Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Femek2902 schreef:Ik wil even zeggen hoe ik het hier zie, want ik ben het met Ingrid_92 eens. Geslachtsgemeenschap tussen homos is niet zo bedoeld. Het is een onderdeel van de zondeval. Dit betekend echter niet dat we met zn allen maar homos moeten verbannen en wegcijferen. Nee, integendeel zij zijn ook gewoon gelijk aan ons! Het was ook niet de bedoeling dat ik snel boos wordt, of dat ik andere mensen afkraak, maar dat doe ik wel. De grondslag van alles wat in de wet en de profeten (dus het oude testament) staat is: Het grootste en eerste gebod is Heb de Heere uw God lief boven alles. En het tweede staat daaraan gelijk!! Heb uw naaste lief als uzelf.
Je naasten zijn niet alleen je vrienden of mensen waar je het goed mee kan vinden, nee, je naasten zijn alle mensen op deze aarde waar je mee te maken krijgt, of dit nou homo's, hetero's, transseksuelen of andere mensen zijn.
Saskiaatje schreef:Femek2902 schreef:Ik wil even zeggen hoe ik het hier zie, want ik ben het met Ingrid_92 eens. Geslachtsgemeenschap tussen homos is niet zo bedoeld. Het is een onderdeel van de zondeval. Dit betekend echter niet dat we met zn allen maar homos moeten verbannen en wegcijferen. Nee, integendeel zij zijn ook gewoon gelijk aan ons! Het was ook niet de bedoeling dat ik snel boos wordt, of dat ik andere mensen afkraak, maar dat doe ik wel. De grondslag van alles wat in de wet en de profeten (dus het oude testament) staat is: Het grootste en eerste gebod is Heb de Heere uw God lief boven alles. En het tweede staat daaraan gelijk!! Heb uw naaste lief als uzelf.
Je naasten zijn niet alleen je vrienden of mensen waar je het goed mee kan vinden, nee, je naasten zijn alle mensen op deze aarde waar je mee te maken krijgt, of dit nou homo's, hetero's, transseksuelen of andere mensen zijn.
Maar als een homoseksueel niet toe mag geven aan zijn gevoel, dan cijfer je hem toch wél weg?
Ik snap niet hoe dat met elkaar strookt in jouw gedachten. Homo's zijn gelijk aan ons, ze moeten gerespecteerd worden, maar ze mogen hun gevoelens niet uiten. Ze mogen geen seks hebben en ze mogen niet trouwen. In principe hebben ze dan geen andere keuze dan zichzelf verloochenen. Waarom zou je daar andere mensen toe willen dwingen?
Steffie2012 schreef:Ik ben christelijk, maar dat betekent niet dat ik klakkeloos de bijbel volg. Voor mij is homoseksualiteit geen zonde. Als twee mensen van elkaar houden is dat voor mij prima. Wie ben ik om me daar mee te bemoeien? Als ik kinderen krijg en één van hen blijkt homoseksueel, dan zou ik dat als christen ook niet erg vinden. Leven en laten leven.
Saskiaatje schreef:Waarom krijg je het gevoel dat God het niet oké vindt wanneer twee mensen van hetzelfde geslacht seks hebben?
Oprechte interesse.
Femek2902 schreef:Saskiaatje schreef:Waarom krijg je het gevoel dat God het niet oké vindt wanneer twee mensen van hetzelfde geslacht seks hebben?
Oprechte interesse.
Hierom (dit had ik al eerder gepost, dus heb het even gekopieerd):
In Leviticus 18 vers 22 staat: Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk.
Dit vind ik een lastige, hier hebben sommige mensen wel een verklaring voor waarom dit niet zou gelden, maar ik vind het heel stellig en duidelijk gezegd als een regel en niet in een verhaal.
Ditzelfde vind ik gelden voor Leviticus 20 vers 13: 13 Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.
Dit zijn dus 2 teksten waar ik er eigenlijk niet omheen kan dat God het geen goed plan vind om met iemand van hetzelfde geslacht in bed te duiken. Beide teksten staan in een opsomming van regels over geslachtgemeenschap, dus het gaat niet over verkrachten oid, echt puur om de seks.
Nogmaals ik vind dit dus heel lastig, ik wil God niet ondermijnen, maar ook mijn medemens niet kwetsen!
vuurneon schreef:Femek2902 schreef:
Hierom (dit had ik al eerder gepost, dus heb het even gekopieerd):
In Leviticus 18 vers 22 staat: Je mag niet het bed delen met een man zoals met een vrouw, dat is gruwelijk.
Dit vind ik een lastige, hier hebben sommige mensen wel een verklaring voor waarom dit niet zou gelden, maar ik vind het heel stellig en duidelijk gezegd als een regel en niet in een verhaal.
Ditzelfde vind ik gelden voor Leviticus 20 vers 13: 13 Wie met een man het bed deelt als met een vrouw, begaat een gruweldaad. Beiden moeten ter dood gebracht worden en hebben hun dood aan zichzelf te wijten.
Dit zijn dus 2 teksten waar ik er eigenlijk niet omheen kan dat God het geen goed plan vind om met iemand van hetzelfde geslacht in bed te duiken. Beide teksten staan in een opsomming van regels over geslachtgemeenschap, dus het gaat niet over verkrachten oid, echt puur om de seks.
Nogmaals ik vind dit dus heel lastig, ik wil God niet ondermijnen, maar ook mijn medemens niet kwetsen!
Maar er staat dus niets over 2 vrouwen die met elkaar vrijen. Dus diegene die het heeft opgeschreven is wel heel selectief geweest
Saskiaatje schreef:En de achterliggende reden is dus omdat jij van mening bent dat het geschreven woord letterlijk is overgenomen zoals gedicteerd door God?
Marin_ka3 schreef:@Femek2902 ;
Besef je dan niet dat hetgeen voor jou onbegrijpelijk is / kan zijn, voor iemand anders de oplossing en/of juist heel begrijpelijk kan zijn??? Waar mee ik wil zeggen dat 'ieder zijn eigen waarheid' leeft...., indirect of direct in samenspraak met een hogere macht.
Femek2902 schreef:Saskiaatje schreef:En de achterliggende reden is dus omdat jij van mening bent dat het geschreven woord letterlijk is overgenomen zoals gedicteerd door God?
Ja, ik geloof/ben van mening dat God de bijbel heeft geïnspireerd en dan de schrijvers van de bijbel precies hebben opgeschreven wat God wilde. God heeft alles in Zijn macht, dus dan kan Hij er ook zeker voor zorgen dat Zijn boek goed geschreven is. Daarbij, in de vorige eeuw (als ik me niet vergis) zijn er boekrollen gevonden met een aantal bijbelboeken uit het oude testament erop. Die boekrollen zijn gigantisch oud en toch bevatten ze qua inhoud dezelfde tekst als onze tigkeer vertaalde bijbel.
Ingrid_92 schreef:Ook zeg ik nergens dat ze bepaalde beroepen moeten uitoefenen, wat ik wel zeg is dat ze vaak talenten/gaven hebben gekregen die hetero's niet hebben.
Femek2902 schreef:Saskiaatje schreef:En de achterliggende reden is dus omdat jij van mening bent dat het geschreven woord letterlijk is overgenomen zoals gedicteerd door God?
Ja, ik geloof/ben van mening dat God de bijbel heeft geïnspireerd en dan de schrijvers van de bijbel precies hebben opgeschreven wat God wilde. God heeft alles in Zijn macht, dus dan kan Hij er ook zeker voor zorgen dat Zijn boek goed geschreven is. Daarbij, in de vorige eeuw (als ik me niet vergis) zijn er boekrollen gevonden met een aantal bijbelboeken uit het oude testament erop. Die boekrollen zijn gigantisch oud en toch bevatten ze qua inhoud dezelfde tekst als onze tigkeer vertaalde bijbel.
pairadice schreef:Ingrid_92 schreef:Ook zeg ik nergens dat ze bepaalde beroepen moeten uitoefenen, wat ik wel zeg is dat ze vaak talenten/gaven hebben gekregen die hetero's niet hebben.
Ten eerste: Ook al ben ik het niet met je eens, ik heb echt respect voor de manier waarop je in dit topic discussieert. Dat geldt ook voor Femke. Echter krijg ik juist ook van dit soort uitspraken, hoewel bedoeld als compliment, altijd een beetje de kriebels. Alsof het gaat om een andere soort. Ik heb veel homovrienden, en mijn broertje is gay, en stuk voor stuk zijn het volstrekt normale mensen. Met dezelfde talenten, gaven, beroepen, ideeen als hetero's. Alleen hebben ze een partner van hetzelfde geslacht. Geen extreem vrouwelijke of mannelijke trekjes, geen ambities om kapper of balletdanser te worden en daar ook zeker geen speciale talenten voor. Een kennis van mij had pas ook de ietwat verbaasde uitspraak over een goede vriend van mij en zijn vriend (die echt onwijs leuk zijn samen, en waar het gewoon aan alle kanten goed zit): 'Ik geloof echt dat die wel hondstrouw zijn aan elkaar'. Vast heel aardig bedoeld, maar WTF??
dan krijg je inderdaad het idee dat je al automatisch in een ander hokje geplaatst wordt en heeee ook nog eens talenten hebt! Zo had ik het ook niet bedoeld. Ik zal een voorbeeld noemen van wat mijn insteek meer is. Ik hoor bijvoorbeeld wel eens van meiden "met zo'n jongen kan ik tenminste een normaal gesprek voeren zonder dat ik het idee heb dat hij staat te gluipen". En dat is natuurlijk ook zo! Al zijn niet alle hetero jongens nu gelijk gluipers natuurlijk haha. Blue_Eyes schreef:Femek2902 schreef:Ja, ik geloof/ben van mening dat God de bijbel heeft geïnspireerd en dan de schrijvers van de bijbel precies hebben opgeschreven wat God wilde. God heeft alles in Zijn macht, dus dan kan Hij er ook zeker voor zorgen dat Zijn boek goed geschreven is. Daarbij, in de vorige eeuw (als ik me niet vergis) zijn er boekrollen gevonden met een aantal bijbelboeken uit het oude testament erop. Die boekrollen zijn gigantisch oud en toch bevatten ze qua inhoud dezelfde tekst als onze tigkeer vertaalde bijbel.
Dat een boek goed geschreven is, wil nog niet altijd zeggen dat het 1 op 1 letterlijk zo bedoeld is. Als taalkundige die zich ook in de verschillende literatuurvormen verdiept heeft, is het voor mij vrij helder dat de Bijbel lang niet overal bedoeld is als een geschiedenisboek. Zo is het boek Daniel meer een motiverend verzetsgeschrift en geen geschiedenisboek. De Psalmen, Spreuken, Hooglied etc zijn ook geen geschiedenisboeken, maar dat spreekt voor zich. Ik kan alle 66 boeken wel af gaan, maar dat wordt te langdradig.
Ik denk dat het voor het oude volk Israel, voor wie het oude testament geschreven is, heel duidelijk was welk deel hoe bedoeld was, want het hele boek staat bol van de symboliek. Wij 'moderne mensen' zijn voor een heel groot deel blind geworden voor die symboliek, maar het volk Israel was daar juist heel sterk in.
Goed geschreven en goed geschreven zijn dus twee verschillende dingen
Er staat ook niet in de Bijbel: je moet slaven hebben. Er staat wel: je moet goed voor je slaven zorgen. De wetten over slaven die erin staan, zijn bedoeld om die groep te beschermen. Saskiaatje schreef:Femek2902 schreef:
Maar als God alles in Zijn macht heeft, betekent dat dan ook dat jij denkt dat hij het goed vindt dat zoveel mensen vermoord/verkracht/mishandeld worden? Want als dat niet zo was, dan zou hij er wel iets aan doen, hij heeft tenslotte alles in zijn macht? Of is dat anders? En als hij overal voor kan zorgen, kan hij er dan niet voor zorgen dat er geen homoseksuelen bestaan? Of denk jij dat homoseksuelen door hem zijn ontworpen, omdat sommige mensen de zelfdiscipline moeten opbrengen (het zichzelf verloochenen) om te lijden voor anderen?