Je voornaam veranderen. Zou jij het doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:08

ik ben wel blij met mijn naam gelukkig :) ! Zal het ook echt niet over hebben om dat te veranderen en geld toe te leggen, kan me wel voorstellen als je ergens naar vernoemd bent mischien (vader/moeder) die je wat ergs hebben aangedaan in het verleden ect. daar wil je niet elke keer aan denken bij de naam horende.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:13

gabyfedde schreef:
Mijn eerste naam is Gabriëlle, maar mijn roepnaam (vanaf geboorte) is Gaby (ga-bie). Meeste mensen spreken het verkeerd uit, maar vaak hoor ik dat niet eens meer. Zou mijn naam niet willen veranderen.

grappig mijne precies het zelfde en inderdaad verkeerd uitspreken maar ook schrijven

Babeth

Re: Je voornaam veranderen. Zou jij het doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:52

Vroeger wilde ik mijn naam veranderen, omdat ik veel gepest werd met mijn naam. (Je kunt er leuke rijmpjes mee maken :+ )
Maar nu ik ouder ben, ben ik blij met de naam die ik heb. Het is tenslotte door mijn ouders uitgekozen, die trots zijn op hun dochter+naam. Ik denk dat ik ze er indirect mee zou kwetsen als ik mijn naam zou laten veranderen, omdat het een naam is die zij vonden passen bij hun dochter en er ongetwijfeld trots op zijn geweest.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 15:59

Ikzelf heb heel bewust twee namen gekregen van mijn ouders, zodat als ik de ene niet mooi zou vinden, ik de andere kon gebruiken zonder een naamswijziging te hoeven doen. Ik heet dan ook Cynthia als eerste naam ( en dus mijn roepnaam) en Leonie als tweede naam. Ben trouwens prima happy met mijn namen :j

De vriend van mijn zus heeft trouwens ook een verkeerd gespelde naam waar hij nu aan vast zit.
Hij hoorde als Chris door het leven te gaan, maar helaas dankzij zijn vader die hem moest aangeven toen hij net was geboren , heet hij nu Cris op alle officiële documenten etc :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:03

:') Vaders zijn ook een stel sukkels soms...

Ik heet [naam] Maria B.isschop , ben tevreden genoeg en de 2de naam heeft mijn overleden oma uitgezocht dus ik zou nooit veranderen

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:06

300 euro maar? De laatste keer dat ik het opzocht was het nog een paar duizend euro.

Ik zou graag een andere naam hebben. Mijn twee namen zijn vreselijk... Vind ik.

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 16:12

Ik ben best tevreden met mijn naam :+ Lekker Hollands en simpel. Ik vind het zielig voor bijvoorbeeld de baby van Kim Kardashian en Kanye West, hoe durf je je kind 'North West' te noemen... Dan neemt niemand op de wereld je serieus :')

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 01:37

Gelukkig was ik mee met de aangifte van mijn pasgeboren zusje op het gemeentehuis :)
Anders had ze nu Piep geheten i.p.v. Pip :D Had mijn pa nog even een por gegeven.

Mijn ouders hebben er wel rekening mee gehouden dat ze misschien in de toekomst haar naam niet leuk zou vinden, dus hebben er (ook uit praktische reden omdat ik dezelfde voorletter heb) een tweede naam aangeplakt, die op veel manieren te verbasteren is: Rosalinn (Roos, Rosa, Linn) .
Ze is gelukkig érg blij met haar naam :D

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 01:41

Tjaa, ik ben totaal niet blij met de naam Quirine. Ik heb altijd zoiets, ik zou er een moord voor doen.
Maar, als ik dan nadenk, heb ik zoiets van, dat is zo'n gedoe. Ineens een andere naam, en daar weer aan werken.. nee, liever niet :)
Ik word altijd gewoon Kiwi genoemd, en vind het zelf ook echt niet erg. Dan vragen ze wel eens van 'Vind je het niet vreselijk om Kiwi genoemd te worden?' Maar ik word op school Kiwi genoemd, op de manege, en alles daarbuiten ook.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 01:48

Ik ben tevreden met mijn naam, behalve in het buitenland.

Laat ik nu net naar het buitenland vertrekken en Sanne bijna niet uit te spreken zijn.. ik pas mijn naam voor vreemden dus aan naar Senna. (Dus stel je bent stappen/komt gauw iemand tegen stel ik me anders voor). Bij 'closer' contact, ben ik dan gewoon Sanne. :) Gewoon, een kleine naamswijziging om het wat praktischer te maken en niet 10 minuten je naam hoeven te herhalen met spraakoefeningen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 02:25

De enige reden die ik kan bedenken om ooit mijn naam te veranderen is als ik naar een land zou emigreren waar mijn naam echt iets raars of onhandigs betekend. Want ik ben op zich niet ontevreden over mijn naam. Ik had eerlijk gezegd wel liever de achternaam van mijn moeder dan die van mijn vader gehad, maar dat is puur omdat ik die mooier vind niet omdat mijn vader heel naar is ofzo :o

Wel fijn voor al die mensen die nu een belachelijke naam krijgen omdat dat schijnbaar hip is. Vind het echt apart dat kinderen vernoemd worden naar dieren, weersverschijnselen, merken, voorwerpen, eten, verkeerd gespelde engelse woorden etc. of van die mensen die hun kind een normale naam geven maar hem dan op een bizarre manier uitspreken of spellen :?

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 02:27

Nee hoor, zeker niet! :D Ben heel blij met m'n voornaam!
Behalve dat het eigenlijk een Engelse naam is, maar m'n ouders het maar gewoon 'ver-Nederlandsd' hebben.. :+ Maar ach, daar heb je in het buitenland weer helemaaaaal geen last van! :D

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 02:46

Vroeger vond ik mijn naam echt verschrikkelijk :D Want wie heet er nou Kirsha, ik had liever een normale naam gehad. Inmiddels ben ik gehecht aan mijn ietwat aparte naam. Ik word soms op Facebook toegevoegd door mensen met dezelfde naam en die accepteer ik dan nooit, want het is mijn naam en niet die van anderen :')

0152141488

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 02:50

Goeie vraag, ja en nee.
Mijn naam is erg appart, maar ook weer leuk appart.
Maar het komt echt niet voor in Nederland.
Ik zeg: Een twijfel

Bloempotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:29

Ik heet Chantal maar met het 'inschrijven' (geen idee hoe dat heet bij mensen :+ ) is dat dus niet (goed) meegenomen en nu heet ik Francisca (Johanna) :+ . Het past absoluut niet bij mij. Ik gebruik het ook nooit, weet niet eens hoe ik die eerste naam officieel moet schrijven _O- .
Op alle papieren (dus ID, diploma etc) heet ik dus geen Chantal. Brengt voor andere soms behoorlijk wat verwarring op.

'Gelukkig' ga ik wel gewoon door het leven als 'Chantal' :)) .

Maar veranderen vind ik het niet waard. In sommige andere gevallen kan ik het echter wel begrijpen als mensen dat doen :) .

Quiir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:37

Als ik naar het buitenland ga emigreren doe ik het wel trouwens, gewoon iets makkelijks, uitspreekbaars. Ofzo.
Mijn engelse duikinstructeur (ben nu op de Nederlandse Antillen) noemde me Steve omdat hij Quirine niet uit kon spreken.
Nu zegt ie een soort van mislukt Quirine, maar wel Quirine.

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:41

Mijn naam is Patrick Pelegrinus Johannes

Iedereen noemt me Patrick, in de Fam. noemt iedereen mij Johan.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 12:59

Heb niet alles gelezen, maar wilde toch even reageren....
- Mijn dochter (15) riep al vanaf haar 6e dat ze mijn achternaam wilde en niets meer met haar vader te maken wilde hebben. Heb haar altijd gezegd dat ze dat mocht bepalen als ze 12 werd. Op haar 12e hoorde ik er niets meer van totdat.... ik haar in moest schrijven voor voortgezet onderwijs... Ze ging uit haar panty toen ik haar toenmalige achternaam opschreef. Ik heb met haar de deal gemaakt dat ze dan zelf de helft moest betalen. Toen nog 487,50 aan dienst justis en niet de garantie dat het werd goedgekeurd + de benodigde papieren bij gemeentehuizen enz. Per direct heeft ze haar kluis gepakt en gekeken of er genoeg in zat. Dit zat er. Na veel pijn en moeite had haar vader beloofd het formulier te tekenen... Dit heeft hij toen niet gedaan. Dit heeft hij pas gedaan nadat er een advokaat aan te pas was gekomen. Na 6 maanden was het officieel en heeft ze nu mijn achternaam...
- Mijn zoon wilde daarna ook mijn achternaam... dit weigerde ex in eerste instantie vanwege zijn IQ en autisme. Uiteindelijke heeft hij het formulier getekend zonder dat er een advokaat aan te pas hoefde te komen. De kosten waren inmiddels naar 830,00 gestegen + benodigde papieren van gemeentehuizen enz.... Ook hij moest de helft zelf betalen...
- Mijn ouders vonden het zo sneu dat ze voor zowel zoon als dochter de wijziging hebben betaald. Vond en vind ik nog steeds ontzettend lief van ze.

Sorry, voor het lange verhaal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:06

Hmmm..... ik ben niet dol op mijn voornaam, Natascha, maar het is ook niet zo dat ik hem zou willen veranderen. Zo heet ik al bijna 43 jaar, iedereen kent me zo (hoewel, ze noemen me eigenlijk vooral Natas of Tassie :D ). Mijn ouders hebben die naam voor mij uitgekozen en ik heb de behoefte niet om er tegenin te gaan. Mijn dochter vindt mijn naam wel heel mooi :) . Zou het ook niet fijn vinden als zij haar naam zou veranderen, eerlijk gezegd. Die hebben we haar destijds met heel veel liefde gegeven. Bovendien hangt mijn identiteit niet aan mijn naam vast...... Achternamen veranderen, dat snap ik wel, in bepaalde gevallen. Ik draag officieel nog de naam van mijn ex in combinatie met mijn eigen achternaam. Snappen mensen ook vaak niet, maar ze durven er ook niet naar te vragen. Heeft niets te maken met mijn ex, wel met de achternaam van mijn dochter. Wij heten nog hetzelfde voorlopig, qua achternaam, vind ik fijner (en mijn dochter ook). Maar ik weet dat als mijn dochter groot/volwassen is, ik mijn eigen achternaam weer neem (of ik moet gaan trouwen met mijn huidige vriend, maar denk niet dat wij die behoefte ooit nog zullen hebben om te gaan trouwen :) ).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:08

rainbow8 schreef:
Heb niet alles gelezen, maar wilde toch even reageren....
- Mijn dochter (15) riep al vanaf haar 6e dat ze mijn achternaam wilde en niets meer met haar vader te maken wilde hebben. Heb haar altijd gezegd dat ze dat mocht bepalen als ze 12 werd. Op haar 12e hoorde ik er niets meer van totdat.... ik haar in moest schrijven voor voortgezet onderwijs... Ze ging uit haar panty toen ik haar toenmalige achternaam opschreef. Ik heb met haar de deal gemaakt dat ze dan zelf de helft moest betalen. Toen nog 487,50 aan dienst justis en niet de garantie dat het werd goedgekeurd + de benodigde papieren bij gemeentehuizen enz. Per direct heeft ze haar kluis gepakt en gekeken of er genoeg in zat. Dit zat er. Na veel pijn en moeite had haar vader beloofd het formulier te tekenen... Dit heeft hij toen niet gedaan. Dit heeft hij pas gedaan nadat er een advokaat aan te pas was gekomen. Na 6 maanden was het officieel en heeft ze nu mijn achternaam...
- Mijn zoon wilde daarna ook mijn achternaam... dit weigerde ex in eerste instantie vanwege zijn IQ en autisme. Uiteindelijke heeft hij het formulier getekend zonder dat er een advokaat aan te pas hoefde te komen. De kosten waren inmiddels naar 830,00 gestegen + benodigde papieren van gemeentehuizen enz.... Ook hij moest de helft zelf betalen...
- Mijn ouders vonden het zo sneu dat ze voor zowel zoon als dochter de wijziging hebben betaald. Vond en vind ik nog steeds ontzettend lief van ze.

Sorry, voor het lange verhaal.

Geen sorry zeggen, ik vind het een interessant verhaal. Wat ontzettend lief van je ouders en wat kost zoiets dan een hoop geld! Fijn dat het allemaal opgelost is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:12

Ik ben blij met mijn voornamen, ik ben vernoemd naar beide grootmoeders en daar heb ik een heel echte band mee gehad. Ik heb echter wel een andere roepnaam dan mijn doopnaam en daar heeft tot voor kort niemand een probleem van gemaakt. Recentelijk wilde ik spaarloon opnemen en mijn voorgaande werkgever had die spaarloonrekening op mijn roepnaam opgezet. Moest toen wel even met een kopie paspoort en bankafschrift naar de bank toe...maar goed, dat heeft ook weer te maken met nieuwe wetgeving.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:16

Lieveli:
Waarom het zoveel moet kosten is me tot op heden nog steeds niet duidelijk. Wel is het zo dat de kids aan een ambtenaar van de gemeente waarin we inmiddels wonen uit moesten leggen waarom ze het graag wilden. Deze had al naar aanleiding van hun geschreven/getypte argumenten het goedgekeurd, maar omdat het in de voorschriften staat dat ze het mondeling moesten toelichten... Dus die kosten moeten betaald worden...Dienst Justis moet betaald worden en de handtekening van de plaatsvervanger/ster van de koningin moet betaald worden. Een jaar of 10 geleden was het gratis voor zover mijn informatie strekt.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:26

Puchje schreef:
Anders had ze nu Piep geheten i.p.v. Pip :D Had mijn pa nog even een por gegeven.

Mijn vader heeft mij mijn hele leven Piep genoemd... als bijnaam dan, daarnaast circuleerd Piet als mijn bijnaam ook door de familie en ik ben toch echt een meisje/vrouw de laatste keer dat ik checkte. Dit nav een grapje van mijn toen puberneef, die wilde mijn licht ontvlambare oudere zus pesten die bij mijn geboorte 2.5 jaar oud was en nogal een driftkikkertje, hij beweerde dus tegenover haar dat ze een broertje had gekregen die Piet heette ipv een zusje. Tja die naam is dus nogal blijven plakken.

Verder heet ik officieel Annemieke als roepnaam, maar ik stel mij al sinds mijn pubertijd overal voor als Annemiek omdat ik persoonlijk de naam in ieder geval toentertijd te lang vond, nu ben ik het zo gewend. Mijn ouders daarentegen hebben weer heel bewust voor Annemieke gekozen omdat ze vonden dat Annemiek een harde klank aan het einde heeft.

Daarnaast heb ik nog een voorraadje doopnamen .... die natuurlijk weer anders zijn dan mijn roepnaam om het makkelijk te maken lol.
Mijn doopnamen passen over het algemeen niet in het vakje als ik ze op officiele papieren moet uitschrijven.
Via mijn doopnamen ben ik vernoemd naar mijn vader, moeder en oma's

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-13 13:43

xChantal94 schreef:
Ik heet Chantal maar met het 'inschrijven' (geen idee hoe dat heet bij mensen :+ ) is dat dus niet (goed) meegenomen en nu heet ik Francisca (Johanna) :+ . Het past absoluut niet bij mij. Ik gebruik het ook nooit, weet niet eens hoe ik die eerste naam officieel moet schrijven _O- .
Op alle papieren (dus ID, diploma etc) heet ik dus geen Chantal. Brengt voor andere soms behoorlijk wat verwarring op.

'Gelukkig' ga ik wel gewoon door het leven als 'Chantal' :)) .

Maar veranderen vind ik het niet waard. In sommige andere gevallen kan ik het echter wel begrijpen als mensen dat doen :) .

Wat grappig, Francisca is mijn tweede naam en Johanna die van m'n zus :+