Samenwonen, hoe ging dit bij jullie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xManon_

Re: Samenwonen, hoe ging dit bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:33

Ik heb geen samenlevingscontract, maar we zijn wel toeslagpartners, dat kan ook zonder hoor!

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-13 22:42

Wij wonen nu een jaar samen. Hebben ook geen samenlevingscontract. Gaat er zeer binnenkort wel komen omdat we nu bezig zijn om een huis te kopen. Gezamenlijke rekening hebben we direct afgesloten toen we naar dit huis kwamen.
Wij waren al bijna 5 jaar samen voordat we gingen samenwonen, waren ook pas beide 16 toen we een relatie kregen ;)
voordat we gingen samenwonen hadden we wel al allebei op kamers gewoond en ik vind dat wel prettig. ik doe op het moment wel het meeste in huis, maar ik ben dan ook het meeste thuis.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 02:08

Ik lees even mee! Leuk! Heb net m'n eerste tas kleren neergezet bij m'n vriend,
Grotere kledingkast is al onderweg.... hij vroeg met hoeveel mensen ik kwam wonen met zo'n grote kast
"Gewoon in me eentje" :o schaamde me dood whaha,

*gaat nu alles bijlezen*

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:05

Ik leerde mijn vriendje kennen op vakantie. Ik heb eerst een jaar heen en weer gevlogen en toen heeft hij de stap gezet daar zijn huis en baan op te zeggen. We wonen nu alweer ruim 3 jaar samen.
Pas geleden zijn we van ons kleine huurhuisje verhuis naar een plek waar we de paarden aan huis hebben.

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-13 09:11

Ik woon nu 4 jaar samen.
Ging er ook op mijn 19e wonen, maar daarvoor woonde ik er al praktisch.

We hebben direct een gezamelijke rekeningnummer genomen en mij ingeschreven bij de gemeente.
We hebben het tot nu toe erg leuk samen, en we wachten tot we de 3 jaar ondernemen vol hebben zodat we een huis kunnen kopen ipv huren.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 21:37

Ik ben benieuwd, morgen krijgen wij waarschijnlijk de sleutels en begin ik alvast met de verhuis, en dan gaan we er vanaf donderdag echt samen in!

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:12

Wij hadden een dikke twee jaar verkering toen we gingen samenwonen. 2 augustus wonen we precies een half jaar samen.
De meeste dingen gingen en gaan vanaf de eerste dag goed. Geen gedoe over schoonmaken, geld, koken of boodschappen doen. Wie het eerst thuis is kookt, op vrijdagavond doen we vaak samen boodschappen, afwas doen we gezellig met z'n tweetjes, etc. We hebben allebei nog veel eigen activiteiten en vriendengroepen en zijn daardoor niet per sé afhankelijk van de ander om het leuk te hebben. Alhoewel we natuurlijk heel graag samen zijn :D.

Waar we wél aan moesten wennen is het vinden van een ritme samen.

Toen we thuiswoonden spraken we af wanneer we elkaar zagen en maakten we daarmee bewust tijd voor elkaar vrij. Keken samen een film, gingen daarna tegelijk slapen, etc. Maar daarentegen koos ik er toen ook voor om op zondag eerst lekker thuis te hangen als mijn vriend brak in bed lag na een nachtje stappen. Had ik geen last van zijn kater. Eenmaal samenwonend veranderde dat wel. Je maakt elkaar dan mee in gezellige maar óók in brakke tijden. En dat was wel even wennen :')
We moesten ook wel wennen aan onze verschillende slaaptijden. Bleek dat ik doordeweeks het liefst om 22.30 in bed lig en hij om 00.30, terwijl we gewend waren om in het weekend tegelijk op bed te gaan en het dan eerst nog even gezellig te hebben <<)
Maar alles went. We zorgen ervoor dat we met elkaar blijven praten (en dan niet alleen over wie de stofzuiger een slinger geeft), elkaars ritme respecteren en ook bewust tijd voor elkaar vrijmaken. En ik denk dat ik vooral daardoor het samenwonen iedere dag weer heerlijk vind. Ik zou echt niet meer terug willen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:25

Wij wonen nu bijna 2 maanden samen, met onze schattige kittens. :)

Zitten hier mensen die naar een compleet andere woonplaats zijn verhuisd? Hoe is dat bij jullie gegaan met vrienden maken? Ik ben van Zuid-Limburg naar Friesland verhuisd en probeer nu wat vriendjes te maken via Bokt, wat me volgens mij prima afgaat. :D

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 22:28

ik ging meteen samen wonen, maar ik ken hem wel al 6 jaar.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:08

Wij zijn samen gaan wonen toen we een jaar en wat maanden bij elkaar waren. Verhuisd van Zuid-Holland naar Noord-Holland, en eigenlijk gebeurde alles (de beslissing tot het samenwonen en verhuizen) binnen een maand. Onverwachts werd mijn vriend aangenomen voor een baan voor televisie/productie en we moesten dus ook in regio Hilversum wonen.
Mijn vriend is heel voorzichtig naar mij toe gekomen en heeft voorgelegd dat hij misschien zou moeten gaan verhuizen en dat er een optie was dat ik mee zou kunnen gaan..... Ik had mijn keuze al lang gemaakt. :D We gingen samenwonen, in een compleet andere stad waar we niemand kenden.

Via werk en plaatselijke omgeving gelukkig alsnog binnen een jaar veel nieuwe mensen ontmoet! Ik heb een jaar lang lekker tussendoor gewerkt en ga nu studeren en mijn vriend is erg gelukkig met zijn carriere. We wonen nu ruim een jaar samen en stukje bij beetje wordt het huisje persoonlijker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:10

Roosch schreef:
Wij wonen nu bijna 2 maanden samen, met onze schattige kittens. :)

Zitten hier mensen die naar een compleet andere woonplaats zijn verhuisd? Hoe is dat bij jullie gegaan met vrienden maken? Ik ben van Zuid-Limburg naar Friesland verhuisd en probeer nu wat vriendjes te maken via Bokt, wat me volgens mij prima afgaat. :D

Van Brabant naar Canada, is dat ver genoeg? :')

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:11

Op zich wel. :') Ben je daar nu definitief?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:18

Nee, ik vlieg elke paar maanden heen en weer. -O- Ben nu in NL en vlieg over 3 maanden weer terug, ben er net 5 maanden geweest.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:18

Roosch schreef:

Ik ben van Noord-Holland naar Brabant verhuisd, maar het is niet helemaal te vergelijken, want ik doe ook een opleiding hier.
Plus contacten via bijbaantje en verzorgpaard.
Verder wacht ik totdat Cayenne hier komt wonen en een topic maakt haha. ;)

Dat is wel heel iets anders ja Anthea, wat lastig lijkt me dat, zo van alles naar niets gaan om de zoveel tijd.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:20

Ik probeer via Bokt wat contacten op te doen, een keertje een stapmeeting gehad die supergezellig was, en zondag een rit op Ameland en de 24e komen wat Bokkers op de borrel hier.

Ik werk 30-40 uur, en buiten dat is het gewoon lastig contacten op te doen. Ben benieuwd hoe anderen dat ervaren. Stappen jullie gewoon in de kroeg op mensen af zo van 'ik wil vriendjes worden?'
:')

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:24

Ik ging van Nijmegen naar Maarssen. Mijn 'redding' bleek de manege waar we eens langs fietsten en waar ik 3 jaar terug een proeflesje ben gaan rijden. Toen met de gedachte alle maneges in de omgeving te proberen om zo een gedegen mening te vormen en het beste uit te kiezen. Het bleek hier zo gezellig dat vriend hier inmiddels ook rijdt (hij reed altijd al, maar elders) en dat we inmiddels allebei in het vrijwilligersteam zitten.
Het lastige vond ik namelijk dat hij wel van woonplaats was veranderd, maar niet zo dusdanig dat er meer dan die woonplaats en het huis voor hem veranderde. Hij hield zijn hele leven zoals het was voor we gingen samenwonen en dat vond ik soms best moeilijk en een beetje oneerlijk (hoe onredelijk ook, want ik koos er zelf voor om hierheen te komen). Ik kende wel wat mensen, maar allemaal via hem, dat voelde ergens niet goed. Ondertussen heb ik ook zelf hier vrienden gemaakt, vooral dankzij de manege. Ik wilde nog wel veel meer sociaals doen maar mijn gezondheid gooide wat dat betreft roet in het eten en de manege bleek daar een soort reddende factor, want ze zijn me altijd en nu nog enorm blijven steunen.

Ik heb het nog steeds moeilijk als ik in Nijmegen ben geweest, maar het went en ik ben met de mensen die ik heb leren kennen, de paarden en mijn huis wel zo happy dat ik ook niet meer 1,2,3 terug zou gaan als de kans er ineens wel zou zijn.

Jolienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-13 23:57

Ik wacht ook op het topic van cayenne. Ik studeer komend half jaar in den bosch, maar woon in tilburg. Hebbijna 20 jaar in oord holland gewoond, voor studie verhuisd naar leeuwarden en nu in tilburg voor studie en: leuke bijkomstigheid mn vriend. We wonen officieel niet samen maar zo voelt het wel als je van 3 uur reizen en elkaar alleen in het weekend zien afkomt. We eten vaak samen en zijn ook veel samen bij de vriendengroep te vinden. Wel eens wat gemopper maar dat is vooral s morgens vroeg, haha

xingridx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:16

Roosch schreef:
Ik probeer via Bokt wat contacten op te doen, een keertje een stapmeeting gehad die supergezellig was, en zondag een rit op Ameland en de 24e komen wat Bokkers op de borrel hier.

Ik werk 30-40 uur, en buiten dat is het gewoon lastig contacten op te doen. Ben benieuwd hoe anderen dat ervaren. Stappen jullie gewoon in de kroeg op mensen af zo van 'ik wil vriendjes worden?'
:')

Ik heb eigenlijk vooral dezelfde vrienden gehouden als voor mijn verhuizing naar Nieuwegein. Iedereen woont toch al verspreid door nl dus ik woon nu eigenlijk alleen maar gunstiger :')
Verder ben ik gewoon lekker geïntegreerd in de vriendengroep van mijn vriend en klikt dat ook goed :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:40

Haha, we kunnen van tevoren misschien alvast meeten? Ik kom ook uit Noord Holland en wil ook wat meer contacten op doen in Den Bosch. Dan is de overgang straks misschien wat makkelijker. Ik begin Den Bosch ook steeds leuker te vinden nu ik de omgeving een klein beetje leer kennen zonder meteen te verdwalen := Vanaf 11 augustus ben ik twee weken vrij en wil ik Den Bosch een beetje gaan verkennen en cultuur opsnuiven. Lijkt me leuk om te meeten! Alleen is ook maar alleen en Bokt is dan wel handig om de eerste contacten op te doen. Ben sowieso dus van plan om een topic te openen om mensen te leren kennen in Den Bosch.

Ik probeer ook wel vrienden te houden die ik thuis in Obdam heb, maar het is toch ook wel fijn om mensen te leren kennen in de buurt van Den Bosch. Mag ik weten in welk gedeelte van Den Bosch jullie gaan wonen? Mijn vriend woont in Maaspoort. Ik vind het wel een fijne buurt maar wanneer ik daar ben heb ik nog wel wat moeite met de overgang van echt dorpsmentaliteit (iedereen zegt elkaar gedag en maakt een praatje met elkaar op straat) naar stadsmentaliteit (stug voor je uit kijken en doorlopen).
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 31-07-13 07:44, in het totaal 1 keer bewerkt

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:43

Ik woon nu 7,5 jaar samen en heb hiervoor al meerdere langdurige relaties gehad en ook 1 x eerder samengewoond. Daar had ik 2,5 jaar een relatie mee toen we gingen samenwonen en daar heb ik een jaar mee samengewoond voordat ik hem zelf op straat zette.

Samenwonen kan altijd om allerlei verschillende redenen verkeerd gaan maar ik denk dat het heel belangrijk is dat je goede afspraken maakt mbt financiele plaatje en dat je samen woont betekent ook samen de huishouding runnen!
Verder gewoon jezelf blijven en gewoon met je vrienden en alles om blijven gaan en je niet afzonderen en alleen maar bij je vriend blijven.
Je vrienden zijn er altijd voor je en die mag je niet verwaarlozen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:45

Mijn vriend wil graag zijn huur zelf blijven betalen en dan een gezamelijke boodschappenrekening openen. Ik heb ook de huur van mijn eigen huisje dat ik aan wil blijven houden, dus dat zou op zich goed uitkomen, maar ik wil ook wel het gevoel hebben dat zijn huis een beetje 'mijn' huis is, anders ben ik bang dat ik me niet helemaal thuis kan voelen, dus we moeten nog even kijken hoe we dat gaan doen.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 07:57

Toen wij elkaar leerden kennen had hij al een eigen stekkie, ik woonde nog bij mijn ouders. Ik bleef op een gegeven moment(al vrij snel, geloof in de eerste week al) bij hem slapen en hij zei dat hij mij niet meer wilde missen. <3 Tot op heden ben ik niet meer weggegaan, we zijn inmiddels 21 jaar samen waarvan de helft getrouwd.
Bij ons is alles gewoon vanzelf gegaan, we hebben nergens afspraken over gemaakt.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 08:58

Allemaal mooie samenwoonverhalen :)

Ik ben van Groningen naar Hoogeveen verhuisd. Dat is maar 45 min verderop en ik werk nog in Groningen, maar ik vind het ook wel eens lastig dat ik geen eigen vriendengroep heb in Hoogeveen. Gelukkig heeft mijn vriend een hele leuke vriendengroep en kan ik mijn vriendinnen in Groningen gewoon nog geregeld zien door mijn werk, maar het zou wel leuk zijn daar ook wat contacten op te doen, maar dat vind ik toch best lastig. Gelukkig heb ik nu een paard te rijden, dat scheelt al weer een hoop :)

Miekelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:23

Van Utrecht naar Enschede was ook best een verschil (en over 4 maanden gaan we ook nog eens terug naar zijn geboortedorp, nog kleiner), maar gelukkig wist ik vooraf al dat ik ook goed overweg kan met zijn vrienden. Die hebben me dan ook meteen heel goed opgevangen, ik heb niet het idee gehad dat ik hier eenzaam alleen ben geweest in het begin. En dankzij het paardrijden en werk heb ik binnen een jaar ook een goed eigen leven hier opgebouwd, dat scheelt vooral een heleboel!

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-13 09:28

xManon_ schreef:
Ik heb geen samenlevingscontract, maar we zijn wel toeslagpartners, dat kan ook zonder hoor!

De regels hierover zijn veranderd. Als je nu geen samenlevingscontract hebt kun je geen toeslagpartners meer worden. Misschien wel als je het al was, maar je kunt dat nu in ieder geval niet meer aanvragen. Maar goed, dat komt mij alleen maar goed uit :D

Hier kun je dat checken:
http://www.belastingdienst.nl/rekenhulp ... ?jaar=2013