Dierenwelzijn verbeteren, wat doe jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 06:57

Sonja_vR schreef:
Sodera schreef:
Maaaaaaaaaaaaaaaaar.....
Zowel varkens als kippen zijn prooidieren.
HOe gelukkig zijn die op een weiland waar ze altijd stress voelen omdat ze geen beschutting in de bomen/het bos kunnen vinden?
DAT is het natuurlijke habitat van een varken/kip.

dat is dan weer een kwestie van beschutting aanbrengen, ik ken uitloopstallen, daar hebben de kippen een met bossage omzoomd terrein en daar staan ook struikjes in de uitloopstukken
uitloop hoeft geen kaal vlak stukje gras/grond te betekenen

Dit zag ik laatst ergens in een nieuwsbrief van vroege vogels staan geloof ik. Dat ze steeds meer bezig zijn om inderdaad bomen/struiken in de uitloop van kippen te maken. Zelf haal ik altijd eieren van rondeel.

maralyn

Re: Dierenwelzijn verbeteren, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 10:21

Ik lees alwel dat mensen over melk geen kaas hebben gegeten.....

Want als een koe uieronsteking heeft, denk je dan echt dat DAT melk in de tank gaat?
Nee, die melk gaat 2 weken NIET in de tank. Waarom niet? Omdat AB niet gevonden mag worden in de tank. Waarom niet? Omdat AB niet goed is voor de mensen! Daarom mag dat niet.

De koeien zijn zo veranderd door de jaren heen, groter geworden, sterker geworden, en boeren zoeken steeds meer rassen, om de dierne zo gezond mogelijk te houden en te huisvesten.
Zo zorgen boeren voor ruime stallen, met goede ventilatie, zodat de stallen maar onder de 18 a 20 graden kunnen blijven. Een koe functioneert het beste en leeft het prettigste met warmte als -5 (is dat warmte..? Nop) en 10 graden boven nul. Anders ervaren ze warmte stress, en dan moet je ook nadenken over dieren welzijn.

Kalveren die ik ken, worden na 1 dag (dag na biest dus) bij de koe weg gehaald. Stieren blijven aan de melk. Omdat de waarde van de melk veel hoger is, dan van bijvoorbeeld sprayfo, wat een kalf nodig heeft. En de prijs van bijvoorbeeld sprayfo (ben een sprayfo fan, mag je weten) goedkoper is dan de melk zelf, kan ik er goed inkomen, dat boeren zeggen: Sprayfo is eigenlijk goedkoper EN gezonder voor het kalf.

Tot dat ze vast voedsel kunnen verteren, blijft het kalf apart. Dit om ziekten goed te kunnen aanpakken en de andere kalveren ook niet ziek kunnen worden. Denk aan een koli bacterie, wat een vaarskoe (die te weinig stoffen in haar biest had) diaree kunnen veroorzaken bij een kalf. Heb je een niet al te stevig kalfje er bij in lopen, legt deze ook het loodje. Dus ook een pluspunt voor het dier en welzijn. Er word dus goed aan gedacht, om er voor te zorgen, dat er zo weinig mogelijk medicatie toegepast hoeft te worden, terwijl de dieren elkaar zeker wel kunnen zien!

Zodra vast voedsel verteerd kan worden, staat het kalf veel sterker op de poten. Ze hebben met soms 5 kalveren met groot hok met ruimte om te kunnen spelen. Tegen elkaar te kunnen slapen en elkaar te beschermen.

Koeien die 2 maanden later moeten kalven, worden droog gespoten. Dit gebeurt samen met antibiotica. Deze koeien wordne niet meer gemolken, dus ook dat gaat de tank niet in!
Als de koeien hebben gekalfd, dan wacht de boer (meeste boeren) 2 weken met het melk in de tank de stoppen, zodat alle AB er zeker uit is!

Dus met melkkoeien? Hoef je niet bang te zijn voor AB hoor ;) Dat is allang achterhaald, maar nog niet de weide wereld in gesproken.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 11:20

Is dat allemaal eigen ervaring, maralyn? (gewoon interesse hoor.. :) )

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:24

_Tara_ schreef:
Dit zag ik laatst ergens in een nieuwsbrief van vroege vogels staan geloof ik. Dat ze steeds meer bezig zijn om inderdaad bomen/struiken in de uitloop van kippen te maken. Zelf haal ik altijd eieren van rondeel.

Bebossing was in 2006 al een eis bij biologisch. Maar in beperkte hoeveelheid.
Had trouwens niet zo heel veel zin om bomen te planten, die kippen schraapten al grond weer bij de bomen weg :Y) (Kippen zijn zowat nog betere kuilengravers dan Duitsers :Y) )

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 11:39

Ik probeer al zolang ik zelf kan nadenken bewust te leven.

Zowel voor het milieu, dierenwelzijn als mijn eigen gezondheid.

Ik koop alle zuivel/dierlijke producten biologisch met als uitzondering eieren, daar heb ik liever rondeeleieren.
Ik eet amper vlees.
Ik eet soms vis, maar wel met een msfc keurmerk.
Rij in een hybride-auto.
Gebruik thuis alleen groene stroom.
Zoveel mogelijk dierproefvrije, niet milieuschadelijke cosmetica en verzorgingsproducten.

Verder probeer ik groente/fruit zoveel mogelijk lokaal en seizoensgebonden te kopen.
Probeer ik m'n paard zo natuurlijk mogelijk te huisvesten.

Sommige dingen vind ik echt heel lastig, bijvoorbeeld zonnebrandproducten. Ik ben vrij gevoelig voor producten met spf en er zijn geen dierproefvrije merken waar ik geen uitslag van krijg. Heb er ooit 1 in Denemarken gevonden, maar nooit meer ergens anders gezien.

Ik draag wel leren schoenen/heb een leer zadel etc, terwijl ik de herkomst niet kan traceren van dit leer.

Tsjah... :+

Fendt936

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:15

maralyn schreef:
Ik lees alwel dat mensen over melk geen kaas hebben gegeten.....

Want als een koe uieronsteking heeft, denk je dan echt dat DAT melk in de tank gaat?
Nee, die melk gaat 2 weken NIET in de tank. Waarom niet? Omdat AB niet gevonden mag worden in de tank. Waarom niet? Omdat AB niet goed is voor de mensen! Daarom mag dat niet.

De koeien zijn zo veranderd door de jaren heen, groter geworden, sterker geworden, en boeren zoeken steeds meer rassen, om de dierne zo gezond mogelijk te houden en te huisvesten.
Zo zorgen boeren voor ruime stallen, met goede ventilatie, zodat de stallen maar onder de 18 a 20 graden kunnen blijven. Een koe functioneert het beste en leeft het prettigste met warmte als -5 (is dat warmte..? Nop) en 10 graden boven nul. Anders ervaren ze warmte stress, en dan moet je ook nadenken over dieren welzijn.

Kalveren die ik ken, worden na 1 dag (dag na biest dus) bij de koe weg gehaald. Stieren blijven aan de melk. Omdat de waarde van de melk veel hoger is, dan van bijvoorbeeld sprayfo, wat een kalf nodig heeft. En de prijs van bijvoorbeeld sprayfo (ben een sprayfo fan, mag je weten) goedkoper is dan de melk zelf, kan ik er goed inkomen, dat boeren zeggen: Sprayfo is eigenlijk goedkoper EN gezonder voor het kalf.

Tot dat ze vast voedsel kunnen verteren, blijft het kalf apart. Dit om ziekten goed te kunnen aanpakken en de andere kalveren ook niet ziek kunnen worden. Denk aan een koli bacterie, wat een vaarskoe (die te weinig stoffen in haar biest had) diaree kunnen veroorzaken bij een kalf. Heb je een niet al te stevig kalfje er bij in lopen, legt deze ook het loodje. Dus ook een pluspunt voor het dier en welzijn. Er word dus goed aan gedacht, om er voor te zorgen, dat er zo weinig mogelijk medicatie toegepast hoeft te worden, terwijl de dieren elkaar zeker wel kunnen zien!

Zodra vast voedsel verteerd kan worden, staat het kalf veel sterker op de poten. Ze hebben met soms 5 kalveren met groot hok met ruimte om te kunnen spelen. Tegen elkaar te kunnen slapen en elkaar te beschermen.

Koeien die 2 maanden later moeten kalven, worden droog gespoten. Dit gebeurt samen met antibiotica. Deze koeien wordne niet meer gemolken, dus ook dat gaat de tank niet in!
Als de koeien hebben gekalfd, dan wacht de boer (meeste boeren) 2 weken met het melk in de tank de stoppen, zodat alle AB er zeker uit is!

Dus met melkkoeien? Hoef je niet bang te zijn voor AB hoor ;) Dat is allang achterhaald, maar nog niet de weide wereld in gesproken.

Helemaal mee eens, het is pas een keer op m'n werk gebeurd maar denk maar niet dat die melk opgehaald wordt hoor. Zet de kraan maar los en de melk stroomt de put wel in...

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 12:47

Maralyn, mensen hebben het niet over AB in de melk, maar voornamelijk in het vlees. Het is ook wel lastig om als consument te bepalen wat nu waar is van wat je op internet leest of op televisie ziet, hoe betrouwbaar is een bron nu precies en hoe gekleurd is die mening door de achtergrond van de schrijver.

Als je dit artikel leest in de Volkskrant en je weet niets van veeteelt dan lijkt het allemaal behoorlijk eng. Als je dan weer deze quote leest "Een voorbeeld kan illustreren hoe onbeduidend de toegelaten concentraties zijn. Voor ampicilline bedraagt de maximale residulimiet 50ug/kg (of 0,05g/1000kg) in vlees en 4ug/kg (of 0,004g/1000kg) in melk. Ampicilline wordt ook gebruikt als geneesmiddel voor mensen. Een gebruikelijke orale dosis voor een volwassen persoon bedraagt 1 tot 4g per dag. Om de laagste dagelijkse dosis op te nemen zou een mens dus 20.000 kg vlees of zelfs 250.000 kg melk moeten eten of drinken. Dat kan een normale persoon in zijn ganse leven niet." van http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... art_id=274 Zelfs de NVWA zegt op haar website dat er geen harde cijfers bestaan over resistentie en de invloed van de landbouwsector. *Nu weet ik wel dat resistentie juist veroorzaakt wordt door kleine hoeveelheden AB en dat die quote imo dus niet juist is, maar ter illustratie.

Wie heeft er nu gelijk? Bepaal dat maar even als leek.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:06

Dit zijn deels feiten en deels eigen ervaringen.

Van vleeskoeien weet ik het niet, want daar ben ik niet bij geweest.

Wel weet ik dat de melkkoeien die voor consumptie worden gebruikt, deze moeten wachten met vervoer tot slachting tot de peniciline of antibiotica's volledig uit werking zijn gehaald.
Dit is wel door de wet bepaald, dat er GEEN AB in melk mag zitten.

Anders word er inderdaad, zoals aangegeven, de melk door de put laten gaan, en gaat t met t mest t land op.
Komt er een controle (wordt niet gemeld gewoon gedaan) dan krijgt de boer een fikse boete als er wel AB in wordt gevonden.
+ de kosten van de melkwagen, wanneer de melk wordt opgehaald die vergoed moeten worden.

Boeren willen er echt niet mee zitten, en zetten liever hun geld op een goeie trekker.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:47

Sleeper schreef:
Niet dat ik me in een discussie wil mengen maar voor degene die AB verdedigen, dit is zo ontzettend slecht voor de mens. Er zijn grote zorgen over resistentie omdat de mens dit ongewenst via vlees binnen krijgt. Dat is ook een zorgwekkende ontwikkeling. Dat heeft niks te maken met het wel of niet goed zorgen voor de dieren. Het heeft er mee te maken dat het voor ons, als mensen, super slecht is. Misschien even goed over inlezen voordat AB gebruik met hand en tand verdedigd wordt.

ik ben absoluut niet voor AB ter preventie gebruiken.
maar AB gebruiken indien nodig , absoluut :j ik weet donders goed hoe het zit met AB en het grootste probleem is gewoon preventief standaard AB door het eten mikken en gaan , als AB correct gebruikt word in correcte doseringen indien nodig , heb ik daar geen enkel probleem mee :n

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 13:51

Appelmoes_11 schreef:
Ik denk inderdaad niet dat veehouders monsters zijn die er lol halen uit dieren kwellen. Ik denk ook niet dat soldaten vreselijke sadisten zijn die graag buitenlanders neerschieten. Ik denk zélfs niet dat politici geldhongerige zakkenvullers zijn die denken 'ach, het volk kan de vinketering krijgen'. En tóch sta ik er niet achter.

Ik heb een beetje moeite met geloven dat moederdieren standaard gevaarlijk zijn voor hun jongen. Als dat zo is, hoort de hele soort niet te bestaan :=

het gevaarlijk voor de jongen, dat is denk ik eerder ook een samenloop van huisvesting(dierwelzijn) in een beperkte ruimte kun ej nu eenmaal je kinders niet echt ontwijken en zal er wel eens wat onder de zeug belanden. maar zeer zeker ook economisch belang, het is nu eenmaal zo dat de boer echt een schandalig lage prijs voor zijn product krijgt, dan moet je een weg gaan zoeken tussen je hoofd boven water houden en je dieren onder , de door de economische belangen , opgelegde beperkingen zo goed mogelijk te huisvesten.
de sleutel tot dierwelzijn ligt in ieder geval naar mijn idee bij de consument en de grote commerciële \vingers in de pap, zodra die een nette prijs voor ene product neer willen leggen. kan welzijn met sprongen vooruit gaan.
degene die het meest verdiend aan dieren is niet de boer :n maar bijvoorbeeld AHOLD en dergelijke slagschepen

Wat betreft melk, idd, een koe met uierontsteking , daarvan gaat de melk niet de tank in, dier word als laatste gemolken en de melk word afgevangen en na de koe met ontsteking, word het systeem gewoon gereinigd.
dus idd, niks aan het handje wat dat betreft.
en idd, bij de meeste medicaties staat er gewoon een wachttijd vastgesteld , dus een minimaal aantal dagen na het gebruik van, voordat een dier de voedselketen in mag.

wat betreft koeien en kalfjes, de melkkoe word al tientallen jaren specifiek op een paar kenmerken gefokt, grote productie bij minimale uitval van de veestapel.
helaas zijn ze hier op een gegeven moment mee doorgeschoten, dan krijg je uiers met een koe er om heen, gaan dieren regelmatig op de spenen staan bij het opstaan en krijg je dus in principe weer verlies van product. dus die tendens is wat bijgedraaid, groot uier met hoge productie is leuk, maar het moet wel heel blijven.
maar de melk die geproduceerd word, zal idd niet echt direct meer de perfecte moedermelk voor het kalf zijn , die het zou moeten zijn.
denk dat het stukje ziekte voorkomen en poeder is gezonder ook ondervangen zou kunnen worden door meer terug te keren naar het dier ipv de productie. maar het is nu eenmaal een feit, economisch belang is belangrijk en boeren in nl hebben het gewoon moeilijk met met de geldende regels en wetten en wat betreft loon naar werken, vrees ik dat ze tot op het schandalige worden onderbetaald.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:00

Ik eet bij voorkeur biologisch vlees en uitloop of rondeel of biologische eieren en niet elke dag vlees.
Kip en varken zijn in mijn ogen de meest mishandelde soorten, dus dat eet ik alleen nog met 3 sterren van de dierenbescherming.
Jammer dat je alleen het slachtproces niet kan beïnvloeden, maarja dan heeft dat dier tenminste nog een beetje normaal geleefd.

Ik maak een uitzondering als ik eten van iemand krijg.
Dan ga ik niet zitten miepen tenzij ze me iets willen geven wat ik écht niet wil, want ik gooi bijna nooit eten weg en al helemaal geen vlees, dan is dat dier voor niks doodgegaan.

Maar ik heb gemerkt, het is niet de stukjes vlees die het lastig maken.
Hoewel het soms lastig en duur kan zijn, er is bijvoorbeeld geen alternatief voor kip: biologisch óf scharrel, ertussenin is er niet (en het voer wat uit Rusland moet komen maakt het duur) terwijl het me niet zoveel uitmaakt wat voor voer het is geweest, het gaat me om het rondlopen en scharrelkip loopt nog steeds niet buiten rond.
En voor Lowlands was ik op zoek naar biologische knakworsten (beetje traditie, knakworsten als ontbijt := ) maar het beste alternatief wat ik kon vinden was 2 sterren scharrel bij AH (omdat het ook in blik moet zitten ipv glas, en ongekoeld)
Ook de salades bij AH, leuk hoor 'met vrije uitloopeieren en stukjes kip' maar hoe zit het dan met de kip?? :?

Maar waar het pas echt lastig wordt zijn de bijproducten.
In mie, pasta, saus, koekjes enz. zitten vaak zielige eieren, met een beetje geluk staat er 'scharrelei' op maar in het slechtste en meeste geval zijn het legbatterij-eieren en met een beetje pech uit India.
Bron: https://www.foodwatch.nl/onze_campagnes ... ex_nl.html

Sinds ik dat weet probeer ik eierloze (of tenminste scharrelei dan maar) spullen te kopen maar als ik zo boodschappen doe sta ik uren alles te lezen op de verpakkingen.

Of vlees- en zielige eieren-loze salades en smeersels. Heb je een feestje, sta ik een uur te zoeken in het schap naar op zijn minst biologisch iets, of waar over nagedacht is tenminste, maar dat is niet heel makkelijk.
Pizza, mijn vriend wil graag ham en salami, ik liever niet. Maar de keus is dan beperkt tot: kaas, kaas en mozzarella en af en toe spinazie of ui maar vooral kaas.
Soms maak ik het zelf, een pizza, maar het idee achter een pizza of andere k&k is juist even makkelijk. :roll:

Soep in zak of pak, ben ik ook beperkt want in tomatensoep zitten vaak balletjes, of anders kip of spekjes pfff.
Er zit echt heel veel vlees in van alles, wat iemand al zei, de moed zakt mij ook weleens in de schoenen als ik allll dat vlees in alll die spullen zie.

En biologische supermarkten heb je hier niet. Als ik dan alles zo bewust mogelijk wil kopen dan moet ik een dag vrij nemen om het halve land door te rijden voor mijn boodschappen -O-
Doordeweeks ben ik in de buurt van een zeer goede winkel (Broeders in Oosterhout) omdat ik daar werk. Maar die gaat om 18u dicht -O- en dat red ik vaak niet met werken.

En als ik me dan vervolgens ga bedenken dat in graan en soja produkten mogelijk monsanto-rotzooi zit, dan begin ik af en toe helemaal te denken pffffffff waar doe ik het nou nog voor??

Ik ben zelf een voorstander van de globalisering deels terug te draaien en vooral op eigen bodem voor eigen land weer het meeste te doen, ook om onze eigen economie weer in de hand te krijgen.
Alles gaat nu heen en weer: onze eigen dieren worden tot en met China gegeten, en wijzelf zitten uit Thailand plofkippen te halen.
Prima als ze in China plofkip willen eten, maar als de vraag in Nederland steeds groter wordt naar duurzaam (en wij kunnen dat betalen) dan vind ik dat we daaraan moeten denken. Maar nee, men denkt alleen maar China?? $$$$ Dat is zijn héél veel kippen :Y) :$ Waarom moeilijk biologisch gedoe doen als het makkelijk kan?
Daarbij krijgen biologische boerderijen hun spullen vaak niet gesleten aan grootgrutters en komen ze in de problemen.
Bijna iedereen kijkt vooralsnog naar de prijs.

Ook de winkels zou ik weer anders willen zien: minder multinationals en grote supermarkten die de leveranciers uitbuiten, hun personeel slecht betalen en zorgen voor een zogenaamd "groot", maar vooral door hún bedacht aanbod van allemaal dezelfde Unilever rotzooi en dat soort dingen en de kleine winkels in de buurt de nek omdraaien met de prijzen.
Maar om mee te komen daarmee denk ik dat de winkels op andere tijden open moeten zijn, omdat toch veel mensen werken en na hun werk is er weinig anders dan een Jumbo of AH die nog open is, meestal.

In Oostenrijk bijvoorbeeld, moeten mensen vaak niks hebben van buitenlandse spullen en grote supermarkten, en het meeste daar wordt duurzaam en (semi) biologisch geproduceerd. Daar (in Kleinwalsertal bijv) durf ik nog wel een varkensvleesje te eten zonder keurmerk, het is toch bijna allemaal uit eigen 'tuin'.

Leren spullen zoals schoenen koop ik wel maar ik koop alleen leer als ik zeker weet dat ik het lange tijd ga gebruiken en er veel nut aan heb zoals pasvorm e.d., niet voor de leuk alleen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:12

Oja: en voor degene die een paar pagina's terug een anti-biologisch verhaal hield:
Het gaat me nieteens zozeer om of een koe wel of niet naar buiten is geweest, of wat dan ook, staartjes zielig afbranden of niet.

Op het moment dat ik boodschappen doe en nadenk over dingen en mijn biologische dingetjes afreken, gaat het me om het signaal dat ik afgeef: ik wil die plofkip niet. Ik wil geen monsanto troep.
Ik wil dat niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:16

Ik probeer ten eerste mijn eigen dieren zo vriendelijk mogelijk te houden, dus geen kleine hokjes voor de konijnen, maar een grote ren. Mijn duiven vliegen los en ga zo maar door.

Vlees eten wij niet veel. Wij halen vlees bij een biologisch kleinschalig bedrijf, wiens koeien in het natuurgebied gehouden worden. Eens in de zoveel tijd wordt er een koe geslacht bij de plaatselijke slager. Zodoende een km of wat transport in een paardentrailer.
Ik eet een tien kilo rundvlees per half jaar met mijn gezin. Af en toe aangevuld met biologische kip of duurzaam gevangen vis. Eieren komen van mijn zus, haar kippen lopen op 2 hectare land.
Melkproducten kies ik enkel op basis van weidegang.
Make-up gebruik ik niet veel, maar vaak gewoon een nederlands huismerk, omdat dat dierproefvrij is.
Ik heb wel een leren zadel en hoofdstel en ook lederen winterschoenen. Veelal gaan die jaren mee.

Op zich heb ik geen moeite met het eten van vlees. Ik vind het belangrijker dat het dier een fijn en dierwaardig leven heeft gehad, daar wil ik graag meer moeite voor doen en meer voor betalen. Wild vind ik daarom geen probleem om te eten, prachtbestaan zoals het hoort. Daarentegen eet ik geen lam, kalf of iets dergelijks, geen foie gras of paling of kreeft. Varkensvlees eet ik amper tot nooit. Varkens ook in de biologische industrie vind ik niet top. De fokzeugen gaan naar buiten. Maar de slachtvarkens gaan dat niet hoor. Die gaan met 100 kilo de vrachtwagen op. Ze hebben een binnen en buitenverblijf, dat wel en met stro. Maar qua ruimte houdt het niet over. Daarom voor mij een reden om dat niet meer te eten.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:20

Wild eet ik ook niet:

Citaat:
Kweekwild

In Nederland worden konijnen, eenden, duiven en ganzen gekweekt en als ‘wild’ verkocht. Volgens de Dierenbescherming kennen de dieren in de konijnen- en eendenfokkerij de nodige welzijnsproblemen. Er komen pootproblemen voor door het dunne draadgaas waar de dieren op zitten, en ze kunnen geen natuurlijk gedrag vertonen, zoals knagen en graven (konijnen) en zwemmen en poetsen (eenden).

http://www.milieucentraal.nl/themas/mil ... -eten/wild

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:25

Nic schreef:
Wild eet ik ook niet:

Citaat:
Kweekwild

In Nederland worden konijnen, eenden, duiven en ganzen gekweekt en als ‘wild’ verkocht. Volgens de Dierenbescherming kennen de dieren in de konijnen- en eendenfokkerij de nodige welzijnsproblemen. Er komen pootproblemen voor door het dunne draadgaas waar de dieren op zitten, en ze kunnen geen natuurlijk gedrag vertonen, zoals knagen en graven (konijnen) en zwemmen en poetsen (eenden).

http://www.milieucentraal.nl/themas/mil ... -eten/wild

Je moet natuurlijk wel goed uitkijken waar je het haalt.
Eend eet ik wel, haas, hert en everzwijn. Bij winkels haal ik het iig niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:30

@ Nic: Ik maak zelf soep. Dat is makkelijker dan je denkt: uitje fijn snijden, knoflook kneuzen en fijnhakken, olie in de pan, zaakje fruiten, dan whatever soort groente ik erin wil hebben (bij tomatensoep echt een halve kilo Romatomaten en een blikje tomatenpuree en een wortel, geen vermicelli, en als ie klaar is ff met de staafmixer), ook erin en even fruiten, water erbij en een bio groentebouillonblok. Wat groene kruiden fijnhakken (heb ik zelf in een potje bij het raam) erin, handje vermicelli zonder ei, nog 10 minuutjes koken en voilà!

Sausjes kun je ook zelf maken, witte saus basically met Alpro Soya cuisine kookroom, het befaamde bouillonbok erin, en dan wat voor saus je wil. Voor champignonsaus bak je even wat champignons in olie met een beetje knoflook en peper en zout, je gooit het erbij in en champignonsaus is klaar. Duurt 2 minuten langer dan een pakje gebruiken, en 't is veel lekkerder, en veel minder calorieën.
Ik maak idd wel echt veel zelf, als je vooral op instant-soepen en sauzenpakjes kijkt, schrik je je kapot wat er in zit....... je moet wat meer tijd nemen om te koken, maar soep is best rap gemaakt, saus ook, groente kun je makkelijk smoren, en verder heb je best heel lekkere dingen zoals quinoa (soort graan, voldoet echt als vleesvervanging, doe je bv in plaats van couscous) rijst natuurlijk, pijnboompitten, tarly is ook super, en zo kom je wel aan je voedingsstoffen hoor! Een combi van noten en paddestoelen, geroosterd en gekruid is bij ons redelijk favo wel, en kom je een heel eind mee qua vleesvervanging, en peulvruchten.

Wat betreft graan en soya: Alpro is sowieso geen GMO, die blokken tempeh en tofu ook niet, en het moet er ook op staan. Bij de Jumbo verkopen ze quinoa, dat is ook niet GMO.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 14:34

Kom net op FB de reactie van AH op de verkoop van plofkippen tegen.

Citaat:
Albert Heijn: Hoi ***, bedankt voor je bericht. We hebben ketenafspraken gemaakt waarin overeen is gekomen dat vanaf dit jaar de kippen meer ruimte krijgen. Ook worden er tot 2020 stappen genomen waardoor overgestapt kan worden op langzamer groeiend ras dan het huidige reguliere ras. Deze kippen zullen dan ook langer leven. Op het moment willen we de verkoop van biologisch en scharrelkip stimuleren. Nederlanders zijn grote kipliefhebbers en kip is een zeer populair product in alle Nederlandse supermarkten. Wij willen dat iedereen hierin zijn eigen keuze kan maken. De keuze die past bij ieders persoonlijke wensen op het gebied van dierenwelzijn maar ook een keuze die past bij ieders portemonnee. Wij verkopen daarom 3 soorten kip: AH huismerk kip, AH puur&eerlijk biologische kip met 3 sterren Beter Leven. De afspraken die nu zijn gemaakt met de pluimveesector en andere supermarkten zullen een verbetering zijn voor de leefomstandigheden van de reguliere kip. Daarbij hebben wij niet alleen gekeken naar dierenwelzijn maar ook naar mens en het milieu.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:41

Ik lust het ook niet (wild), dus dat probleem is opgelost :Y)
Blijkbaar woon jij in een gebied waar je makkelijk dieren uit natuurgebieden kan halen, maar ik zou niet weten waar dat bij mij kan...

Yamcha: totdat ik in het scenario "Help mijn man is klusser!" en "De verbouwing" terecht kwam maakte ik ook alles zelf, t/m de dressing a la minute.
Maar het is nu zo lastig, ik zit al bijna 2 jaar te kamperen -O- ik vind dat je keuken op orde hebben toch wel een vereiste is.
En zeker als ik geklust heb, dan wil ik gewoon niet koken :o
Dus nu wandel ik af en toe rond in de wereld van (te) dure en gore kant en klaar en makkelijk, voor het eerst eigenlijk.

Ik moet wel een beetje lachen, ik zit helemaal speciaal voor Lowlands scharrelknakworstjes te kopen, biologische en vega dingetjes voor de bbq op donderdag, en te watsappen naar iedereen, komt mijn zusje met stegeman salami := :')

Echt veel mensen doen dat hoor :j mijn vriend ook, die is van de kroketten frikadellen en goedkope hamburgers als je hem loslaat, brrrr.
"ja eh tis toch al dood" :+
Tegenwoordig let hij er wel op, in mijn bijzijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:45

Yamcha schreef:
@ Nic: Ik maak zelf soep. Dat is makkelijker dan je denkt: uitje fijn snijden, knoflook kneuzen en fijnhakken, olie in de pan, zaakje fruiten, dan whatever soort groente ik erin wil hebben (bij tomatensoep echt een halve kilo Romatomaten en een blikje tomatenpuree en een wortel, geen vermicelli, en als ie klaar is ff met de staafmixer), ook erin en even fruiten, water erbij en een bio groentebouillonblok. Wat groene kruiden fijnhakken (heb ik zelf in een potje bij het raam) erin, handje vermicelli zonder ei, nog 10 minuutjes koken en voilà!

Sausjes kun je ook zelf maken, witte saus basically met Alpro Soya cuisine kookroom, het befaamde bouillonbok erin, en dan wat voor saus je wil. Voor champignonsaus bak je even wat champignons in olie met een beetje knoflook en peper en zout, je gooit het erbij in en champignonsaus is klaar. Duurt 2 minuten langer dan een pakje gebruiken, en 't is veel lekkerder, en veel minder calorieën.
Ik maak idd wel echt veel zelf, als je vooral op instant-soepen en sauzenpakjes kijkt, schrik je je kapot wat er in zit....... je moet wat meer tijd nemen om te koken, maar soep is best rap gemaakt, saus ook, groente kun je makkelijk smoren, en verder heb je best heel lekkere dingen zoals quinoa (soort graan, voldoet echt als vleesvervanging, doe je bv in plaats van couscous) rijst natuurlijk, pijnboompitten, tarly is ook super, en zo kom je wel aan je voedingsstoffen hoor! Een combi van noten en paddestoelen, geroosterd en gekruid is bij ons redelijk favo wel, en kom je een heel eind mee qua vleesvervanging, en peulvruchten.

Wat betreft graan en soya: Alpro is sowieso geen GMO, die blokken tempeh en tofu ook niet, en het moet er ook op staan. Bij de Jumbo verkopen ze quinoa, dat is ook niet GMO.

Ik haal ook bijna niets uit pakje, maak soepen en sauzen ook zelf. Vind ik ook veel lekkerder. Als je spul uit een pakje neemt, proef je de zetmeel, brrr. Noten, pijnboompitten zitten hier dagelijks in mijn eten.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:47

Miracle_ schreef:
Het idee is eigenlijk om elkaar goede tips te geven, of dingen te delen wb. dierenwelzijn. (dus GEEN discussietopic!)

Heb niet alles doorgelezen, maar wilde deze quote van de TS uit de OP nog even aanhalen :)

Wij eten alleen biologisch 3* Beter Leven vlees, alhoewel mijn man momenteel probeert volledig vegetarisch te eten. Mijn zoontje en ik eten zo'n 4x per week vlees of vis, verder vegetarisch. We eten ook kleinere porties vlees dan de gemiddelde Nederlander.
Ook eieren alleen biologisch met 3* Beter Leven. Zuivel, kaas, groenten en fruit zo veel als mogelijk biologisch. Wij doen onze inkopen bij een boerderij waar vnl veel biologische seizoens- en streekproducten worden verkocht, dus ook nog duurzaam.

Ik ben er van overtuigd dat dit gezonder is voor ons eigen lichaam, maar ook voor onze omgeving, voor het milieu en dus indirect voor dierenwelzijn.

Daarnaast zorgen we uiteraard naar beste kunnen voor onze eigen (huis)dieren. Met inachtneming van hun natuurlijke (voedings)behoeften. Dus het paard woont in een kudde met 24/7 uitloop, schuilmogelijkheden en ruwvoer. Hond en katten zijn beperkter in hun woonomgeving vanwege de veiligheid (dus niet buiten eigen terrein), maar eten wel volledig als carnivoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:52

Ik doe het puur voor dierenwelzijn.

Tips dan :D
Als je graag biologisch wilt eten voor een kleinere portemonnee, kan je soms op de biologische boerderij vleespakketten aanschaffen. Aangezien er geen tussenhandel aan te pas komt, ben je vaak minder kwijt. Ook zie je de dieren en hun leefomstandigheden, mijn ervaring is juist dat de boeren graag hun dieren laten zien.
Evenzo met eieren, haal het eens particulier!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-13 14:54

Dank Chubby!

Uiteraard mag er best het e.e.a gediscussieerd / uitgesproken worden, maar ik wil graag voorkomen dat dit een reltopic wordt. ;)

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 14:58

Voor mijn kat bestel ik biologisch eten bij Zooplus.
Ik geloof dat jij BARF voert Chubby, maar mijn vorige kat kon dat niet handelen.
De overgebleven kat is vrij oud (bijna 20 denk ik) en blijft beter op gewicht met spullen met méér vlees erin. In bv. whiskas natvoer zit maar 4% vlees, maar ook in de 'duurdere' supermarktmerken zoals sheba en gourmet.
Dan kan je voor dat geld net zo goed bij Zooplus wat bestellen vind ik.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 15:40

Wij maken ook zelf soep. Liefste een liter of 5, zodat de rest de vriesdiep in kan (diepvries uiteraard haha)
Maar wij eten ook zelf gekweekte groenten, om de puntjes nog verder op de I te zetten.

Met een groep in de buurt en een groep in de familie, verbouwen wij zelf gewassen. Sinds dit jaar wij ook. Dus het eerste jaar verdelen wij de "buit" met aardappelen, daar krijgen we prei, sla, tomaat, courgette, en veel meer andere groenten gratis voor terug! Alleen als het ECHT moet, ga ik naar de GROENTE boer, waarvan ik weet dat dezen het van nederlandse biologische bodem halen.
Wat wij hebben uitbespaard met zelf kweken en ruilen, kunnen wij uitgeven aan iets duurder. Dit geld dus ook voor het vlees.

Vrije uitloop eieren kunnen wij hier met de fiets binnen 15 minuten krijgen :D En het kost iets meer dan de supermarkt. Maar zovaak eten wij dat niet.

Als wij wat klaarmaken. Aardappels groente en vlees, dan maak ik zoveel, dat de rest de diepvries in kan. Geld ook voor groenten wat de diepvries in kan als ik het nog niet kan gebruiken.

Scheelt veel tijd, geld en weet ik ZEKER dat t niet bespoten is.

Misschien offtopic, maar zeer zeker niet onbelangrijk!!

Als ik de dieren zelf kon houden, en dan naar de plaatselijke slagen zou kunnen brengen, had ik het gedaan.
Maar de verhouding van biologisch (Of meerdere sterrenvlees van beter leven) vlees kopen of zelf houden is ook eigenlijk te groot.

Melk? Liefste uit de tank zelf :D Aller lekkerste melk wat er is. Van je eigen koeien (A)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 16:44

Miracle_ schreef:
Selka schreef:
Oh Batlow houd op! Ik ben al zo'm emo-muts als het om dieren gaat. Dat zo'n kip voor niks dood is gegaan vind ik zo vreselijk jammer. Dan baal ik echt even van de wereld. Zo kan ik ook nog steeds niet langs de vrachtwagens met allemaal beestjes voor de slacht rijden zonder emotioneel te worden..

Katten die doodgereden worden langs de weg probeer ik (tenzij het echt niet veilig is) ook altijd naar de DA kliniek te brengen voor chip. Kan dit niet, dan bel ik de dierenbescherming en die halen het beestje op. Lijkt mij vreselijk als je als eigenaar op zoek bent naar je dier en maar niks weet.

Zo zag ik vorige week, met 30 graden, een vrachtwagen vol met varkens stilstaan, in de brandende zon. Naast een chauffeursrestaurant.. 3 keer raden waar de chauffeur was.
Na ruim 3 uur winkelen kwam ik er weer langs, en de varkens stonden nog steeds in de gloeiende zon. Vreselijk. Ik was echt in staat om die vent aan zijn haren naar buiten te gaan trekken.. |o
Is daar eigenlijk geen meldpunt voor?

@Fendt: Natuurlijk zijn niet alle boeren slecht, sterker nog, de meeste hebben hart voor hun dieren. Maar ze worden gedwongen om hun dieren zo te houden. Niemand zet de boer hier als boosdoener neer. Hoewel er natuurlijk altijd "slechteriken" tussen zitten.
Ik snap jouw standpunt ook wel, maar het kan wel stukken beter imo.

Enne, wat die autisten opmerking betreft, dat is echt onzin. Een varken is 2 keer zo intelligent als een hond.

crow schreef:
Ik eet gewoon vlees maar maar help op een andere manier, haal altijd een oud hondje uit het asiel, als het zijn of haar tijd is, weer de volgende. Mijn tweede hond was een moeilijk te plaatsen hond met gedragsproblemen, inmiddels een grote schat. Heb een buitenkans kat hier een plek gegeven en een zwerfkat met kittens gevangen en laten steriliseren op eigen kosten. Kittens zitten in een pleeggezin om gesocialiseerd te worden, moederpoes is weer terug in haar vertrouwde omgeving. Verder steun ik brooke.
Zo kun je allemaal iets doen op kleine schaal aan dierenwelzijn. Ik heb ook een keer geld gedoneerd voor een asielhond voor een medische ingreep.

Dat zijn ook prima voornemens toch! Mijn kat komt ook uit het asiel. En ik doe wel eens een donatie om zwerfkatten te laten helpen.
Ik heb vandaag nog zitten kijken naar vrijwilligerswerk bij de dierenbescherming/asiels.. Ben momenteel helaas toch werkloos, dus waarom dan niet zo bijdragen? :)

Volgende keer kan je gewoon 112 bellen!
Als het een kind was geweest had je mogen bellen, als het een hond was had je mogen bellen
In het geval van varkens dus ook gewoon bellen.
Laat de agenten tp maar handelen en desnoods kunnen zij terugvallen op
De collega's van de dierenpolitie