk lukken :+

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:40

DynamiteS schreef:
zoals het niet tonen van empathie en maar zo hard mogelijk uit de hoek komen om anderen te kwetsen en te doen alsof je er verstand van hebt? Sorry hoor..

Ik zie in haar het typische voorbeeld van wat juist pesters vaak doen.
Heel hard letterlijk en figuurlijk om zich heen trappen zodat andere denken dat ze heel stoer zijn en je ze met rust laat, omdat er van binnen een heel bang persoon zit.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:41

_San87_ schreef:
Je hoeft mentaal helemaal niet gelijk te zijn. Ik denk ook niet dat men dat echt verwacht. Wat men wel verwacht, is dat je zelf actie onderneemt. Dat kan een ander namelijk over het algemeen niet voor jou doen :).

Maar mensen zoals bello verwachten wel omdat zij zelf een grote bek kunnen opzetten (hoewel ik haar ook alles behalve goed sociaal vindt overkomen), dat anderen het ook maar zomaar moeten kunnen, alsof het niets is. Je moet inderdaad zelf actie ondernemen want je gaat maar zelden iemand in je leven tegenkomen die je bij het handje kan nemen, maar het verschilt gewoon per persoon of je daartoe in staat bent of niet, en dat maakt nu juist het verschil tussen of je "pestmateriaal" bent of niet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:41

Ibbel schreef:
Terwijl de hele charme van de mensheid nou net is, dat we allemaal anders zijn, ondanks dat we allemaal fysiek min of meer hetzelfde er uit zien. Maar die acceptatie van (in gedrag) anders zijn, dat is 'm nou net ook weer heel vaak de basis van pesten.
En flaporen of een grote neus, daar is nog wat aan te doen, als dat nou de basis van het pesten is. Maar psychische cosmetische chirurgie... dat gaat niet makkelijk lukken :+

Hypnose is dus toch een wassen neus ;(? (See what I did there *D ?)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:44

Kwanyin schreef:
Je moet inderdaad zelf actie ondernemen want je gaat maar zelden iemand in je leven tegenkomen die je bij het handje kan nemen, maar het verschilt gewoon per persoon of je daartoe in staat bent of niet, en dat maakt nu juist het verschil tussen of je "pestmateriaal" bent of niet.

Dat is het gewoon. Het lijkt zo simpel, maar zeg maar eens tegen iemand met hoogtevrees, hier, loop maar even die wiebelige ladder van 10 meter omhoog.
Al kon je je leven er mee redden, dat kún je gewoon niet.

En het is heel moeilijk je voor te stellen dat je dat niet kunt, als je zelf geen hoogtevrees hebt en lachend door de dakgoot wandelt om 'm schoon te maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:45

Kwanyin schreef:
_San87_ schreef:

Maar mensen zoals bello verwachten wel omdat zij zelf een grote bek kunnen opzetten (hoewel ik haar ook alles behalve goed sociaal vindt overkomen), dat anderen het ook maar zomaar moeten kunnen, alsof het niets is. Je moet inderdaad zelf actie ondernemen want je gaat maar zelden iemand in je leven tegenkomen die je bij het handje kan nemen, maar het verschilt gewoon per persoon of je daartoe in staat bent of niet, en dat maakt nu juist het verschil tussen of je "pestmateriaal" bent of niet.

Gelukkig mag je zelf de mensen kiezen aan wie je een voorbeeld wilt nemen :).

Overigens snap ik helemaal wat je bedoelt, in dit geval kan ik maar één ding zeggen; het ene oor in, het andere oor uit. Zoek wijsheid in mensen die je wel begrijpen en nuttige tips aandragen of alleen maar een luisterend oor.

Geryon

Kwanyin schreef:
_San87_ schreef:

Helemaal mee eens!

Heb zelf ook een hele grote bek en moet eerlijk toegeven dat ik bij veel mensen die gepest worden echt zoiets had van hallo DOE IETS, kom eens voor jezelf op! Nu nog steeds in sommige gevallen, maar het is gewoon heel belangrijk om je te bedenken dat niet iedereen een grote bek op kan/durft te zetten. Dat is soms moeilijk. Maar sommigen staan daar gewoon niet eens open voor en dat is jammer..

Kwanyin

Ibbel schreef:

Tja, in principe als je laat opereren aan je neus, kan er evengoed nog iets mis gaan en kan je er nog lelijker uitkomen dan je eerst was :+ . En hulp bij pesten kan zeker helpen, je kan leren jezelf weerbaarder te maken (je moet alleen die stap dùrven zetten en daar knelt nu net het schoentje vaak). Maar net als die neus vreselijk kan tegenvallen, kan het resultaat van je "therapie" ook erg tegenvallen als je niet door de juiste mensen begeleidt wordt en soms maakt dan nog meer schade dan er nog was. Incompetente hulpverleners en leerkrachten vind je ook overal. Hoe vaak ik wel niet gezien heb dat leerkrachten denken dat pesten opgelost wordt door een filmpje over hoe slecht pesten wel niet is en een "geef elkaar nu een handje en dan is alles vergeven en vergeten" :roll:

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:49

Kwanyin schreef:
Tja, in principe als je laat opereren aan je neus, kan er evengoed nog iets mis gaan en kan je er nog lelijker uitkomen dan je eerst was :+ .

Kijk maar naar Michael Jackson :D

Maar dat zijn dingen waarbij het makkelijker is zelf het initiatief te nemen. En soms heeft dat het effect dat het zelfvertrouwen zo'n boost krijgt, dat het pesten inderdaad ophoudt. En gelukkig is het bij de meeste mensen (of liever kinderen en adolescenten) die gepest worden/werden, zo dat ze op later leeftijd toch door "iets" opeens die knop wel kunnen omzetten.

Bullying op volwassen leeftijd en op volwassen leeftijd gepest worden, op de werkvloer meestal, is in feite nog veel erger. Ik heb daar ooit één geval van meegemaakt, iemand die er uiterlijk mee kon omgaan, maar innerlijk kapot aan dreigde te gaan.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:50

Wil jij Michael Jackson niet pesten met zijn neus, Ibbel :(?

;) :D.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:51

Ik denk dat er voor wat betreft pesten, zoals gezegd, een grote educatieve rol is weggelegd voor de ouders van kinderen :).

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:51

_San87_ schreef:
Wil jij Michael Jackson niet pesten met zijn neus, Ibbel :(?

;) :D.

Van de doden niets dan goeds O:)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:53

_San87_ schreef:
Ik denk dat er voor wat betreft pesten, zoals gezegd, een grote educatieve rol is weggelegd voor de ouders van kinderen :).

Maar ook véél meer alertheid van leerkrachten.
Ik werd zelf verdikke gepest door één van de wiskundeleraren. Dat is echt iets waarvan je denkt, hoe kan het dat die man daarmee wegkwam, en hoe kán het dat ik dat geaccepteerd heb... (zowat 40 jaar geleden, kun je nagaan)

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:53

Ibbel schreef:
Ik heb daar ooit één geval van meegemaakt, iemand die er uiterlijk mee kon omgaan, maar innerlijk kapot aan dreigde te gaan.

maar dat heb je ook bij kinderen. ze lijken er mee om te kunnen gaan maar later plegen ze zelfmoord..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:54

Ibbel schreef:
_San87_ schreef:

Maar ook véél meer alertheid van leerkrachten.
Ik werd zelf verdikke gepest door één van de wiskundeleraren. Dat is echt iets waarvan je denkt, hoe kan het dat die man daarmee wegkwam, en hoe kán het dat ik dat geaccepteerd heb... (zowat 40 jaar geleden, kun je nagaan)

Oh, dat ook zeker :). Leerkrachten moeten veel doortastender optreden, helaas zijn er nog maar heel weinig leerkrachten die dat kunnen en ook doen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:58

_San87_ schreef:
Leerkrachten moeten veel doortastender optreden, helaas zijn er nog maar heel weinig leerkrachten die dat kunnen en ook doen.

en dan vraag ik me af wat ze dan nog op school leren ? er word gewoon geleerd om te pesten, want er word niets aan gedaan dus word het min of meer 'goedgekeurd'
pesten zal altijd blijven, maar hoezo kunnen ze op school niets doen ? of beter gezegd willen ze niets doen
bij mij op de middelbare deden ze ook niets, te bang dat ze zelf gepakt werden. hoe ziek ben je dan ?
ja en dan moet je je eigen nog veilig voelen op school ?

een ouder kan niet altijd wat ondernemen, dus komt het uit eindelijk toch op je eigen uit. en als je goede vrienden hebt helpen ze je
helaas, dat gebeurd ook niet vaak

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:59

DynamiteS schreef:
Ibbel schreef:
Ik heb daar ooit één geval van meegemaakt, iemand die er uiterlijk mee kon omgaan, maar innerlijk kapot aan dreigde te gaan.

maar dat heb je ook bij kinderen. ze lijken er mee om te kunnen gaan maar later plegen ze zelfmoord..

Maar van volwassenen verwacht iedereen helemaal dat ze groot en sterk genoeg zijn om er mee om te gaan. Dat kinderen die veerkracht nog niet hebben, dat is logisch. Dat snapt iedereen eigenlijk wel, daar ben je gewoon nog niet oud en volwassen genoeg voor.

En dat het zó ver kan gaan dat een kind zelfmoord pleegt is echt onvoorstelbaar. Niet dat een kind dat doet - de puberteit is toch al een emotionele achtbaan en structureel pesten kan zó makkelijk de druppel zijn - maar dat dan niemand in de omgeving ook maar één signaal heeft opgevangen.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:01

je staat er nog versteld van hoeveel kinderen zelfmoord plegen omdat ze zo diep zitten in het gepest worden. maar ik vind als ouder zijnde dat je dat moet zien. zo niet ben je in mijn ogen een slechte ouder

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:01

_San87_ schreef:

Helaas is ook niet elk kind gezegend met ouders met een stel goede hersens :') :P .

Soms kunnen die ouders ook een rol spelen in de weerbaarheid. Ik kende op de basisschool ook een jongen die heel erg gepest werd. En dat had hij ook "zelf in de hand", in die zin dat hij heel "raar" was in sociale contacten, totaal niet weerbaar, kortom door zijn gedrag een ideaal slachtoffer voor pestkoppen.
Maar als je zijn moeder zag dan wist je ook waarvan het kwam. Jongen was twaalf maar werd letterlijk bepampert alsof hij 5 was. Had nooit geleerd om zelfstandig te zijn, nooit geleerd om voor zichzelf op te komen want mammie hield hem als een havik in het oog en als zij ook maar een idee had dat iemand iets fout deed, dan ging ze gewoon zelf die kinderen een veeg uit de pan geven. Hij moest het nooit zelf doen, want zelfs voordat hij die kans kreeg stond mammie al voor hem in om "haar zoon" te beschermen van andere gemene kinderen.
Uiteindelijk toen hij naar het middelbaar ging en moeder niet meer tot aan de schoolpoort kwam, is die bemoedering een stuk weggevallen en nu hij volwassen is heeft hij het toch nog kunnen herstellen, maar als kind kon hij natuurlijk moeilijk iets doen aan het gedrag van zijn moeder. Hij had trouwens ook een jonger zusje die onder hetzelfde juk van moeder lag en die iets minder hard gepest werd, maar die lag evengoed ook een beetje uit de boot in haar klas, was ook niet het sterkste karakter.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:03

Lijkt mij, Dat zie je toch aankomen?! Ken t geval dat een meisje zelfmoord wilde plegen maar dat haar moeder er op tijd bij was.. Ze is nu niet suicidaal meer, maar heeft nog haar depri periodes..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:04

Kwanyin schreef:
_San87_ schreef:

Helaas is ook niet elk kind gezegend met ouders met een stel goede hersens :') :P .

Soms kunnen die ouders ook een rol spelen in de weerbaarheid. Ik kende op de basisschool ook een jongen die heel erg gepest werd. En dat had hij ook "zelf in de hand", in die zin dat hij heel "raar" was in sociale contacten, totaal niet weerbaar, kortom door zijn gedrag een ideaal slachtoffer voor pestkoppen.
Maar als je zijn moeder zag dan wist je ook waarvan het kwam. Jongen was twaalf maar werd letterlijk bepampert alsof hij 5 was. Had nooit geleerd om zelfstandig te zijn, nooit geleerd om voor zichzelf op te komen want mammie hield hem als een havik in het oog en als zij ook maar een idee had dat iemand iets fout deed, dan ging ze gewoon zelf die kinderen een veeg uit de pan geven. Hij moest het nooit zelf doen, want zelfs voordat hij die kans kreeg stond mammie al voor hem in om "haar zoon" te beschermen van andere gemene kinderen.
Uiteindelijk toen hij naar het middelbaar ging en moeder niet meer tot aan de schoolpoort kwam, is die bemoedering een stuk weggevallen en nu hij volwassen is heeft hij het toch nog kunnen herstellen, maar als kind kon hij natuurlijk moeilijk iets doen aan het gedrag van zijn moeder. Hij had trouwens ook een jonger zusje die onder hetzelfde juk van moeder lag en die iets minder hard gepest werd, maar die lag evengoed ook een beetje uit de boot in haar klas, was ook niet het sterkste karakter.

Er zijn inderdaad meer dan genoeg ouders met het IQ van een varken, helaas :').

DynamiteS schreef:
Lijkt mij, Dat zie je toch aankomen?! Ken t geval dat een meisje zelfmoord wilde plegen maar dat haar moeder er op tijd bij was.. Ze is nu niet suicidaal meer, maar heeft nog haar depri periodes..

Zelfmoord zie je helaas lang niet altijd aankomen.