Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:19

Had God een redacteur bij zich die alles direct zwart op wit heeft gezet? Nee, ik geloof dus niet dat hetgeen dat in de bijbel staat letterlijk uit de mond van Jezus is gekomen (zoals vele anderen het kring voorbeeldje noemen).

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:20

Ik heb ook echt niet de illusie dat ik iemand van zijn geloof krijg en dat is ook helemaal niet mijn bedoeling. Ik vind de discussie gewoon heel intressant omdat ik niet begrijp hoe iemand zo kan denken en wil graag beweeg redenen horen waarom iemand geloofd. ik vind het fasinerend en heb er ook respect voor. Lijkt me voor gelovigen heel fijn dat ze deze kracht eruit kunnen putten.

hihi krijg trouwens wel meteen een banner van de EO op de een gratis DVD van de The Passion wil hebben :D Google doet het goed.

Mano88

silmitan schreef:
De idealen achter de diverse religies zijn prachtig. Helaas zijn wij allemaal maar gewoon mensen die onvoldoende uitgerust zijn om hier op een goede manier mee om te gaan. Zolang er nog oorlog en ellende (onderdrukking van bijv. vrouwen, homo's etc.) voortkomt uit religie parkeer ik elke vorm van geloof achter slot en grendel. Ik ben katholiek opgevoed en ben er intussen achter dat alles één grote farce is. Sinds ik mij heb afgescheiden van de kerk, ben ik sterker geworden, heb meer zelfvertrouwen gekregen en hou van mezelf!

Schijnheiligheid viert hoogtij in religieuze kringen.

Ik sta zeker achter alle goede normen en waarden die vanuit religies worden gepredikt, maar dat zijn allemaal zaken die een normaal denkend mens zelf kan bedenken en daar is geen god of iets in die trant voor nodig.

Leef je leven zoals je het zelf wilt en laat je niks voorschrijven door wat er in verhalen wordt verteld. Vertrouw op jezelf i,p.v. op een god, bijbel etc....is mijn stellige overtuiging.

Mooi verwoord :j

imd

Mear schreef:
Natuurlijk gaan de gelovigen en ongelovigen (om het maar even zo zwart/wit neer te zetten) het niet eens worden. Maar het waarom vind ik alsnog erg interessant :j

Laat ik voorop stellen dat dit volgende mijn mening is en ik hoop dat dit voor niemand respectloos over komt. Komt dit het wel, hou dan in gedachte dat dit niet mijn bedoeling is, ik heb respect voor ieder mens op aarde, gelovig of niet gelovig.

Soms krijg ik het idee dat de mensen die echt oprecht steun zoeken in een God, maar ook gewoon in iets anders buiten zichzelf te weinig geloven in zichzelf. Ik ben van mening dat je geen steun van 'bovenaf' nodig hebt. Deze mening is vooral gebaseerd op mijzelf. Ik geloof niet en ik heb echt zat meegemaakt en ik heb mijzelf er door heen geslagen. Ik heb die steun dus niet nodig.

Ik ben oprecht benieuwd of iemand mij kan uitleggen hoe dat zit met de steun ontvangen waar jullie het over hebben. Waarom hebben jullie het idee dat jullie dat echt nodig hebben?

Het lijkt mij dus af en toe ook wel fijn als je dit wel kunt hebben! Ik geloof dus zelf niet, maar ik kan mij zo voorstellen dat ik er op bepaalde punten in m'n leven best veel aan gehad had kunnen hebben.. Daarom vind ik het dus ergens ook wel jammer dat ik niet geloof, als ik vriendinnen van mij hoor over hoe zij erin staan en wat de kerk ook kan doen qua sociale contacten. Kan denk ik best een leuke toevoeging zijn, los van het feit of het geloof nou 'waar' is of niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:21

Vjestagirl schreef:
[***] schreef:
Dit is misschien nog wel een interessante pagina voor de mensen die wat 'bewijs' willen zien :
http://www.gotquestions.org/Nederlands/ ... Jezus.html

:j

Op deze site wordt de bijbel aangevoerd als bewijs voor het bestaan van Jezus. Ik ben weer gesterkt in mijn geloof in het FSM, want het "Gospel of the FSM" staat vol met referenties aan het FSM!

Dit is toch gewoon cirkel redenatie?

Wat is een cirkel redenatie :o

Mear

Shetje14 schreef:
Ja en nu denk je eigenlijk net als God. Ook hij vindt dat de zonde bestraft moet worden. Sterker nog, eigenlijk zou ieder mens moeten sterven voor de zonden die ze doen. Maar daarom is Jezus naar de aarde gekomen. Hij is als enige niet-zondaar gestorven voor onze zonden. Dus eigenlijk doordat Jezus is gestorven voor die 'moordenaar' hoeft die niet meer te sterven.

En de doodstraf dan?

En da's lekker. Dan komen mensen die de meest erge dingen doen er zo dus mee weg, alleen omdat Jezus is gestorven voor hun kunnen ze los gaan, want sterven hoeven ze toch niet van God. Wat maakt dan dat God die moordenaar zijn gang laat gaan? Er is iemand gestorven omdat die moordenaar dat wilde en hij komt er mee weg. Als je je maar tot God wendt.

Vjestagirl

Shetje14 schreef:
Ja en nu denk je eigenlijk net als God. Ook hij vindt dat de zonde bestraft moet worden. Sterker nog, eigenlijk zou ieder mens moeten sterven voor de zonden die ze doen. Maar daarom is Jezus naar de aarde gekomen. Hij is als enige niet-zondaar gestorven voor onze zonden. Dus eigenlijk doordat Jezus is gestorven voor die 'moordenaar' hoeft die niet meer te sterven.

Maar het is niet alleen zo dat hij niet hoeft te sterven. Hij mag gewoon doorgaan met moorden (kijk naar de Maffia, streng gelovig en moorden aan 1 stuk door) EN hij is gered, dus hij mag naar de hemel.

En iemand die goed leeft, alles doet wat de bijbel zegt dat hij/zij moet doen, maar dan zonder geloof en zonder bijbel is verdoemd en gaat naar de hel. Dat is toch krom?

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:22

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:23

Maar hoe denken de 'gelovigen' dan over homo's e.d.?

saskiakefie

Waar ik niet tegen kan zijn gedachtes/meningen als: Alles heeft een betekenis, of is ergens goed voor. En dat zou betekenen dat God bepaald wie wanneer dood gaat en dat ook een reden heeft. Bullsh*t! -:(-

xnaomivdh

Misschien kunnen we het beste hier een dominee neerzetten die theologie heeft gestudeerd :Y)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:24

Over het algemeen zijn historici het erover eens dat Jezus bestaan heeft, voor wie daar over twijfelde (weet niet meer goed wie dat hier was). Er zijn meer bronnen dan de bijbel die Jezus vernoemen.

moelly

[***] schreef:
Dit is misschien nog wel een interessante pagina voor de mensen die wat 'bewijs' willen zien :

Het was geloofwaardiger geweest als het stuk zou zijn geschreven door een neutraal iemand. Helaas kan dat niet, want je gelooft of je gelooft niet.
Daarmee heeft dit stuk voor mij geen waarde.

Tabaluga12

saskiakefie schreef:
Waar ik niet tegen kan zijn gedachtes/meningen als: Alles heeft een betekenis, of is ergens goed voor. En dat zou betekenen dat God bepaald wie wanneer dood gaat en dat ook een reden heeft. Bullsh*t! -:(-

Dat denk jij maar zeker weten doet niemand het!

Vjestagirl

Salsa schreef:
[***] schreef:

Precies wat ik bedoel! Mooi stuk trouwens! _/-\o_

Maar hoe kun je nou de bijbel zien als bewijs van het bestaan van Jezus?

Er bestaan ook eeuwenoude geschriften over heksen, over zeemeerminnen. Geloven jullie daar dan ook in?

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:25

imd schreef:
Het lijkt mij dus af en toe ook wel fijn als je dit wel kunt hebben! Ik geloof dus zelf niet, maar ik kan mij zo voorstellen dat ik er op bepaalde punten in m'n leven best veel aan gehad had kunnen hebben.. Daarom vind ik het dus ergens ook wel jammer dat ik niet geloof, als ik vriendinnen van mij hoor over hoe zij erin staan en wat de kerk ook kan doen qua sociale contacten. Kan denk ik best een leuke toevoeging zijn, los van het feit of het geloof nou 'waar' is of niet..

Je moest eens weten hoe ik me als klein kind vaak tot God heb gewend aan mijn bed in de hoop of dat hij mij alsjeblieft kon helpen.. Netjes tijdens het avond eten meebidden in de hoop dat hij mij die steun zou bieden waar ik zo'n behoefte aan had. Huilend, smekend.

Ik zal het wel niet verdiend hebben dan.. En dat is precies de reden dat ik me er van af heb gezet. Ik los het wel gewoon zelf op, de tijd heeft geleerd dat ik dat dus heel goed zelf kan en niks of niemand anders daar voor nodig heb.

Salsa

saskiakefie schreef:
God bestaat imo niet en er zijn geen geesten, er is geen leven na de dood. Dood=dood en het einde. Ik geloof in de theorie van Darwin.

Dit totdat het tegendeel bewezen is... En ik vind het altijd zo'n onzin dat mensen zeggen je merkt niks want je staat er niet open voor, want dat is niet zo. Denk je dat ik het leuk zou vinden als er geen leven na de dood is? Maar ik vind het niet erg realistisch.

Quote even mijn persoonlijk held Robbie Williams :D : I'm not afraid of dying, I just don't want to!

Mars

Nee wat mij betreft is er geen God zoals wordt geschetst, die liefhebbend is en waakt over alle mensen. En als hij wel bestaat dan wil ik hem niet kennen. Er is teveel ellende op deze wereld om mij te laten geloven dat er een hogere macht zou bestaan die het beste met ons voor heeft.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:26

Tabaluga12 schreef:
saskiakefie schreef:

Dat denk jij maar zeker weten doet niemand het!

Als het zo zijn dan zou ik God het meeste haten van iedereen :j Mensen laten lijden en de mensen die midden in hun leven staan en nog heel veel willen doen dood laten gaan en mensen die niet meer willen in leven laten. :r

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:26

moelly schreef:
Maar hoe denken de 'gelovigen' dan over homo's e.d.?

deze vraag lijkt me in dit topic evenzeer op zijn plaats als de vraag 'hoe denken atheïsten over cola light'.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-07-13 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

gretoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:27

Ik geloof wel in God,
Ik kan me best indenken dat mensen zeggen... als God bestaat zouden er geen kinderen sterven, of oorlogen zijn,
maar.....

Geloven.... de mensen die geloven , geloven ook in de zondeval, en dat er een duivel is.
God heeft de mens geschapen en we hebben een eigen wil, na de zondeval dus ook een ''slechte eigen wil''
doordat mensen ook slechte eigen willen hebben kunnen er dus oorlogen ontstaan.

Kindersterfte.... iets onbegrijpelijks, ook voor ons als gelovigen. Ik kan er ook niet bij waarom bijvoorbeeld een kindje van 4 moet overlijden door een vreselijke ziekte, of
word omgebracht door een eigen vader of moeder.... echt hier kan ik niet bij!
Maar ik geloof dat daar de duivel mee speelt, de duivel is zeer machtig en kan ook dingen ''beslissen''
En dat God daar soms zijn redenen voor heeft, al zullen wij dat nooit begrijpen! Ook al is ons geloof nog zo sterk...

saskiakefie

Misschien beter dan een apart topic over homoseksualiteit?

Tieneke

Is het dan "het beste" voor je als God je eigen wil en verantwoordelijkheid afneemt en gewoon beveelt wat je moet doen? Dat je enkel lichamelijk leeft en verder bevelen uitvoert? Mensen willen enerzijds vrije wil, doen wat ze willen, keuzes kunnen maken en anderzijds geen (menselijke) problemen in de wereld die uit eigen keuzes voortkomen, die uit vrije wil voort kunnen komen.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:29

Maar hoe zit het dan met homo's etc.?
Ik bedoel, volgens veel gelovigen maakt God geen fouten. Maar er zijn behoorlijk wat gelovige mensen die Homo's als een grote fout zien, om het zo heel oneerbiedig te zeggen. Maar dan zeggen die mensen eigenlijk dat God een grote fout heeft gemaakt, of is het dan zo, dat de duivel zulke mensen heeft gemaakt en dat God ons voor iets "ergers" behoed? Of is het zo dat (even tegen de gelovigen die Homo's accepteren) dit een foute interpetatie is van die mensen?

Ik wil even met nadruk zeggen dat ik niet bedoel dat alle gelovigen zo over Homo's denken! En er zijn ook genoeg niet-gelovigen die zo over Homo's denken, maar volgens mij is het bij de gelovigen meer een issue.

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:29

Vjestagirl schreef:
Salsa schreef:

Precies wat ik bedoel! Mooi stuk trouwens! _/-\o_

Maar hoe kun je nou de bijbel zien als bewijs van het bestaan van Jezus?

Er bestaan ook eeuwenoude geschriften over heksen, over zeemeerminnen. Geloven jullie daar dan ook in?

Ik bedoel hierin niet in de bijbel in de vorm zoals hij nu is. Wel geloof ik in de verslag legging die toen is gedaan. Mensen uit die tijd schreven wel de dingen op die er gebeurde zeker als het gaat om iets bijzonders of een persoon die veel indruk maakt. Denk aan oorlogsverslagen, bevolkingsregisters enz. wat zelfs grottekeningen zijn een soort verslag legging. Deze parkament rollen zijn er gewoon waarin een jezusfiguur in wordt genoemd en denk dan niet dat ze elkaar een sprookje aan het vertellen waren. Alleen moet je wel indenken dat mensen van veel zaken geen weet hadden die in de natuur gebeuren. Ik zie jezus dan ook meer als een soort medicijnman die je nu in Afrika ziet. Mensen belazeren groot en deels de boel maar iedereen daar gelooft er heilig in. Gooi daar een goed "marketing" sausje over ala 30 BC en voila je hebt jezus.